Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto ...

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-01-13, 15:50   #1
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei
Question

Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto ...

Hei!

Jeg håper det finnes et bra svar der ute på mitt problem:
Metforminen gir meg både kvalme og "syremage" som jeg kaller det.
Det er rett og slett ubehagelig og går utover både humør og matlyst.

Før pleide jeg å drikke en halv kartong med biola eller yoghurt. Det føltes alltid godt og lindret i magen, men nå som jeg har begynt på keto-dietten kan jeg ikke lenger bruke den metoden.

Finnes det noen her som har noen tips på hva som kan funke og som er "godkjent" i forhold til dietten?

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 16:00   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto

Metformin er hard for magen for mange! Eneste lyspunktet er vel at de sier at da hjelper det, i hvert fall!

Min diabetessykepleier anbefalte meg å ta medisinene MIDT i et måltid. Da skal de gjøre minst skade!

Om det ikke hjelper nok, kan du jo spise tyrkisk yoghurt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 18:38   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto

Hvor lenge har du gått på metformin? Jeg brukte sikkert tre måneder på opptrapping og tilvenning før magen min godtok min dagsdose på 3x500 mg metformin uten kvalme og magevondter. Etter tre år er jeg helt tilvent, og har ingen problemer med metforminen med mindre jeg spiser for lite, eller går noen dager uten.

Som Kitt sier er det kjempelurt å ta det midt i måltidet, ev. rett før.

Litt ingefærte kan gjøre godt for kvalme! Jeg pleier å skjære opp noen skiver av fersk ingefærrot og kanskje litt sitron til, og koke opp vann og ha over og la det trekke noen minutter.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 19:01   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto

Nå har ikke jeg peiling på denne medisinen, men jeg vet at en klunk med eplecidereddik hjelper både mot kvalme og syre-/basemage. Sunt er det også!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 22:15   #5
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei

Sv: Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Metformin er hard for magen for mange! Eneste lyspunktet er vel at de sier at da hjelper det, i hvert fall!

Min diabetessykepleier anbefalte meg å ta medisinene MIDT i et måltid. Da skal de gjøre minst skade!

Om det ikke hjelper nok, kan du jo spise tyrkisk yoghurt!

Jeg pleier å ta dem til måltider, men skal prøve å huske på å ta dem midt i måltidet som du sier. Tyrkisk yoghurt er notert. Skal kjøpe det neste gang jeg er i butikken. Takk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hvor lenge har du gått på metformin? Jeg brukte sikkert tre måneder på opptrapping og tilvenning før magen min godtok min dagsdose på 3x500 mg metformin uten kvalme og magevondter. Etter tre år er jeg helt tilvent, og har ingen problemer med metforminen med mindre jeg spiser for lite, eller går noen dager uten.

Som Kitt sier er det kjempelurt å ta det midt i måltidet, ev. rett før.

Litt ingefærte kan gjøre godt for kvalme! Jeg pleier å skjære opp noen skiver av fersk ingefærrot og kanskje litt sitron til, og koke opp vann og ha over og la det trekke noen minutter.

Har gått på metformin i...8 år ca - Men variert i dosene. Trappet ned for et halvt år siden til 3X500 pga magevondten, men det funket jo tydeligvis ikke. :P
Det hender iblant at jeg glemmer å ta alle 3 i løpet av en dag, men følelsen av det bobler av syre nedi magen er litt for jevnlig synes jeg. Ingefærte faktisk! Tror jeg må prøve det også.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Nå har ikke jeg peiling på denne medisinen, men jeg vet at en klunk med eplecidereddik hjelper både mot kvalme og syre-/basemage. Sunt er det også!

Eplecidereddik var vanskelig å drikke (kløp meg for nesa) da jeg for noen år siden brukte det for å gå ned i vekt (min bestemor sitt forslag ) - men jeg skal absolutt prøve det for magen!



Tusen takk for alle tipsene!

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 22:18   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto

Får du sure oppstøt av metformin? Akkurat dét har jeg aldri fått, og heller ikke hørt om noen andre som har fått ... Kanskje du bør høre med legen, mulig du har syreover/underskudd? I så tilfelle er uansett basisk mat toppen!
Eplecidereddik bør du blande ut i vann! Om du har et par dråper flytende stevia oppi så smaker det faktisk ganske godt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 22:25   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto

Opprinnelig lagt inn av Lullapie, her.

Eplecidereddik var vanskelig å drikke (kløp meg for nesa) da jeg for noen år siden brukte det for å gå ned i vekt (min bestemor sitt forslag ) - men jeg skal absolutt prøve det for magen!

2-3 ss i 1/3 glass vann og så drikke et glass til etterpå om du synes smaken blir for heftig. Etter noen mnd synes jeg nå det smaker ganske godt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 22:44   #8
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei

Sv: Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Får du sure oppstøt av metformin? Akkurat dét har jeg aldri fått, og heller ikke hørt om noen andre som har fått ... Kanskje du bør høre med legen, mulig du har syreover/underskudd? I så tilfelle er uansett basisk mat toppen!
Eplecidereddik bør du blande ut i vann! Om du har et par dråper flytende stevia oppi så smaker det faktisk ganske godt!

Jeg har heldigvis ikke sure oppstøt. Skal kjøpe inn Stevia og ha for sikkerhets skyld.


Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

2-3 ss i 1/3 glass vann og så drikke et glass til etterpå om du synes smaken blir for heftig. Etter noen mnd synes jeg nå det smaker ganske godt.

Det er notert og skal prøves.

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vondt i magen Sjokoladebananen Ketolysekuren 13 29-05-12 16:45
Vondt i magen Newstart Lavkarbo generelt 6 16-07-11 16:49
Vondt i magen! :( chikelu420 Ketolysekuren 12 25-05-10 21:59
Vondt i magen K`s choice Ketolysekuren 14 24-08-08 17:37
Vondt i magen MHM Fysisk og mental helse 20 04-10-04 17:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no