Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Tapas og Meze (samletråd)

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-01-09, 22:41   #1
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Tapas og Meze (samletråd)

Etter at jeg begynte på ketolyse har jeg spist en del tapas og meze. Dette er jo perfekt lavkarb-mat. Dessuten er det helt strålende når man har besøk av ikke-lavkarbere. Alle kan plukke nøyaktig det som passer. Jeg har sett at det er kommet noen tapasoppskrifter rundt omkring her i det siste. Men jeg tenkte at det kunne være kjekt å ha en egen tråd der vi samler tapasoppskrifter. Man lager jo ikke bare èn tapa/meze av gangen.

De fleste kjenner til tapas som kommer fra Spania. Meze er kanskje ikke like kjent. Det er samme prinsippet som tapas, men meze er fra midtøsten. Ellers er dette fenomenet utbredt rundt hele middelhavet. I Hellas har de mezethakia og i Nord-Afrika har de mukabalatt. I alle tilfellene er det snakk om småretter som enten serveres som forrett, som snacks til drikke, eller som hovedrett.

Så her kommer de første tapasrettene:


Chilimarinerte Scampi


Jeg regner 4 scampi per person. Men det kommer selvfølgelig an på hvor mange retter man serverer. Bruk rå scampi. Fjern skallet unntatt halen.

Lag en marinade av:

- sesamolje
- limesaft
- rød chili - finhakket
- revet hvitløk
- revet fersk ingefær
- salt
- pepper

La marinere i et par timer. Stek scampiene lett. Ikke la de steke for lenge, da blir de bare tørre. (Tilsett evt bittelitt søtningsmiddel/sukker) Ha litt limesaft over de stekte scampiene. Legg på fat/bolle og pynt med fersk koriander og limebåter.


Kyllingklubber


Jeg regner 3 kyllingklubber per person. Jeg bruker de små kyllingklubbene som egentlig er overvingen.

Mariner kyllingklubbene i en kryddermarinade før du steker dem som anvist på pakken. Jeg pleier å bruke en marinade laget av olje, chili explotion, hvitløkskrydder, paprikapulver og timian.


Blomkål i tahinisaus (meze)

1/3 blomkål i munnfullstore buketter
1 raspet hvitløksbåt
2 ss tahini
2 ss sitronsaft
Salt & pepper
Evt. litt vann
Sesamfrø

Kok blomkålen så vidt mør. Bland tahini, hvitløk, sitronsaft, salt, pepper og evt. vann (hvis du vil ha sausen tynnere). Rist sesamfrøene i en tørr panne. La blomkålen renne av. Hell sausen over blomkålen og bland så alle blomkålbukettene får saus på seg. Dryss ristede sesamfrø over. Kan serveres både varm kald.


Asparges & parmesan i Serranoskinke

Kok aspargestopper såvidt møre. Legg 2 aspargestopper sammen med en stav med parmesanost på serranoskinke som rulles rundt aspargesen og parmesanen.


Blåmuggdip med stangselleri

Halvt om halvt med blåmuggost og rømme. Kjør blåmuggosten noen sekunder i mikroen sånn at den blir så myk at den kan røres. Rør sammen osten og rømmen, ha noen dråper sitronsaft i og rør mer. Serveres med stangselleri (og/eller andre dyppbare grønnsaker)


Baba Ghanoush / auberginedip (meze)
(Nok til 8 personer)

3 store auberginer
3 hvitløksfedd
6 ss tahini (tahini er en sesamfrøpasta, de har den i innvandrerbutikken. Bruk litt ekstra av den hvis du vil ha en mer "nøttete" smak)
6 ss saft av sitron
1 ts spisskummen
3 ss hakket frisk bladpersille (ikke kruspersille, som har mye skarpere smak)
evt litt god olivenolje
salt og pepper

Forvarm grillen til relativt lav tempreatur. Prikk auberginen overalt med en gaffel og del dem i to på langs. Legg halvdelene med skinnsiden opp på en stekeplate under grillen i ca 15 min. eller til skallet på auberginene begynner å bli svarte og boble. Sjekk at auberginkjøttet kjennes mørt før du tar dem ut av ovnen. Kjøl av auberginene nok til at du klarer å håndtere dem.

Skrell auberginene, eller skrap ut kjøttet fra skallet med en skje. Press ut evt overflødig væske. Hakk kjøttet grovt og ha det i en blender/kjøkkenmaskin. Tilsett hvitløk og 2 ss tahini. Kjør maskinen og tilsett 2 ss sitronsaft, og kjør maskinen videre. Tilsett tahini og sitronsaft annenhver gang og kjør maskinen mellom hver runde.

Når blandingen er jevn og glatt has den over i en bolle. Rør inn spisskummen og og hakket persille, smak til med salt og pepper.

Ha dippen over i en serveringsbolle, hell evt litt olivenolje over. Hvis den ikke skal spises med en gang må bollen dekkes over.


Paprika og chevrefirkanter

Skjær paprika i firkanter, ca 2x3 cm. Legg en chevreklatt (eller annen myk smaksrik ost) oppå hver firkant. Sett en pekannøtt på toppen av hver ostaklatt.

Annet
- oliven (sorte og grønne. Gjerne med hvitløksfyll)
- marinert parmesanost
- cherrytomater
- manchegoost

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Sist redigert av trillian78 : 18-01-09 kl 01:06.
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 22:49   #2
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Limer inn noen av de andre tapasoppskriftene som ligger her inne på forumet, så vi får samlet dem:

Opprinnelig lagt inn av Everio, her.


Tapas kjøttboller
Karbonadedeig 1000g 0 kh
3 hele kinesiske hvitløk 6 kh

Litt salt, pepper og spisskummen
Ca 10 ss olje

Små kjøttboller, stekes i hvitløk og chiliolje (veldig viktig for smaken)

Etter at de er ferdig stekte står de på pannen på laveste temperatur og en ny runde olje helles over.

Denne oppskriften gir 60 små runde kjøttboller, og det blir ca 0.1 kh per stykk. Har da ikke regnet med noen kh på krydder..!

Kjempedigg sammen med hvitløksrømme eller rød pesto!!


Tapas "kjeks"
Denne oppskriften er med basis i diverse brødoppskrifter her inne

3 dl (en boks) Cottage Cheese (4,5 kh)
7 egg (6,3 kh)
½ ts salt
20 g kruskakli (3,7 kh)
100 g bakemix (8 kh)
1 ts natron (0)
150 g linfrø (0)
1/2 dl matolje (0)
50 g valnøtter (1.55 kh)
25 g sesamfrø (3.25 kh)
30 g paranøtter (1 kh)
25 g hasselnøtter (1.25 kh)
2 tsBasilikum krydder
1 tsChilikrydder

Lages som ett vanlig brød i form. Stekes på 190 grader i ca 50 min. Deretter skal brødet kjøles til det er helt kaldt på benken.

Skjær så tynne skriver som du overhode klarer og del disse igjen på fire. Disse legger du på ett stekebrett, og setter de inn i ovnen. Er litt usikker på gradene her, fordi jeg prøvde første med 50 grader i to timer, men det gjorde ikke noe med dem i det hele tatt. Skrudde så opp til 100 grader (varmtluft) i 20 min og da ble de helt perfekte

Er veldig glad i tapas måltider, og bruker dem til dette. I tillegg synes jeg de er gode med både ost, salami og andre gode kjøttpålegg. Basilikumet og chilien gjør at de får en helt annen smak enn det vanlige lavkarbobrødet, samt at nøttene også gjør en stor del av smaken.
Totalt 25.85 KH
180 stykker, 0.14 kh per stykk!
Har også delt dette brødet på 40 tynne skiver og gjort det samme. Tenkte å bruke dem som knekkebrød med litt ekstra smak



Og sånn er tapasmaten min:
Tapas digg:
· 10 g pesto - 1,3 kh
· 60 g seterrømme – 0,9 kh
· 8 biter tapas kjeks - 1,12 kh
· 10 tapas kjøttboller -1 kh
· Diverse oster – 0 kh
· 50 g agurk 0,6 kh
Totalt 4,92 KH

Opprinnelig lagt inn av Camillawho, her.

Hei!
Jeg fant denne oppskriften på Apèrtif og tenkte jeg kunne dele den med dere!
Jeg skal lage denne i kveld til tapaskveld, men utn chorizo og med kyllingkjøttdeig da jeg ikke spiser rødt kjøtt.. Den ser jo veldig god ut da=)


Kjøttboller til tapas
Antall porsjoner:
4


Ingredienser:
500 g kjøttdeig
1 ts salt
½ ts pepper
1 egg
1 pakke chorizopølse
1 dl fetaost i biter
2 ss hakket frisk basilikum
2 ss olje til steking


Fremgangsmåte:
Bland egg, salt og pepper godt inn i kjøttdeigen. Skjær chorizo i små biter.
Bland pølse, fetaost og urter forsiktig inn i kjøttdeigen. Form deigen til små boller i hånden ved hjelp av en skje og vann.
Stek bollene i en middels varm stekepanne til de blir pent brune.
La de ettersteke på svak varme i ca. 10 minutter til de blir gjennomstekt.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 23:36   #3
Everio
Seniormedlem
 
Everio sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 46
Innlegg: 949
Everio har en fantastisk aura rundt segEverio har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Så lurt Vi skal ha tapas i morgen

Fant denne på ett annet forum:

KYLLINGSPYD
Marinade:
1.5 dl olivenolje
3 ss malt spisskummin
2 ss malt koriander
1 ss paprika
1.5 ss kajenne
1 ts gurkemeie
1 ts oregano
1 ts salt
1/2 ts nykvernet pepper
2 ss hakket hvitløk
hakket bladpersille
1/2 dl sitronsaft
sitronbåter.

Ha olje og krydder i en liten panne på svak varme i ca 3 min. Ta av og avkjøl.


Kutt kylling i staver og ha de på spydene. Gni inn med krydderblanding og hakket hvitløk, sitron og bladpersille.
La ligge og marinere noen timer.
Grilles på utegrill eller i ovn.
Serveres med sitronbåter ved siden av.


__________________




Oppstart ketolyse 12.01.09 - oppstart Lindberg 11.03.09- Everio`s journal
Everio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 02:06   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

"Hjemmelaget" Aioli:

Halvbland rømme(kesam) og majones, jeg pleier å bruke ca 1dl av hver
1-2 fedd hvitløk
1 ss olivenolje
salt
litt pepper (kan sløyfes)
1 ts sitronsaft.

Rør sammen, og la stå litt så hvitløken "setter" seg i hele.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 16:18   #5
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 37
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Et spm litt utenfor kategorien kanskje: hvor får man tak i spyd? både store og små?

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 16:19   #6
Everio
Seniormedlem
 
Everio sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 46
Innlegg: 949
Everio har en fantastisk aura rundt segEverio har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Opprinnelig lagt inn av Ella-A, her.

Et spm litt utenfor kategorien kanskje: hvor får man tak i spyd? både store og små?

De fleste dagligvarebutikker har det

__________________




Oppstart ketolyse 12.01.09 - oppstart Lindberg 11.03.09- Everio`s journal
Everio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 16:42   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Opprinnelig lagt inn av Ella-A, her.

Et spm litt utenfor kategorien kanskje: hvor får man tak i spyd? både store og små?

Eller Nille. Men legg de i vann en halvtimes tid først hvis de skal på grillen, ellers tar de fyr

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 00:59   #8
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 37
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

oi takk for rådet carisma

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 14:36   #9
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Tok et bilde av gårsdagens tapas for to. Bildet ble litt uklart...
Syns det er litt vanskelig å beregne mengde. Men dette var faktisk mer enn nok (hadde mer i backup på kjøkkenet i tilfelle det ikke ble nok. Så det blir tapasrester til både lunsj og middag i dag også). På bildet ser dere stangselleri, kyllingklubber, aioli, blåmuggostdip (himmelsk sammen med stangsellerien), lammekjøttboller i tomatsaus, chilimarinerte scampi, guacemole, blomkål i tahinisaus, asparges og parmesan i serranoruller, paprikafirkanter med chevre og pekannøtt. Hadde fylte gratinerte champignoner også, men de glemte jeg i ovnen...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg tapas.jpg (28,9 KB, 131 visninger)
__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 15:24   #10
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Her var det mye inspirasjon! Jeg har akkurat spist en porsjon kjøttboller og aioli, og skal gå ned og lage rømme/blåskimmelostdip til senere!

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:13   #11
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Fylt sopp

6-8 store sopp (f.eks champignon, steinsopp, aromasopp)
1 fedd finhakket hvitløk
litt finkuttet stekt bacon (ta vare på stekefettet også)
1 ss revet parmesan
fersk bladpersille, hakket
smør
pepper (ikke salt! Det er nok salt i bacon + parmesan)
ost

Fjern stilken fra hatten på soppen. Finhakk stilkene. Stek stilkene og 1 hvitløksfedd i stekefettet etter baconet. Tilsett smør hvis nødvendig, godt med fett er bare bra for å forhindre at soppen blir tørr. Bland bacon, stilker, hvitløk, parmesan, hakket persille og pepper samt stekefettet hvis ikke alt er absorbert av fyllet allerede. Smelt litt smør. Ha gjerne et hvitløksfedd i smøret også for å smakssette smøret. Hell mesteparten av smøret i en form (smøring). Legg hattene i formen og fyll med blandingen. Hell det som måtte være igjen av smøret over soppene. Ha litt revet ost på toppen av hver sopp. Stek v/ 180'C i ca 20 min.


PS! Denne oppskriften er ikke helt ferdigutviklet... Egentlig skal det være en ss eller to med brødsmuler i fyllmassen. De blir ikke like gode uten disse brødsmulene. Jeg driver og tester ut litt hva jeg kan erstatte brødsmulene med. I dag har jeg prøvd med litt finrevet blomkål som jeg har stekt sammen med det andre fyllet. Funker ganske bra. Syns de ble bedre enn uten noen brøderstatning. Tenkte kanskje jeg skulle prøve med finknust baconcrisp eller ganske finmalte mandler neste gang. Er det noen som har noen bedre ideer?

Bilde kommer....

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 22:04   #12
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Og her kom bildet med fylte sopp. Foressten funker de fint uten osten på toppen også.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg fylte sopp.jpg (53,4 KB, 69 visninger)
__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:42   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Hurra for arnakristin!

Jeg skal lage frittata nå, nemlig - denne (du kan jo legge inn den også om du vil )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:52   #14
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Den er tricky å finne Vet det, for jeg har lett meg nesten ihjel etter den mange ganger ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 14:05   #15
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Aubergin og tomat marinert i olivenolje med hvitløk (tyrkisk meze)

Ingredienser:
1 Aubergin
1 boks tomater med hviløk (se den jeg brukte her: Ingredienser:http://matvraksblogg.blogspot.com/20...livenolje.html)
3 fedd hvitløk
1 løk
ca 1 dl EVOO (Extra Virgin Olive Oil)

Framgangsmåte
1. Skrell auberginen, kutt den i små biter. Legg dem i en bolle med godt med salt. La stå i ca 20 min.
2. Hakk hvitløken og løken og stek i litt olje (evt smør).
3. Sil av væsken på tomatene og ha tomatene i sammen med løken og hvitløken. Ta vare på væsken fra tomatene.
4. Sil auberginen ha den i pannen sammen med tomatblandingen. De skal bare stekes litt fort.
5. Ta av platen og hell i en bolle.
6. Ta av ca halvparten av væsken til tomatene i pannen og la det koke inn.
7. Tilsett tomatsausen og olivenoljen.
8. Serveres lunken eller kald. Den blir enda bedre etter en natt i kjøleskapet.

Tyrkisk avocadodip


Ingredienser:
1 Avocado
3 ss yoghurt
2 ss olivenolje
1 ss sitronsaft
ca 100 g fetaost
Salt og pepper

Bland alt med en gaffel eller med stavmikser.

Tyrkisk aubergin- og paprikadip

Denne dipen er enkel å lage, men litt tidkrevende. Dersom du skal lage flere retter kan det være smart å begynne med denne.

Ingredienser:
1 stor aubergin
1 liten løk
4-6 fedd kvitløk
Olivenolje
1 paprika
ca. 2 dl tyrkisk yoghurt

Framgangsmåte:
1. Del auberginen på langs 2 ganger og del disse på midten slik at du får 8 biter. Ha salt på disse og la de ligge og slippe vann i ca en halvtime.
2. Hakk hvitløk, løk og paprika
3. Tørk av auberginen med kjøkkenpapir
4. Ha hvitløk og olje i en stekepanne/kasserolle.
5. Ha i løken og fres den lett
6. Brun auberginen i oljen.
7. Når auberginen har fått litt farge, skru ned platen på lav varme, tilsett paprika og legg på lokk.
8. La auberginen mørnes til skinnet løsner. Fjern skinnet.
9. Kjøl ned, tilsett yoghurt og mos med stavmikser til en jevn dip.

Bilde finnes her: http://matvraksblogg.blogspot.com/20...kisk-meze.html
Det er litt dårlige farger, så det ser kanskje ikke supergodt ut. Men det var divine!

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 22:57   #16
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Så masse gode tips samlet på et sted. Denne tråden burde ha vert klistret!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 14:48   #17
charliiie
Medlem
 
charliiie sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 261
charliiie er på en erverdig vei

Sv: Tapas og Meze (samletråd)

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Så masse gode tips samlet på et sted. Denne tråden burde ha vert klistret!

Helt enig!

Var jammen mange spennende oppskrifter her. Jeg har bare spist tapas et par-tre ganger (på restaurant), men er virkelig glad i det. Jeg frykter at deler av morgendagens eksamenslesingstid går med til dette her i stedet.

__________________
Startvekt 9. april: 133 kg
Vekt 29. august: 118.8 kg
Andre delmål: 112 kg
charliiie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Slappis Svar med sitat
Svar

Emneord
festmat, meze, tapas


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kjøttboller til tapas Camillawho Mellommåltider 3 03-01-11 16:41
Samletråd for oppskrifter uten dyre og "sære" ingredienser Lollypop! Frokost og kveldsmat 12 11-01-10 18:57
Tapas kjøttboller til alle måltider Carbokiller Mellommåltider 5 09-02-09 17:47
Idé: Tapas til middag xeena82 Middag 5 06-10-08 16:46
Tapas på ketolyse, trenger tips Max Ketolysekuren 8 13-01-08 20:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no