Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Raw food

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-09, 19:56   #1
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Raw food

Noen flere på denne dietten/livsstilen?
Er jo lavkarbo dette også... mye frukt, men stort sett ligger jeg på 70-80 g karbo om dagen..fra frukt og rotgrønnsaker. Lite/ingen stekt eller kokt mat. Dette er råkost. Kan ikke så mye om dette, men vil lære og prøve denne. Grunnet dårlig helse (ME, el-følsomhet etc) går jeg over på Raw Food. Har prøvd steinalder, uten melk og gluten, candida etc..og alt samtidig også..men ikke noe resultater så langt... fortsetter å søke og har litt tro på denne.
Er det noen med erfaring?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 02:57   #2
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Raw food

hold oss oppdatert, har vært fasinert av dette jeg også men aldri tatt steget. Vært morsomt å prøvd ialefall.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 15:05   #3
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Raw food

tror kanskje jeg ville tenkt meg om 2 ganger, som sagt tenkt mye på det jeg også men enkelte sider som denne http://www.beyondveg.com som sier det ikke er så lurt, å det virker som de er rimelig peiling

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 19:16   #4
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Raw food

Hei
Jeg tenkte ikke på å bli vegetarianer for resten av livet. Blir en diett til man blir så bra at man kan spise mer variert(inkl kjøtt). Det blir som mange her inne holder seg til ketose-diett. Men når man har oppnådd målet går man vel mer over til noe lignende Fedon-kosthold.
Jeg synes det er super vanskelig diett så jeg har egg, reker/scampi, smør og fisk med... Det blir ikke helt rått heller for jeg steker/koker noe. Blir litt for ekstremt for meg nå. Poenget er å bli basisk uansett. Jeg skal heller ha høyt basisk på vannet jeg drikker(ph 9-10) og så kan jeg heller "skeie" ut med litt animalske matvarer av og til...

Litt bedre har jeg blitt. Litt mer energi. Har gått på dietten i 3-4 uker nå og begynner få noen resultater... håper det holder seg sånn fremover...

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 19:29   #5
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Raw food

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth33, her.

Hei
Jeg tenkte ikke på å bli vegetarianer for resten av livet. Blir en diett til man blir så bra at man kan spise mer variert(inkl kjøtt). Det blir som mange her inne holder seg til ketose-diett. Men når man har oppnådd målet går man vel mer over til noe lignende Fedon-kosthold.
Jeg synes det er super vanskelig diett så jeg har egg, reker/scampi, smør og fisk med... Det blir ikke helt rått heller for jeg steker/koker noe. Blir litt for ekstremt for meg nå. Poenget er å bli basisk uansett. Jeg skal heller ha høyt basisk på vannet jeg drikker(ph 9-10) og så kan jeg heller "skeie" ut med litt animalske matvarer av og til...

Litt bedre har jeg blitt. Litt mer energi. Har gått på dietten i 3-4 uker nå og begynner få noen resultater... håper det holder seg sånn fremover...

Jeg har eksperimentert med basisk kosthold. Jeg ble bare slapp og forstoppet. Det finnes hittil ingen forskning som støtter teorien om at enkelte matvarer er basiske og andre syrlige. Det ser mer ut til å være pseudovidenskab ikke ulik astrologi og reiki.

Raw foods har litt for seg, men det gjelder først og fremst rått kjøtt. Rått kjøtt har mindre HCA og andre ekle greier. Store mengder frukt virker derimot ikke naturlig, og ihvertfall ikke sunt. Fruktosen gir deg insulinresistens og feit lever. Det er ikke kult.

(Skal redigere inn kilder efterpå. Svarer sånn kjapt nu.)

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 17:56   #6
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Raw food

Jeg ble ikke lenge på Raw-food. Ble for mye frukt ja
Og den var for ekstrem å følge synes jeg..
Men tror fremdeles på base-dietten.. den er så godt som uten frukt og mer lavkarbo-tilpasset. Kan inkludere noe kjøtt/fisk så lenge det er under 20 % av kosten..
Det er NESTE(fra nå) prosjekt

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:09   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Raw food

*Sitering fjernet av Imse*
Spamme kan du gjøre andre steder. Dette er ikke en annonseavis!


Sist redigert av Imse : 09-12-09 kl 21:06. Årsak: tok vekk lenken
Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:10   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Raw food

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Spamme kan du gjøre andre steder. Dette er ikke en annonseavis!

Ikke vær så negativ Imse, vi trenger alle et sted å utagere på! Lurt å gjøre det her da..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:23   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Raw food

Takk for at dere sier fra om spam - fortsett med det! Inlegget er nå slettet, og jeg endret på quoten din også Imse

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 12:50   #10
Tårnet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 29
Tårnet har en fantastisk aura rundt segTårnet har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Raw food

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Lite/ingen stekt eller kokt mat. Dette er råkost. Kan ikke så mye om dette, men vil lære og prøve denne. Grunnet dårlig helse (ME, el-følsomhet etc) går jeg over på Raw Food. Har prøvd steinalder, uten melk og gluten, candida etc..og alt samtidig også..men ikke noe resultater så langt... fortsetter å søke og har litt tro på denne.
Er det noen med erfaring?

Nå er jo dette en stund siden og Raw Food er allerede avsluttet. Nå lurer vi på hvordan det går med helsen?
For, jeg får lyst til å tenke litt på hvordan menneskekroppen egentlig er. Vi levde som vandrende jegere og sankere i noen millioner år til for ca. 4000 år siden. Etter det har vi ikke evolusjonen endret oss i fordøyelsessystemet mer enn en ca halv prosent på de siste 100 000 år.
http://www.apollon.uio.no/vis/art/20.../evolusjon-mat
Det er blitt populært med Raw Food i USA. Det er sikkert påtrykk der av folk og organisasjoner, som vil selge varer i Raw Food-sjangeren. Og man kan leve ganske bra av det sikkert, for man unngår jo en del matvarer som ikke er så bra på den måten, men Raw Food er vel egentlig ikke for mennesker. Aper og mennesker skilte genetisk lag for en stund siden. Og dette forum vet jo en del om hvordan det går med for mye karbohydrater og sukker - som jo den aller største delen av rå mat (frukt og grønnsaker) består av.

Menneskene tok et steg bort fra apene når de lærte å temme ilden, og varmebehandle den etter hvert animaliske maten de levde av. Da behøvde ikke menneskekroppen sende størstedelen av blodomløpet til magen (tenk gorillamage) for å fordøye all råkosten lenger. Når fete deler av jaktbytte ble varmebehandlet, ble næringstettheten så stor at magene skrumpet, det ble nok med ett måltid om dagen og hjernene vokste. Da ble menneske menneske og begynte og bruke redskap og fikk språk.

ME og allergier (el-følsomhet) er vel resultater av kroppens miljømessige belastninger. Jeg har sett ME-pasienter bli kvikke av å senke/eliminere belastningene. Her er det mange ting å holde rede på og mye som spiller inn og sikkert ikke lett å si noe generellt, men likevel.
Belastninger kan for mange være; sukker, melvarer, melkevarer, salver, kremer, medisiner, vaksiner, gasser, transfett og en hærskare tilstningsstoffer for å skaffe narresmak (for eks.glutamat) til billigst mulige ingredienser i ferdigmat - og for at ferdigmaten skal kunne ligge i butikkhylla i en måned eller fire.
Det som er svært lite belastenden er; rent kjøtt, fugl, fisk, grønnsaker, nøtter, mandler, egg, meierismør, bacon, og animalisk fett.

Jo, mange forskere vet dette nå, at mennesker har spist animalisk fett helt fram til og med deler av forrige århundre uten å ta skade.
For etter siste krig, kom Marshallhjelpen til Norden. USA hadde ikke fått eksportert alt kornet sitt i 5 år på grunn av krigen og svømte over av korn og sukker. En konvoi av korn- og sukkerbåter gikk fra Amerika til Norge og man kaldte det Marshallhjelpen.
Folk fikk virkelig smaken på loff og sukker og søte bakesaker. Så kom hjerte-karsykdommene og man fant triglyserider i blodårene. Det likner fett og da var men enkel i tankene og fetthysteriet begynte.
Men det var jo Marshallhjelpen med sukker og mel som hadde skylden for triglyseridene i blodårene. Dette vet man nå. Men etter at man hadde tenkt feil i et par tiår, er det vanskelig for en proffesjon å si noe annet. Noen av ernæringsrådgiverne som advarte mot mettet fett etter krigen lever fremdeles og er fortsatt klippefast i sin tro. De rådgiverne har i tillegg utdannet nye rådgivere på universitetene. Det tar tid - imens må vi tenke selv.
Håper ME-plagene gir seg noe etter hvert!
Roar

Tårnet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 13:05   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Raw food

Fint innlegg, tårnet!

Har hatt noen diskusjoner med folk jeg kjenner som sverger til råveganisme, og mener det er unaturlig å tilberede mat med varme. Men vi har jo også åtselsetere som graver ned byttene sine for så å spise dem når de er råtne og lettere å tygge. Er vel ikke mindre naturlig det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 23:36   #12
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Raw food

Flott innlegg av Tårnet!
ja jeg er enig med deg på alle punkter der. Som jeg skrev så varte ikke raw food-filosofien lenge for meg. Ble mye verre, ble mer sliten og jeg følte meg aldri mett. Det ble nok for mye frukt ja..
Men jeg har tro på at det er fortsatt meget sunt å spise det meste av våre grønnsaker rå. og velge rå der der det er mulig(feks kjøper jeg rå nøtter, rå oljer, rå proteinbarer osv).
Men å "ta det helt ut" var ikke min kropp med på.
Jeg spiser nå mer LCHF men tar med kunnskaper fra raw food, base-dietten(drikker basisk vann, klorofyll og tar salter, men følger ikke filosofien helt ut).
Kjøtt blir det ikke så mye av. Klarer ikke fordøye det særlig godt(kommer jo "aldri" ut igjen ).. kylling går lettere.
Jeg er ganske klar over at ME skyldes belastninger som du nevner og jeg har kuttet ALT ut. ikke noen flere vaksiner her, kortison-salver(har atop. eksem), medisiner, tilsetningsstoffer osv...Det er fjernet i den grad det nesten lar seg gjøre. Jeg har hatt veldig fokus på det det siste året.
Om jeg er bedre med ME? JA!
jeg vil ikke si at jeg har ME lenger(jeg kan trene litt igjen uten å kræsje), men har ennå et laaangt stykke å gå på min helse-vei. Det henger jo sammen med stress/psykisk også..
Lavkarbo er helt klart den beste vei(uten melk og gluten for min del). Men det er jo mange stier her på lavkarbo også
Det er snart 2 år siden jeg la om på kosten. Først Fedon i nesten 1 år uten særlig resultat. Så OE, Ketogent, raw, syre/base..
Det er ikke stor fremgang..må jo si det... MEN jeg blir MYE MYE verre hvis jeg "skeier" ut(spiser høykarbo mat). Det er bedring, men det snegler seg avgårde...
Tror det er viktig å støtte opp med tilskudd her også. Vitaminer, mineraler, salter, fiskeoljer etc... har nok vært litt "pinglete" der(tatt for lave doser), mye pga jeg synes "jungelen" der ute er altfor stor og uoversiktelig. det koster mye peng å skal prøve ut alt... (ja gjett om jeg har prøvd mye!)..

For 4 dager siden økte jeg på med linfrøolje + valnøtt+aman prana-olje. tar ca 4-6 ss av disse oljene + fiskekapsler(i tillegg til fett i maten, koksfett etc.Jeg har spist store mengder smør og kokosfett uten å få noe bedring på huden det siste året)
Det ser faktisk ut til bedring på eksemet mitt allerede! og jeg har vært veldig plaget siden sommeren nå... litt tidlig å si da men...blir spennende å se om det fortsetter... kan ha funnet en nøkkel til der

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 08:05   #13
Tårnet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 29
Tårnet har en fantastisk aura rundt segTårnet har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Raw food

Chantelle
Så fint at du at du ikke har ME lenger. Ting tar tid. Det har sikkert gått mange år med noe feil i kostholdet. Plager kommer ofte tilbake og blir værre når man legger om kosten, kroppen må på en måte reversere for så å bli friskere. I den fasen gir mange opp, men man bør komme over kneika som du har gjort. Nå er eksemen også på retur. Hudplagene pleier å være i siste fase. Et år til så, kanskje helt frisk. Og du er jo ennå ung.

Tårnet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 00:04   #14
lina74
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1
lina74 er på en erverdig vei

Sv: Raw food

Sjek evt www.rawfoodnorge.com

lina74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: rawfood Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 21:59   #15
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Raw food

Hei lina74! der var det jo en til på raw food!! )

Vil du si noe om dine erfaringer med raw food? trives du med det og synes det er lett å få i seg nok mat feks? har du opplevd noe forskjell på helsen?
takk for svar!

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fast-food Ludviginne Ketolysekuren 9 07-01-08 16:31
mood-food jeef-micro Generell diskusjon 1 21-09-06 15:25
Kokebok The Low - Carb Comfort Food Cookbook eikelund Lavkarbobøker 4 14-10-05 19:05
4everlivings food and exercise diary 4everliving Åpne dagbøker 14 13-07-05 22:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no