Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Sprekker snart ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-10, 07:59   #1
Tvilling82
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Indre Østfold
Innlegg: 54
Tvilling82 er på en erverdig vei

Sprekker snart ...

Holder på å bli gal om dagen. Har så sinnsykt lyst på smågodt... Har klart å holde meg unna en ukes tid, men lysta forsvinner jo ikke, så er redd jeg sprekker nå
Noen som kan komme med litt råd og tips, både til hvordan jeg kan komme over dette, og hva jeg bør gjøre dersom jeg sprekker?
Har helt ærlig lurt på om jeg skal ha en kontrollert sprekk i dag, med en pizza og litt smågodt. Føler det kanskje blir lettere å fortsette kuren etterpå da. Men er langt fra sikker... Men vet iaf at jeg klarer å reise meg og fortsette kuren i morra igjen

Tvilling82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 08:12   #2
Superteddy
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Lillehammer
Alder: 42
Innlegg: 239
Superteddy er på en erverdig vei

Sv: Sprekker snart... :(

Spiser du krom? Får du i deg nok fett? Du greier ikke lure deg selv med litt mørk eller sukkerfri sjokolade da?

__________________


Superteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 08:21   #3
hanne42
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Hellas
Innlegg: 211
hanne42 er ny på veien

Sv: Sprekker snart... :(

Sotsug kommer gjerne av at man spiser for lite, og spiser for lite fett. Du bestemmer selv om du vil kjore en kontrollert sprekk, men hvis man spiser riktig skal man egentlig ikke ha sa mye sotsug.

Men selvsagt, kroppens behov er en ting, og det kulturelle er en annen. Hvis du er vant til a kose deg i helgene med sukker og pizza, sa glemmer ikke hjernen din det selv om du er pa lavkarbo! Sa litt selvdisiplin er ogsa nodvendig, dessverre

__________________


hanne42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 08:54   #4
Tvilling82
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Indre Østfold
Innlegg: 54
Tvilling82 er på en erverdig vei

Sv: Sprekker snart... :(

Ja, spiser krom.
Føler egentlig at helgene har gått bra til nå. Har laget god mat og spist baconsnacks. Føler vel egentlig heller at det på en måte er så lenge siden jeg spiste noe ulovlig... Akkurat som tankene skriker at jeg kan unne meg det nå som jeg har vært flink så lenge... Slitsomt! Og det er egentlig bare snakk om drøye 5 uker...

Tvilling82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:46   #5
Pandora
Seniormedlem
 
Pandora sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Akershus
Alder: 57
Innlegg: 514
Pandora er på en erverdig vei

Sv: Sprekker snart... :(

Det jeg skriver nå har jeg skjønt er relativt upopulært her inne; men jeg har veldig god erfaring med kontrollerte sprekker - og har klart å ta av det jeg ønsket meg på denne måten. Mulig det har sammenheng med hvor mye du ønsker å ta av, og med hvor sterkt søtsuget ditt er.

Hadde 8 kg jeg ville ha av, begynte i januar med to "strenge uker", deretter har jeg skeiet ut som jeg ville hver lørdag - noen ganger også fredag. Trente alltid mye dagen etter en sprekk, og var gasnke streng å kosten denne dagen (søndag) Før påske var målet nådd...nå varierer jeg +/- 1kg i forhold til den perfekte vekta (justerer mest med trening nå - spiser fortsatt sunt i uka, og det jeg vil i helgene)

For meg har dette funket veldig bra, men som sagt er det mange meninegr rundt dette her inne!

Lykke til! og husk at selv om du ikke velger å gjøre dette så planlagt som jeg - så er en sprekk aldri verdens undergang (det er "bare" mat...livet skal leves, og imorgen er en ny dag)

__________________
Jillian Michaels
Pandora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av hvert - normalvektig Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:58   #6
Myrull
Medlem
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: barteby
Innlegg: 367
Myrull er ny på veien

Sv: Sprekker snart... :(

Får du ikke til å spise sukker fri sjokolade da, sukker fri gele eller lage ostekaken til Gerd f.eks?
Bringebær med fløte og litt splenda.
Er masse du kan lage og spise som smaker søtt .

__________________


Dame med PCOS som vil spise seg frisk!
BLOGGEN
Myrull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:18   #7
Tvilling82
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Indre Østfold
Innlegg: 54
Tvilling82 er på en erverdig vei

Sv: Sprekker snart... :(

Opprinnelig lagt inn av Pandora, her.

Det jeg skriver nå har jeg skjønt er relativt upopulært her inne; men jeg har veldig god erfaring med kontrollerte sprekker - og har klart å ta av det jeg ønsket meg på denne måten. Mulig det har sammenheng med hvor mye du ønsker å ta av, og med hvor sterkt søtsuget ditt er.

Hadde 8 kg jeg ville ha av, begynte i januar med to "strenge uker", deretter har jeg skeiet ut som jeg ville hver lørdag - noen ganger også fredag. Trente alltid mye dagen etter en sprekk, og var gasnke streng å kosten denne dagen (søndag) Før påske var målet nådd...nå varierer jeg +/- 1kg i forhold til den perfekte vekta (justerer mest med trening nå - spiser fortsatt sunt i uka, og det jeg vil i helgene)

For meg har dette funket veldig bra, men som sagt er det mange meninegr rundt dette her inne!

Lykke til! og husk at selv om du ikke velger å gjøre dette så planlagt som jeg - så er en sprekk aldri verdens undergang (det er "bare" mat...livet skal leves, og imorgen er en ny dag)

Tusen takk for fint svar!
Har over 20kg igjen som jeg skal ned Men tror kanskje det blir lettere å fortsette like strengt hvis jeg har en kontrollert sprekk som varer kun en dag Har nok mer eller mindre bestemt meg for det nå... Bedre det enn å stadig tøye grensene litt. Noe jeg er redd jeg kommer til å gjøre...

Tvilling82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:22   #8
Aggatuss
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 56
Aggatuss er på en erverdig vei

Sv: Sprekker snart... :(

Opprinnelig lagt inn av Pandora, her.

Det jeg skriver nå har jeg skjønt er relativt upopulært her inne; men jeg har veldig god erfaring med kontrollerte sprekker - og har klart å ta av det jeg ønsket meg på denne måten. Mulig det har sammenheng med hvor mye du ønsker å ta av, og med hvor sterkt søtsuget ditt er.

Hadde 8 kg jeg ville ha av, begynte i januar med to "strenge uker", deretter har jeg skeiet ut som jeg ville hver lørdag - noen ganger også fredag. Trente alltid mye dagen etter en sprekk, og var gasnke streng å kosten denne dagen (søndag) Før påske var målet nådd...nå varierer jeg +/- 1kg i forhold til den perfekte vekta (justerer mest med trening nå - spiser fortsatt sunt i uka, og det jeg vil i helgene)

For meg har dette funket veldig bra, men som sagt er det mange meninegr rundt dette her inne!

Jeg gjør som Pandora, spiser sunt 6 dager i uka og hva jeg vil av sunne/usunne ting 1 dag i uka. Spiser jeg pasta, pizza, potetgull, sjokolade, osv. en lørdag, har vekta steget med ca. 0,5-1 kg dagen etter. Og det er vann, blir oppblåst av for mye karbo. Søndag går jeg tilbake til normalt kosthold, og mandag er jeg tilbake på rett vekt.

Skal jeg ut å spise en ukedag, eller i ´bursdag midt i uka, tar jeg "utskeielsesdagen" min da. Passer på å spise magrere måltider samme dag jeg skeier ut, feks. en mager frokost (cottage cheese, yoghurt naturell, ol.) og en salat med scampi, tunfisk eller kylling til lunsj uten den sedvanlige avokadoen og osten. Og så feks. pizza, burger eller pasta til middag + potetgull/sjokolade ol. til kvelds. Vet ikke om det har noe for seg, men det føles bedre for meg å spise noen fettfrie måltider den dagen.

Det skal nevnes at jeg ikke slanker meg og at jeg trener masse, 6-10 timer i uka, mest kardio. (Veier 59-60 kg, er 170 høy, begynte på lavkarbo pga. kronisk hodepine - som er helt borte nå. JIPPI!! Veide 63 kg da jeg begynte i februar, og har altså ikke gått opp de 3 kg selv om jeg har en "fråtse" dag i uka).

Vet ikke om en dag i uka for deg vil trigge sukkerbehovet og jeg vil derfor ikke anbefale noe som helst, men jeg tror alle før eller siden får en eller annen sprekk, så ta den når den kommer med "hodet høyt hevet" og se hva som skjer og ta erfaring av det. (Hva du følte, hvordan kroppen din reagerte, var det verdt det, osv.)

Uansett, lykke til!

Aggatuss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Lutz Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 11:20   #9
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Sprekker snart ...

Hei,
Jeg er av den oppfatning at stadige sprekker når man spiser ketogent ikke er heldig dersom vektnedgang er hovedformålet. Det kan ta kroppen 3-4 dager å omstille seg etter en sprekk og det kan ta kroppen opptil 4 uker å komme i optimal fettforbrenningsmodus, så en sprekk i uka er ikke optimalt på ketogent kosthold.
Det er ikke unormalt at hode får lyst på smågodt eller andre ting etter 5 uker, de aller fleste her inne trenger også å rydde litt i hode ikke bare i kostholdet. Kostholdet er egentlig enkelt å legge om verre er det med den mentale biten som også må jobbes med.
Husk at smågodt er en av grunnene til at du havnet her inne og hvorfor vil du tilbake til gamle synder. Lag deg heller noe lavkarbo vennlig, masse gode forslag i oppskriftsdelen av forumet.
For min del så kommer søtsuget når jeg har fått i meg for lite fett og for lite fett er en av nybegynnerfeilene på lavkarbo.


Sist redigert av arnakristin : 15-05-10 kl 16:04. Årsak: et mangende "ikke"
arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 18:54   #10
Tvilling82
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Indre Østfold
Innlegg: 54
Tvilling82 er på en erverdig vei

Sv: Sprekker snart ...

Tusen takk for alle svar!
Hadde egentlig bestemt meg for å ha en kontrollert sprekk i dag, så tok en liten bit av sjokoladen til sambo og en dumle hos mamma. Men etter det, var suget borte! Så da blir det litt krem og baconsnacks til kvelds likevel Og en lavkarbo pizza i stedenfor vanlig
Tror det har mye med tankegangen min å gjøre... Får ikke hodet helt til å følge med her...

Tvilling82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:34   #11
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sprekker snart ...

Når jeg har lyst på noe godt spiser jeg 100 gram ost, en stor kopp kaffe med soyamelk og suketter pluss tyggis. Funker det. Finnbiff med olje og litt ost oppå er også tilfredstillende synes jeg. Ikke sprekk. Det gjør deg ikke noe godt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 22:30   #12
Mille32
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 46
Innlegg: 41
Mille32 er på en erverdig vei

Sv: Sprekker snart ...

Har tenkt slik flere ganger....det tok 5 dager hos meg før søthungeren ble borte; men er innimellom sulten fordi jeg får i meg for lite fett...jobber meg opp, og har flere ganger tenkt at nå slutter jeg. Har akkurat startet på uke 4 uten en eneste sprekk; men har fra starten av planlagt en sprekk når uke 4 er gjennomført, Det har holdt meg oppe!!!!!

Bare vær kanllhard og gi deg selv lov til en dag med planlagt sprekk etter en stund, men ikke ta den før du er kommet skikkelig i gang. For meg hjalp det å drikke masse vann, og i starten kuttet jeg ut all lettbrus også. da den trigger søthungeren. Etterhvert har jeg blitt så flink at jeg kontrollert kan drikke brus i helgene, samt av og til ellers ved spesielle anledninger.

Stå på videre; og masse lykke til :-))))

__________________



Start 23.04.10
Delmål 1:85.7 kg -10,7 kg Pause i Ketolysekuren etter 5 1/5 uke.....
Mille32 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse; max 15 karber Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 00:36   #13
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Sprekker snart ...

Jeg har fått med meg at mange får større og større vanskeligheter med å oppnå ketose når de går ut av ketose flere ganger og at vekta kan gå opp (vann) og tar lang tid å bli kvitt igjen. Jeg vil ikke ta sjansen selv, for denne gangen vil jeg bare bli ferdig med slankingen så kan jeg heller unne meg litt en gang i uka når jeg er slank.

Jeg har gått fra å spise sjokolade og potetgull hver dag til å ha total stopp i tre måneder (for å bryte gamle mønstre). forrige helg unnet jeg meg bacongull og lightbrus for første gang, og da merket jeg at suget etter å trykke i trynet kom sterkt tilbake, så for meg er det lettere å unngå godteri helt inntil videre - til jeg blir sterk nok. Jeg kommer til å kose meg med bacongull på lørdager igjen, men ikke karbo-syndere. Det er det ikke verdt for meg nå. Jeg STORSAVNER blodsukkerstigningsoppturen sjokolade gir noe helt enormt, men det får vente. Nå slanker jeg meg først og fremst.

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:11   #14
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Sprekker snart ...

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

...så en sprekk i uka er optimalt på ketogent kosthold.

Du mener vel ikke optimalt??

Pål har forresten skrevet et innlegg om hvorfor lavkarbo er et kosthold som det er greit å skjeie ut på, men det er ikke en utskjeielse i uka det er snakk om. Snarere 1-3 ganger i løpet av en tremåneders periode (hvis jeg husker rett)
"Oppkarbingsdager" er for de som trener mye, men selvflølgelig er det mange som kan leve slik av de som er normalvektige fra før, eller ikke har insulinresistens, stoffskifteproblemer ol.
Fra et helsemessig synspunkt, er det ikke å anbefale å "fråtse" i raske karber(sukker/stivelse) en dag i uka, rett og slett fordi det utsetter kroppen din for betennelser og andre sykdommer.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 16:07   #15
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Sprekker snart ...

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Du mener vel ikke optimalt??

...selfølgelig

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 12:01   #16
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Sprekker snart ...

Kjære tvilling82

Årsaken til at man får så lyst på noe at man holder på å døøøøøø, kommer oftest av disse faktorene her:

* for lite vann. Når kroppen er dehydrert og trenger vann reagerer den ofte med å gi deg snopelyst. På dette kostholdet trenger kroppen din mer vann enn vanlig, og dette er et must, ikke et forslag. (streng!) Du skal drikke ca 3,5 liter vann i døgnet. Det tilsvarer 6 Imsdal drikkeflasker. Jeg fyller 6 sånne med springvann hver dag, og har i kjøleskapet så jeg vet at jeg får i meg nok.

* for lite fett. Hvis du kutter karbohydratene og i tillegg spiser magert kjøtt og fisk, a la kyllingfilet/svinefilet/mager skinke o.l. så tror kroppen at den holder på å sulte ihjel. Du skal spise det feteste kjøttet og den feteste fisken. IKKE fall i salatfella, (f.eks. som meg i starten, etter mange års Grete Roede-hjernevask...) Ikke spis salat med ost og skinke til lunsj, heller en feit kotelett fra middagen dagen før, med pittelitt salat ved siden av, hvis du må ha det.

* avhengighet Psykisk eller fysisk avhengighet av karbohydrater. Da jeg startet på lavkarbo/ketolyse jobbet jeg med rusmisbrukere i behandling. Jeg oppdaget fort at mine pasienter og jeg ble styrt av de samme mekanismene når det gjaldt rus/karbohydrater. dessuten opplevde jeg skikkelige abstinenssymptomer de første ukene uten karbo. Svett, hodepine, nattevåk, sur og grinete, deprimert, kvalm og uggen. Og akkurat som rusmisbrukerne sleit jeg med tanker om at "nå har jeg vært FLINK så lenge, nå FORTJENER jeg å KOSE MEG litt...med kaker, pizza, snop..." Høres det kjent ut?

Vi har mye slankearbeid å gjøre mellom ørene også, dessverre!
Massemasse lykke til!

Nic.

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva når du sprekker? Paris Lavkarbo generelt 12 24-05-10 20:58
Hvorfor sprekker man? Lillevoff Lavkarbo generelt 50 05-10-09 22:07
Sprekker under føttene Huldr Fysisk og mental helse 29 05-06-06 22:38
Nå sprekker jeg Amygdala Induksjonen 6 13-07-04 19:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no