Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forandring i menstruasjonen

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-07-11, 23:18   #1
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel
Question

Forandring i menstruasjonen

I morgen er det fem uker siden jeg kuttet karbohydratene i mitt kosthold. Spiser 70% fett, 25% protein og 5% karbohydrater daglig, eller tilnærmet lik dette.

Jeg opplevde at menstruasjonen kom på forventet dag, men mot normalt har jeg nå hatt blødninger i 11 dager mot normalt 4-5 dager. De første 6 dagene i rikelig mengde og i beskjedenhet de neste 5, men ikke borte.

Er dette noe som flere kjenner seg igjen i?

Jeg har vært som en klokke i åresvis så jeg lurer på hva som faktisk skjer.

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 23:25   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forandring i menstruasjonen

Jeg har lest det tidligere her inne at mange opplever økt/mer langvarig blødning. Men dette skal ikke være langvarig, men noe som skyldes kroppens omstilling i forhold til kostendringen. Hormonene vil mest sannsynlig balanseres med tiden.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 10:15   #3
Silversun
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 76
Silversun er på en erverdig vei

Sv: Forandring i menstruasjonen

Jeg går på p-piller, og har aldri fått mellomblødninger tidligere, men nå begynner jeg å blø med en gang tar pillen noen timer senere enn normalt. Veldig kjedelig, men jeg må vel prøve å bli flinkere til å ta den til riktig tid :P

__________________
Silversun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 11:52   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Forandring i menstruasjonen

Jeg brukte NuVo-ring da jeg begynte på lavkarbo og hadde også en del blødninger utenom det vanlige. Det stabiliserte seg, men etterhvert har kroppen nå etablert sin egen og kanskje egentlige syklus. Dvs at jeg får mensen ca en uke før jeg tar ut ringen, dette har skjedd over så lang tid nå at jeg valgte og slutte med prevensjon og la kroppen få styre selv. Syklusen min nå er som ei klokke og jeg har aldri hatt så regelmessig mens før, tydeligvis at når maten er i balanse kommer kroppen også i balanse.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 13:26   #5
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Forandring i menstruasjonen

Takk for svar!

Jeg bruker ingen prevensjon og har altså vært som klokken selv i mange år. Det er kun kostholdet og forandring i dette som kan være årsaken til den endring jeg nå opplever. Må innrømme at jeg håper det går seg til. Er ikke så greit å blø i så mange dager. Det er enda ikke over.

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 14:07   #6
Silversun
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 76
Silversun er på en erverdig vei

Sv: Forandring i menstruasjonen

Huff ja, det er veldig kjedelig! Dersom du søker litt rundt her finner du mange som opplever det samme, og det virker som om det stabiliserer seg for de fleste etter noen måneder.
Leser også om flere som plutselig har fått igjen menstruasjonen etter å ha vært uten lenge ved bruk av f.eks p-piller eller p-sprøyte, så det er tydelig at kostholdet har mye å si!
Denne tråden kan være nyttig å lese!

__________________
Silversun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 14:16   #7
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Forandring i menstruasjonen

Tusen takk Silversun!

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 14:35   #8
Petra71
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 35
Petra71 er på en erverdig vei

Sv: Forandring i menstruasjonen

Jeg hadde blødninger de 2 første mnd, blanding mellom enorme blødninger og litt mindre

__________________


Petra71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 16:30   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Forandring i menstruasjonen

Som andre sier, søk rundt her inne så finner du mange som har opplevd det samme. Det tar tid for kroppen og omstille seg til et lavkarbokosthold og ikke minst få alle hormoner på stell. Det kan godt være at du kommer til å ha det slik en stund til, inntil kroppen har blitt normal og frisk igjen men hold ut det blir bedre. Alt blir bedre på lavkarbo

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 16:40   #10
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Forandring i menstruasjonen

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Som andre sier, søk rundt her inne så finner du mange som har opplevd det samme. Det tar tid for kroppen og omstille seg til et lavkarbokosthold og ikke minst få alle hormoner på stell. Det kan godt være at du kommer til å ha det slik en stund til, inntil kroppen har blitt normal og frisk igjen men hold ut det blir bedre. Alt blir bedre på lavkarbo

Takk!

Jeg burde ha søkt litt mer enn det raske søket jeg gjorde før jeg la inn dette innlegget, for jeg ser jo nå at det er skrevet mye om temaet og at jeg ikke er alene om å erfare.

Jeg håper at jeg raskest mulig får litt anderledes blødninger enn det jeg nå opplever....

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 18:22   #11
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Forandring i menstruasjonen

Opprinnelig lagt inn av Lindemor, her.

Jeg håper at jeg raskest mulig får litt anderledes blødninger enn det jeg nå opplever....

de to neste jeg hadde etter den lange første var tunge (kom mye) og varte litt lenger enn vanlig (men ikke som den første etter lavkarbo omlegging).

Håper din er greiere med deg enn min var med meg

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 18:49   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forandring i menstruasjonen

Pass på å få i dere jern, folat (b9)og b12, da, om dere mister mye, så kroppen kan gjendanne det tapte.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 16:35   #13
tinamejo
Juniormedlem
 
tinamejo sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
Alder: 36
Innlegg: 33
tinamejo er på en erverdig vei

Sv: Forandring i menstruasjonen

Dette har jeg også merka. Så det har noe med lavkarboen assa..
Jeg går på Diane, men får konsekvent mensen på den tredje uka på brettet, og ikke den fjerde.. Merkelige greier.
TAKK for svar.

__________________



Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 16:59   #14
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Forandring i menstruasjonen

jepp, og det kan ta si tid! Dersom det ikkje gir seg, ville eg gått til legen. Eg gjorde det, og fekk eit preparat som stoppa blødningane. Nå trur eg ting fungerer slik dei skal.

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 21:18   #15
Fløtepusen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 12
Fløtepusen er ny på veien

Sv: Forandring i menstruasjonen

Da kan jeg vel slå fast at det høres ut som om jeg er på rett spor med kostholdet mitt, for her har det vært mens i to måneder gitt Helt siden uke to med LCHF. Trodde det var minipillen som var synderen, til tross for at jeg var mensfri i seks måneder på dem før jeg omla kostholdet...men har nå lest om flere med samme erfaringen. Vi satser på at det går seg til. Det er tross alt bedre med en heftig mens i en periode, enn å bruke resten av livet på å fly på do (rart hva man kan venne seg til å leve med. LCHF har fjernet alle mageproblemer!!!)

Nå skal det sies at jeg ikke har tatt jerntilskudd (vurderte å begynne da jeg følte jeg hadde mistet flere liter blod) men da jeg skulle gi blod forrige helg hadde jeg en blodprosent på nesten 14. Får i oss mye bra igjennom dette gode kostholdet med andre ord!

Fløtepusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 21:40   #16
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forandring i menstruasjonen

Da jeg kom i ketose i juli i fjor fikk jeg mens 2. eller 3. dag, blødde 9 uker i strekk, to uker "fri" og så nye 8 uker. Ikke små-blødning, men kraftige blødninger. Hormonene var helt på bærtur, så legen ba meg vente, men fortsette i ketosen til det jevnet seg ut.

Hvis jeg er i lengre perioder (måneder) ute av ketose har jeg ikke mens, men med en gang jeg kommer i ketose igjen må jeg i lengre perioder gjennom den der forbaskade greia igjen. Nå sist 4 uker.

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 22:12   #17
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Forandring i menstruasjonen

Har lyst til å oppdatere denne tråden.

For mitt vedkommende ble det en lang periode med blødninger den første syklusen etter oppstart av ketogent kosthold, men menstruasjonen kom som normalt i periode nr 2 og oppførte seg da som en alltid har gjort. Det har den gjort siden.

For mitt vedkommende stabiliserte det hele seg veldig fort.

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 07:06   #18
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Forandring i menstruasjonen

Jeg steriliserte meg under keisersnitt med nr tre og fikk etter det kraftigere menstruasjon (noe som visstnok er vanlig). Etter omleggingen til LCHF gikk jeg tilbake til slik det var før steriliseringen Så hos meg har det jo også forandret seg -men til det bedre

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 09:03   #19
Heggen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 27
Heggen er på en erverdig vei

Sv: Forandring i menstruasjonen

Heisann
Jeg har også merket forandring. Har hormonspiral og har hatt minimalt med besøk av tante rød. Men etter å ha begynt på lavkarbo har den kommet igjen, og blir gjerne værende en hel uke huff. Håper at det endrer seg etterhvert

Heggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forandring fryder ninagronn Livets lyse side 3 26-10-10 16:43
Denne menstruasjonen, altså! matitt Lavkarbo generelt 3 27-07-09 20:44
Helse og forandring Marianne Fysisk og mental helse 3 27-10-06 14:30
Forandring av kh innhold? Daizy Lavkarbo generelt 6 17-08-05 14:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no