Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Å mørne kjøtt

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-04-05, 12:34   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Å mørne kjøtt

På God Morgen Norge så sa de nettopp at ananas er veldig bra til å mørne kjøtt, fordi de har ett stoff (husker ikke hvilket), som spalter proteiner veldig bra..

Har dere andre forslag til hvordan mørne kjøtt?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:43   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Ananas har enzymer som spalter og mørner kjøttet.

En god kokk her i bygda kjøper kun kjøtt som har gått ut på dato... For at det skal ha ligget og mørnet en stund. Det er vel snakk om tid når det gjelder mørning. Men å bruke en syre, slik som rødvin eller sitron i en marinade, vil gjøre kjøttet mørere. Samt å steke det først når kjøttet er romtemperert, og ikke bruke for sterk varme. Å langsteke på 90 grader varmluft i stekeovnen, til steketermometeret viser ca. 65 grader, gir et utrolig mørt og saftig resultat.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:45   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Så stikkordet er å bruke syre?

Du nevner rødvin.. Hvordan er det med hvitvin?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:46   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Du nevner rødvin.. Hvordan er det med hvitvin?

Hmmm, jo tror det går ut på det samme. Hvis det da ikke er garvesyren i rødvinen e.l. som er cluet.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:50   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

mener å ha hørt at det er garvesyren som gjelder

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:51   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Dessuten er rødvinssmaken myyye bedre på kjøtt. Åh, jeg har jo kjøpt rødvin! Kanskje jeg skal marinere noe kjøtt i helga? *slurp*

  Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 13:11   #7
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 45
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Jeg pleier å 'banke' kjøttet med enden av en kniv for å mørne det... Eller du kan bruke en sånn gammeldags kjøtt-hammer.

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 13:55   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Samt å steke det først når kjøttet er romtemperert, og ikke bruke for sterk varme. Å langsteke på 90 grader varmluft i stekeovnen, til steketermometeret viser ca. 65 grader, gir et utrolig mørt og saftig resultat.

Ja, selv en god biff kan bli enda bedre ved å steke ferdig i varmluftoven.
Stek raskt på begge sider, stikk steketermometeret inn i midten på biffen (fra siden) og stek ferdig i ovn på lav varme. . Kan da spises med engang, trenger ikke å godgjøre seg for at saften skal bli i biffen/kjøttet. Både smak, mørhet og saftighet blir foredlet perfekt.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 14:04   #9
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anne

Ja, selv en god biff kan bli enda bedre ved å steke ferdig i varmluftoven.
Stek raskt på begge sider, stikk steketermometeret inn i midten på biffen (fra siden) og stek ferdig i ovn på lav varme. . Kan da spises med engang, trenger ikke å godgjøre seg for at saften skal bli i biffen/kjøttet. Både smak, mørhet og saftighet blir foredlet perfekt.

Er det en litt tykk biff skive du snakker om her ? ikke hel biff?

Har en indrefilet liggende( hel) som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tilberede. om jeg skal steken hel i stekovne eller kutte i skiver. har dere noen gode forslag? Skal jeg våge å prøve meg på en marinade?

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 14:08   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

Er det en litt tykk biff skive du snakker om her ? ikke hel biff?

Du kan bruke metoden med fordel i begge tilfeller, Begod.
Og det fine er at du også kan steke dem i panna, for så å la dem ligge til du skal steke dem ferdig senere...i tilfelle du ønsker å kvitte deg med stekelukt og søl før du skal spise.....
I begge tilfeller kan du steke dem ferdig på rist over en langpanne med masse grønt og sopp (og hvitløk) i....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 14:14   #11
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

SÅ flott, kansje jeg prøver det ut iløpet av helga. Hvor lang tid vil den bruke, sånn ca
Hvis jeg setter ovnen på 90 gradervarmluft . og ønsker 65grader. biffen er 1,5 kg tror jeg.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 14:34   #12
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

SÅ flott, kansje jeg prøver det ut iløpet av helga. Hvor lang tid vil den bruke, sånn ca
Hvis jeg setter ovnen på 90 gradervarmluft . og ønsker 65grader. biffen er 1,5 kg tror jeg.

Hvis det er en normal str. på okseindrefileen, så vil jeg tippe ca 20-25 min hvis den helstekes, etter at den er rundstekt fort i panna.....Og blir den ferdig tidligere, så bare sett varmluften ned til 60-65 grader, så holder den seg og blir ikke gjennomstekt.

Nam høres godt ut..... Har en i frysern jeg og...kanskje det kanskje...
Lykke til

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kostplan uten kjøtt - hjelp! Spirea Dr Lindbergs 3 02-05-07 21:19
Hvor mye kjøtt? Isagel Induksjonen 9 19-03-05 22:23
Kjøtt og fjørfe Nille Type O 3 16-12-04 00:01
Hvor mye kjøtt i døgnet? Billa Lavkarbo generelt 6 27-09-04 19:43
Hvor mye kjøtt i maten? Nooria Barns kosthold 3 15-04-04 21:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no