Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Er "Blinis" sundt?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-05-07, 14:14   #1
*Mette*
Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 99
*Mette* er på en erverdig vei

Er "Blinis" sundt?

Fant en oppskrift på helsekosten i går som jeg prøvde... De var kjempe gode og minnet veldig om lapper bare de ikke er søte... Jeg tenkte å spise dette istedet for brød til frokost og evt kvelds...

Oppskriften er:
1 dl hvetemel
1dl bokhvetemel
2dl melk
15g gjær
2 eggeplommer
2 eggehviter
2ss cremè fraiche
1/2 ts salt (seltin)
smør/olje til steking

Bland gjæren i lunken melk og tilsett mel, salt og eggeplommer. Pisk til en glatt, tykkflytende deig og tilsett cremè fraiche. La deigen heve et par timer. Pisk eggehvitene stive. Vend den stivpiskede eggehviten forsiktig i deigen straks før steking. 2-3 ss deig stekes på pannen på medium varme. Avkjøles på rist.

Jeg byttet melet ut med spelt mel.

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wVVl4aF/]


Start: 17.09.2007
Dagbok: Min kamp mot kiloene...
*Mette* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 15:01   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er "Blinis" sundt?

Dersom du vil kutte ned mest mulig på karbohydratene, så er disse i overkant... Men jeg ser jo at du ikke har valgt noen filosofi enda.
Men som representant for dette forumet kan jeg vel egentlig ikke gå helt god for den oppskrifta, sorry !

MEN! Det er en helt genial oppskrift på lapper som kan brukes som erstatning for brød, som er kjempegode!
Her er linken:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....rbr%F8d+lapper

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 16:04   #3
*Mette*
Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 99
*Mette* er på en erverdig vei

Sv: Er "Blinis" sundt?

hmmmm okei.... Den linken med de polargreiene prøvde jeg å lage for et par dager siden og de ble IKKE gode... Jeg må ha gjort noe feil...
Jeg stekte dem i ovnen og da de var ferdige så hadde på en måte eggeplommen skilt seg ut for det lå gult ved siden av hvis du forstår hva jeg mener... (det var ikke utgåtte ingredienser altså )

Når du sier de er i overkant, hva er i overkant?
jeg fullammer og hvet at jeg skal ha litt mer karbo enn de "slankende"...
Det jeg vil frem til er vel egentlig om det er sunnere med dette enn vanlig brød???

Takk for svar!!!

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wVVl4aF/]


Start: 17.09.2007
Dagbok: Min kamp mot kiloene...
*Mette* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:04   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er "Blinis" sundt?

De er nok sunnere enn vanlig brød, ja
Når jeg sier i overkant, så mener jeg at det er for stor karbomengde for at de kan anses som særlig lavkarbo. Kan regne det ut, for de som er interesserte.
Bra du bruker spelt, for selv om karboinnholdet ikke er lavere, så er det MYE mer næring i det (i hvetemel er det så å si næringstomt i kimen, mens alt ligger i skallet, i spelt er det næring hele veien!)

Når det gjelder polarbrødene, så må man røre alt godt sammen, at plomma fløt ut på sida, kan tyde på at røra ikke var helt blandet
Og så er det viktig det med at eggehvitten er helt stiv! Prøv å bytte ut cottage chees'en med philadelfia-ost, det blir en del bedre på smak, og ikke minst mer holdbart.
Hva slags krydder bruker du? Jeg bruker som regel salt, pepper, basilikum, oregano, litt løkpulver.
Det blir i alle fall smaskens! Og så maaaaassse pålegg da!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:10   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er "Blinis" sundt?

OKi, forutsatt at du bruker sammalte produkter (noe jeg tror er ett fett...) og lettmelk, så blir det ca 81 gram karbo på hele oppskrifta.
Nå skal ikke jeg virke hysterisk på karbisene her, men greit å vite da!
Det er uansett en hel del, men nå vet ikke jeg hvor mange lapper det ble av det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:55   #6
*Mette*
Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 99
*Mette* er på en erverdig vei

Sv: Er "Blinis" sundt?

Okei såpass ja... Tror det ble en ca 15 lapper utav det...
Er ikke inni dette karbogreiene, det er enda ganske nytt for meg det her, men ser at i et vanlig kneip brød jeg har liggende her så inneholder det 42,9 karbo pr. 100gram, så da er det vel ett fedt om jeg spiser disse lappene eller det brødet da??? Eller???

Har også hørt at det er bedre med spelt melet så jeg kommer fra nå av å kutte ut vanlig mel (må bare bruke opp det jeg har i hus først).

Disse lappene/polarbrødene du snakker om, kan jeg steke dem på pannen heller da? Kanskje jeg hadde fått bedre resultat av det da!? Jeg har bare brukt pizza krydder til nå i dem, kan prøve litt andre krydder... Prøver meg med cottage cheese en gang til siden jeg har en boks liggende og så kan jeg evt prøve med den andre osten en annen gang...

Takker for utregningen, greit å vite

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wVVl4aF/]


Start: 17.09.2007
Dagbok: Min kamp mot kiloene...
*Mette* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 20:07   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er "Blinis" sundt?

Blir jo ikke samme innholdet når det er hundre gram, oppskrifta er jo sikkert en god del mer enn det, i hvert fall 3-400 gram!
Hver lapp blir omtrent det samme som en rug sprø f.eks.
Men det viktigste å tenke på når du ammer er jo å være generelt sunn, et Lindberg-kosthold kan kanskje passe bra? Sikkert ikke så lurt å slenge seg på et rigid kosthold for deg akkurat nå.
Lykke til

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 20:38   #8
*Mette*
Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 99
*Mette* er på en erverdig vei

Sv: Er "Blinis" sundt?

Ja, jeg er forsiktig pga amminga!!!
Kommer allikevel til å leve sundt, noe alla Lindberg kosthold, ikke slavisk...
Nå steker jeg polarbrødene på panna, ser ut som om de blir bedre enn de jeg laget første gangen, håper de smaker bedre også

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wVVl4aF/]


Start: 17.09.2007
Dagbok: Min kamp mot kiloene...
*Mette* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sundt å leve fett...! tbear Nyheter / media 3 30-10-06 01:06
Sild er vell sundt eller er det ikke det? Tidligere bruker Lavkarbo generelt 11 11-07-05 13:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no