Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hva ville du spise som gravid?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-10, 19:37   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Hva ville du spise som gravid?

Jeg var vegetarianer fra jeg var 16 frem til jeg ble gravid som 32-åring. Jeg spiste sunt mente jeg, med grønnsakssuppe daglig og hjemmebakte helgrove rugrundstykker, nøtter, frukt og belgfrukt. Men som gravid ble jeg kvalm ved tanken på alt dette jeg var vant med, og fikk en smule panikk. Hva skulle jeg spise da, liksom? tenkte jeg. Babyen i magen svarte bestemt og liksom skrek: Kjøtt!Kjøtt! Kjøtt! Det var ikke mulig å vri seg unna så det var bare å begynne å spise kjøtt.Dermed fikk jeg det mye bedre. Ble ordentlig mett og følte meg mer stabil og sterk. Jeg kan takke min sønn for å ha kastet meg inn i lavkarboverdenen egentlig, og for å heve mitt b12 nivå som legen oppdaget var helt tomt etter så langvarig vegetarkosthold.

Jeg spør fordi jeg lurer på om kroppen da sier bedre ifra hva kroppen trenger generelt, eller om den bare vil ha spesiell mat pga graviditeten.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:36   #2
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hva ville du spise som gravid?

Kroppen tror jeg sier ifra, men om vi tolker det korrekt er noe helt annet.

Nå har jeg aldri vært gravid, men min kropp har sagt ifra siden jeg var lita at jeg har spist feil mat, men det er ikke før nå at jeg faktisk har hørt på den. Eller, hørt og hørt, i flere år har jeg testet meg selv på alle mulige måter for å finne ut hva som var galt, men det er først nå at jeg ser at kroppen min har reagert slik som den har reagert fordi den fikk feil mat - alt for mye brødmat og sukker. Jeg har hatt dager hvor jeg har vært så dårlig at jeg bare kastet opp uansett. Når jeg var liten hadde jeg forstoppelse hele tiden og det var ikke bare en gang jeg måtte få klyster for å si det slik Jeg herpa mildt sagt kroppen min ved å spise det som vi spiser i dag

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:01   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville du spise som gravid?

Jeg var også vegetarianer frem til jeg ble gravid (i 6 år) og hadde de samme tegnene som deg, kroppen SKREK etter kjøtt. Helt vilt, jeg klarte ikke motstå det og begynte med kjøtt igjen. Og det gjorde jeg ikke med lett hjerte etter 6 år som veggis altså, så det sier jo litt om hvor sterk denne trangen er, den er helt altoppslukende!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:22   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva ville du spise som gravid?

Kuult å høre at du har samme erfaring. Ikke med lett hjerte i det hele tatt, nei Siden kroppen vet best hva den må ha for å fungere best mulig så får idealer være idealer, trøster jeg meg med.

Mon tro om ikke ens eget svingende blodsukker ville skadet barnet hvis vi hadde unngått å lytte og unngått kjøtt? Fosteret regulerer vel neppe blodsukkeret selv?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:11   #5
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva ville du spise som gravid?

Når jeg skulle ha eldstemann for 22 år siden, da skrek kroppen etter wienerpølser med sterk sennep i oppvarmet brød samt coca cola. Her må jeg si at jeg ALDRI har likt cola verken før eller etter fødselen.

Nr 2 for 17 år siden, da spiste jeg syltet agurk, løk, nedlagte grønnsaker i eddiklake. Samtidig oppdaget jeg hvor godt det var med kaviar til gulost. Og jeg har ALDRI likt kaviar verken før eller etter fødselen.

Så jeg "trengte" gatekjøkkenmat, cola og nedlagte eddikgrønnsaker.

  Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:17   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville du spise som gravid?

Hadde ingen cravings, jeg.. absolutt ingen. Men spiste som normalt, veldig variert, så kanskje derfor?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:24   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva ville du spise som gravid?

Gobolla. Det minner meg om at jeg ble forundret over at kroppen,eller fosteret/babyen, ville ha usunnere mat enn det jeg var vant til. Den ville ha cola, fikk cola light uten koffein,saft ble jeg kvalm av, og ha fint brød fremfor grovt. Tror kroppen ville ha lettopptakelig mat da.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 20:31   #8
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva ville du spise som gravid?

Jeg har ikke vært gravid, men håper jeg blir som min mor som hadde cravings på saltfisk, hehe. Kanskje ikke den beste fisken (pga saltet), men håper jeg også får cravings på noe sånt og ikke ostepop, som venninna mi hadde

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 23:19   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville du spise som gravid?

Jeg drakk appelsinjuice med førstemann! Kjøpte ikke en og en liter, nei! Gubben kjøpte et og et brett med juice!

Spiste nok ikke så veldig mye feil mat, men var så dum første runden at jeg tillot meg å spise mye! ALT for mye!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 15:22   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville du spise som gravid?

Fullkornsskorper (kavring) med smør, husholdningssaft, pastaretter, pølser og kaffe latte var det jeg cravet på Men jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes ganske tidlig så jeg ble tvunget til å ikke gi etter for lystene og levde svært sunt gjennom nesten hele svangerskapet (uten at det hjalp stort på vekta)

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Plutselig gravid, hvordan skal jeg spise nå? Kuredu Lavkarbo generelt 6 27-01-10 21:28
Hjelp, gravid, dårlig matlyst. Hva bør jeg spise? matvraket Spørsmål og svar 25 01-05-09 21:59
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 21:16
Hva ville du gjort? Macarena Eurodiett 3 08-06-08 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no