Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Koffein sunt eller ikke?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-04-10, 18:53   #1
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Koffein sunt eller ikke?

Ifølge retningslinjer som gis, sies det at koffein i moderate mengder ikke er usunt, men Lindberg og andre som gir råd om kosthold sier at man bør holde seg unna koffein siden det ikke er bra for hjertet og fordi det virker dehydrerende og vanndrivende. Hva mener dere? Er det sunt eller ikke? Drikker du koffein?

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 22:10   #2
Virgo2
Juniormedlem
 
Virgo2 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Sandnes, Rogaland
Alder: 58
Innlegg: 25
Virgo2 er på en erverdig vei

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Ja jeg drikker kaffe. Var tidligere skikkelig kaffekjerring som drakk flere liter om dagen. Jeg fikk hjertebank, sur mage og var dehydrert. Har begrenset mengden og nå blir det ca 5-6 kopper daglig og det fungerer greit. Vekten min blir ikke påvirket av kaffen, har prøvd koffeinfri, men det er ikke noe for meg. Vanlig te blir jeg kvalm av, så hvis jeg skal ha te, blir det ren urte te. Kaffe og rødvin er det jeg koser meg med på lavkarbo, drikker mye vann, noe Farris men ingenting med kunstig søtning eller sukker. Kaffen må jeg ha

__________________
Hilsen Virgo2


Virgo2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 06:32   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Jeg drikker kaffe og te daglig (2-6 kopper) og koffeinholdig leskedrikk en gang i blant også - men jeg har regelen at dette kommer i tillegg til helst 2,5 liter vann eller mer, på dagsinntaket. Hadde jeg drukket kun koffeindrikk hadde det nok hatt negativ effekt, ja.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 07:09   #4
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Koffein sunt eller ikke?

I begynnelsen kutta jeg ut all kaffe i ca 2 uker - men fant fort ut at noen kopper kaffe i løpet av en dag hadde ingenting å si på meg eller vekta mi, så jeg drikker vel en 2-3 kopper kaffe hver dag :P Noen ganger litt mer.... Er også glad i en kopp te på kvelden jeg da, så da blir det enten grønn te - eller frukt te. I tilegg til dette vet jeg at jeg får i meg minimum 3 liter med vann og annen veske - så jeg frykter ikke for å bli dehydrert akkurat :P

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 09:09   #5
Piesa
Juniormedlem
 
Piesa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 33
Piesa er på en erverdig vei

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Jeg har kuttet ut kaffe helt nå i starten av "kuren" , men regner med å begynne å drikke litt etterhvert da jeg er vanvittig glad i kaffe!
Drakk innen ca 2 kanner traktekaffe om dagen og spedde på med 2-8 kopper nespressos espresso. Ble skikkelig gåen i magen til tider
Men nå har jeg ikke drukket noen kaffe på snart 2 uker og det går egentligen helt fint. Men begynner å drikke kaffe etterhvert når jeg ser at vektnedgangen er stabil

__________________


Piesa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 11:05   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Om koffein er sunt eller ikke avhenger vel ikke av om hva noen TROR? Må vel nesten baseres på fakta om man skal slå fast at det er sunt vs usunt?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 12:23   #7
Flippy
Medlem
 
Flippy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppland
Alder: 52
Innlegg: 231
Flippy er på en erverdig vei

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Det finnes jo studier som sier at koffein i små mengder faktisk er sunt, fordi de inneholder antioksidanter Selv liker jeg ikke kaffe, men går med en del Cola Zero da.......drikker heller ikke vann

__________________
Start 14/4-2010


Flippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har nådd målet, så det vil tiden vise :) Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 16:15   #8
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Det er nok sunnere alternativer til antioksydanter enn det som finnes i kaffe. Grønn te og enda mer er det i hvit te f.eks. Kaffe fører til hemmet opptak av kalsium og utskiller noen b-vitaminer som vi jo trenger.Vi tåler det meste, med måtehold.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 17:10   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Jeg heller mot å tenke at når kaffe sies å være så sunt, så er det fordi ganske mange nok har kaffe som sin største/eneste antioksidantkilde ... Men det er jo utrolig mye man kan få i seg av grønnsaker, nøtter (og frukt for ikke-lavkarbere) som har mye mer av de helsemessige fordelene og samtidig ikke har ulempene.

Det er litt som at rødvin er sunt - det er jo det, men det er ikke noe must å drikke rødvin for det, for alt som er helsemessig sunt med det kan man få fra andre kilder. Samtidig er det jo ting som ikke er sunt med rødvin - f eks i dag leste jeg at det kan forverre pollenallergi og at ca en million av befolkningen burde tenke på den virkningen ...

Noe annet er at jeg ikke tror man skal kutte ut all kosen i livet sitt. Det kan være sunt med en kaffekopp eller et glass vin - men aller mest fordi det bidrar til trivsel!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 18:07   #10
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Hei,

Sitat:

Ved høye inntak av koffein (fra 250 til 750 mg) kan hodepine, svimmelhet, rastløshet og kvalme opptre. I tillegg kan andre ingredienser i kaffen forårsake løs mage og diaré. Om svært store doser koffein inntas, kan angstlignende tilstander opptre. Dødelig dose koffein er rundt 3 til 20 g koffein, avhengig av toleranse.
http://no.wikipedia.org/wiki/Koffein


Litt ulike fakta opplysninger, hva som er korrekt er jeg litt usikker på:

Sitat:

Koffein innhold:
Traktekaffe 110 mg/kopp
Espressokaffe 65 mg/kopp
Te 25 mg/kopp
Cola 40-50 mg/glass
http://no.wikipedia.org/wiki/Koffein


Sitat:

Koffein i te
Generelt har te et højt indhold af antioxidanter som polyfenoler og flavonoider. Te indeholder også koffein, som i te kaldes tein. Per kop indeholder sort te 45-60mg og grøn te 15-20 mg sammenlignet med kaffe, hvor man regner med 125-185 mg per kop.

http://www.valrhona.dk/produkter/kusmi-tea/fakta/

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 19:03   #11
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Flippy, her.

Det finnes jo studier som sier at koffein i små mengder faktisk er sunt, fordi de inneholder antioksidanter Selv liker jeg ikke kaffe, men går med en del Cola Zero da.......drikker heller ikke vann

Koffein har ikke noe med antioksidanter å gjøre, koffeinfri kaffe og te inneholder også antioksidanter.

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 19:31   #12
hoppetussa
Medlem
 
hoppetussa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 114
hoppetussa er på en erverdig vei

Sv: Koffein sunt eller ikke?

drikker og kaffe,og trenger det! For min del føler jeg det påvirker forbrenningen og fordøyelsen. Setter ting i gang. Pluss at jeg blir et helt annet menneske med kaffe,- får sånne tilleggskrefter,og klar i toppen ;-) Om det er sunt vet jeg ikke. Men så lenge man ikke overdriver,tror jeg ikke man tar skade! Jeg prøver å holde meg til 2-3 kopper pr.dag.

__________________




hoppetussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:22   #13
Bolletryne
Juniormedlem
 
Bolletryne sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Nordaførr
Alder: 52
Innlegg: 18
Bolletryne er ny på veien

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Noe annet er at jeg ikke tror man skal kutte ut all kosen i livet sitt. Det kan være sunt med en kaffekopp eller et glass vin - men aller mest fordi det bidrar til trivsel!

Kunne ikke vært mer enig!

__________________



Start Ketolyse 11.05.09 Lindberg-inspirert lavkarbo fra 06.11.09.
Bolletryne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 00:08   #14
Flippy
Medlem
 
Flippy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppland
Alder: 52
Innlegg: 231
Flippy er på en erverdig vei

Sv: Koffein sunt eller ikke?

For de som drikker kaffe, kan kanskje dette være interessant?

http://www.friele.no/om_kaffe/kaffe_...se/kaffe_og_a/

__________________
Start 14/4-2010


Flippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har nådd målet, så det vil tiden vise :) Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 11:13   #15
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Her står det at koffein i kaffe, te og cola er vanndrivende: http://lhl.no/no/GoRed/Hjertet-ditt/Hjertegod-kost/

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 13:32   #16
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Jeg føler meg bedre etter at jeg kuttet pepsi - max og andre koffeinholdige drikker ( har aldri drukket kaffe).

Jeg drakk et halvt glass pepsi max noen måneder senere, fordi jeg ikke fikk servert annet det stedet jeg var. Da fikk jeg skikkelig hodepine, lik den jeg kunne få tidligere om jeg ikke drakk pepsi max en dag da jeg drakk koffein jevnlig. Det gjorde det i hvert fall tydelig for meg at det ikke var sunt og at kroppen sa fra at dette ville den ikke ha.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 13:34   #17
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Koffein sunt eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Noe annet er at jeg ikke tror man skal kutte ut all kosen i livet sitt. Det kan være sunt med en kaffekopp eller et glass vin - men aller mest fordi det bidrar til trivsel!

Helt enig Jeg heller også til at det er det man gjør 90 prosent av tiden som er det viktigste, ikke om man koser seg 10 prosent av tiden. For min del koser jeg meg innimellom med sukker, det blir lengre og lengre mellom hver gang fordi jeg får mindre og mindre lyst på, men akkurat det at jeg kan kose meg litt innimellom er viktig for meg - samme om det er sukker, frukt eller annet den kosen består av.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Omega 3 - ikke så sunt allikevel? BitTorres Spørsmål og svar 25 01-04-10 11:40
Ikke lett å snakke med mennesker som er skeptisk til sunt kosthold ... Imp Generell ernæringsdebatt 12 19-01-10 22:06
Sånn aprops sunt og ikke sunt Goggen Generell ernæringsdebatt 2 15-02-09 22:25
Er det sunt å trene hardt med en gang når man ikke har trent på lenge? Tidligere bruker Trening 2 28-05-07 15:51
Lav-fett er ikke sunt HP Generell diskusjon 0 08-02-06 11:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no