Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Natural Hormonal Enhancement

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-06, 13:21   #26
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Natural Hormonal Enhancement

[quote=SjokoMons]

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Faktisk så har mange på lavkarbo problemer med å spise nok!!!!! Kan du begripe.....? quote]
Ja dette har jeg lurt på hvordan er mulig!!!??? Skjønner ikke hvordan de klarer å holde seg til så lite mat, for for meg er det jo lite i forhold til hva jeg er vandt til å trøkke innpå!

Jeg skriver dagbok for alt jeg har i meg, men er ikke på internett hver dag så jeg ga opp å skrive det inn her... men kansje jeg skal prøve etter ferien for i ferien har jeg ikke tilgang på data...

Du kan jo skrive inn en gjennomsnittlig dag slik at noen her får sett på det?

Kanskje en diett der du får tilsendt porsjonsmat hadde vært tingen for deg? Tror Eurodiett er noe slikt. Men det koster jo da.......

Uansett så må bare slike som oss innfinne oss med at vi ikke kan trøkke innpå. Det blir kalorier av mange kilo tunfisk også for å sette det på spissen, selv hvor sunt det er

Vil det hjelpe at du skriver opp hva du skal spise dagen etter? Og selvfølgelig ikke ha mat som du sprekker på i hus? Jeg har ikke hatt is i fryseren på aldri så mange år.... Det går ikke. Borte vekk er den! Jeg kan også spise en halv kg karbonadedeig i en gang dersom jeg steker den opp. Men jeg har begynt med å steke opp masse og fryse det i porsjonspakker med en gang. Da går det greittå ta opp en og en på 100 gram.

Du bør ikke spise mer enn 100 -150 gram kylling, kjøtt eller fisk i ett måltid. Dersom du ikke trener fitness liksom. Jeg vet ikke hvor mye fett du skal ha. Men smør med ostehøvel høres i hvertfall nok ut? 10 oliven eller en halv avokado til hvert måltid er også ok tror jeg. Grønnsaker med lite karbo kan du vel spise det du lyster av. Trøkke innpå som vi sier.....

Så får du heller komme sterkere tilbake etter ferien og få fiksa et opplegg?

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 29-06-06, 15:09   #27
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Hvor lenge har du vært på lavkarbo?

Det tar en god stund før kroppen (og magesekken) vender seg til å spise mindre. Det kommer ikke akkurat første uka. For meg tok det nesten et halvt år. Men det er viktig å lære seg når man skal stoppe å spise. Du skal stoppe litt før du er stappmett, og så merker du at metthetsfølelsen kommer gradvis i en halvtimes tid etter måltidet.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 29-06-06, 20:36   #28
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hvor lenge har du vært på lavkarbo?

Det tar en god stund før kroppen (og magesekken) vender seg til å spise mindre. Det kommer ikke akkurat første uka. For meg tok det nesten et halvt år. Men det er viktig å lære seg når man skal stoppe å spise. Du skal stoppe litt før du er stappmett, og så merker du at metthetsfølelsen kommer gradvis i en halvtimes tid etter måltidet.

Jeg kan kun svare for meg selv, men jeg er i midten av 30-årene og jeg har aldri hatt metthetsfølelse. Som lita jente (under skolealder) kunne jeg spise 5 koteletter og da sluttet jeg bare fordi jeg ikke fikk flere. Men jeg har aldri vært overvektig, fordi jeg "oppfattet" dette tidlig (når man spiser mer enn storebror som er 10 år eldre så skjønner også små barn at noe er galt...hehe....) og spiste bare normale porsjoner hele livet. Samtidig som at jeg har trent mye. Magesekken min er IKKE vant til mye overspising, da har jeg vært svææært overvektig nå, men mulighetene har absolutt vært der. Og innimellom har jeg skeiet ut ordentlig. Husker blant annet mors hjemmebakte pizza da jeg var liten. Da spiste og spiste og spiste jeg!!!! Nam!!!

Og nei, metthetsfølelsen kommer ikke etter en halvtimes tid etter måltidet. Tvert imot. Jeg vet at en gjennomsnittlig kropp fungerer slik du beskriver, men min gjør altså ikke det. Men jeg lærte å leve med det og så lenge jeg vet at kroppen min får nok mat og bra mat så gjør det ingenting. For jeg har heller ikke særlig sultfølelse så det fungerer greitt. Jeg har også snakket med en ernæringsfysiolog om akkurat dette og hun sa at enkelte mennesker mangler denne følelsen. Vi er jo så forskjellige. Man må bare finne ut av hva som fungerer for seg.

Jeg går forresten ikke på lavkarbo (spiser litt rugbrød hver dag), jeg spiser vel heller lavglykemisk.

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 16:50   #29
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Jeg kan kun svare for meg selv, men jeg er i midten av 30-årene og jeg har aldri hatt metthetsfølelse. Som lita jente (under skolealder) kunne jeg spise 5 koteletter og da sluttet jeg bare fordi jeg ikke fikk flere. Men jeg har aldri vært overvektig, fordi jeg "oppfattet" dette tidlig (når man spiser mer enn storebror som er 10 år eldre så skjønner også små barn at noe er galt...hehe....) og spiste bare normale porsjoner hele livet. Samtidig som at jeg har trent mye. Magesekken min er IKKE vant til mye overspising, da har jeg vært svææært overvektig nå, men mulighetene har absolutt vært der. Og innimellom har jeg skeiet ut ordentlig. Husker blant annet mors hjemmebakte pizza da jeg var liten. Da spiste og spiste og spiste jeg!!!! Nam!!!

Og nei, metthetsfølelsen kommer ikke etter en halvtimes tid etter måltidet. Tvert imot. Jeg vet at en gjennomsnittlig kropp fungerer slik du beskriver, men min gjør altså ikke det. Men jeg lærte å leve med det og så lenge jeg vet at kroppen min får nok mat og bra mat så gjør det ingenting. For jeg har heller ikke særlig sultfølelse så det fungerer greitt. Jeg har også snakket med en ernæringsfysiolog om akkurat dette og hun sa at enkelte mennesker mangler denne følelsen. Vi er jo så forskjellige. Man må bare finne ut av hva som fungerer for seg.

Jeg går forresten ikke på lavkarbo (spiser litt rugbrød hver dag), jeg spiser vel heller lavglykemisk.


Jeg skjønner. Jeg har nok litt manglende metthetsfølelse selv. For min del holder det ikke å spise lavglykemisk. Jeg må spise veldig lavkarbo. Da fungerer metthetsfølelsen bedre. Og det tok lang tid å venne seg til.

Kanskje du er en kroppstype som passer til å spise en mer strikt diett med enda mindre karbohydrater og enda mer fett? Har du sjekket metabolsk type? Jeg har ikke alle fall aldri hørt om noen som har "defekt metthetsfølelse". Denne følelsen er hormonelt styrt, og kan som regel holdes i sjakk. Dette er vanskeligere for noen. For meg holder det å spise én liten pepperkake, så er overspisinga i gang.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 17:07   #30
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Opprinnelig lagt inn av themonk

Jeg skjønner. Jeg har nok litt manglende metthetsfølelse selv. For min del holder det ikke å spise lavglykemisk. Jeg må spise veldig lavkarbo. Da fungerer metthetsfølelsen bedre. Og det tok lang tid å venne seg til.

Kanskje du er en kroppstype som passer til å spise en mer strikt diett med enda mindre karbohydrater og enda mer fett? Har du sjekket metabolsk type? Jeg har ikke alle fall aldri hørt om noen som har "defekt metthetsfølelse". Denne følelsen er hormonelt styrt, og kan som regel holdes i sjakk. Dette er vanskeligere for noen. For meg holder det å spise én liten pepperkake, så er overspisinga i gang.

Sånn har jeg det også.
Jeg tror du Boxie hadde følt deg mett på lavkarbodiett.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 18:23   #31
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Sånn har jeg det også.
Jeg tror du Boxie hadde følt deg mett på lavkarbodiett.

Kanskje det? Det vet jeg jo ikke for i barndommen spiste jeg vanlig husmannskost, som er mager, men ganske høyglykemisk.

I vår prøvde jeg ketose i 6 uker tilsammen. Det funka ikke for meg. Slik som det per i dag ikke funker for Sjokomoms. Hun skriver at hun overspiser når hun er i ketose og at hun også legger på seg. Da virker det ikke som hun heller har metthetsfølelse? Men dette vet jo hun bedre enn meg, jeg kommer med påstander ut fra tråden her uten å ha snakket med henne først.

Da jeg prøvde ketose spiste jeg det jeg fikk anbefalt fra Lindbergklinikken. Da glykogenlagrene ble tomme ble jeg bare mer og mer utmattet. Jeg var i ketose, men hadde ingen fettforbrenning. Og jeg la på meg siden jeg spiste mer. Siden jeg ikke tilførte tilstrekkelig karbo som kroppen fikk forbrenne, jeg trente hardt, og kroppen ikke ville forbrenne fett så fikk jo ikke kroppen næring. Til slutt kollapset jeg og måtte ta karbo inn i kostholdet igjen. Jeg gjorde sikkert noe feil, men jeg fulgte den henvisningene jeg hadde fått fra klinikken.

Jeg aner ikke hvilken metabolsk type jeg er. Hvordan finner man ut det?

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 21:35   #32
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Da jeg prøvde ketose spiste jeg det jeg fikk anbefalt fra Lindbergklinikken. Da glykogenlagrene ble tomme ble jeg bare mer og mer utmattet. Jeg var i ketose, men hadde ingen fettforbrenning. Og jeg la på meg siden jeg spiste mer. Siden jeg ikke tilførte tilstrekkelig karbo som kroppen fikk forbrenne, jeg trente hardt, og kroppen ikke ville forbrenne fett så fikk jo ikke kroppen næring. Til slutt kollapset jeg og måtte ta karbo inn i kostholdet igjen. Jeg gjorde sikkert noe feil, men jeg fulgte den henvisningene jeg hadde fått fra klinikken.

Jeg aner ikke hvilken metabolsk type jeg er. Hvordan finner man ut det?

Det er enkelte kroppstyper som, uansett hvor lite karbohydrater de spiser, vil forsøke å forbrenne karbohydrater. Disse karakteriseres ofte som type 1, eller "slow metabolizers". Eneste måten å finne ut metabolsk type på er å svare på et spørsmålsark. Du kan få kjøpt sånne på internett. Ellers er det en ernæringsterapeut ved Arena Medisinske Senter i Oslo som driver med det.

Det du beskriver høres veldig ut som type 1. Altså er det ikke sikkert at den verste lavkarbovarianten er helt passende for deg. For meg som er type 2 (eller kanskje heller type 3) er det mye fett og veldig lite karbo som gjelder.

Men det er veldig vanskelig å si hva som er riktig i dette tilfellet. Litt som å sortere poteter over nettet.

En annen faktor kan jo også være spisevaner. Det er for eksempel lettere å overspise hvis man ser på tv eller leser når man spiser, stresser ved matbordet, spiser for fort, tygger maten dårlig, snakker med mat i munnen osv. I tillegg kan kroppen føle seg "utilfreds" på grunn av mangel på ulike smaker. Hvis man kun spiser søtt, surt og salt bør man kanskje innføre noen nye matvarer som er bitre eller sterke f.eks. Og så kan ting som kaffe og te forsterke sulten. Sånne ting er jo ikke enkle å rette på ved å legge til eller fjerne karbohydrater i kosten.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 01-07-06, 09:21   #33
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Opprinnelig lagt inn av themonk

Det er enkelte kroppstyper som, uansett hvor lite karbohydrater de spiser, vil forsøke å forbrenne karbohydrater. Disse karakteriseres ofte som type 1, eller "slow metabolizers". Eneste måten å finne ut metabolsk type på er å svare på et spørsmålsark. Du kan få kjøpt sånne på internett. Ellers er det en ernæringsterapeut ved Arena Medisinske Senter i Oslo som driver med det.

Det du beskriver høres veldig ut som type 1. Altså er det ikke sikkert at den verste lavkarbovarianten er helt passende for deg. For meg som er type 2 (eller kanskje heller type 3) er det mye fett og veldig lite karbo som gjelder.

Men det er veldig vanskelig å si hva som er riktig i dette tilfellet. Litt som å sortere poteter over nettet.

En annen faktor kan jo også være spisevaner. Det er for eksempel lettere å overspise hvis man ser på tv eller leser når man spiser, stresser ved matbordet, spiser for fort, tygger maten dårlig, snakker med mat i munnen osv. I tillegg kan kroppen føle seg "utilfreds" på grunn av mangel på ulike smaker. Hvis man kun spiser søtt, surt og salt bør man kanskje innføre noen nye matvarer som er bitre eller sterke f.eks. Og så kan ting som kaffe og te forsterke sulten. Sånne ting er jo ikke enkle å rette på ved å legge til eller fjerne karbohydrater i kosten.

For å ta det siste først, så er det sant at man spiser mer dersom man tenker på noe annet. Man ser tv feks og bare gafler i seg. Sånn har jeg det også. Spesielt om man bare spiser søtt så blir man aldri lei heller. Men jeg har ikke alltid gjort det sånn. Stort sett har jeg spist vanlig mat sammen med andre ved kjøkkenbordet og likevel har jeg hatt det sånn som jeg har beskrevet før.

Derimot så høres det kjent ut det du skriver om type 1. Men jeg har aldri sett testen og som du sier, det er som å sortere poteter på nettet (innmari god sammenligning ) Men begrepet Slow metabolizer høres svæææært treffende ut! Jeg har alltid hatt lav forbrenning uten at det er noe feil med tyroxenet. Jeg er av typen som kan gå fjellturer på 12 timer og raide over 9 topper på en dag på bare et par brødskriver og en pakke kjeks. Er billig i drift for å si det slik! Både til fjells og til vanns. Det er jo fordelen da....

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no