Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Steinalder mennesker ble jo ikke gamle..

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-07-04, 23:28   #1
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Steinalder mennesker ble jo ikke gamle..

Har hatt masse spørsmål surrende i hode og dette er ett avd dem...Steinaldre folket, mat og levealder.. "Husk Dette er mine tanker"

De fleste vet jo at steinaldermennesker ikke ble gamle, og fikk dermed ikke hjerte/karsykdommer, kreft, diabetes+ mange andre sykdommer som mange over 40-50 år rammes av i dag, en god andel er jo arvelig og kan få det uasett hvor sunn man er.....
Det er ikke så mange 20/30+ åringer som rammes av disse sykdommene.

Jeg tenker da at i og med vi er så forbasket mange mennesker på jorden og jorden er ikke istand til å fø alle, så naturen må ordne opp selv med å utvikle diverse sykdommer for å holde bestanden nede....naturlig nok.
Leger klare å bekjempe mange av dem og naturen kommer med noe nytt som legene over hele verden prøver å bekjempe. Dukker stadig skumle sykdommer opp, og det kommer garantert mer.


Mulig kostholdet de hadde gjore at de ikke ble gamle "i år", at naturen gav dem det de trengte for å kunne overleve formere seg etc.?
Altså de ble raskere "gamle"
De gjorde jo ikke stort annet enn å sanke mat og hvile og formere seg.

Arkeologer har jo forsket på mennesker som er flere tusen år gamle og de er funnet med mange grodde bruddskader på skjellettet, ikke nok kalsium kanskje, pga kostholdet..?
De var mye mindre enn oss i høyde, en vokser jo ikke hvis en ikke har tilgang på skikkelig mat.


Menneskets levealder har mer enn doblet seg etter Steinalderen.
Nå som vi har mye mer tilgang til forskjellig mat, så lever man lenger?
Mulig?
Etter det vi har lært om forfedrene våres av hvordan de eventuelt (er det i det hele tatt mulig å vite helt sikkert)? levde så har vi og blitt mer og mer inntligente, og hva kommer det av?? Av den "forferdelige" kosten vi har tilegnet oss opp igjennom årene kanskje?

Jeg leste denne artikkelen og var enig..

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1067519813.89

Jeg har og bestemt meg for å slutte med Atkins, verken jeg eller min mann trivdes, og leve slik resten av livet? NO WAY, vi vil trives.

Vi har heller bestemt oss for å spise mindre usunn mat, spise mindre til hvert måltid , mye frukt og grønnsaker og nøtter. (ingen av oss er veldig overvektig heller)
Men slik mennesket er i dag så trenger vi "litt" korn i kosten, og det kommer vi og til å bruke i moderate mengder.

Ble sikker rørete dette men jeg var ikke komfortabel med Atkins og eller andre dietter jeg har prøvd, Leger og forskere er så uenige som det kan gå an, så hvem har rett?
Nei det for hvert enkelt individ bestemme selv hvems "side" de vi stå på.
(Nesten som religion)
Så det beste for vår familie er å legge om kostholdet til det bedre og spise sundt av det naturen har og tilby pr idag.


Håper dere vil lykkes med det dere velger i livet...

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 05-07-04, 23:39   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Regnet med å finne en kritisk artikkel om steinalderkosten bak linken, på bakgrunn av det du skrev øverst, men ble overrasket. Jeg hadde nemlig tenkt å anbefale deg den boka til Iver Mysterud hvis du var interessert...

Tror ikke du hverken vil eller trenger noen argumenter - jeg tror du har funnet ut av det du vil. Og det hørtes da slett ikke usunt ut! Hver og en må finne ut av dette selv. Nå har du jo prøvd skikkelig lavkarbo! Lykke til videre med valget ditt!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 05-07-04, 23:40   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anitave

... spise sundt av det naturen har og tilby pr idag.

hmmm... Naturen, eller butikken...

For jeg vil si at det ikke er mulig å leve noe annet enn lavkarbo på det den norske naturen gir oss...

Klart steinaldermennesket ikke ble gammelt... Rovdyr, skjul for vær og vind, hygiene, naturkatastrofer, fysiskeanstrengelser mm. Men en ting er jeg sikker på, de var friske alle sine dager!

Jeg leste en plass at levealderen har økt med 30 år siden før krigen. 28 av disse skyldes hygiene og sanitære forhold. Ussle 2 år skyldes legevitenskapen!

Lykke til Anitave! Jeg håper du er klarover at induksjonen bare skal vare i 14 dager, og at du resten av ditt liv kan nyte godt av fullkorn, bær og frukt - PÅ ATKINS!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 06-07-04, 00:11   #4
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av HP

hmmm... Naturen, eller butikken...

For jeg vil si at det ikke er mulig å leve noe annet enn lavkarbo på det den norske naturen gir oss...

Klart steinaldermennesket ikke ble gammelt... Rovdyr, skjul for vær og vind, hygiene, naturkatastrofer, fysiskeanstrengelser mm. Men en ting er jeg sikker på, de var friske alle sine dager!

Jeg leste en plass at levealderen har økt med 30 år siden før krigen. 28 av disse skyldes hygiene og sanitære forhold. Ussle 2 år skyldes legevitenskapen!

Lykke til Anitave! Jeg håper du er klarover at induksjonen bare skal vare i 14 dager, og at du resten av ditt liv kan nyte godt av fullkorn, bær og frukt - PÅ ATKINS!

Jo er klar over dette, men vil kunne kose meg med en kakestykke, en is fra kiosken, etc, uten å bekymre meg i hel for at nå fikk jeg for mye karbo...
Å telle karbo ødelegger gleden ved å lage seg et måltid.
Bare etter 1 uke var vi drit lei av telling og redde for å gjøre noe galt, slik orker vi ikke..

Vi gikk ned endel på bare 1 uke, men det hjelper ikke når en ikke trives..
Som jeg skrev blir det jo moderat bruk av kornprodukter, men vil ikke henge meg opp i telling etc...

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 06-07-04, 00:39   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anitave

Jo er klar over dette, men vil kunne kose meg med en kakestykke, en is fra kiosken, etc, uten å bekymre meg i hel for at nå fikk jeg for mye karbo...
Å telle karbo ødelegger gleden ved å lage seg et måltid.
Bare etter 1 uke var vi drit lei av telling og redde for å gjøre noe galt, slik orker vi ikke..

Vi gikk ned endel på bare 1 uke, men det hjelper ikke når en ikke trives..
Som jeg skrev blir det jo moderat bruk av kornprodukter, men vil ikke henge meg opp i telling etc...

Forstår deg veldig godt anitave. Men det er noe som går seg til, det er snakk om vaner og omlegging av disse...

De momentene du trekker fram der er ikke noe problem for meg. Har jeg lyst på en is, så spiser jeg en. Bare passer på at det er unntaksvis... Kake også i selskaper... Faktum er jo at disse små utskeielsene får mindre innvirkning på helsen min når de er unntak... Kroppen nyttegjør seg både karb og fett, og dermed så vil jeg innta både langsom og rask energi...

Og mat med lite karbo... det er gastronomi det!
Pasta og potet smaker liksom ingenting... det er vomfyll det! (og litt er ikke no problem så lenge vekte ikke er viktig)

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 06-07-04, 01:35   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei Anitave!

Jeg er enig med MHM - det høres ut som om du har funnet ut hva som passer for deg, og det er ingen vits i å gå på et kosthold man ikke trives med i det hele tatt. Men kanskje du får lyst til å redusere litt på karbohydratene igjen senere - da kan du jo prøve Lindberg, hvor du ikke behøver å telle så mye!

Synes du virker reflektert og oppegående. Lykke til med valget ditt!

(Takk for linken, forresten - den boka vil JEG lese!)

Klem fra Scilla

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 06-07-04, 08:05   #7
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Hei Anitave - og gratulerer med valget! ALLTID godt å ha tatt et valg, og som noen av de andre sier så høres det ut som du har valgt etter nøye vurdering. Glad på dine vegne!

MEN

Jeg håper vi får se deg her inne fortsatt. Og at du bidrar med innlegg fortsatt. Setter stor pris på de tingene du har skrevet og tankene du gjør deg og spørsmålene du stiller!! Ikke mange klarer å stille så mange spørsmål uten hardnakket å hevde at de selv sitter på sannheten, men det syns jeg du gjør. En UNIK egenskap - ikke noe mindre enn det!!

Glad for at du har vært her - håper du fortsatt blir! Det gir mye til nett-hverdagen min!

og lykke til fra Fedonisten

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-07-04, 15:52   #8
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Tusen takk for svar alle sammen..

Jeg klarer nok ikke å la være å lese her inne, og kommer nok opp med flere spørsmål hvis det skulle dukke opp, noe det som regel alltid gjør, både om helt teite ting og mindre teite ting, uansett er det jo ting jeg lurer på...

Jeg er en sånn type som liker å stille spørsmål til ting, sondere rundt temaet til jeg føler jeg har fått nok informasjon, både argumenter for og imot ting jeg lurer på...
Sånn er jeg...litt for nysgjerrig kanskje...hehehehe

Nei jeg kommer nok ikke til å melde meg ut med det samme

Koselig å høre at jeg har bidratt med noe fornuftig,jeg har noen ganger har tenkt etterpå, nei nå har jeg driti på dragen og spørt om noe dumt etc..

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 13:44
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Enda en ernæringsekspert som ikke kan stort. Begod Kosttilskudd 27 15-05-04 21:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no