Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn på Melkefri diett & Lavkarbo

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-08-04, 17:20   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Barn på Melkefri diett & Lavkarbo

Enkle kostråd til barn på melkefri diett

  • Bruk melkeerstatningen i tilstrekkelig mengde, dvs > 300 ml daglig. Kan benyttes i matlagingen (i grøt, pannekaker osv) for å oppnå tilstrekkelig mengde.
  • Unngå saft! Gi barnet heller vann eller melke-erstatningen å drikke.
  • Kalktilskudd, 500 mg
  • Multi-Vitamintilskudd eller 5ml tran kombinert med et B-vitamin tilskudd
  • Unngå syltetøy. Velg heller næringsrike pålegg som makrell i tomat, leverpostei, egg i skiver/eggerøre, skinke eller andre kjøttpålegg uten melk til barn som tåler det.
  • Varm lunsj istedenfor brødmåltid sikrer et mer variert kosthold.
  • Egg er en god kilde til proteiner for barn på melkefri kost som tåler egg.
Kilde:Folkehelseinstituttet
http://www.fhi.no/eway/default0.asp?...;4539;::10:0:0


(Linken bare var så lang skjønner dere.....)

Synes dette var god lesning jeg... og et mye bedre alternativ enn melken...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-08-04, 18:27   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Slett ikke verst av et offentlig organ... (Høres jeg desillusjonert ut, eller høres jeg desillusjonert ut? )
Bare dumt at de mener dette for barn med kumelkallergi, og ikke generelt til alle barn.
Også ville jeg tatt BÅDE multivitamin, tran og B-vitaminer.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 27-08-04, 18:32   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Slett ikke verst av et offentlig organ... (Høres jeg desillusjonert ut, eller høres jeg desillusjonert ut? )
Bare dumt at de mener dette for barn med kumelkallergi, og ikke generelt til alle barn.
Også ville jeg tatt BÅDE multivitamin, tran og B-vitaminer.

Jupp, enig med du....

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 23:45   #4
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Får dere kosttilskuddet i barna eller?

Jeg så for meg å ha malte sesamfrø i maten hans (i grøt bl.a) samt gi ham brokkoli til middag hver dag. Gir ikke det nok kalsium tro?

Egentlig er jeg sånn som helst vil ha alt på naturlig vis.... ønsker ikke å spise/forsyne poden med kosttilskudd.

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 23:53   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Vi har brukt slike suge/tygge vitaminer, men de er det slutt på utenom ved måltider grunnet karius og baktus...

Nå bruker vi mye nøtter i grøt, c-vitamin pulver, udos choice og eskimo. Bruker nå shake om morgenen, med 1 dl soyamelk og 1/2+ med biola. Noen dager blir det speilegg. Barnehagematpakken er 3 tynne Lindbergskiver med 1/2 pakke leverpostei på... Der skal vi bli flinkere... Valnøtter har vi sendt med så de i barnehagen skal gi sammen med frukten.

Poden vokser som en rakett, så noen mangler har han ikke...

Men trikset blir å berike maten, det som går er fett, nøtter, og vitaminer. Vi også sliter med grønnsakene...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 01-10-04, 19:59   #6
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk
Smile

Mat og barn!

KJempenyttig med tips til hva vi kan gi onga å spise! Gøy å lese hva andre gjøre. Tror jeg skal starte en barnemat-tråd! (Eller finnes det? Jeg får sjekke). Eller egen oppskriftskategori for barn?


Men, jeg trodde dere hadde mistanke om cøliaki for poden, men nå leste jeg da Lindberg-brødskiver her

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 01-10-04, 20:03   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Nei, ikke poden Bare meg. (håper jeg) Har ikke sett noen tegn som skulle tilsi det hos podn i allefall.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-10-04, 20:08   #8
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Puh...

Bra!. Det var det med treåringen som gå på provokasjonsdiett i tre måneder som forvirret meg...

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 06-11-04, 20:50   #9
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

HP: Inspirert av dere gir vi også prinsen havregrøt med Udo`s choice, malte nøtter og fruktmos. Det har han fått hver morgen siden han var ca 8 mnd (dvs i 5 mnd nå)

Lise: Hva er melkeerstatning?

Det som gjør ting litt komplisert her i gården er at jeg kombinerer flere "overbevisninger". Vi forsøker å gi prinsen lavkarbomat, melkefri, økologisk og med minst mulig e-stoffer. Mikroen bruker vi heller ikke..... hvertfall ikke til hans mat.

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-11-04, 22:43   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nooria

Lise: Hva er melkeerstatning?

De gir noe som heter ProSoBee eller noe i den duren,- et pulver en rører ut i maten.... Tror de gir det til de helt små barna...

Opprinnelig lagt inn av Nooria

Det som gjør ting litt komplisert her i gården er at jeg kombinerer flere "overbevisninger". Vi forsøker å gi prinsen lavkarbomat, melkefri, økologisk og med minst mulig e-stoffer. Mikroen bruker vi heller ikke..... hvertfall ikke til hans mat.

Samme her. Jeg mener at det er ganske greit og lettere å gi minus estoffer og ha økologisk mat når en lever på lavkarbo siden en spiser mindre ferdigmat.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-11-04, 09:05   #11
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Tja mindre ferdigmat gjør det lettere, men når andre her sier at det tar vi bare i mikroen eller vi bruker å gi barnet sånn og slik (som er melkeprodukter eller ting med mye e-stoffer) så må vi finne en annen omvei

Men jeg spør en gang til: Trenger jeg virkelig å gi poden kalsiumtabletter når vi gir ham brokkoli til middag de fleste dager, peanøttsmør (uten sukker fra Helios) og Tahini (sesam pasta) på brødskiva og knuste sesamfrø i grøten som han får til frokost?

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-11-04, 13:17   #12
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP


Men trikset blir å berike maten, det som går er fett, nøtter, og vitaminer. Vi også sliter med grønnsakene...

Helt omvendt hos oss da... Mine unger bare HATER nøtter, men eeeeelsker grønnsaker...... Og tran eller annen slags form for olje nekter de å svelge.... Har prøvd Eskimo, tran og tran m/ smak.... Nope!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 10-11-04, 15:45   #13
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elian

Helt omvendt hos oss da... Mine unger bare HATER nøtter, men eeeeelsker grønnsaker...... Og tran eller annen slags form for olje nekter de å svelge.... Har prøvd Eskimo, tran og tran m/ smak.... Nope!

Lage grønnsaksmos med olje i da.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 05:52
Matvare inntoleranser: Hvorfor hver enkelt trenger en unik diett HP Atkins kosthold 0 15-07-04 23:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no