Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-09-12, 08:09   #1
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Da jeg ikke har vektproblemer, men sykdomsproblem, skal jeg fremover ha et kosthold uten sukker, og uten hvete. Siden det er det verste for sykdommen min. ( og litt mindre kh, men tillater meg noen poteter av og til, samt ingen ris.)

Er det sånn at jeg kan kjøpe speltmel på butikken, isteden for hvetemel, så kan jeg lage boller og baguetter og brød? Eller må jeg på noe helsekost for å få kjøpt skikkelig speltmel?

Akupunktøren jeg går til, sa at dersom jeg skulle ha SPELTbrød måtte jeg på helsekost, fordi de "spelt"brødene i butikken er ganske mange prosent hvete i..

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 10:21   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Spelt er en hvetesort.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 11:42   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Spelt er ikke noe forskjellig fra vanlig mel hva karbohydrater, gluten osv angår. Det sies å inneholde noe mer næringstoffer, men derom strides også de lærde...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 18:38   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Spelt inneholder mindre gluten enn dagens høyforedlede hvete som ofte er avlet fram nettopp for å øke gluteninnholdet.

Når det er sagt ville jeg ha unngått spelt også dersom man skal unngå gluten fordi spelt inneholder noe gluten og kan i tillegg - etter det jeg har lest - kryssbestøves med hvete. Og alle "gress"-slag som korn sorterer under vindbestøves. Så om speltåkeren ligger i et område hvor det også dyrkes hvete hadde jeg vært enda mer forsiktig...

Om du bare skal unngå hvete, men ikke andre glutenholdige korn kan du jo også bruke rug og bygg i tillegg til spelt ...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 18:12   #5
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Havre er vel den kornsorten vi har som inneholder minst (ingen) gluten. Iallefall ikke om den er dyrket på mark som ikke har avlet hvete tidligere

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 18:28   #6
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Kva med jyttemjøl? Veit det finst forskjellige sortar av det, og dei har det på mega. Ei eg kjenner som er allergisk mot mykje forskjellig har laga runstykker av det i alle fall.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 20:46   #7
Storemy
Juniormedlem
 
Storemy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 44
Storemy har en fantastisk aura rundt segStoremy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Anbefaler Jyttemel hvis du skal unngå hvete. Det finnes også melmix fra Finax med ekstra brødsmak, det ble FØNNI muffins, haha.. Jeg tåler gluten, men ikke hvete, spelt gav de samme problemene som hvete. jeg kan spise brød og knekkebrød bakt av rug. Det kan være tungfordøyelig, og magen må kanskje vennes til det. Minst luft i magen hvis brødet er hevet med surdeig. NÅ er ikke brød aktuelt pga for mye carbs.. Nannahs knekkebrød og brød av frømel/cc elr kesam/egg kan du jo spise, selv om det er lavt på karbohydrater?

Storemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse vanligvis, nå 50-70 gr karbo.. Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 20:51   #8
Natalia:)
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Hvor: Skedsmo
Innlegg: 10
Natalia:) er på en erverdig vei

Sv: Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Eller så kan du prøve nye veier i kosten? Som ikke å erstatte beguett med lavkarbobaguett, bolle med lavkabobolle osv. Det er typisk å skulle erstatte alt når man går over på lavkarbo, selv klarer jeg ikke å la være å lage lavkarborundstykker. Men jeg har gitt slipp på brødet

Natalia:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: La din mat være din medisin, og la din medisin være din mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Soyasaus uten sukker? sjuggerpløm Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 12-08-11 20:44
Mat med gjær men uten mel og sukker? GuroK Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 14-02-11 19:27
Sennep uten sukker? Edlih Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 04-07-10 15:11
Peanøttsmør uten sukker? kristine89 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 22 19-08-08 03:41
En uke uten sukker smosje Generell ernæringsdebatt 15 11-02-05 16:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no