Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Kutte ut shampoo

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-08-10, 22:01   #26
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte ut shampoo

Når du skriver bakepulver, så mener du natron vel?

Luksustips til skyllevann: Klipp av noen grener einer og la trekke i vann en halv times tid. Ha i litt kaldt vann og dypp hodet - øs over hodebunnen.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 23:27   #27
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

ja, baking soda er vel ikke bakepulver, men natron?

jeg har prøvd i et par dager og det virker som at hodebunnen har funnet litt rytme allerede vet ikke om jeg skal fortsette, men er jo litt spennende da

men hva med hvis man skal til frisør og farge håret? holder det å skylle ut fargen med vann?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 23:53   #28
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Kutte ut shampoo

Dette har jeg hatt lyst å prøve i flere år, men aldri tatt steget ... Nå har jeg akkurat farga håret og kjøpt ny, dyr shampoo, så jeg drøyer det vel enda litt lenger. Men det er veldig spennede å lese om deres erfaringer!

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 01:07   #29
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Et alternativ er å velge en sjampo uten sulfat og annen dritt, som f.eks de fra Lavera. Jeg trenger sjampo for å få ut rester av stylingprodukter, og vi som lever i urbane strøk blir gjerne utsatt for forurensing som håret ikke har godt av.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 01:10   #30
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

ja, baking soda er vel ikke bakepulver, men natron?

jeg har prøvd i et par dager og det virker som at hodebunnen har funnet litt rytme allerede vet ikke om jeg skal fortsette, men er jo litt spennende da

men hva med hvis man skal til frisør og farge håret? holder det å skylle ut fargen med vann?

Nei, det holder ikke. Hårfarge inneholder en del sterke kjemiske stoffer som du ikke vil ha rester av i håret.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 01:28   #31
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

ja, baking soda er vel ikke bakepulver, men natron?

Sakset fra sprøytvarsleren (Martin Ystenes)

Jeg har blitt lurt av en forskjell mellom engelsk og norsk. På engelsk brukes “natron” om noe som er hovedsaklig Na2CO3, mens “baking soda” er NaHCO3. På norsk brukes av en eller annen grunn “natron” som oversettelse på “baking soda”, mens bakepulver er et teknisk produkt som inneholder NaHCO3 og noe som gjør det enda surere. Inntil videre lar jeg den opprinnelige teksten stå nedenfor streken. Jeg reagerer fremdeles på formulering i orakelet.info om at soda (dvs. Na2CO3) er “i slekt med natronlut”. Og hvorfor wikipedia fokuserer på at bakepulver må inneholde et alkali, er fremdeles for meg en gåte.
——–
For øvrig merker jeg med problemet med navnet natron, som betyr natriumkarbonat (Na2CO3) og som her blandes sammen med bakepulver som er natriumbikarbonat (NaHCO3). Det er derfor det finnes noen bakeoppskrifter med natron og noen med bakepulver, det er nemlig to forskjellige stoffer. Bare les ingredienslisten på bakepulverpakken, hvis du er i tvil.


http://28815.vgb.no/2009/11/


Altså er bakepulver og baking soda ca det samme slik jeg leser dette. Natron er ikke bakepulver/baking soda.
Dette er noe jeg alltid blander sammen, så det var kjekt å slå det opp

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 09:18   #32
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Sakset fra sprøytvarsleren (Martin Ystenes)

Jeg har blitt lurt av en forskjell mellom engelsk og norsk. På engelsk brukes “natron” om noe som er hovedsaklig Na2CO3, mens “baking soda” er NaHCO3. På norsk brukes av en eller annen grunn “natron” som oversettelse på “baking soda”, mens bakepulver er et teknisk produkt som inneholder NaHCO3 og noe som gjør det enda surere. Inntil videre lar jeg den opprinnelige teksten stå nedenfor streken. Jeg reagerer fremdeles på formulering i orakelet.info om at soda (dvs. Na2CO3) er “i slekt med natronlut”. Og hvorfor wikipedia fokuserer på at bakepulver må inneholde et alkali, er fremdeles for meg en gåte.
——–
For øvrig merker jeg med problemet med navnet natron, som betyr natriumkarbonat (Na2CO3) og som her blandes sammen med bakepulver som er natriumbikarbonat (NaHCO3). Det er derfor det finnes noen bakeoppskrifter med natron og noen med bakepulver, det er nemlig to forskjellige stoffer. Bare les ingredienslisten på bakepulverpakken, hvis du er i tvil.


http://28815.vgb.no/2009/11/


Altså er bakepulver og baking soda ca det samme slik jeg leser dette. Natron er ikke bakepulver/baking soda.
Dette er noe jeg alltid blander sammen, så det var kjekt å slå det opp

Okei, for i flere utenlandske oppskrifter har jeg sett at man skal bruke både "baking soda" og "baking powder"

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 09:47   #33
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Hm. Han Ystenes virker litt forvirra her synes jeg. Nellie har rett. Baking soda eller sodium bicarbonate er det samme som natron (NaHCO3). Baking powder er bakepulver.

Forskjellen er at baking powder/bakepulver inneholder natron, men i tillegg fosfater og stivelse. Det er en ferdig blanding som danner en reaksjon når det tilsettes røre/deig og får bakverket til å heve. Natron alene kan ikke brukes i bakverk med mindre det er noe surt i deigen, som f eks kulturmelk eller rømme.

Det er jo heller ikke sånn at baking soda er oversatt til natron ... Det heter det fordi det er en komponent i mineralet natron. Mens på engelsk er det en annen del av det samme mineralet som er blitt hetende natron (det vi kaller krystallsoda på norsk).


http://no.wikipedia.org/wiki/Natron


http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate

Her er det som er relevant for denne tråden:

Sitat:

Personal hygiene

A paste made from sodium bicarbonate and a 3% hydrogen peroxide solution can be used as an alternative to commercial non-fluoride toothpastes, and sodium bicarbonate in combination with other ingredients can be used to make a dry or wet deodorant. Sodium bicarbonate is a common ingredient in alternative and natural brands of toothpaste and deodorant. It may also be used as a shampoo. [14]


Sist redigert av Huldr : 13-08-10 kl 09:59. Årsak: Lest litt mer av diskusjonen Ystenes-sitatet kommer fra
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 10:26   #34
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Og så fant jeg dette!

Sitat:

Natron er et flott vaskemiddel for hår! Opptil en spiseskje blandes med nok vann til at det går lett å fordele i håret (kan bruke grovtannet kam), masser godt inn i hodebunnen og vent ett minutt før det skylles godt ut. Løser opp fett og skitt uten å dekke porene i hodebunnen med noe som helst. Fungerer flott som rensesjampo for å fjerne stylingprodukter - og er mye billigere enn merkevarerensere til flere hundre kroner.

http://www.altshop.no/nettbutikk/nat...000-p-215.html

Dette er riktignok en salgskanal og ikke alt de skriver er riktig, men ...

Da trenger man vel kanskje ikke en sls-shampoo for å få ut stylingrestene, noe jeg har hatt mine tvil om uansett. Jeg ville ikke utsatt håret mitt for en vanlig butikkshampoo. Jeg har krøller, og håret mitt blir helt ødelagt av slike shampooer. Jeg gjør som Ethereal, bruker shampooer "uten sulfater og dritt" (det er pga disse ingrediensene de kaller det no-poo på engelsk). Men jeg prøver å bruke lite av det uansett, og vasker håret maks to ganger i uka.

Likevel hadde det vært interessant å prøve ... kanskje. Men jeg er litt usikker på om natron er mer skånsomt enn de shampooene jeg bruker, for mitt hår ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 11:26   #35
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Kutte ut shampoo

Jeg bruker bakepulver og syns det fungerer utmerket. Har lest at det flere steder er en smakssak, noen syns bakepulver er mer effektivt enn natron. Når alt kommer til alt så gir det samme effekt, nemlig å løse opp smuss og skitt i hodebunnen. Så lenge man skyller godt med vann etterpå, og følger på med en rens av eddikvann, burde det ikke bli noe stort problem. Men! Det burde jo ikke brukes særlig ofte, opp til 2 ganger i uken burde være mer enn nok.

Det kan tenkes jeg går over til balsammetoden etterhvert, men skal prøve i en liten stund til.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 11:39   #36
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Jeg bruker bakepulver og syns det fungerer utmerket. Har lest at det flere steder er en smakssak, noen syns bakepulver er mer effektivt enn natron. Når alt kommer til alt så gir det samme effekt, nemlig å løse opp smuss og skitt i hodebunnen. Så lenge man skyller godt med vann etterpå, og følger på med en rens av eddikvann, burde det ikke bli noe stort problem. Men! Det burde jo ikke brukes særlig ofte, opp til 2 ganger i uken burde være mer enn nok.

Det kan tenkes jeg går over til balsammetoden etterhvert, men skal prøve i en liten stund til.

Hva slags blandingsforhold har du med bakepulveret? Jeg bruker ganske mye stylingprodukter (for jeg er forbannet med flatt hår som ser helt tåpelig ut om jeg ikke bruker dust it-pudder og spray ...). Så jeg kunne sikkert hatt godt av en rens nå og da. Har en rensekrem fra Arcon, men vet ikke om jeg synes den er så effektiv lenger, kjøpte den for tre år siden, så den er kanskje blitt litt gammel.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 12:10   #37
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Kutte ut shampoo

Spennende tråd!

Jeg er en av de som ser ut som et troll om jeg ikke bruker balsam. Jeg har vel over dobbelt så tykt hår som hele slekten min tilsammen og når man slenger på det faktum at omtrent halvparten av hårstråene synes det er greit å være krøllete mens resten synes det er greit å være stritt får man et sammensurrium uten like. Bruker jeg ikke balsam for å tynge det ned står det ut til alle kanter...ikke så praktisk og ikke så kledelig akkurat...

Lurer på om håret mitt ville "jevnet ut seg" etter en stund uten shampoo/balsam, men vet ikke helt om jeg er tøff nok til å prøve. Burde kanskje funnet en hytte på fjellet langt fra folk...og bodd der etpar uker...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 12:10   #38
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Dette prosjektet her virker kult. Jeg vil ikke begi meg ut på ett slikt prosjekt akkurat nå, men er absolutt åpen for det senere en gang.

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg bruker ganske mye stylingprodukter (for jeg er forbannet med flatt hår som ser helt tåpelig ut om jeg ikke bruker dust it-pudder og spray ...)

Jeg har hatt litt permanent de siste årene, så nå synes jeg det er litt herlig med mitt slappe, glatte, tynne hår nesten uten fall. Og jeg har bare i produkter hvis jeg skal noe spesielt, sånn ca fire ganger i året. Og jeg eier forresten ikke hårføner en gang. Liker å gå med bløtt hår, jeg. Mitt hår er så tynt at det tørker i løpet av kort tid likevel. Og så grer jeg håret sånn en gang annenhver uke eller noe. Det er så glatt at det er nok å dra fingrene gjennom til daglig. Men jeg bruker butikkshampo og butikkbalsam... Og har ikke vært hos frisøren på nesten ett år... Gamle frisøren min ville heller bli lærer, så da må jeg finne meg en ny frisør.

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Har en rensekrem fra Arcon, men vet ikke om jeg synes den er så effektiv lenger, kjøpte den for tre år siden, så den er kanskje blitt litt gammel.

Se etter ett merke med en åpnet boks med tall i. Tallet sier hvor mange måneder etter åpning den er OK. Etter det skal det visstnok kastes. Jeg følger ikke det da, med mindre det er pudder og slikt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 12:19   #39
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Altså, jeg KAN ikke ha flatt hår! Da det var tykkere så tupperte jeg det under det mottoet; your hair can never get to high . Savner det. Håret mitt ser best ut når det er litt sånn halvbustete, men uten at det er NOE volum så ser jeg ut som om jeg mangler bakhode.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 12:21   #40
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Altså, jeg KAN ikke ha flatt hår! Da det var tykkere så tupperte jeg det under det mottoet; your hair can never get to high . Savner det. Håret mitt ser best ut når det er litt sånn halvbustete, men uten at det er NOE volum så ser jeg ut som om jeg mangler bakhode.

...og jeg har alltid vært misunnelig på de med tynt hår...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 12:34   #41
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

...og jeg har alltid vært misunnelig på de med tynt hår...

Hehe, det finnes en mellomting, da. Jeg hadde tykt hår, men ikke sånn enormt tykt hår med fall og krøller og sånn. Eller, det mest riktige å si er at jeg hadde normalt tynne hårstrå, men veeeeldig mange av dem. Jeg savner håret mitt .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 13:13   #42
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Kutte ut shampoo

Blandingsforholdene jobber jeg litt med. Nå er det ca 1 ss bakepulver til en plastikkopp med vann. Det blir som utvanna melk i fargen. Eddik blir 1 del til 4 deler vann.

Når det kommer til å rense bort stylingsprodukter vet jeg ikke om det funker - men du kan jo prøve? Hel over hodebunnen og masser med fingertuppene i en liten stund også skyll godt.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 16:12   #43
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Kutte ut shampoo

Jeg har ikke brukt hverken shampo eller balsam på snart 2 år, og har aldri hverken fett eller tørt hår lenger. Ikke flass eller, selvom det var noe jeg hadde ganske ofte før. Jeg bruker kun rent vann fra dusjen og ikke noe mer. Bruker heller ikke såpe til annet enn og vaske hendene med. (Nei jeg lukter ikke vondt.. Det tok en liten stund før hud å hår klarte seg uten, men.. tror det har noe med at det beskyttende fettlaget måtte bygge seg opp igjen eller no..?

Jeg tror ikke det er så sunt for hverken hud eller hår å tilføre så mye kjemikalier. Spesielt produkter som inneholder FTALATER som f.eks bodylotion osv. De er extremt hormonforstyrrende.
Det ligger et skremmende program på NRK-nettTV om dette temaet, men husker ikke hva det het. Jeg har desverre ikke tid til å finne frem linken til programmet nå, men anbefaler alle å se det. Spesielt de som har barn..

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 16:29   #44
Dååris
Medlem
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 91
Dååris har en fantastisk aura rundt segDååris har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte ut shampoo

Hvorfor eddikvannet?
Dette passer jo meg midt i blinken, bruker sjelden produkter, har tykt hår som gjerne kan bli ennå penere
Jeg bruker ofte bakepulver for å rengjøre kaffekanner etc, så ser helt klart effekten, MEN. Hvorfor forstyrrer ikke bakepulveret fettet? Er det kun sls- shampoer som gjør det? Isåfall, om man har en ike-sls-shampo, får man samme effekt som av bakepulver?

Dååris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 16:33   #45
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte ut shampoo

Å skylle håret med eddikvann til slutt er fint for alle, uansett om du bruker shampoo eller ikke.
Eddiken fjerner alle såperester og skal gjøre håret skinnende blankt.
Og det lukter ikke noe når håert er tørt.


(Det er i allefall det ho mamma sier til meg, hehe... Jeg har faktisk ikke prøvd det selv. Men jeg har lest det andre steder også, så det stemmer vel )

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 17:13   #46
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Hvorfor eddikvannet?
Dette passer jo meg midt i blinken, bruker sjelden produkter, har tykt hår som gjerne kan bli ennå penere
Jeg bruker ofte bakepulver for å rengjøre kaffekanner etc, så ser helt klart effekten, MEN. Hvorfor forstyrrer ikke bakepulveret fettet? Er det kun sls- shampoer som gjør det? Isåfall, om man har en ike-sls-shampo, får man samme effekt som av bakepulver?

Beklager, men det vet jeg faktisk ikke. Men jeg tror at du godt kan bruke sls-frie shampoer, de er ikke like harde mot hodebunnen som vanlige shampoer. Ihvertfall etter det jeg har klart å finne ut. Men da kan du heller ikke bruke stylingsprodukter, siden disse fjernes kun av sls. Silikon f.eks. må fjernes med sls-shampoer.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 17:52   #47
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Beklager, men det vet jeg faktisk ikke. Men jeg tror at du godt kan bruke sls-frie shampoer, de er ikke like harde mot hodebunnen som vanlige shampoer. Ihvertfall etter det jeg har klart å finne ut. Men da kan du heller ikke bruke stylingsprodukter, siden disse fjernes kun av sls. Silikon f.eks. må fjernes med sls-shampoer.

Løsningen der er å bruke stylingprodukter uten silikon. Det finnes faktisk en del etterhvert. Giovanni er en omfattende serie med hårprodukter som er organiske (= lagd av plantemateriale), nevnte Lavera er en annen. Søk på "organic hair care" f eks, eller "silicone free hair care".

Silikon ødelegger håret i lengden. Se her (for øvrig mange bra tips der også om no poo, primært for "curly girls", men er nok noe å hente der for de glatthårede også )

Jeg har nettopp rensket ut ting med silikon i fra badeskapet mitt ut fra denne lista. Har fortsatt noe, men det skal også vekk så fort jeg får råd til det. Jeg må ha en del styling for å tynge ned og definere krøller


Sist redigert av Huldr : 13-08-10 kl 18:05.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 23:57   #48
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Nå har jeg jo holdt på et par dager.. og håret mitt er blitt veldig slett faktisk. Noe som er veldig rart for jeg har latente krøller. Altså, når håret blir veldig langt så får jeg krøller i det.. kanskje fordi at det ikke masseres på samme måte som når jeg tar i shampoo.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 00:38   #49
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nå har jeg jo holdt på et par dager.. og håret mitt er blitt veldig slett faktisk. Noe som er veldig rart for jeg har latente krøller. Altså, når håret blir veldig langt så får jeg krøller i det.. kanskje fordi at det ikke masseres på samme måte som når jeg tar i shampoo.

Prøv å masser hodebunnen grundig når du dusjer, med fingertuppene. Gå bak fra midten og fremover langs sidene. Balsammetoden er visstnok veldig effektiv for krøllete hår. Bruker du bakepulver?

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 00:51   #50
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

ja, masserer inn detta bakepulvergreiene veldig. eller natron da.. ikke prøvd med eddik, men tar balsam i tuppene

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
hår, no-poo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
MÅ man kutte fettet? Bee Vedlikeholdsdietten 20 21-12-11 10:36
Kutte kalorier sterk Lavkarbo generelt 10 21-07-10 11:55
Kutte ut melkeprodukter? Rebecca_Malin Lavkarbo generelt 6 03-04-10 02:05
Hva bør jeg kutte ut? Romle Ketolysekuren 9 15-02-08 10:24
Må eg kutte aerobic no då? Konkelimonke Spørsmål og svar 7 26-01-07 22:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no