Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-10, 14:51   #1
Teletubbien
Medlem
 
Teletubbien sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Hedmark
Alder: 46
Innlegg: 375
Teletubbien har en fantastisk aura rundt segTeletubbien har en fantastisk aura rundt seg

PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Prøvde meg på lavkarbo for 2-3 år siden, men skled dessverre helt ut og forsvant herfra etter kort tid. I ettertid har jeg fått diagnostisert både PCOS og metabolsk syndrom som jeg har skjønt ofte henger sammen. Leser at det er gunstig med lavkarbo i forhold til begge disse diagnosene og lurer litt på om jeg skulle forsøke å legge om kosten for godt i denne retning. Syns det var vanskelig sist, men det var kanskje noe pga at jeg fokuserte på det jeg IKKE kunne spise...

Leser at enkelte her har sluttet med p-piller i forhold til PCOS. Jeg fikk beskjed av min lege at jeg måtte gå på p-piller for å holde mine sykluser igang tilnærmet normalt og at jeg av den grunn "MÅ" gå på p-piller, til tross for at jeg har fått de barna jeg skal ha... Noen som kan forklare mer i forhold til p-piller/ikke p-piller? Strever en del med ganske store humørsvingninger i periodene...

Lavkarbo og PCOS/metabolsk syndrom skal være bra. Men teller man i det hele tatt kcal på lavkarbo? Eller er det bare målet å spise de riktige tingene og ikke mengden?

Teletubbien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse +/- Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 15:00   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Eg har sjølv pcos, og går på p-pillar. No har eg ikkje så veldig mykje peiling på "det tekniske", men eg vil tru at kroppen har godt av at alt går rundt som det skal.
Lavkarbo har definitivt god virkning på oss som slit med desse problema, det er det ingen tvil om.
Eg tel ikkje kaloriar sjølv, eg har bestemt meg for at det skal få ta den tida det treng, å kome meg ned i vekt altså. Dette er ein livsstil for meg, ikkje ein rask diett.
Ynskjer deg velkommen her! Det er masse info å finne vedr det du lurer på. Om du ser nederst på sida her, så ser du relaterte trådar.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 15:19   #3
Teletubbien
Medlem
 
Teletubbien sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Hedmark
Alder: 46
Innlegg: 375
Teletubbien har en fantastisk aura rundt segTeletubbien har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Ah, takk for tipset Furine

__________________


Teletubbien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse +/- Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 22:26   #4
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Jeg kan skjønne argumentet om at ppillene gir kroppen din den syklusen den skal ha, men det er en kunstig fremkalt syklus uansett. I mitt tilfelle skjulte ppillebruk at jeg utviklet PCOS, og hadde jeg ikke brukt ppiller hadde jeg funnet ut at noe var galt mange år før jeg begynte å ønske meg barn.

Så jeg anbefaler ikke ppiller til noen. Også med tanke på at det er økt fare for blodpropp/hjerneslag osv, en fare som er dysset ned av legemiddelindustrien. Ppiller er god butikk!

Jeg kan bare snakke for meg selv. Men da jeg sluttet på ppiller gikk det to år uten mensen, og etter utredning ble da konklusjonen PCOS. Fikk utrenskingstabletter da, skal si det hjalp. Men syklusen kom ikke i gang, selv etter flere runder med provera og pergotime.

Etter flere år prøvde jeg lavkarbo. Etter to uker på lavkarbo kom mensen, deretter kom den hver mnd og etter tre mnd var jeg gravid. Så leste jeg et eller annet sted at gravide ikke skulle spise lavkarbo, og dumme meg trodde selvfølgelig på det, og mensen kom aldri tilbake etter fødsel. Mars i fjor begynte jeg igjen på lavkarbo, etter en uke kom mensen, hver mnd, og etter fem mnd var jeg gravid.

Så jeg er overbevist om at lavkarbo er løsningen for oss med PCOS. (Og for mennesker flest også. )

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 22:43   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Hva er egentlig forskjelle på PCO og PCOS??

Vet at det med PCO HAR cyster, og at de med PCOS har tilsvarende symptomer , men kanskje helt uten cyster..

Blir det ala diabetes 1 og 2??

Skal sjekke med nabogynekolog i morgen...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 01:03   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hva er egentlig forskjelle på PCO og PCOS??

Vet at det med PCO HAR cyster, og at de med PCOS har tilsvarende symptomer , men kanskje helt uten cyster..

Blir det ala diabetes 1 og 2??

Skal sjekke med nabogynekolog i morgen...

Du er forsåvidt inne på noe. PCO er bare cystene, uten tilleggssymptomer, eller rettere sagt en isolert beskrivelse av hvordan eggstokkene dine er med cyster (polyscystiske ovarier). PCOS er syndromet (polycystisk ovarie-syndrom), som da innebærer en eller flere av en haug symptomer. Den letteste måten er jo å få påvist cyster på eggstokken (minst ti på hver skal visst være en slags grense, uten at jeg helt skjønner hvorfor) hos gynekolog via ultralyd, men igjen finnes det dem som ikke har cyster (jeg vet ikke om jeg har hatt det, men en gynokolog mente han kunne se noe som vitnet om tilbakevendende cyster). Men, det viktigste er nok hormonbildet, og hva det gjør med utseendet. PCOS-ere har økning av androgener og testosteron, hvilket slår ut på f.eks ansiktsbehåring, tap av hodehår, kviser/byller, mannlige kroppstrekk (mer vom og overvekt rundt midja -altså at man legger på seg på en typisk ''mannlig'' måte). Videre kjennetegnes det av at man har nedsatt fertilitet, og gjerne lange sykluser (typ 35 dager ++ mellom). Men det er veldig forskjell på hvem som får hvilke symtpomer. Jeg har brukt p-piller i så mange år at jeg ante ikke hvordan syklusen min egentlig var.
Jeg, for min del, legger på meg på den måten jeg bekskriver, jeg får ikke kviser, men byller, jeg har litt ansiktsbehåring (men er heldigvis veldig lys, så det synes ikke så godt), og tynt hår på hodet.

Så, det er ikke et syndrom som er så lett å diagnostisere, akkurat . Jeg tror mørketallet for PCOS er stort ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 08:46   #7
Zelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 19
Zelia er på en erverdig vei

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Jeg vil virkelig anbefale deg å spise lavkarbo Jeg hadde i flere år hatt en syklus hvor det tok maaange måneder mellom hver menstruasjon. Etter at jeg begynte på lavkarbo tok det to uker før systemet kom igang! Huden min er dessuten plettfri nå Trenger aldri å tenke på at jeg må begrense matinntaket, men passer på å spise sunn og "ren" mat. Nå har jeg faktisk en bmi på 18,5, noe som muligens er noe lavt...men for meg passer det fint! Fokuser på all den gode maten du kan spise (kan være lurt å være litt forsiktig med meieriprodukter da disse gir stor insulinutsondring...og for min del uren hud).
Lykke til

Zelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunn mat Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 11:00   #8
lolliduck
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 10
lolliduck er på en erverdig vei

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Mange forteller om at sykluser stabiliseres etter lavkarbo, der man man PCOS eller metabolsk syndrom. Betyr det at hormonbalansen stabiliserer seg igjen? At man har normale verdier av androgener? I så tilfelle, vil ikke dette hjelpe på akne OG hårvekst. Har leste en rekke av dere skrive at akne dempes, men har ikke sett noe om behåring. Er det noen som har noen tanker?

lolliduck er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingenting spesiell Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 11:41   #9
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Jeg vil tippe alle symtomer blir mindre ja. Hormonene stabiliseres, og en del hormoner, spesielt de vi ikke vil ha for mye av, lagrer seg i fett... Derfor hjelper det å gå ned. Blir som en god sirkel, går ned i fett, lettere å kontrolere sult, som gjør at man går enda mer ned i vekt, og sånn går no dagan.

Uten at jeg vet om jeg har forstått det helt korrekt!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:24   #10
lolliduck
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 10
lolliduck er på en erverdig vei

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Takk for svar.
Kan man blir frisk fra PCOS?
Jeg er under utredning for hormonfortyrrelse, der PCOS er en del av utredningen. Må innrømme jeg er redd for denne diagnosen, og litt i forhold til videre utvikling. Vil hormonnivåene gå gradiv mer og mer ut av stabilitet.
Spiser lav karbo og gjør det jeg kan på den fronten, men i forhold til andre tiltak. Medisiner?
Er det noen som vil dele noen erfaringer?

lolliduck er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingenting spesiell Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 13:45   #11
Teletubbien
Medlem
 
Teletubbien sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Hedmark
Alder: 46
Innlegg: 375
Teletubbien har en fantastisk aura rundt segTeletubbien har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Takker for mange gode svar

På NHI (norsk helseinformasjon) finner jeg følgende:


PCOS er en tilstand med flere (poly) væskefylte hulrom (cyster) i eggstokkene (ovariene). Cystedannelsen forstyrrer eggstokkenes funksjon og fører derved til hormonforstyrrelser. Det klassiske symptombildet består av unormal hårvekst på kropp og ansikt, kviser,manglende eller sparsomme menstruasjoner, barnløshet og overvekt. Tilstanden kan debutere når som helst i befruktningsdyktig alder, men for mange skjer det sent i tenårene.
Vi regner at 2 av 3 kvinner med PCOS er overvektige. Fedmen samler seg først og fremst rundt midjen. De fleste er normalvektige frem til de får menstruasjonen. Vektøkningen inntrer som regel i fra ca. 15 års alder og frem til tidlig i 20-årene.


Endringer i stoffskiftet
En viktig del av sykdomsbildet ved PCOS, er at det med årene utvikler seg forstyrrelser i forbrenningen, såkalte metabolske endringer. Det gjelder endringer i sukkeromsetningen i kroppen. Insulin virker dårligere (insulinresistens) og ganske mange får diabetes. I tillegg har mange høyt kolestrol og høyt blodtrykk. Alle disse forholdene er risikofaktorer får å få hjertekarsykdom senere i livet. Foruten å behandle symptomene på PCOS er det derfor svært viktig å sette i verk tiltak som minsker risikoen for fremtidig hjertekarsykdom.

Hvordan behandles tilstanden?

For mange er den eneste nødvendige behandlingen å gå ned i vekt. Du kan selv redusere vekten gjennom kostendringer og mosjon. Klarer du å gå ned 2-10% i vekt, kan det bidra til å normalisere menstruasjonen, eggløsninger opptrer igjen og graviditet kan oppnås hos ca 20-60%. Dessuten vil vektreduksjonen styrke selvbildet, fjerne eventuell depresjonsfølelse og gjenskape følelse av kontroll. Spesielt viktig er det at vektreduksjonen minsker risikoen for hjertekarsykdommer. Den medikamentelle behandlingen foretas av spesialist i gynekologi, eventuelt sykehusavdeling.
Vektreduksjon

Vektreduksjonen bør ikke skje raskt. Du bør basere vektnedgangen på å leve et mest mulig sunt liv der de viktigste tiltakene er regelmessig mosjon, hyppige men små måltider - 4 til 6 ganger per dag, å spise mer brød og grønnsaker, å redusere inntaket av fett og søtsaker.
Medikamenter

Valg av medisiner avhenger av hva som er formålet. Bruk av medikamentet Metformin eller Glucophage (diabetesmedisin) øker virkningen av insulin. Det kan gi bedre blodsukkerkontroll, vektreduksjon, nedsatt produksjon av androgene hormoner, normal menstruasjon og økte muligheter for deg til å bli gravid. Disse preparatene kan kombineres med andre medisiner, som f.eks. p-piller hvis du ikke ønsker å bli gravid.
Ved sterkt graviditetsønske kan du få medisiner som fremmer eggløsningen (eks. klomifen). Det vil gi eggløsning hos 50-60% og graviditet hos ca. 30%. Behandlingen øker risikoen for flerlingesvangerskap (3%).
P-piller - særlig av typen Diane®, Feminil® eller Zyrona® - kan redusere mange av de mannlige trekkene, men det tar gjerne minst 8 måneder før du kan observere effekt på den uønskede behåringen. I tillegg gir p-pillene deg prevensjon og de normaliserer menstruasjonen. Andre hormonmedisiner som progesteron, bidrar kun til regulering av menstruasjonen.
Ved fremtredende mannlige trekk kan spironolakton (Aldactone) og deksametason (Decadron) bidra til å redusere produksjonen av mannlig kjønnshormon og dermed etter hvert dempe disse trekkene.

Annen behandling

Dersom du er plaget med skjemmende hårvekst kan denne fjernes ved ulike metoder (epilering, elektrolyse, laser).
Ved et mindre kirurgisk inngrep kan man også "brenne vekk" cystene på eggstokkene som ledd i behandlingen mot ufrivillig barnløshet.



Hvordan er langtidsutsiktene?

Tilstanden er kronisk, men behandling og vektreduksjon kan minke plagene en god del. Ufrivillig barnløshet er et problem for mange. Siden det er økt risiko for å utvikle stoffskifteforandringer og hjertekarsykdom, er prognosen også avhengig av om du klarer å kontrollere vekten og inntaket av fettstoffer og sukker.

Mye info her, men de aller fleste leger har ingen anelse om at metabolsk syndrom ofte henger sammen med PCOS. MEN, her står det jo at man skal redusere søtsaker og sukker, og øke BRØD og grønnsaker...
Når jeg ser på info i forhold til metabolsk syndrom:


Å ha metabolsk syndrom betyr at du har flere samtidige forstyrrelser i metabolismen. Den grunnleggende feilen er at du har nedsatt glukosetoleranse, diabetes eller økt insulinresistens (mer om det nedenfor). Insulin er det hormonet som regulerer blodsukkeret i kroppen, og ved denne tilstanden virker ikke insulinet slik det skal, hvilket betyr at blodsukkeret ditt kan bli for høyt. I tillegg til det svekkede insulinet har du to eller flere av følgende tilstander:

  • Overvekt, særlig rundt midjen.
  • Kroppsmasseindeks (vekt/høyde x høyde), KMI over 27-30 kg/m2 og/eller midje/hofte-forhold over 0,9 hos menn og over 0,85 hos kvinner)
  • Høyt blodtrykk - vanlige grenseverdier er overtrykk på 140 og undertrykk på 90, verdier over dette betegnes høyt blodtrykk.
  • For høye fett- og kolesterolverdier. Dvs. triglycerider over 1,7 mmol/l, lavt HDL-kolesterol (det "gode" kolesterolet, under 0,9 mmol/l hos menn, under 1,0 mmol/l hos kvinner)
Jo flere av disse tilstandene du har, jo større er risikoen for helsen din. En studie har f.eks. vist at menn som har to av disse faktorene, har dobbelt så høy risiko for å få hjerneslag og tre ganger så høy risiko for å få hjertesykdom sammenlignet med dem som har ingen av disse tilstandene. Menn med alle tilstandene har nær fire ganger økt risiko for hjertesykdom eller hjerneslag og mer enn 24 ganger økt risiko for å få diabetes.

Årsaker

Forskerne mener at den underliggende årsaken til denne samlingen av risikofaktorer er motstand mot insulin (insulinresistens), et svekket insulin. Insulinhormonet lages i bukspyttkjertelen og regulerer mengden blodsukker i kroppen. Normalt bryter fordøyelsessystemet ned noe av maten du spiser til sukker (glukose). Kroppen bruker så insulin for å transportere glukosen inn i kroppens celler, der den brukes som energi eller kraftforsyning slik at cellene og kroppen er i stand til å utføre sine ulike oppgaver.
Hvis kroppen din ikke reagerer som før på insulin (du har insulinresistens), vil omsettingen av glukose i kroppen bli forstyrret. Kroppen reager på dette med å skille ut stadig mer insulin i et forsøk på å få glukosen inn i cellene. Dette ekstra insulinet hjelper til å opprettholde normale glukoseverdier i blodet ditt for en tid, men til slutt klarer ikke bukspyttkjertelen å øke insulinproduksjonen mer. Som et resultat, vil glukose hope seg opp i blodet og føre til at du får type 2 diabetes. Dette er den vanligste formen for diabetes.
Det metabolske syndrom opptrer før du når dette punktet, dvs. før du får type 2 diabetes. Glukosemengden i kroppen din er unormalt høy, dog ikke høy nok til å bli kalt diabetes, men høy nok til at den ekstra insulinmengden øker risikoen for andre helseskader. Mengden kolesterol og fettstoffer i blodet kan tilta, noe som skader hjertets blodårer (koronararteriene). Og høye insulinverdier kan forstyrre nyrenes evne til å omsette salt, noe som kan øke blodtrykket ditt.
Årsaken til insulinresistens er ikke helt kjent, men det skyldes sannsynligvis en kombinasjon av arvelige og miljømessige faktorer. Forskerne tror at noen mennesker er arvelig disponert for insulinresistens. Men overvekt og fysisk inaktivitet er viktige bidragsytere.

Andre risikofaktorer for å få metabolsk syndrom

Alder. Forekomsten av metabolsk syndrom øker med alderen. Mens færre enn 10% av personer i 20-årene har metabolsk syndrom, har opptil 40% av dem i 60-årene tilstanden. Dessverre er utviklingen slik at stadig flere unge får metabolsk syndrom på grunn av ugunstig livsførsel - dvs. høyt kaloriinntak og liten fysisk aktivitet.
Tilfeller av diabetes i familien. Du har økt risiko for å få metabolsk syndrom hvis det finnes andre i familien med type 2 diabetes, eller du hadde diabetes under svangerskapet.
Andre sykdommer. Urinsyregikt og polycystisk ovariesyndrom (en hormonell forstyrrelse der kvinnekroppen produserer økt mengde mannlige hormoner) er også forbundet med økt risiko for å få metabolsk syndrom.

Når bør du søke medisinsk råd?

Hvis du vet at du har minst én av risikotilstandene i det metabolske syndrom - som høyt blodtrykk, høyt kolesterol eller en "eple-formet" kropp - kan det være at du allerede har syndromet uten å vite det. Snakk med legen din om å få testet de andre komponentene i syndromet og bli enige om en plan for å unngå alvorlig sykdom.

Behandling

Hovedmålet med behandlingen av det metabolske syndrom er å forhindre utvikling av type 2 diabetes, hjertesykdom og hjerneslag. Vanligvis kan det i tidlig fase oppnås ved disiplinert egenbehandling, der du fokuserer på kosthold og mosjon. Legen kan støtte deg i dette arbeidet gjennom regelmessige kontroller av vekten din, blodsukkeret, kolesterolet og blodtrykket - for å vise at livsstilsendringene gir resultater.
Etter hvert blir det nødvendig å skrive ut medisiner for å bedre kontrollen med enkelte av risikofaktorene. De mest brukte er medisiner mot høyt blodsukker, høyt blodtrykk og ugunstige fettverdier. Kanskje blir du bekymret over å måtte bruke så mange medisiner. Forskning viser imidlertid at slik behandling sammen med et fornuftig kosthold og regelmessig mosjon gir et bedre og lengre liv. Har du økt utskillelse av protein i urinen, vil såkalte ACE-hemmere og AII-reseptorblokkere være nyttige.
Økt fysisk aktivitet. Prøv og bruk kroppen til moderat anstrengende arbeid i minst 30 minutter de fleste dagene i uken. Det bedrer blodsukkeret, blodtrykket, fettinnholdet i blodet, bidrar til vektreduksjon og øker insulinfølsomheten.
Kostendringer. Spis mer frukt, grønnsaker og fiber, mindre mettet fett og litt mindre fett totalt, mer fett fra fisk og planteoljer og mindre salt. Foretrekk hvitt kjøtt fremfor rødt kjøtt. Disse kostholdstiltakene vil ha en gunstig effekt på blodtrykk, fett i blodet, blodsukkeret og på insulinresistensen. Hvis du i tillegg kan kombinere kostendringer og fysisk aktivitet slik at du oppnår en viss vektreduksjon, er det svært gunstig, men for mange kan det være vanskelig.

Rådene man her kan lese skulle altså ikke tilsi et lavkarbokosthold...
Er det rart man blir smårar?


http://nhi.no/livsstil-og-helse/kost...rom-12407.html

http://nhi.no/sykdommer/kvinne/svuls...drom-1377.html

__________________


Teletubbien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse +/- Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 16:48   #12
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Jeg kan skjønne argumentet om at ppillene gir kroppen din den syklusen den skal ha, men det er en kunstig fremkalt syklus uansett. I mitt tilfelle skjulte ppillebruk at jeg utviklet PCOS, og hadde jeg ikke brukt ppiller hadde jeg funnet ut at noe var galt mange år før jeg begynte å ønske meg barn.

Så jeg er overbevist om at lavkarbo er løsningen for oss med PCOS. (Og for mennesker flest også. )

Trur kanskje det kan vere litt individuelt. Eg gjekk ikkje på p-pillar før pcos vart oppdaga, men vart sett på det av endokrinologen min, for å prøve å bli kvitt ein del problem som kom som følge av pcos, blant anna hårvekst og anna gøy pga for mykje mannlege hormon. Har du ikkje desse problema så er kanskje lavkarbo i seg sjølv nok. For min del var det ikkje det. Eg gjekk ned ein god del kilo på fedoninspirert diett og mykje trening på tidleg 2000-tal (veit ikkje eksakt antal kilo, for eg brukte ikkje vekt), men det tok ikkje bort akkurat DEI problema.
Men eg er heilt enig i at lavkarbo er til hjelp! Men det er kanskje ikkje heilt nok for "alle".

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 19:10   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Jeg tror lavkarbokostholdet legger et innmari godt grunnlag for å bli frisk, men enkelte av oss klarer bare å holde ting i sjakk og trenger ekstra drahjelp. Jeg har blitt satt på metformin og yasmin, tross jeg hadde levd ketogent i over tre år. Men jeg tør ikke å tenke på hvordan ting hadde vært uten lavkarbo!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 19:14   #14
lolliduck
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 10
lolliduck er på en erverdig vei

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Vil bare legge til at jeg nettopp hørte at Peppermyntete vår godt mot PCOS plager.
Setter ned androgener i kroppen.

Drikke er jo en del av vårt kosthold det også

lolliduck er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingenting spesiell Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 19:41   #15
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

ser ved og lese det det står om PCOS , at det har jeg hatt siden jeg var 15 år ,
har hatt de fleste symtomer ,, ser jeg, og har enda noen ,
endelig en forklaring på ting jeg har plages med i alle år
men det var ingen leger som nevnte dette for 40 år siden, desverre

og de to barna jeg har fått , blitt gravid begge gangen når jeg hadde gått ned i vekt..

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 09:37   #16
floppy
Seniormedlem
 
floppy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 538
floppy er på en erverdig vei

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Interessant lesing,,,sliter selv med PCOS og vekt

__________________
Journalen

floppy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 12:31   #17
Myrull
Medlem
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: barteby
Innlegg: 367
Myrull er ny på veien

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Peppermyntete? Det har jeg aldri hørt før, drikker mye urtete så det skal jeg kjøpe inn.


Jeg var tynn som en strek jeg før jeg fikk datteren min da jeg var 20 å så pluttselig greide jeg ikke å gå ned i vekt å da vi skulle prøve å få flere barn gikk ikke det heller.
Da jeg selv nevnte for fastlegen min at jeg trodde jeg hadde PCO(S) så lo hun av meg.
Da var det godt å få skikkelig oppfølging på fertilitetsklinikken å få vite at jeg hadde rett.
Er ikke noe alternativ for meg med P piller ol siden jeg har prøvd å bli garvid igjenn i snart 5 år.
Er så lei etter første runde med IVF(prøverør) at jeg fant ut at jeg skulle ta et skikkelig tak å prøve å greie det på egen hånd.
Blir spenende å se hva som skjer nå da etter vert som jeg går ned i vekt.

Dere som har blitt gravide etter å ha gått ned i vekt, hvor mye gikk dere ned?

__________________


Dame med PCOS som vil spise seg frisk!
BLOGGEN
Myrull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 13:43   #18
frk.Harefrøken
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 3
frk.Harefrøken er på en erverdig vei

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Teletubbien, her.

Mye info her, men de aller fleste leger har ingen anelse om at metabolsk syndrom ofte henger sammen med PCOS. MEN, her står det jo at man skal redusere søtsaker og sukker, og øke BRØD og grønnsaker...

tror det er fordi de mener at brød er mer "gode" karbs i forhold til sukker for har en enda mer negativ virkning på blodsukkeret...

når det gjelder p-piller eller ikke så er jeg også imot bruk av det. For samtlige jeg har snakket om som har PCO/PCOS så har vekten skutt i været ved bruk av p-piller.. og fettcellene produserer hormon som igjen kan forverre plagene av PCO/PCOS! jeg tror legene har lett for å tilby p-piller for de tror det er syklusen (eller mangel på sådan) som er det verste for oss.. de fleste leger sliter også med for lite kunnskap om symptomene for PCO/PCOS...

frk.Harefrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 16:11   #19
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av frk.Harefrøken, her.

når det gjelder p-piller eller ikke så er jeg også imot bruk av det. For samtlige jeg har snakket om som har PCO/PCOS så har vekten skutt i været ved bruk av p-piller.. og fettcellene produserer hormon som igjen kan forverre plagene av PCO/PCOS! jeg tror legene har lett for å tilby p-piller for de tror det er syklusen (eller mangel på sådan) som er det verste for oss.. de fleste leger sliter også med for lite kunnskap om symptomene for PCO/PCOS...

Som tidlegare nemnt, eg trur det kan vere litt individuelt. Eg går til ein endokrinolog som er spesialist på overvekt og diabetes, eg tvilar på ingen måte på kunnskapen hans. Fordi eg hadde ganske kraftige "biverknader" av pcos (spesielt hårvekst) så vart eg sett på ei blanding av tablettar, blant anna Yasmin, fordi det hemmar hårveksten. Det er ganske stor skilnad på meg no og for nokre år tilbake hårmessig. Somme gongar må det medikament til for å få bukt med ting.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 21:33   #20
frk.Harefrøken
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 3
frk.Harefrøken er på en erverdig vei

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Som tidlegare nemnt, eg trur det kan vere litt individuelt. Eg går til ein endokrinolog som er spesialist på overvekt og diabetes, eg tvilar på ingen måte på kunnskapen hans. Fordi eg hadde ganske kraftige "biverknader" av pcos (spesielt hårvekst) så vart eg sett på ei blanding av tablettar, blant anna Yasmin, fordi det hemmar hårveksten. Det er ganske stor skilnad på meg no og for nokre år tilbake hårmessig. Somme gongar må det medikament til for å få bukt med ting.

ja, om det er en blanding av forskjellig så kan jeg se det, men det er alt for mange leger som anbefaler p-piller som "kur mot PCO/PCOS".. Når jeg fikk diagnosen å spurte legen om informasjon så fikk jeg til svar:"nei, det må du nesten lese deg litt frem på. Kanksje søke på nettet?"
så det jeg mente med det tidligere innlegget var at jeg har ikke tro på p-piller som eneste "behandling"

frk.Harefrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 22:25   #21
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Ja, det er helt klart individuelt Furine. Jeg har ikke hatt problemer med hårvekst, men alle de andre teite symptomene hadde jeg, som masse kviser og fet hud, null mensen olala.

Siste gynekologen jeg var til bare smilte overbærende da jeg sa at jeg hadde blitt gravid sist pga lavkarbokosthold. Hun anbefalte ppiller for at jeg skulle ha mensen, som hun sa det...så det er også stor forskjell på legene og kunnskapen deres.

Myrull: Forrige gang gikk jeg ned ti kilo før jeg ble gravid. Denne gangen femten. (Var 83 da jeg ble gravid.)

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 01:43   #22
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Imp og Harefrøken, auda... Forstår! Det er tydelegvis mykje forskjellig ein støter på..
Eg måtte jo til utlandet for å få hjelp. I Norge fekk eg absolutt null hjelp. Det er tydelegvis ein del mangel på kunnskap ute og går. Første gongen eg var hos den endokrinologen hadde eg med meg ei liste lang som eit vondt år, for å "overbevise" han om at det var pcos etc eg hadde (for eg fekk jo ikkje overbevist nokon i Norge). Han nikka og sa at det var liten tvil om at eg sleit med denne sjukdomen ja. Slapp å belære han om nåke, og fekk full forståelse. Snakk om overrasking.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 12:53   #23
LindaLoo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2
LindaLoo er på en erverdig vei

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Jeg har PCOS og kan ikke bruke p-piller eller andre hormomregulerende midler pga at jeg har hatt blodpropp og dermed så er den mest effektive måten for meg å redusere vekten da dette skal etter hva jeg har lest og hørt skal redusere symptomer og plager relatert til PCOS. Man blir aldri kvitt denne sykdommen, men dersom man klarer å kontrollere vekten så vil hormonene stabilisere seg.
Jeg elsker karbohydrater, men har nå jobbet mye med den mentale biten i forhold til trening og kosthold og føler da for første gang på mange år at jeg kan klare å redusere vekten såpass at jeg blir bedre. Jeg skal helst gå ned 25 kg, men forskning sier at en reduksjon på bare 5 kg kan gjøre virke positivt, så her er det bare å stå på!
Denne uka har jeg begynt med Bailine, hvor jeg får muskelstimuli og veiledning. Føles litt som å gå på Grethe Roede men her får du i tillegg mer omfattende analyse og personlig veiledning så jeg er optimist enn så lenge :-)

LindaLoo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 13:54   #24
Darkvanilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Kaupanger og litt i Bergen
Alder: 35
Innlegg: 3
Darkvanilla er på en erverdig vei

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

da eg fikk diagnosen PCO's og fikk tilbud om P-piller så nektet eg.. av mange grunner..
har hørt om mange som ikke har noe syndrom som har gått på P-piller i mange år å når de skulle prøve å få barn så klarte de det ikke pga P-pillene hadde ødelagt systemet..
Men, eg fikk beskjed om at for at det ikke skulle komme celleforandring (evt misdannete barn) så måtte eg ha mensen minst hver 3 mnd.. derfor fikk jeg Primolut som framprovoserer en mens, det er selvfølgelig ikke en ekte mens, men stoler mer på det enn P-piller.. jeg tok disse pillene i ca et halvt år sammen med lavkarbodiett.. å vips fikk eg mens hver 3 mnd av meg selv..!

men lurer på om det er noen andre enn meg som bruker Metformin Actavis? Diabetesmedisin?
eg fikk beskjed om at det kunne hjelpe meg mye med å gå ned.. har også en kusine som har PCOs og hun også fikk beskjed om å gå på dem.. (ingen av oss har diabetes)

Darkvanilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 14:20   #25
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Darkvanilla, her.

men lurer på om det er noen andre enn meg som bruker Metformin Actavis? Diabetesmedisin?
eg fikk beskjed om at det kunne hjelpe meg mye med å gå ned.. har også en kusine som har PCOs og hun også fikk beskjed om å gå på dem.. (ingen av oss har diabetes)

Eg går på Metformax 850 - som er ei form for metformin. Har heller ikkje dia, men dei hjelper å halde blodsukkeret stabilt, og kan dermed hjelpe på å gå ned i vekt.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen skrive om samenheng mellom lavkarbo og pcos? var ikkje klar over dette! mliaz PCOS og karbohydratkontroll 8 02-06-07 02:39
Hva med crohns syndrom og lavkarbo? Goggen Spørsmål og svar 42 07-09-06 15:24
Metabolsk motstand Anne Lavkarbo generelt 0 01-06-04 09:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no