Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fett - Karber sammenheng

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-08-06, 22:25   #1
Fast-i-fisken
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 50
Fast-i-fisken er ny på veien

Fett - Karber sammenheng

Har nå gått ned omtrent det jeg skal. Har begynnt å spise litt mer karber for å stabilisere meg. Det jeg nå er litt usikker på er fettinntaket. Etter hvert som jeg spiser mer karber (snakker foreløpig om små mengder) skal jeg da kutte ned på fettet? Noen som vet hvor mange karber man skal opp i pr dag før man skal begynne å minke inntaket av fett. Koser meg fælt med fløt og creme fraich sauser osv.
Synd å bytte dem bort med andre usunne greier. Men litt mer karber skal jeg vel få i meg.
En annen ting er man sier jo at hvis du først spiser et måltid med karbohydrater, så skal du ikke spise fett (siden dette da vil lagres)
Men hvor lang virkning har dette. Kan jeg da igjen 4 timer senere spise et godt lav karbo måltid med fett?
Noen kloke hoder???

For øvrig herlig å gå på salg om dagen og handle litt nytt til garderoben. Klærne sitter så fint. Bukser i str 40 Kan ikke huske sist jeg kunne bruke det.
Nå skal de store klærne kastes/gis bort. De skal ikke henge i skapet i tilfelle jeg går opp igjen. Jeg skal bli på 70 kg!!! Er spent på hvor lett/vanskelig det skal bli å stabilisere seg. Men er sterk i troen på at dette skal gå bra.

__________________
6.9.09: 81,1 kg
1.10.09: 76 kg
22.10.09: 74,1 kg
6.1.10: 77 kg full av julekarber
Mål: 72 kg i mai
Fast-i-fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-08-06, 22:57   #2
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Fett - Karber sammenheng

Denne tråden må jeg følge med på, for om ca 2 kg så skal jeg gradevis begynne å øke karbantallet litt mens jeg førsøker å komme ned enda noen "bonus" kg.

Og gratulerer så masse med ditt nye jeg

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-08-06, 22:59   #3
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett - Karber sammenheng

Håper at du skriver ned erfaringene dine her i forumet, jeg har bare 6 kg igjen før jeg skal begynne å stabilisere meg og jeg spekulerer veldig på hvordan dette skal gå.

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-08-06, 23:03   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Fett - Karber sammenheng

Jeg grubler også på dette, kan sikkert bidra når jeg har lest Atkins for Livet...

Kanskje Nille har noen gode råd?

(så sniker jeg inn og ser hva det står om Atkins vedvarende og på Lindberg, kanskje det står noen tips om fordeling protein, karber og fett der )

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 07:33   #5
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Fett - Karber sammenheng

Hei
Ettersom du tidligere har gått på Lindberg kan du bytte over til et slikt konsept når du skal stabilisere vekten.
Du har forstått det helt korrekt fett og KH "går. ikke sammen" etter 4 timer er maten fordøyet og det er et passe mellomrom mellom kh og fett.

Men uansett ikke spis for mye sukker og stivelse.

Frokost: (det må du spise nå etter ketolysekuren) 1 grov brødskive med skinke tomat og agurk eller mager ost eller lett syltetøy (men ikke smør)
Lunsj: Fortsett med blandet salat men nå mager dresing eller litt olje vineddik
middag:Kjøtt/ fisk med salat og grønnsaker. Av og til litt fullkornspasta / upolert ris eller båtpoteter stekt i ovn ( da spiser man blott en potet hver)
Kvelds frukt.
snacks ; ha en bolle med ymse nøtteslag . eller agurk/gulrot/paprika/stilkselleri med dipp (laget på kesam)

Dette var i grove trekk og overgangen fra ketolysekuren blir ikke så stor
Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 07:59   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Fett - Karber sammenheng

Hm.. det forslaget ditt, Torkil.. det var da skrekkelig magert og.. grete roede? Eller er jeg veldig slem nå? EN brødskive til frokost? Salat til lunsj?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 09:26   #7
Fast-i-fisken
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 50
Fast-i-fisken er ny på veien

Sv: Fett - Karber sammenheng

Takk for svar Torkil
Skal nok holde meg unna mye av stivelsen og sukkeret.
Enig med Mofe- dette var ganske stor overgang. Her var det ikke mye fett. Jeg kjenner nesten sulten komme allerede.
Men hvis du mener at man kan spise et lavkarbo måltid ca 4 timer etter et karbo måltid (og da også sikkert 4 timer før nytt måltid) så kan jeg vel spise middager som jeg gjør nå. Med bare noen få karber. Og med god fet saus. (Det er vel middagene jeg kommer til å savne mest.) Og så heller legge til litt mer karber på de andre måltidene. Eller blir dette litt galt?

__________________
6.9.09: 81,1 kg
1.10.09: 76 kg
22.10.09: 74,1 kg
6.1.10: 77 kg full av julekarber
Mål: 72 kg i mai
Fast-i-fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 11:53   #8
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Fett - Karber sammenheng

Oi, oi oi - ja for meg som er meget matglad ser det ut til å bli tøffe tider. Det ville nesten bare være lettere å fortsette å spise som jeg gjør nå.

Men det jeg også lurer på - nå som jeg nærmer meg ønsket vekt er det kanskje uansett lurt å begynne å redusere på fettet? (selv om jeg ikke spiser så mye fett) Kroppen trenger vel mindre kcal... For med det opplegget Torkil skisserer må jeg ærlig innrømme at jeg har det bedre slik som jeg har spist underveis på denne ferden ned

Ja jeg er litt bekymret etter litt stort inntak av koteletter (2 til middag 2 dager på rad) og baconcrisp de siste dagene, og vekten viser opp (ja det kan være fettet og det kan være salt - men bekymret blir jeg uansett). Å kutte ut fettet er nok ikke det værste for meg. Ja jeg må innrømme at jeg har fått smaken for rømme og fløte, men det kan byttet ut med mager kesam og melk. Smør på brødskiver/fiberrik spiser jeg uansett ikke, og majones kan jeg lett kutte ut. Grønnsaker med kesam og salsa dipp - here I come (nøtter og baconsnacks away you go)

Må jeg virkelig begynne å telle kcal når jeg skal stabilisere/vedvare?

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 12:17   #9
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Fett - Karber sammenheng

Opprinnelig lagt inn av Melania

Oi, oi oi - ja for meg som er meget matglad ser det ut til å bli tøffe tider. Det ville nesten bare være lettere å fortsette å spise som jeg gjør nå.

Men det jeg også lurer på - nå som jeg nærmer meg ønsket vekt er det kanskje uansett lurt å begynne å redusere på fettet? (selv om jeg ikke spiser så mye fett) Kroppen trenger vel mindre kcal... For med det opplegget Torkil skisserer må jeg ærlig innrømme at jeg har det bedre slik som jeg har spist underveis på denne ferden ned

Ja jeg er litt bekymret etter litt stort inntak av koteletter (2 til middag 2 dager på rad) og baconcrisp de siste dagene, og vekten viser opp (ja det kan være fettet og det kan være salt - men bekymret blir jeg uansett). Å kutte ut fettet er nok ikke det værste for meg. Ja jeg må innrømme at jeg har fått smaken for rømme og fløte, men det kan byttet ut med mager kesam og melk. Smør på brødskiver/fiberrik spiser jeg uansett ikke, og majones kan jeg lett kutte ut. Grønnsaker med kesam og salsa dipp - here I come (nøtter og baconsnacks away you go)

Må jeg virkelig begynne å telle kcal når jeg skal stabilisere/vedvare?

Sånn jeg har forstått det er Lindberg og Atkins vedvarende noe ala Grete Rode uten stort inntak av karber.
Må jo bli sånn. For selv om du spiser lavGi-mat så må jo fettandelen ned drastisk i forhold til Aktins 1 eller ketolysekuren. Ergo må man fylle magen med kalorifattig og fiberrik mat av alle slag. Fettet må reduseres drastisk og det som blir igjen er kun det sunne fettet og da i små mengder. Men.. så byr det seg da uante muligheter for variasjon da. Man kan endelig nyte litt pasta igjen, dog av fullkornsvarianten. Man kan spise brun ris, kose seg med linser og bønner, frukt og grønnsaker med lav GI.. man kan kort sagt variere langt mer enn tidligere. Skjønt, man vil også bli fortere sulten igjen og må nok legge inn langt flere måltider enn på Fase 1 og ketolyse. 5-6 små måltider med riktig sammensetning og et moderat inntak av karber. Blir jeg student er det dette jeg kommer til å gå for. Mye enklere å leve med enn Atkins fase 1. Jeg gleder meg faktisk til endringen.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 12:18   #10
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett - Karber sammenheng

Er helt enig med deg at å telle kalorier blir helt umulig å følge. Da er det lettere å bare øke litt på karbene.
Jeg foretrekker grove knekkebrød til frokost og husmannsbrød til brødmåltid jeg er mer sulten på. makrell i tomat på jobb og middag uten potet, ris eller pasta.

Du må selv finne ut hva du tåler og følge med på vekten for det er lett for å la det gli ut og da kommer kiloene fort tilbake.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 12:18   #11
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Fett - Karber sammenheng

Opprinnelig lagt inn av Melania

Må jeg virkelig begynne å telle kcal når jeg skal stabilisere/vedvare?



Men om jeg skal forsøke å tenke logisk.. (jeg sa forsøke )

Om jeg får i meg 1 gram protein per dag per kilo kroppsvekt så er det litt over 70, og den bør vel være stabil? eller kan den økes noe?

Når jeg da øker karbene så må jo det da gå på bekostning av fettet? Og hva da med typen fett?

Nå spiser jeg jo jevt over 5% karber, 25% protein og 70% fett... Blir det da slik at når jeg øker til 15% karber så må jeg da redusere fettet tilsvarende til 60% og ikke endre noe på proteinene?

Har lest litt om Lindberg og foreløpig så synes jeg telle karber er enklere en GI

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 12:20   #12
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Fett - Karber sammenheng

Noen som vet det ideelle forholdet mellom fett/karber og proteiner på vedvarende/lindberg? På fase 1 er det jo 5% karber, 70/75 % fett og 20/25% proteiner.

Blir det 20/25% karber, 70/75% proteiner og 5% fett?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 19:10   #13
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Fett - Karber sammenheng

Dytter

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 19:22   #14
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Fett - Karber sammenheng

Opprinnelig lagt inn av Georgine



Men om jeg skal forsøke å tenke logisk.. (jeg sa forsøke )

Om jeg får i meg 1 gram protein per dag per kilo kroppsvekt så er det litt over 70, og den bør vel være stabil? eller kan den økes noe?

Når jeg da øker karbene så må jo det da gå på bekostning av fettet? Og hva da med typen fett?

Nå spiser jeg jo jevt over 5% karber, 25% protein og 70% fett... Blir det da slik at når jeg øker til 15% karber så må jeg da redusere fettet tilsvarende til 60% og ikke endre noe på proteinene?

Har lest litt om Lindberg og foreløpig så synes jeg telle karber er enklere en GI

60% fett hørtes mye ut på Lindberg.. Men hva vet jeg.. jeg er ikke spesialist.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-08-06, 23:02   #15
Fast-i-fisken
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 50
Fast-i-fisken er ny på veien

Sv: Fett - Karber sammenheng

Takk for stor respons folkens. Her var det visst ingen fasit (så langt)
Får kansjke prøve meg litt fram.
Skal dele mine erfaringer, for her er det visst mange som lurer.
Vurderer nesten å fortsette med ketolyse maten. Bare skeie ut litt innimellom. Er liksom blitt litt vant til dette nå. Mye god mat. Frister ikke så mye å begynne på mager mat og telling av kalorier. Får ta det i små skritt.

God helg folkens og lykke til med slankingen videre. Vi klarer det vi vil

__________________
6.9.09: 81,1 kg
1.10.09: 76 kg
22.10.09: 74,1 kg
6.1.10: 77 kg full av julekarber
Mål: 72 kg i mai
Fast-i-fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-08-06, 00:15   #16
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett - Karber sammenheng

Er ganske sikker på at 5 % fett ikke er noe Lindberg har anbefalt. Det er jo til og med langt under hva Staten anbefaler

Ellers tror jeg det er lettest for de fleste å skille litt på måltidene når man skal begynne å spise mere karber. Da kan man for eksempel spise en litt mager frokost med grovt brød eller knekkebrød, og siden spise lekker og fet middag med lite karber som før. Så lenge det ikke blir mye fett og mange karber i samme måltid og man ikke småspiser ting som kræsjer mellom måltidene, så kan det vel ikke bli galt.

Sånn kommer jeg til å gjøre i hvert fall, og jeg har prøvd det med OK resultat i en periode også. Men nå har jeg begynt med mye fett igjen, siden jeg ville ha litt fortgang. Har tatt av nesten 10 kg, men har fortsatt ca 30 igjen, så jeg ønsker fortsatt litt hurtige resultater.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 12-08-06, 11:02   #17
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Fett - Karber sammenheng

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hm.. det forslaget ditt, Torkil.. det var da skrekkelig magert og.. grete roede? Eller er jeg veldig slem nå? EN brødskive til frokost? Salat til lunsj?

Hei

Problemet med enkle og generelle råd er at det kanskje blir for enkelt.
Det er ikke tilpasset den enkelte person og må derfor bli en skisse

Selv spiser jeg aldrig mer en en brødskive til frokost ( når jeg spiser frokost ) På brødskiven kan man også med fordel ha fet fisk.

Nei da, ikke GR. Når jeg anbefaler salat er det ikke to salatblader, men blandet salat med noe av alle mulige grønnsaker, ost, oliven, egg, kylling, bacon, skinke, ansjoser, laks, olje og vineddikke eller vanlig dressing altså noe man blir mett av. På jobb er det nå 5-6 stykker som spiser salat av den type hver dag, ingen av dem er på kur, men det er blitt en vane og foretrekkes fremfor brødskivene.

Til middag grønnsaker og kjøtt fisk , saus. VARIASJON. Skal man ha potet anbefaler jeg nypotet i båter med skal, penslet med olje og stekt i ovn. Ris; Upolert ris. Pasta; fullkornspasta. Disse tre matvarene skal selvfølgelig bare spises i redusert mengde, i tillegg til grønnsaker.

nøtter som snack og frukt til kvelds.

Ideen med mitt forslag er for den som har gått ned i vekt og skal stabilisere vekten. Det er EN RAMME som må fylles ut og varieres fra dag til dag etter hva dagen bringer. For min del båttur i går kveld med reker og hvitvin - da ble det ikke frukt.!

Jeg mener det er best å unngå et kosthold der man skal telle kalorier, fett - og proteinprosenter etc. Man kan med mitt forslag unngå sult og kroppen får alt den trenger. Samtidig skiller det seg ikke så veldig mye fra ketolysekuren slik at overgangen blir enkel.

Håper det var litt oppklarende.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-08-06, 11:11   #18
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Fett - Karber sammenheng

[quote=Melania]Oi, oi oi - ja for meg som er meget matglad ser det ut til å bli tøffe tider. Det ville nesten bare være lettere å fortsette å spise som jeg gjør nå.

Hei
Jeg håper min utdypning over har beroliget deg. Mit poeng er at du kan lage en ramme, f.eks: Brød-salat-middag- kvelds, og leve etter den som hovedregel.
Når du har hovedprinsippene klare kan du stort sett lage det du har lyst på, med enkle tilpasninger.
En av legene ved kontoret har gått på ketolysekuren og stabilisere nå vekten etter dette prinsipp. Til lunsj er alle nysgjerrig på hva han har funnet på. Ofte har han stekte grønnsaker, fisk i forskjellig forkledning, kotelett fyldt med fetaost og spinat, mozarella viklet med parmaskinke og stekt etc. Han bruker mikrobølgeovn til å varme noe av maten og han har i sommer kjøpt gassgrill som han også benytter. Men sandt å si så er han veldig oppfinsom og variert i matveien. Slank og alltid i godt humør forresten.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-08-06, 23:27   #19
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Fett - Karber sammenheng

jeg synes det høres ganske greit ut jeg,
Ti lfrokost; lettvint med en skive lindberg eller hejmmelaget groooovt brød/spelt. Evt havregrøt? Magert pålegg og ikke smør.
Lunsjen kan jo variers, feks salat, lunsjkaker, omlett etc
middag; som før...savner ikke ris, pasta etc men greit å ha muligheten..
Kvelds/mellom, nøtter, mandler, litt CC, litt frukt eller grønnsaker.
Joda, omtrent sånn jge har det nå. Skal bare justere litt på kornprodukter og pålegg ser jeg...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 13-08-06, 12:52   #20
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett - Karber sammenheng

Takk for oppklaringen Torkil, jeg må innrømme at jeg ble litt svett etter det første innlegget ditt der jeg så for meg et liv hvor jeg telte salatbladene mine og fordelte dem utover dagen.

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å kombinere fett og karbohydrater Fettet Lavkarbo generelt 3 10-02-06 17:06
Å innta "mengder" med fett - hvor få karber? mofe Lavkarbo generelt 13 30-01-06 17:25
Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk. andersdupp Spørsmål og svar 15 19-01-06 09:29
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no