Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-10, 13:10   #1
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Hei på dere

Jeg begynte å spise lavkarbo for ca 6 uker siden.
Begynte med skaldemann, men det ble litt for "heavy" for meg, ettersom jeg slett ikke er så glad i kjøtt.
Så nå tenker jeg at jeg heller litt mer mot LCHF.

De to første ukene gikk jeg ned 2 kg totalt. Men nå står det helt stille.
Synes jeg gjør så godt jeg kan. Men det ser ikke ut til å være godt nok.
Har ME og lavt stoffskifte, så hormonene er sikker på en skikkelig krøll, og jeg greier ikke å bevege meg kjempemasse. Når det gjelder stoffskiftet vet jeg at jeg ikke er optimalt medisinert, og etter mange lange krangler med leger, så tror jeg aldri jeg kommer til å bli det heller. (Men skal ikke greie ut om det nå).

Fra tidligere ganger jeg har gått ned i vekt vet jeg at jeg sliter veldig med å komme under 90. Vekta står nå på 93.
Er det mulig at jeg har kommet rett inn på et platå?

De siste årene har jeg vært kjempedårlig til å spise.
Legene har sagt jeg må spise mindre fett pga kolesterolet, og at jeg må slanke meg. Jeg har fått beskjed om å kutte ut kaker, sjokolade o.l. Sannheten er at jeg ikke liker det, og har spist minimalt med slikt.
Hadde de bare ant hvor lite jeg hadde spist, så hadde de nok heller lagt meg inn til tvangsforing! Men en person som sliter med overvekt kan vel ikke spise så lite, hører jeg alltid.
Jeg har nemlig ikke tålt noe særlig til mat, fordøyelsen har vært helt på tryne. Og dermed har det blitt til at jeg har spist et halvt knekkebrød eller en frukt til frokost. Og så har jeg pirket i middagen.
Kan det være at kroppen har vært vant med så lite mat over så lang tid, at den nå avventer situasjonen for å se hva som skjer?
At den trenger å bli trygg på at næringen kommer, før den kan gi slipp på overvekten?


Kan nevne hva jeg spiser til vanlig:

Frokost:
Kaffe med eggemelk (har ett egg og en plomme +ca 50 g smør)
Eller et par egg. Da har jeg til enten litt laks, en pakke bacon eller annet kjøttpålegg. Slenger kanskje på en ekstra klatt smør eller rømme dersom kjøttpålegget ikke er så fett.

Middag:
Spiser egentlig bare helt vanlig middag.
Kjøtt eller fisk, samt grønnsaker som vokser over jorda (ofte salat/blomkål/brokkoli). Har smør, rømme eller cremefraish til.
Satser på rene produkter, men bruker noen ganger tomatpure, hakkede tomater, tacosaus o.l. Da velger jeg det med minst carber og prøver å bruke minst mulig.

Kvelds/ andre måltid:
Oopsirolls eller kavliost i microen.
Har ofte på smør og noe pålegg- egg, laks, ost eller kjøttpålegg.
Et par ganger har jeg spist litt nøtter som snacks.

Hvordan ser dette ut?
Jeg har begynt å snike inn ett egg eller annet innimellom. Magen har slått seg litt vrang etter fettrike måltider, men det går bedre om jeg spiser noe smått nå og da.

Jeg vet at ost kan være en faktor til å ikke gå ned i vekt, men om jeg kutter osten føler jeg at jeg ikke har noe igjen liksom...
Og så var det pepsi max/cola light. Den skal jeg prøve å kutt før jeg event gjør noe med osten.

Litt frustrert over at det ikke går fort nok liksom

Men har jo oppdaget mye positivt etter at jeg la om;
-bedre av muskel/ledd smerter (de er nesten borte)
-de forferdelige blodsukkersvigningene er helt forsvunnet
-bedre fordøyelse
-mindre magesmerter
-svetter mindre
-munntørrheten er borte
-og jeg har fått tånegler... ekte liksom! har bare hatt sånne sprø greier som sprekker bare man ser på dem.

Dette ble litt langt, men måtte bare komme med noen individuelle nybegynnerspm

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 13:44   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Hei,
Litt oppklaring av begreper; LCHF=low carb high fat som da ikke er en spesifikk lavkarbo retning/filosofi, Skaldemann for eksempel er en av flere lavkarboretning/filosofi som passer perfekt inn under begrepet LCHF.
Lavkarbo er nemlig bare en samlebetegnelse på karboreduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag.
Hvor mye og hvor fort man går ned er avhengig av flere faktorer, dersom man raser ned de første ukene er det ikke unormalt at det stopper opp litt, veldig mange står stille i uke 3. I og med at man ikke kan programmere vektnedgangen så kan den aldri bli lineær, det vil gå i rykk og napp. Da vektnedgangen går i rykk og napp så snakker man heller ikke om platå før vekta har stått bom stille i minst 4 uker.

Her har jeg samlet sammen litt nyttig informasjon for nykommere i lavkarbo verdenen.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…


Mat inspirasjon: oppskriftsdelen av forumet
Hva har du spist til frokost i dag
Lunsj
Hva skal du ha til middag i dag-tråden
Hva har du spist til kveldsmat i dag
Samling av oppskrifter for lavkarbo.no

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 14:39   #3
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Takk for svar Arnakristin.

Greit med litt begrepsoppklaring. Det er jo logisk det du sier. Alle lavkarbogrenene kommer vel under betegnelsen LCHF. Jeg tenkte på hun Annika Dahlquist og tenkte det kanskje var en.

Jeg får smørre meg med tolmodighet litt til da, og se hva som skjer med vekta.

Har lest noen av linkene i nybegynnertråden, men skal titte mer innpå dem

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 15:15   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Hei,
Ja, her bruker vi jo mest utrykket lavkarbo men mener vel som oftest LCHF, masse nye begreper å holde styr på i begynnelsen. Annika Dahlquist er en generell lavkarbo diett, har ikke sett at hun har satt noen spesifikk grense for inntak av kh pr dag.
De ketogene diettene ligger fra tilnærmet null til 20 kh pr dag, de fleste vil nok være i ketose over den grensa og noen er i ketose helt opp i 50 kh pr dag. Mange av de som har oppnådd idealvekta og/eller spiser generell lavkarbo legger seg på 40-60 kh pr dag og jeg vil nok si at de aller, aller fleste ligger under 72 kh pr dag, ref. Lutz (boka: bedre uten brød). Den generelle oppfatningen er også at man ikke behøver å tenke nevneverdig på å redusere fettet før man passeer 72 kh pr dag, ref Lutz.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 10:44   #5
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Gosh mister nesten motet!
Var på vekta i dag, og de skarve 2 kg var tilbake.

Synes jeg har les nybegynnertråder opp og ned i mente.
Får i meg litt lite vann fant jeg ut. Så de siste dagene har jeg nesten ikke gjort annet enn å drikke vann.
Hadde liksom vært så flink, og så ja...

tror nesten ikke kroppen min har evne til å gå ned...

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 14:44   #6
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Opprinnelig lagt inn av higgi, her.

Gosh mister nesten motet!
Var på vekta i dag, og de skarve 2 kg var tilbake.

Synes jeg har les nybegynnertråder opp og ned i mente.
Får i meg litt lite vann fant jeg ut. Så de siste dagene har jeg nesten ikke gjort annet enn å drikke vann.
Hadde liksom vært så flink, og så ja...

tror nesten ikke kroppen min har evne til å gå ned...

Vet ikke om det nødvendigvis er riktig, men har forståttat mange har en slags teori om at kroppen i noen tilfeller bruker tid på å "reparere" seg selv. For eksempel var det en som mente at når det for noen tar veeldig lang tid før de begynner å miste vannkilo, kunne det i noen tilfeller ha med å gjøre at de i lang tid hadde drukket for lite vann før de begynte på lavkarbokosthold.

Ser at dette blir litt rotete formulert, men det jeg mener er noe sånt som følgende: noen mener at kroppen i enkelte tilfeller trenger tid til å dra nytte av de andre fordelene ved lavkarbokosthold før den begynner med vektnedgang. Og i så fall er det ingen grunn til å miste motet - det kan vel være verdt å gi det litt tid og se an hvordan det går?

Lykke til uansett, jeg håper det går bedre etter hvert!

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 22:03   #7
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Takk for svaret Marteamanda.

Det er jo ikke umulig at kroppen "tar vare" på vannet også, avventer situasjonen liksom.
Jeg får smøre meg med masse tolmodighet (og litt mere vann )

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 22:40   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Spiser du kanskje litt vel lite mat? Prøv å regn ut ca kcalori og karboinnhold en vanlig dag og se hvordan du ligger an.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:04   #9
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Spiser du kanskje litt vel lite mat? Prøv å regn ut ca kcalori og karboinnhold en vanlig dag og se hvordan du ligger an.

Ja, det var vel det jeg egentlig var redd for:/

Desverre har jeg ikke tålt noe mat i mange år, og da har det vært fryktelig vanskelig å spise.
Før jeg begynte på lavkarbo spiste jeg under 800kalorier. Om jeg spiste alt jeg klarte en dag var jeg oppe i 900.
Men nå blir det jo for litt enklere, ettersom jeg tidligere ikke spiste særlig med fett.
Så det jeg beskriver ovenfor, er for meg veldig mye mat.

Men nå når jeg tåler mer, kjenner jeg at jeg sånn smått om smått trenger litt mer mat. Så de siste dagene har det blitt noen ekstra egg, litt ekstra ost osv. Det kommer seg litt og litt for hver dag.
* klappe seg selv på skuldra*

Har kikket litt på varedeklarasjonene også, og ser at jeg burde få opp fettmengden litt. Noen dager kan det bli litt vel mye proteiner.
Når det gjelder akkurat det så lurer jeg på noe:
Om en matvare inneholder feks 20gram fett og 20 gram proteiner.
Det høres jo ut som 50/50. Men er det sånn at fett inneholder flere kalorier? slik at det prosentmessig blir mer fett enn proteiner?

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:31   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Opprinnelig lagt inn av higgi, her.

Når det gjelder akkurat det så lurer jeg på noe:
Om en matvare inneholder feks 20gram fett og 20 gram proteiner.
Det høres jo ut som 50/50. Men er det sånn at fett inneholder flere kalorier? slik at det prosentmessig blir mer fett enn proteiner?

Om jeg ikke husker helt feil så inneholder 1 g fett 9 kcal og 1 g proteiner 4 kcal. Så 20 g fett inneholder 180 kcal mot 20 g proteiners 80 kcal. Trur eg... Det kommer sikkert noen og retter meg om jeg tar feil.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 22:48   #11
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål angende platå, sparebluss og litt til

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Om jeg ikke husker helt feil så inneholder 1 g fett 9 kcal og 1 g proteiner 4 kcal. Så 20 g fett inneholder 180 kcal mot 20 g proteiners 80 kcal. Trur eg... Det kommer sikkert noen og retter meg om jeg tar feil.

Takk
Ja, det var noe slik jeg syntes å huske.

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helt stopp - platå? Kan noen motivere meg? tosc Spørsmål og svar 4 11-03-10 15:13
Sparebluss? mih Ketolysekuren 1 21-12-09 22:48
Ketose og sparebluss samtidig? Hengebuksvinet Spørsmål og svar 14 18-08-09 22:25
Vil fortelle litt om ketolyse for meg, og håper noen kan gi meg litt tilbakemeldinger hilde29 Ketolysekuren 9 26-01-09 12:25
Kan noen hjelpe meg og regne litt på noe? Er litt usikker på en ting h.e.l.e.n.e Ketolysekuren 4 25-08-08 22:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no