Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Blodprøve i morgen, hva burde jeg be om?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-11, 13:21   #1
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Blodprøve i morgen, hva burde jeg be om?

Skal ta blodprøve i morgen etter dose endring av Fluoxetin. Føler meg ikke i form, og vil be om en full sjekk, men vet at det er best om jeg kommer med det jeg vil sjekke. Fritt T4 og Fritt T3, TSH, B12.........hva mer?

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 19:53   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøve i morgen, hva burde jeg be om?

Legen din vil kanskje ha noen tanker også - men en generell vitamin-/mineralstatus er jo alltid grei og ha med seg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 20:34   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøve i morgen, hva burde jeg be om?

og ikke minst jernlageret....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:08   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøve i morgen, hva burde jeg be om?

D-vitamin.. er den lavt i området nå trenger du både sol og tilskudd... Kolesterol kan si noe om effektiviteten til stoffskiftehormonene dersom du bruker det. Om det derimot er på mistanke om problemer med stoffskiftet så be også om en anti-tpo-prøve.

... og nå ser jeg at du antakelig både er stukket og plastrert for lenge siden...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 11:31   #5
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodprøve i morgen, hva burde jeg be om?

Jepp, her var det en del forslag. Jeg skal også inn og spørre om blodprøve snart. Etter en nedgang på nesten 40 kg på 6 måneder har jeg den siste tiden vært slapp, motløs og mistet mye hår (og da mener jeg MYE). For ca 2 måned siden tok jeg en sånn generell prøve som viste litt forhøyet kolesterol og ferritin nivåer helt i bunn av skalaen (ganske mye lavere enn det jeg har lest rundtomkring er annbefalt, men høyere enn referanseverdien). Fra før av så har jeg tatt multivitamin og magnesium på kvelden. Og så begynte jeg å ta b-vit, jern og c-vit. Symptomene har ikke blitt bedre. Så, da tenker jeg å skjekke igjen. Forslag til hva jeg bør spørre om. Legen min er ganske grei til å gjøre det man spør om, men har ikke så mye initiativ selv...

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 12:43   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøve i morgen, hva burde jeg be om?

Bestill time tidlig på dagen så du kan møte fastende i hvert fall.
Full ernæringsstatus, elektrolytter, stoffskifte, alle jern/Hb- prøver, blodsukker (vanlig + langtids), senkning(ikke crp), kolesterol, folat, ........

Det ligger en del tråder her inne om akkurat dette med hvilke blodprøver som bør sjekkes. du kan jo lete litt og se om du finner noe du tenker er lurt å få sjekket!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 13:32   #7
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodprøve i morgen, hva burde jeg be om?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bestill time tidlig på dagen så du kan møte fastende i hvert fall.
Full ernæringsstatus, elektrolytter, stoffskifte, alle jern/Hb- prøver, blodsukker (vanlig + langtids), senkning(ikke crp), kolesterol, folat, ........

Det ligger en del tråder her inne om akkurat dette med hvilke blodprøver som bør sjekkes. du kan jo lete litt og se om du finner noe du tenker er lurt å få sjekket!

Grønn prikk gitt! Takker og bukker!

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 21:18   #8
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodprøve i morgen, hva burde jeg be om?

Kopiert fra min journal:


Jepp, da har jeg fått svar på blodprøvene tatt for noen dager siden. Fikk sms om at alt var i orden. Gikk ned og henta alle resultatene og ble litt forbannet. Kan være at jeg ikke skjønner alt, men når problemet mitt er at jeg er svak og mister masse hår så kan da ikke disse resultatene si at alt er ok:

S-jernmetting 13 (ref. 10-50)
B-Hemoglobin 12,7 (ref. 11,7-15,3) - men har bare blitt lavere på tre forskjellige tester)
S-jern 7,6 (ref. 9-34)
S-ferritin 25 (ref. 15-200) - siste resultat var 17, men jeg har siden tatt doble doser Hemofer jerntilskudd sammen med C-vit
S-jernbindingskap 58 (ref. 49-83)

Alle de andre resultatene er bra. Kolesterolet har blitt normalt igjen. HDL på vei opp og LDL på vei ned. Folat over 45 nmol/L.

Vet ikke om jeg skal øke dosen jern, det blir liksom litt for dumt - føler meg ikke vel med å selvmedisinere. Skal ta litt sol framover og se om det hjelper både fysisk og psykisk.


Edit: Har lest meg litt opp nå og skal prøve med en litt større dose jern og se om det hjelper. Det jeg har tatt til nå har vært veldig svakt. Men, alle tips mottas med takk!

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cathrine Borchsenius på God Morgen Norge - onsdag morgen sirib Generell ernæringsdebatt 8 25-05-11 13:19
I morgen er det start. Noen andre som begynner i morgen? Xandra Ketolysekuren 82 28-08-09 15:35
D-vitamin blodprøve Trolljenta Fysisk og mental helse 2 26-07-09 01:31
Blodprøve Nutte Eurodiett 4 29-07-04 14:43
Ta blodprøve før du begynner på dietten. Begod Induksjonen 3 29-01-04 17:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no