Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Kalorier

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-11, 23:44   #26
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Proteinrike matvarer som f.eks rent kjøtt og fisk er lavkarbo mat, og har lite kcal.

En sannhet med modifikasjoner - se svaret mitt i innlegget over... Det stemmer at de er lavkarbo helt klart!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 23:53   #27
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

så du mener at vis det er en vare som er proteinrik så er jeg langt på vei?
er proteinrikevarer både lavkarbo og lav på kal?

Ja det kan du si. Er den full av proteiner er det ikke plass til så mye annet. Ja, lav på kalorier såfremt den ikke inneholder en del fett i tillegg. Fett har over dobbelt så mange kalorier per gram som karbohydrater og proteiner. F.eks kokt torsk er noe av det med mest protein, minst fett og karbohydrater og minst kalorier.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 00:08   #28
Rianna
Medlem
 
Rianna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 95
Rianna er på en erverdig vei

Sv: Kalorier

Jeg mener en bør passe litt på kalorier også, jeg har også regnet ut BMR, og fant ut jeg ligger der jeg bør ligge...på rundt 1600kcal daglig.

Men jeg spiser ikke lite fett av den grunn, det ligger også på rundt det det bør.

Ett eksempel på hva jeg kan spise en dag:

Frokost: 2 kokte egg med 1ss meierismør
Lunsj: Smoothie (fløte, egg, light saft, cc eller tyrkisk yoghurt, og bringebær)
Middag: Blanda salat med apertina feta snack + en løvbit kalkun
Kvelds: 2 kokte med 1 ss meierismør

__________________



~Min Dagbok~Min Blogg~iHerb kode: ESO978~
Rianna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo/LCHF'ish :) Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 00:14   #29
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av Rianna, her.

Jeg mener en bør passe litt på kalorier også, jeg har også regnet ut BMR, og fant ut jeg ligger der jeg bør ligge...på rundt 1600kcal daglig.

Men jeg spiser ikke lite fett av den grunn, det ligger også på rundt det det bør.

Ett eksempel på hva jeg kan spise en dag:

Frokost: 2 kokte egg med 1ss meierismør
Lunsj: Smoothie (fløte, egg, light saft, cc eller tyrkisk yoghurt, og bringebær)
Middag: Blanda salat med apertina feta snack + en løvbit kalkun
Kvelds: 2 kokte med 1 ss meierismør

Går du ned på et du spiser nå? Det er bemerkelsesverdig hvor forskjellig vi spiser på dette forumet Du skal ned en del i vekt - ikke sant? Da kan du nok spise en del mer enn det du gjør i dag - og jeg håper du varierer litt mer også. Noen kokte egg, flytende mat og en liten salat med litt feta og magert kalkunkjøtt er tynt på en dag altså

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 00:37   #30
Rianna
Medlem
 
Rianna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 95
Rianna er på en erverdig vei

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Går du ned på et du spiser nå? Det er bemerkelsesverdig hvor forskjellig vi spiser på dette forumet Du skal ned en del i vekt - ikke sant? Da kan du nok spise en del mer enn det du gjør i dag - og jeg håper du varierer litt mer også. Noen kokte egg, flytende mat og en liten salat med litt feta og magert kalkunkjøtt er tynt på en dag altså

Som jeg jeg skrev...det var ETT eksempel Selvfølgelig varier jeg. Har gjerne reker og majones til egga istedet for smør. Og har middag med grønnsaker også noen dager. Det ensete som stor sett er fast, er smoothien...for den er jeg veldig glad i Men ikke alle dagsmenyene jeg har lagret....lagrer på diett.no, men ikke hver dag...bare når jeg føler for. Og jeg går ned. -2,1 på 2 uker...første uka var ikke slavisk lavkarbo...så det er jeg fornøyd med Kanskje jeg kunne spist mer, men dette holder for meg, jeg går ikke sulten

__________________



~Min Dagbok~Min Blogg~iHerb kode: ESO978~
Rianna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo/LCHF'ish :) Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 00:45   #31
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kalorier

Det er kjempefint at du kjenner at du spiser passe og liker det, og 1600 er et passelig tall. Kan ikke si det er for mye eller for lite.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 01:44   #32
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

En sannhet med modifikasjoner - se svaret mitt i innlegget over... Det stemmer at de er lavkarbo helt klart!

Ja du har rett i det. Jeg mente f.eks kylling filet og torsk, som er protein rikt og magert. Laks og koteletter er jo en del fetere og har litt mere kcal, men er proteinrik mat også.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 01:45   #33
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Kalorier

Ett viktig moment som bør komme frem når mengden kcal diskuteres, er aktivitetsnivået.
Har man en høyt aktivitetsnivå med masse trening, kan man tillate seg å spise mer enn den som er inaktiv.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 09:45   #34
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Ett viktig moment som bør komme frem når mengden kcal diskuteres, er aktivitetsnivået.
Har man en høyt aktivitetsnivå med masse trening, kan man tillate seg å spise mer enn den som er inaktiv.

Ja, økt trening gir også økt sult, så kroppen regulerer dette selv. Derfor er det så viktig å ta hensyn til kroppens behov mer enn tall.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 09:48   #35
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Ja, økt trening gir også økt sult, så kroppen regulerer dette selv. Derfor er det så viktig å ta hensyn til kroppens behov mer enn tall.

Dette tror jeg er en subjektiv opplevelse om trening gir økt sult eller ikke.. Ut fra egen erfaring kan jeg ikke si at dette stemmer for min del.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 09:59   #36
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Dette tror jeg er en subjektiv opplevelse om trening gir økt sult eller ikke.. Ut fra egen erfaring kan jeg ikke si at dette stemmer for min del.

Jeg blir heller ikke mer sulten av fysisk aktivitet, blir mer sulten av å bare være ute noen timer enn av å trene.
Og dette med kcal er litt av et puslespill. Nå for tiden har jeg en kronisk-mett periode.
2 kokte egg med meierismør til frokost.
Noen ss med middag (spiser av en kaffeskål... )
Noen osteskiver/nøtter til kvelds.

Dette er ikke mye mat, eller kalorier, for meg med en bmi på 33 og som går i allefall èn time pr dag.
Ned går jeg ikke, tidligere erfaringer tilsier at jeg ligger altfor for lavt på inntaket.
Så å være "flink" og ligge veldig lavt på kcal er definitivt ikke noen garanti for nedgang
Kropp er ikke særlig A-4...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 10:20   #37
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kalorier

Vil anbefale deg å lese denne artikkelen på bloggen til Lena Beatrice: http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...-dette-fettet/

Her får du beskrevet med eksempler en dagsmeny med prosentvis fordeling av næringsstoffene - OG med antall kalorier. Dersom det blir vanskelig for deg å regne ut sammensetningen av maten ville jeg vurdert måltider fra Spis deg slank-konseptet. Det er kaloribegrenset, men har en lavkarbo-profil, såvidt jeg har forstått også ift fordeling av næringsstoffer. Mange får en kick-start med dette og går etterhvert over til å lage mat selv

Edit: Link til Spis deg slank: http://www.spisdegslank.no/

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 10:29   #38
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Litt usikker på hva du mener med langt på vei - jeg anbefaler at du søker opp på forumet proteinrike matvarer og lager deg selv en liste over favorittmaten din Husk også at 100 gram biff ikke er lik 100 gram protein...

Du kan nok ikke si at om en matvare er proteinrik er den også lavkalori. Ta feks nakkekotelett stekt som har kcalinnhold pr 100 gram på 274 kcal, mens feks en svin kamkotelett uten fettrand har 180... Dette gjelder også laks - som har mye av det gode fettet i seg og godt med proteiner.

Jeg anbefaler at du tar i bruk matvaretabellen og lærer deg litt om de mest brukte matvarene i hverdagen din

det skal jeg gjøre
har gjort det tidligere med ikk tenkt påškaloriene vettu.
så nå starter jeg på nytt med nye øyne hehe

  Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 10:32   #39
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av Rianna, her.

Jeg mener en bør passe litt på kalorier også, jeg har også regnet ut BMR, og fant ut jeg ligger der jeg bør ligge...på rundt 1600kcal daglig.

Men jeg spiser ikke lite fett av den grunn, det ligger også på rundt det det bør.

Ett eksempel på hva jeg kan spise en dag:

Frokost: 2 kokte egg med 1ss meierismør
Lunsj: Smoothie (fløte, egg, light saft, cc eller tyrkisk yoghurt, og bringebær)
Middag: Blanda salat med apertina feta snack + en løvbit kalkun
Kvelds: 2 kokte med 1 ss meierismør

det var ikke mye mat.
det hadde vært for lite for meg.

  Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 10:37   #40
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Vil anbefale deg å lese denne artikkelen på bloggen til Lena Beatrice: http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...-dette-fettet/

Her får du beskrevet med eksempler en dagsmeny med prosentvis fordeling av næringsstoffene - OG med antall kalorier. Dersom det blir vanskelig for deg å regne ut sammensetningen av maten ville jeg vurdert måltider fra Spis deg slank-konseptet. Det er kaloribegrenset, men har en lavkarbo-profil, såvidt jeg har forstått også ift fordeling av næringsstoffer. Mange får en kick-start med dette og går etterhvert over til å lage mat selv

Edit: Link til Spis deg slank: http://www.spisdegslank.no/

ja jeg ville egentlig gjerne gjort det, men siden jeg har en familie på 5 så kan jeg ikke det,både pga økonomi og det sosiale

  Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 11:51   #41
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg blir heller ikke mer sulten av fysisk aktivitet, blir mer sulten av å bare være ute noen timer enn av å trene.
Og dette med kcal er litt av et puslespill. Nå for tiden har jeg en kronisk-mett periode.
2 kokte egg med meierismør til frokost.
Noen ss med middag (spiser av en kaffeskål... )
Noen osteskiver/nøtter til kvelds.

Dette er ikke mye mat, eller kalorier, for meg med en bmi på 33 og som går i allefall èn time pr dag.
Ned går jeg ikke, tidligere erfaringer tilsier at jeg ligger altfor for lavt på inntaket.
Så å være "flink" og ligge veldig lavt på kcal er definitivt ikke noen garanti for nedgang
Kropp er ikke særlig A-4...

Har du en sykdom? Lavt stoffskifte eller insulinressistens? Noe galt må det jo være. Normalt går man ned ved lavt kalori-inntak.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 11:56   #42
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Har du en sykdom? Lavt stoffskifte eller insulinressistens? Noe galt må det jo være. Normalt går man ned ved lavt kalori-inntak.

Ikke nødvendigvis - spiser man altfor lite stopper vektnedgang opp for å beskytte kroppen. Jeg spiste EN brødskive med pålegg (kanskje to av og til)4 dager i uka i flere mnd (3 måneder faktisk) pga sengeligge med smerter og mye smertestillende (sov stort sett) og gikk knapt ned noenting..(bittelitt middagsmat de 2-3 andre dagene for da kom ei venninne innom og fora meg...). jeg ble derimot svært tynn i lårene - så jeg mistet mye muskulatur.

Burde rast ned i vekt som andre jeg kjenner gjerne gjør når de er syke en uke... Men jeg gjør ikke det. Det er fint å vite at ved en sultkatastrofe her i landet vil jeg komme j... godt utav det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:02   #43
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Kalorier

Bare ett lite suplement til diskusjonen her.

Kalori er en enhet for måling av energi med symbol cal. Navnet kommer fra latin calere (å være varm). Vanligvis oppgis mengden kalorier i kilokalorier (kcal) på matvareetiketter. I dagligtale er det vanlig å lese kcal som «kalorier». Men i virkeligheten blir dette like feilaktig som å lese km som meter, siden 1 kcal = 1000 ganger energimengden i 1 cal.
Kalori er ikke en SI-enhet, og er i ferd med å fases ut til fordel for SI-enheten Joule.

Definisjon
En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én Kelvin, ved et trykk på én atmosfære.
Mengden varme som trengs er avhengig av vannets initielle temperatur, noe som resulterer i flere forskjellige definisjoner av kalori, hver av dem tilsvarende en noe forskjellig energimengde. Den mest brukte definisjonen er at en kalori tilsvarer 4,1868 Joule.
Kalori brukes særlig, av historiske årsaker, til angivelse av energi i matvarer. I forbindelse med mat benytter man som oftest kilokalorier (symbol kcal).
En 250 grams pose potetchips inneholder typisk ca. 1 350000 cal, dvs. 1350 kcal. Dette er nok energi til å øke temperaturen på 13,5 liter vann fra 0 til 100 grader Celsius.

Kilde: Wikipedia



Trening og forbrenning.
Uansett intensiteten på treningen, vil energien til å utføre denne komme fra både fett og karbohydrater.
Forbrenning av kun blodsukker ville gitt energi til betraktelig mindre mengde fysisk aktivitet: etter 10 minutter ville dette "lageret" ha vært tomt. Tilsvarende ville fettlagrene kunne gi energi til ca 7 dagers trening hos en normalvektig person. Kroppen vil imidlertid aldri kunne forbrenne energi fra én eneste energikilde.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:10   #44
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Trening og forbrenning.
Uansett intensiteten på treningen, vil energien til å utføre denne komme fra både fett og karbohydrater.
....Kroppen vil imidlertid aldri kunne forbrenne energi fra én eneste energikilde.

Hva skjer når man spiser ingen karbohydrater og trener da... og man har tømt det lille som eventuelt finnes? Dette ble litt for uklart for meg Fett og karbohydrater blir vel heller ikke brukt direkte som energikilder, de blir omgjort til noe kroppen kan utnytte som energi - eller hva?
Nysgjerrig! Forklar!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:11   #45
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Har du en sykdom? Lavt stoffskifte eller insulinressistens? Noe galt må det jo være. Normalt går man ned ved lavt kalori-inntak.

Har lavt stoffskifte, men er greit regulert med medisiner. Jeg må rett og slett høyere på inntaket for å gå ned
Kropper reagerer ulikt, har tidigere hatt størst nedgang på over 2500 kcal og ca 200 gr fett.

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Ikke nødvendigvis - spiser man altfor lite stopper vektnedgang opp for å beskytte kroppen.
Burde rast ned i vekt som andre jeg kjenner gjerne gjør når de er syke en uke... Men jeg gjør ikke det. Det er fint å vite at ved en sultkatastrofe her i landet vil jeg komme j... godt utav det

Samme her, det må være bedre balansert om kroppen vil slippe kiloer.
Så det er ikke bare å ligge laaavt på kaloriene og gå ned i vekt nei...

Men, skulle det bli sult i heimen vil jeg også klare meg

Jeg har forøvrig aldri gått på diett før, så det er heller ikke at kroppen er preget av år med jo-jo slanking...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:12   #46
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Jeg er vel litt av samme oppfatning og legger opp til ketogent-kosthold med ett inntaksstopp på ca 1000 kcal under min BMR (Basic Metabolic Rate). Dette har jeg kjørt på fra jeg begynte på ketolysekuren og det fungerer for meg. (-8,8 kg på tre uker).

Har registrert at i de tilfellene hvor jeg har spist opp mot min BMR, så har dette gitt seg utslag på vekta, derfor har jeg tro på ketogent kosthold og med kontroll på inntaket.
I tillegg er jeg nøye med å få mosjonert daglig (ca 30-60min rask gange eller tilsvarende).

Jeg syntes det er interessant nå som flere i forumet begynner å gjøre seg refleksjoner med samme tanker.

Dette stemmer iallefall for meg. Jeg går ikke ned uten å være forsiktig med matinntaket!

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:20   #47
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kalorier

Termodynamikken lov om energibalansen mellom kcal inn og ut gjelder uansett, hvilke kur man har. Å kjenne sult og metthet er veldig individuelt. Går folk ikke ned i vekt, så spiser de for mye.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:23   #48
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hva skjer når man spiser ingen karbohydrater og trener da... og man har tømt det lille som eventuelt finnes? Dette ble litt for uklart for meg Fett og karbohydrater blir vel heller ikke brukt direkte som energikilder, de blir omgjort til noe kroppen kan utnytte som energi - eller hva?
Nysgjerrig! Forklar!

Kroppen kan bruke fett. Kun hjernen kan ikke bruke annet enn glukose.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:25   #49
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Termodynamikken lov om energibalansen mellom kcal inn og ut gjelder uansett, hvilke kur man har. Å kjenne sult og metthet er veldig individuelt. Går folk ikke ned i vekt, så spiser de for mye.

Eller for lite
Ikke uvanlig at vektnedgangen løsner om man ØKER på inntaket heller, særlig økning på grønnsaker og/eller fett har vært utslagsgivende for flere her vet jeg.

Jeg ligger for tiden altfor lavt på inntaket og går ikke ned.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:58   #50
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Kalorier

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hva skjer når man spiser ingen karbohydrater og trener da... og man har tømt det lille som eventuelt finnes? Dette ble litt for uklart for meg Fett og karbohydrater blir vel heller ikke brukt direkte som energikilder, de blir omgjort til noe kroppen kan utnytte som energi - eller hva?
Nysgjerrig! Forklar!

Karbohydrater er etter min oppfatning en betegnelse som omfatter stivelse, naturlige sukkerarter og vanlig sukker.
Når kroppen trenger energi raskt foretrekker den å forbrenne karbohydrater, sukker forbrennes raskest. Det gir rask tilførsel til cellene, men energien varer ikke lenge.
Karbohydrater påvirker blodsukkeret. Om vi spiser mer enn kroppen klarer å forbruke vil blodsukkeret stige og det blir pumpet ut insulin for å senke blodsukkeret til et lavere nivå som hjernen kan tolerere og fungere på. Overskuddet vil da av insulinet bli transportert til fettlagrene.

Er man tom for karbohydrater vil kroppen nyttegjøre seg av energien den kan hente fra fett. Om dette skjer automatisk fra fettlagrene i kroppen eller om den nyttiggjør seg av fettet man inntar i form av næring, er jeg usikker på...

Dette er basert på hva jeg har lest meg til og jeg vil presisere at jeg ikke har formalkompetanse på området.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalorier? gulrotklara Spørsmål og svar 15 04-09-11 10:24
Kalorier Tittit Spis deg ned i vekt med Skaldeman 63 01-03-11 20:48
Mye kalorier (fett) vs lite kalorier Sommerglad Spørsmål og svar 12 22-02-10 15:07
Kalorier? StoreLilleMeg Spørsmål og svar 19 17-08-09 18:04
Kalorier og ikke kalorier smilefjes Lavkarbo generelt 15 19-09-08 22:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no