Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-12, 23:46   #1
BPN
Juniormedlem
 
BPN sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 26
BPN er på en erverdig vei

Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Hei.

Jeg trives veldig godt på lavkarbo og har enda en lang vei å gå for å bli normalvektig. Når jeg endelig har mistet alle kiloene jeg vil, er det da mulig å gå over til et normalt, sunt kosthold? Hvor jeg passer litt på kalorier istedenfor? Jeg er klar over at lavkarbo bør sees på som en livstil og ikke en slankekur, men jeg lurer alikevel på om det er noen som har erfaring med dette?

BPN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 00:10   #2
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Me too

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 00:15   #3
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Opprinnelig lagt inn av BPN, her.

Hei.

Jeg trives veldig godt på lavkarbo og har enda en lang vei å gå for å bli normalvektig. Når jeg endelig har mistet alle kiloene jeg vil, er det da mulig å gå over til et normalt, sunt kosthold? Hvor jeg passer litt på kalorier istedenfor? Jeg er klar over at lavkarbo bør sees på som en livstil og ikke en slankekur, men jeg lurer alikevel på om det er noen som har erfaring med dette?

Tja, lavkarbo er jo et temmelig sunt kosthold det da, ikke helt normalt iht statens rådgivning enda, men kanskje det kommer.

Det som er sikkert er at å gå til et kosthold hvor man i prinsipp bruker mest mulig rene råvarer, et begrenset inntak av ferdig prosesserte matvarer og spiser en større andel av grønnsaker, så trår du ikke mye feil. Om du kan kalle dette for lavkarbo eller normalt sunt, så mener nå jeg du treffer bra.

Problemet er å si at man går på lavkarbo, jeg sier bare at jeg spiser normalt sunt nå jeg, vel vitende om at jeg spiser masse grøntfor, kun rene råvarer som tilberedes selv, eter knapt godteri og sukker.
Kan jeg velge så unngår jeg hvitt mel, stivelsesprodukter, hvitt sukker. Spiser havregryn og kornprodukter, selv om dette vil være som å banne i kjerka for en innbitt lavkarber....hehe.

Tror kanskje jeg ligger på 150-200 karbs om dagen, enkelte ganger mye mindre, helt ned mot 80-90. Spiser alt naturlig fett og velger helmelk fremfor skummet, fete oster fremfor lettprodukter, smør fremfor margarin/brelett osv osv. Nå er det vel mange som sier at helmelk ikke er lavkarbo, godt mulig, men jeg tar ikke skade av et glass eller to. Tror kanskje jeg drikker rundt 1 liter pr uke maks. Antakelig mindre enn det. Jeg mener fremdeles jeg spiser etter et sunt lavkarboprinsipp. Spiser aldri, aldri mcDonalds, burgermat og annet som man får servert gjennom såkalte hurtigmatkjeder. Posemat, fiskepinner og ferdigmat spises kanskje maks 1 gang annenhver mnd? Har enda ikke spist dette på 4 mnd og savner det ikke.

Hvordan fungerer dette i praksis? Jau, får jeg eksvis servert middag med kjøtt poteter osv, ja så spiser jeg bare kjøttet, litt saus og en potet, maks. Er desserten creme brulee, ja da gir jeg den til naboen, eller lar den stå. For syns skyld bruker jeg ta en skje da for å smake, men spiser ikke resten.

Så du kan vel si at jeg brukte lavkarbo som slankekur og er nå gradvis på vei over til et mye mer frigjort lavkarbo kosthold hvor jeg er meeeget bevisst på hva jeg dytter i meg. Jeg går nå fremdeles ned i vekt, men det kan like mye skyldes all treningen som kun kostholdet. Jeg tar nok ut mer enn jeg foreløpig dytter inn.

Men, med den måten jeg spiser nå så må jeg også si at jeg trener mye mer enn gjennomsnittet og jeg har ingen sykdommer med diabetes, insulinresistens, stoffskifte eller andre lure sykdommer da. Så du må lese mitt svar i den konteksten.

For andre her inne så ville mitt valg av normalkosthold/lavkarbokosthold vært fullstendig katastrofe for både sykdom, overvekt osv.....

Identifiser og analyser hva som gjorde at du ble overvektig i ditt "gamle liv", prosesser de data du kommer frem til og gjør en vurdering på hvilke tiltak du bør ta for å bøte på det. Går du bare tilbake til gammelt regime uten å tenke gjennom hvordan du vil ha det, så tror jeg sjansen er stor for at du vil ende opp der du var før om noe tid.....

Oppsummert er jeg som dette:

- Rene råvarer
- Lage egen mat
- Mye grønnsaker
- No sugar
- Less karbs
- Naturlig fett er good to go
- "aldri" Mcèrn mat og dets like
- Posemat, ferdigpakke osv osv er no go, kun i nødstilfelle
- Redusert andel av kornprodukter (redusert, ikke nulltoleranse her for meg da)
- Pasta, ris i særdeles kontrollerte former. jeg trener mye, så jeg eter faktisk pasta og ris da, men for mange så er dette karbobomber som MÅ unngås.
- Tror faktisk Ingrid Espelig Hovig ville likt dette kostholdet

Ja glemte å si at jeg drikker litervis med vann hver eneste dag..... hehe

  Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 08:58   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Jeg tiltreder hyphas svar helhjertet - og vil legge til... at dersom man har lagt på seg på ett bestemt kosthold så må man iallfall se på dette med lupe før man går tilbake til det etter å ha nådd målvekt. Faren er stor for at man går tilbake til gamle uvaner. (Been there, done that.)

Jeg tror som tidligere sagt at de fleste vil kunne tillate seg noen fler karbohydrater på vedlikehold enn under vektnedgang... Men man kan ikke spise det man spiste "for å bli overktig" og forvente at bare man har gått ned først så skal det gå bra...

Veldig mange av oss her inne har på en eller annen måte lenger ikke en optimal forbrenning (ikke nødvedigvis så ille at det klassifiseres som en sykdom, men rett og slett er "diselbiler" i stedet for ferrarier) og må derfor være litt forsiktige med hva vi tillater i hverdagskosten. Jeg tror Hyphas rute - godt med trening - kan bidra til å "justere forgasseren", men vi får vel bare innse at ikke alle er så gode til å trene som vi hadde hatt godt av...

Hvilke grenser som gjelder for deg kan bare DU finne ut av.

Mark Sission bak Primal Blueprint sier f.eks at de fleste over tid vil gå ned på rene råvarer og 50-100g karbohydrater (men det gjelder ikke alle). Videre sier han at vedlikeholdsområdet (fremdeles med rene råvarer) for de fleste er mellom 100 og 150g karbohydrater og at de fleste vil gå opp om de ligger fra 150g daglig. Men han sier også at dersom du trener mye - så kan det hende du må noe opp ... og at om man har kroniske sykdommer så vil det sannsynligvis påvirke.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 13:58   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Jeg er også helt enig med Hyypah og Smgj

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor man må skille mellom lavkarbo og normal sunn mat.
Noe av (eller gjerne hele) poenget med lavkarbo er jo nettopp å spise naturlig mat laget fra bunnen av

Jeg aner ikke hvor mange karber jeg kommer til å tåle når jeg er ferdigslanket, men lavkarbo kommer det uansett til å være. (dvs opptil 150 gr kh) Dette er fordi jeg har lest mye om hvordan fett, proteiner og karbohydrater virker i kroppen, og jeg har dermed ikke noe ønske om å gå tilbake til den gamle livsstilen (Nå er min gamle livsstil rimelig langt unna normalt sunt kosthold, så det blir litt off topic)

Men hva mener du er et normalt sunt kosthold? Det vet vi jo ikke og kan dermed eeeegentlig ikke svare på spørsmålet ditt
Men jeg kan tippe at du gjerne vil kunne spise "som andre" dvs kunne gå på restaurant uten å måtte lure fælt på hva maten inneholder, eller gå på besøk uten å føle deg kjip fordi du ikke kan spise alt av det de serverer?

Dersom du faktisk ikke er allergisk/intolerant mot stivelse/gluten osv, så er det ikke noe i veien for å leve liberalt lavkarbo. 80-150 kh er ganske mye om du ikke har som mål å fråtse i sukker eller stivelse og om du til hverdags spiser slik (forutsatt igjen, at du ikke går opp i vekt av det, tror heldigvis det ikke gjelder så altfor mange) så er det ikke noe i veien for å spise litt mer innimellom, så lenge det bare er innimellom

Men personlig erfaring på området har jeg ikke. (ennå..)

For meg er det ganske enkelt å fortsette denne livsstilen, siden min samboer også spiser som meg. Han er normalvektig, så vi spiser som dette fordi det er bra for oss begge, ikke kun for å gå ned i vekt. Hadde det bare vært meg hadde det vært myyye værre. (har forsøkt det også)

Jeg mener iallefall at et normalt sunt kosthold ikke kan ha særlig store mengder stivelse og sukker for å være sunt, og dermed er det lavkarbo

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 23:07   #6
superkisen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 29
superkisen er på en erverdig vei

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Et tips, dersom du er glad i karbo ala pasta, potet og ris. Det er faktisk mulig å spise dette og i store mengder uten å legge på seg fett. Jeg har selv prøvet denne metoden (søk på bodybuilding - build muscle and burn fat siden), samtidig som jeg faktisk har gått ned i vekt. Hvordan?

Dersom du trener 3-5 ganger i uken så kan du kjøre følgende opplegg

man:kardio
tirs:styrke
ons:hvile
tors:kardio
fre:styrke

På kardio og hviledager så ligger jeg på lavkarbo, dvs. maks 100g karbo, det samme gjelder styrkedagen frem til selve økten. Men etter økten, så propper jeg i meg rundt 2-300 gram med karbo i løpet av 4-6 timer. Teorien bak dette er at all karbo vil gå med til å restituere og bygge nytt muskelvev, og dermed ikke lagres som fett. For meg personlig, så virker faktisk dette opplegget, men man går selvfølgelig ikke like fort ned i vekt som i ketose. Så når jeg er ferdig med ketose om ca. 3-4 uker, så har jeg tenkt å gå over til dette. Da slår du to fluer i en smell. Men, som folk skriver ovenfor, så lenge du holder deg til "rene" matkilder og karbokilder (grønnsaker), så tørr jeg nesten å påsto at det nesten er umulig å legge på seg, rett og slett fordi du blir mett lenge før. Men har du sykt lyst på en stor posjon pasta, så ikke fortvil, men legg den til etter styrkeøkten. Og her snakker vi ikke om å daffe rundt med noen vekter, her snakker vi hardcore styrketrening.

superkisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 23:38   #7
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Ikke til å tro, men jeg er for en gangs skyld HELT enig med hypah

For mitt stoffskifte hadde ikke dette fungert, men for en som ikke har sykdommer vil jeg si dette må være en kjempefin løsning

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 23:53   #8
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Eg er normalvektig (har kun gått nd 7-8 pyntekilo).
Eg valgte i utgangspunktet lavkarbokost fordi vekta var på vei oppover (gikk ned 20 kilo på lavkaori i 2009).
Eg var bevist på at det var ei omlegging av livsstil eg gjorde, og ikkje en kjapp slankekur.

Til å begynne følte eg det var litt vanskelig å vite kva en skulle spise og det var litt utforsking og prøving.
Men etter at eg fikk 'taket' på lavkarbo, vil eg sei at eg spiser normal, sunn, næringsrik og rein mat. sånn har eg spist i 9 mnd, og sånn vil eg fortsette.
Alt eg spiser i det daglige er laga frå grunnen av, og innholder massevis av grønsaker (spiste ikkje en brøkdel av grønsakene før)
Når det gjelder middagen er egentlig forskjella berre før potet, no massevis med grønsaker på ulike måtar.
Eg spiser lavkarbobrød til frokost med pålegg, og forskjella der er : før skive med litt pålegg, no er det pålegg med litt skive

Når eg feks er på kafe/restaurant ber eg om å få større porsjon med grønsaker og hoppar over pommes frites eller poteta.
Eller som i jula, so spiste eg ei lita mandelpoetet til julemiddagane
Eg spiser også raspeball eller heimelaga pizza en gang i året, om eg får det servert.

Men sukker, det spiser eg ikkje, om det ikkje er lurt inn noken plass.
Eg blir fysisk dårlig av sukker, etter at eg kutta det ut i 2009 når eg slanka meg. So eg takkar nei til all kake og dessertar.
Men eg tar gjerne med lavkarbokake ol om eg blir bedt i selskap.
Eg har hatt svangerskapsdiabetes, so om eg hadde fortsatt mitt høgkarbe liv, so låg eg i risikogruppa for diabetes.

Kor mange karber eg spiser til daglig veit eg ikkje heilt, men under 50 iallefall
Men eg er veeeldig glad i feit mat og feite sausar, so det er greit at det ligger under 70 iallefall.

Ellers drikker eg masse vatn ....... og litervis med kaffi kvar dag

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 23:57   #9
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

For meg, så ER lavkarbo et normalt sunt kosthold

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 10:59   #10
Etherena
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 179
Etherena er på en erverdig vei

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Jeg har gått over til å spise vanlige knekkebrød, altså butikkknekkebrød (5-10 kh pr. skive), og spiser middag som før, men tenker nå på kcal i tillegg. Spiser gjerne bittelitt pasta, eller poteter til noen middager hver uke. I helgene samme opplegg, men da kan jeg også spise litt vanlig chips og godteri, men forskjellen nå i forhold til tidligere er at jeg spiser mye mindre av det. Slik har jeg holdt på nå i et halvt år og vekta har faktisk ytterligere gått ned med halvannet- to kg på denne tiden, selv om jeg i utgangspunktet var kommet til målet og var veldig fornøyd.

Så jeg prøver altså å ha lavkarbotanken i hodet stort sett i ukedagene, men med en del økning på kh på middagsmåltidet. I helgene det samme, men kan da fint skeie ut med litt ekstra godt "gammeldags snop" som tilhørte livet tidligere

Jeg følger med på vekta hver uke, for å fange opp en evt. vektøkning tidlig.

Etherena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som har gode råd mtp overgang fra Ketolyse til mer "normalt" kosthold? Jente 1980 Ketolysekuren 2 09-04-11 23:14
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Ikke lett å snakke med mennesker som er skeptisk til sunt kosthold ... Imp Generell ernæringsdebatt 12 19-01-10 22:06
Hjelp med matbudsjett | Et sunt kosthold Ensom Generell diskusjon 4 06-01-10 01:58
Veien tilbake til "normalt" kosthold Lykkelig Ketolysekuren 3 27-12-08 23:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no