Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketose - ikke ketose

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-10, 22:13   #1
IdaMarie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 35
IdaMarie er på en erverdig vei

Ketose - ikke ketose

Jeg er ganske ny her, og har begynnt med lavkarbo denne uken. Syns det går greit sålangt iallefall.

Jeg har ikke noe mål om å komme i ketose, men ser at noen har lettere for å komme i ketose enn andre. Er det noe i veien for å være i ketose, selv om man i utgangspunktet ikke planlegger en ketogen diett? Bør jeg kjøpe sticks for å teste om jeg er i ketose?

Jeg har som mål å gå ned ca 10 kg i vekt. I tillegg har jeg revmatisme, og om kostholdet hjelper på det også, så er jo det supert!

IdaMarie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Redusere karber i hverdagen Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 07:40   #2
Kolve
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 140
Kolve er på en erverdig vei

Sv: Ketose - ikke ketose.

Velkommen :-)
Husk å se på denne http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&page=2
For der står det mye nyttig

__________________
Tror jeg har en litt rar måte å se ting på, men sånn går no dagene
Kolve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 08:45   #3
IdaMarie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 35
IdaMarie er på en erverdig vei

Sv: Ketose - ikke ketose.

Jeg har lest denne, men syns ikke den besvarte spørsmålet mitt?
Jeg har også forsøkt å søke litt på forumet, men finner ikke helt ut av det likevel.

Håper noen kan svare meg likevel.

IdaMarie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Redusere karber i hverdagen Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 08:56   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - ikke ketose

Vanskelig spørsmål å besvare, men det er jo ikke noe problem å være i ketose. Vel er det noen som ikke trives i ketose, men stort sett er det bare finfint.
Det viktigste synes jeg er at man finner et godt og balansert kosthold som man trives godt med, også over tid. Om det innebærer ketose eller ei er vel egentlig bare noe man må finne ut. Så lenge man ikke sklir inn og ut med is og loff og annen høykarbomat, så er det i grunn ikke noe stress for kroppen heller. Om du behøver å kjøpe ketoseticks? Nei, det behøver du ikke, men har du lyst, så må du jo bare gjøre det .
Som sagt, ikke så lett å svare på, for dette må du nesten prøve selv og finne ut .

For revmatismen din kan jeg i grunn ikke se annet enn at det må være bra å kutte ut raske karbohydrater i hvert fall! Det er sikkert noen andre som har erfaringer med det her, søk på revmatisme, og se hva som er skrevet om det tidligere.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 08:59   #5
IdaMarie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 35
IdaMarie er på en erverdig vei

Sv: Ketose - ikke ketose

Så om kroppen går inn og ut av ketose på lavkarbomat, så er det ok?

Jeg hadde tenkt å holde meg ute av ketose, fordi jeg ønsker å innimellom, en sjelden gang, å kunne spise ting som er "ulovlig" på lavkarbo. Rett og slett kontrollerte sprekker. Er dette feil tankegang?

IdaMarie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Redusere karber i hverdagen Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:03   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - ikke ketose

Opprinnelig lagt inn av IdaMarie, her.

Så om kroppen går inn og ut av ketose på lavkarbomat, så er det ok?

Jeg hadde tenkt å holde meg ute av ketose, fordi jeg ønsker å innimellom, en sjelden gang, å kunne spise ting som er "ulovlig" på lavkarbo. Rett og slett kontrollerte sprekker. Er dette feil tankegang?

Igjen kan jeg ikke si annet enn at det er helt opp til deg. Men om du går ut av ketose med grønnsaker/belgefrukt/nøtter/bær, så er dette langsomme karbohydrater som gir en sakte blodsukkerstigning. Jeg har gått inn og ut av ketose et utall ganger på den måten, og har aldri følt noe ubehag, bortsett fra første gangen jeg var i ketose, selvfølgelig . Husk at ketose er en helt naturlig tilstand for kroppen .
Men hadde jeg vært deg hadde jeg vel kanskje lagt meg på et bestemt karbotall, f.eks mellom 50-70. Da har du mye frihet i forhold til gode kh-kilder, samtidig som du kan spise liberalt med fett, noe som jeg vil tro vil være godt for leddene dine.
Anbefaler deg å låne Bedre Uten Brød på biblioteket og lese den!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:09   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - ikke ketose

Sitat:

Så om kroppen går inn og ut av ketose på lavkarbomat, så er det ok?

Jeg hadde tenkt å holde meg ute av ketose, fordi jeg ønsker å innimellom, en sjelden gang, å kunne spise ting som er "ulovlig" på lavkarbo. Rett og slett kontrollerte sprekker. Er dette feil tankegang?

Jeg synes ikke det. Du er realistisk. Og du skal bare ned ti kilo, så ingen grunn til å være i ketose. Jeg for min del har ikke godt av å være i ketose, kroppen blir rett og slett stressa av det. Og det har jeg belegg for fra lavkarbovennlig lege med funksjonell medisin (ernæring etc) som spesialfelt.

Men å gå inn og ut av ketose er ikke nødvendigvis det beste - kroppen kan bli forvirret og stressa av det. Så jeg ville nok spist nok karber til at jeg holdt meg over ketosenivå sånn stort sett. Nå er det forskjell på hvor "dyp" ketosen er også da, det er mange som er i ketose i løpet av natta, som jo er en fasteperiode. Jeg tror ikke du behøver stix, det er bedre å kjenne etter på kroppen hvilket nivå du er mest komfortabel med. Prøv deg litt frem

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:44   #8
IdaMarie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 35
IdaMarie er på en erverdig vei

Sv: Ketose - ikke ketose

Takk for gode svar.

Jeg får gjerne begynne å telle karber da, og se hvor mye jeg ligger på.

I dag har jeg f.eks spist "vafler" som jeg laget av:
2 egg
1 ss seterrømme
1 ss cottage cheese
1 ts bakepulver
0,5 dl fløte
ca 1 dl kruskakli (Den har visst 19 karber pr 100 gram)
og litt salt.
Stekte de med meierismør.

Jeg spiste de med Brie og litt syltetøy (lærum sitt uten sukker. Det står 18 karber hvorav 9 er sukkeralkoholer, dvs 9 karber som teller det da?)

Høres dette greit ut som frokost?
Jeg har også drukket kaffe med h-melk i. Er det ok?

IdaMarie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Redusere karber i hverdagen Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 13:04   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - ikke ketose

Du skal vel spise mer i dag? .
Det er jo greit nok med sånne vafler, og syltetøy, men jeg ville ikke gjort det til hverdagsmat. Kjøtt/fisk/fugl etc, og masse grønnsaker er også viktig! . Om du ikke vil være i ketose, så spis belgefrukt, nøtter, friske bær, littegrann frukt og rotgrønnsaker, litt fullkorn etc. Du behøver ikke å telle slavisk, men om du holder oversikten i et par uker, så vil du etterhvert få det litt i "fingrene", sånn at du vet ca hvor mye kh du skal spise for å unngå ketose.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 13:05   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - ikke ketose

Og, ja, det blir riktig det med sukkeralkoholene.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 13:58   #11
IdaMarie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 35
IdaMarie er på en erverdig vei

Sv: Ketose - ikke ketose

Hehe har absolutt tenkt å spise mer ja!

I går laget jeg en deilig kyllingsuppe av løk, smør, karri, paprika, en kyllingbuljongterning (3 karber stod det på den) kokosmelk, fløte og vann, og masse kyllingfileter oppi.
Tenkte å ta restene av den med på jobb til middag.

Men du mener at det er ok å spise f.eks et par rugsprø i løpet av dagen også da, siden jeg ikke har tenkt å være i ketose?

Er det ca 70 karber man kan spise hver dag, uten å måtte tenke på fettmengden?

Lavkarbo må jo være greit for meg, siden jeg da i det minste kan spise noe av det jeg liker best, dvs fløtesauser, ost osv.

På GR lignende kosthold kan man verken spise snop/sjokolade eller fet mat.

I kveld tenkte jeg å lage meg rekesalat av rømme, majones, reker og fiskepudding. Mammas oppskrift, og den er bare nydelig.
Har funnet en fiskepudding med 8 karber pr 100 gram. Det blir jo ikke så mye hvis jeg f.eks bruker tilsammen 100 gram fiskepudding på en porsjon som varer 3-4 måltider?

IdaMarie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Redusere karber i hverdagen Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:23   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - ikke ketose

Det er i alle fall hva Lutz som har skrevet boken Bedre uten Brød forfekter, at opp til ca 72 gram karbohydrater så er det ikke nødvendig å kutte ned på fettet. Vil fortsatt anbefale den boken .
Høres ut som bra mat!
Et par rugsprø/fiberrik e.l om dagen går nok greit. Er jo ikke store skivene.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:53   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - ikke ketose

Men hvor er grønnsakene ...?

Jeg vil veldig sterkt anbefale deg å lese noen bøker om lavkarbo, f eks Lutz som Photobscura skriver, og gjerne Fedon Lindberg.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 22:30   #14
IdaMarie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 35
IdaMarie er på en erverdig vei

Sv: Ketose - ikke ketose

Takk igjen for gode råd og tips.

Jeg sliter litt med grønnsakene kjenner jeg. Jeg er så usikker på hva som er lov og ikke.

I dag laget jeg blomkålgrateng til middag, og hadde med en halv paprika i matboksen på jobb.

Jeg må bli flinkere å lage meg salat tror jeg.

Jeg kjøpte forresten sånne stix i dag, og det ser jammen ut som jeg er i ketose?
Null utslag på glykogen eller hva det het, og 2+ på ketoner. Jeg har kanskje litt å gå på når det gjelder karber da?

Boken skal jeg se å få lest ja. Tror faktisk jeg har en lavkarbobok i bokhylla når jeg tenker meg om også. Må huske å se hva den heter

IdaMarie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Redusere karber i hverdagen Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 22:42   #15
IdaMarie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 35
IdaMarie er på en erverdig vei

Sv: Ketose - ikke ketose

Er det mulig å være i ketose, om man har spist 40-50 karber i løpet av dagen? Jeg har regnet litt på det på diett.no, og jeg kom til 40-50 karber til sammen.

IdaMarie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Redusere karber i hverdagen Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 11:17   #16
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Ketose - ikke ketose

Opprinnelig lagt inn av IdaMarie, her.


Jeg sliter litt med grønnsakene kjenner jeg. Jeg er så usikker på hva som er lov og ikke.

Som en god tommelfingelregel kan du spise alt av grønnsaker som vokser *over* jorden. Gul kepaløk er vel unntaket, den kan du også spise. Med andre ord kan du spise nesten alt av grønt i butikken!

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose eller ikke ketose? aliasdictus Trening 25 03-09-10 21:42
Er i ketose, men går ikke ned Vilde86 Lavkarbo generelt 5 01-04-09 14:38
Ikke vært i ketose på 2 dager og har ikke spist over 15 gram karber Stellamor Ketolysekuren 8 30-03-09 16:36
Er i ketose men går ikke ned bodilla Ketolysekuren 10 15-12-08 21:13
I ketose men går ikke ned Lavinia Spørsmål og svar 34 22-07-08 14:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no