Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Allergi mot eggeplomme

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-06-09, 00:44   #1
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Allergi mot eggeplomme

Jeg er allergisk mot eggeplumme, begynner å klø masse i hodebunnen, tung i hode og klør i halsen en stund etter jeg har spist det. Kan godt være det er inntolleranse også. Hva skal jeg gjøre med dette? kan det være en ide å rotere på det? spise eggeplumme 1 gang hver 7 dag etc.?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 13:32   #2
Vaffel
Medlem
 
Vaffel sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 365
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Allergi mot eggeplomme

Mitt umiddelbare råd er å ligge unna en god periode! Finne noe annet du kan spise. Jeg er klar over at det må føles temmelig utfordrende på en lavkarbokur, for det er jo massevis av oppskrifter som er basert på store mengder egg, men allergien/intoleransen forverrer seg av å bli trigget så ofte som hver uke. Det nytter liksom ikke å lukke øynene for det.

Men intoleranse kan gå over etter en tid, særlig ved lang periode med annerledes kosthold... det er iallefall min erfaring. (For meg gjaldt det melkeprodukter.)

__________________




Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 14:09   #3
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Allergi mot eggeplomme

Ok takk. Det må være enten eggeplumme eller potet jeg er allergisk mot. Men finnes det folk som er allergisk mot poteter?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 14:24   #4
Vaffel
Medlem
 
Vaffel sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 365
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Allergi mot eggeplomme

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Ok takk. Det må være enten eggeplumme eller potet jeg er allergisk mot. Men finnes det folk som er allergisk mot poteter?

Nja... jeg får utslett på hendene av å skrelle poteter, tror det er en kryssreaksjon med pollenallergi, men allergenene blir ødelag av koking. Det er nesten ingen som reagerer allergisk mot kokte poteter. Egg derimot... er det ganske vanlig å reagere på.

__________________




Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 14:58   #5
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Allergi mot eggeplomme

Oki, takk igjen. Merkelige greier, siden er så mange måter å gjøre ting på. Noen sier det er kanskje melke produkter, noen sier det kan være for mange protein typer på en dag. Egg,melk,potet og kjøtt f.eks. Irriterende greier

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 15:13   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Allergi mot eggeplomme

På et lavkarbokosthold er vel poteten den enkleste tingen å fjerne fra kosten. Du kan jo teste en periode?
Jeg får veldig tørr hud og kløe av stivelse genrellt... Brød, poteter osv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 15:24   #7
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Allergi mot eggeplomme

Det virker som du er litt usikker på hva du reagerer på?

jeg er meget overfølsom, og reagerer på de mest vanlige.
Jeg får kløe(særlig på hender, hodebunn, litt ansikt etc, blir småsår i halsen) av følgende:
*meieriprodukter, også av geit og soya(jeg tåler smør)
* poteter (som du nevner)
* alt som gjærer(gjær, alkohol, frukt, gjærekstrakt, glutamat etc)

Jeg tålte ikke eggehvite for en tid tilbake. Det mest vanlig er å reagere på hviten, selv om noen også ikke tåler plommen. Jeg spiste da bare 1-2 plommer om dagen.etter å ha kuttet ut det nevnte over tåler jeg nå hele egg igjen...og spiser ca 4 egg om dagen + 2 plommer.

Så før du kutter ut eggene, ville jeg nok prøvd ut meieri, potet og gjær først. (Og gluten hvis du har noe av de i kostholdet)... bruker du noe kunstig søtning? tilsetningstoffer(benzoat, sitronsyre, aroma etc) verdt å sjekke ut det også...
Håper noe av det var til hjelp for deg

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 15:44   #8
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Allergi mot eggeplomme

Hjertlig takk.
Ja vet at man skal kutte ut meieriprodukter først. Jeg har nettop spist middag og jeg spiste
bacon,krem ost, vanlig feit norvegia ost, smør og ris. Dette var ingrediensene. Kjenner ikke noe nå, følte meg kanskje litt oppblåst men det var kanskje pga jeg drakk en del vann og kanskje risen gjør det. Men ellers kjenner jeg ikke noe kløe eller noen ting. Kanskje det kommer senere.

Bruker ingenting kunstig søtning osv.

Ja kanskje jeg skal prøve det du nevner. Men hvordan skal jeg karboen min fra om jeg ikke skal spise poteter? siden stivelse er det beste på OE.

I morgen kan jeg prøve meg på egg,bacon, klarert smør(bare fette fra smør), men hva som karbo kilde?

Hvor lang tid kuttet du ut de forskjellige produktene? eller brukte du roterings måter? vet mange bruker det også. Sånn meieriprodukter hver 7 dag osv. i 1-2 måneder så skal de være kurerte.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:58   #9
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Allergi mot eggeplomme

Hei Dydde
Jeg roterte ikke på mine varer. Vet det er en lur måte, men jeg ble lei etter en uke. For meg er det bedre å kutte ut en periode. I mitt tilfellet er det altså meieri, gluten og gjær som de største syndere. ca 3 mnd etter jeg kuttet de ut begynte jeg tåle egg igjen. Det samme gjaldt min datter på 4. Hun har atopisk eksem. Hadde allergi mot fisk, egg, melk, gluten og sitrus, jordbær, tomat og kiwi. Det viste seg at melken var hovedsynderen her(hun drakk ikke melk, fikk kun ost og rømme etc den gangen). Det slo ikke ut på noen tester. først fjernet jeg melken(ble 50% bedre).Etter en stund tok jeg bort gluten også. Hun ble nå ca 90-95 % bedre. Etter ca 2-3 mnd kunne hun spise både fisk og egg igjen. Hun tåler også all frukt og grønt nå.
Jeg får utslett av poteter, ja kokte også, men kanskje mest melet(i kjøttkaker etc)..

Kan karbokildene dine være kålrot og gulrot da?
hva med brun ris? quinoa? bønner? linser? bokhvete? hirse?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:02   #10
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Allergi mot eggeplomme

å glemte noe:
vanlig reaksjon på kløe kan komme timer og dager etter inntak..
Jeg merker aldri rett etter måltider, men mange timer etterpå...
Det kan ta 1-2 dager før min og min datters kløe starter... Det betyr at jeg ikke er "ekte" allergisk, men intoleranse... kan nok spise det i små mengder, men ikke hver dag eller ofte...
Jeg kan tåle det en dag, men ikke neste. Dersom jeg overskrider grenser er det ca 1 mnd uten før jeg kan begynne på nytt igjen...

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:13   #11
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Allergi mot eggeplomme

forstår hva du mener, er samme med meg. Får det ikke med en gang nødvendigvis men en stund etter. Ja jeg kan bruke ris så da er det jo greit.
Tåler hun/du melkeprodukter nå?

OE skal man unngå for mye fiber så gulerot, brun ris osv. bør man ikke spise så mye av.
Men i morgen så bør det gå greit om jeg kjører Ghee(klarert smør som ikke inneholder noe melke protein eller karbo), egg , bacon og ris? da er det helt melkefritt,glutenfritt og potet etc.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 18:19   #12
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Allergi mot eggeplomme

Nei, vi tåler ikke meieriprodukter ennå... det ser ut som det kan lengre tid..men så har jeg ikke vært helt kosekvens heller. Har brukt meieri av soya og geit(og smakt på ostebit av ku av og til), og det ser ikke så mye bedre ut. Kanskje vi aldri kan spise det igjen? Det får tiden vise, jeg tror vi kan det..når alt i kroppen er i balanse.. om 1-2 år kanskje?
Er nå med på fettfestivalen(ekstrem variant av Skaldeman) så får vi se hvordan allergier/intoleranser evt retter seg opp.
Håper du også tåler eggeplomme igjen(hvis det er det) det er jo en super matvare og viktig i OE-kostholdet.. Ja det er jammen meieri også når jeg tenker meg om

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 18:36   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Allergi mot eggeplomme

Dydde! Har du noen gang tenkt på å ta kontakt med en holistisk lege og prøve en fullstendig metodisk tilnærming på hva du kan reagere på? Det går ut på å fjerne alle mistenkelige matvarer fra kostholdet, og innføre dem sakte med journalføring etc. Vet ikke for mye om det, men kjenner noen som har forsøkt det ved mistanke om candida.
Denne legen skal være en av de bedre, har jeg forstått: http://www.candidaallergy.com/us/welcome.asp

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 19:47   #14
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Allergi mot eggeplomme

jeg forstår ingenting, i dag kjørte jeg ris,egg,bacon og jeeezus så forsjølt jeg ble etterpå. Kan det være karbo/stivelsen jeg reagerer på ? tror nesten det må være det? har aldri skjedd med meg før

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Eggeplomme-tråd Adriane Annen mat 0 03-01-09 17:40
Hvor mye proteinpulver tilsvarer en eggeplomme? Christina Ketolysekuren 2 23-01-08 23:39
Allergi Gladimat Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 18-04-07 14:04
Eggeplomme på kanne? themonk Generell ernæringsdebatt 5 28-02-06 10:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no