Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Forskjellen på ketolyse og atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-01-06, 14:52   #1
dolcevita78
Juniormedlem
 
dolcevita78 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Helgeland
Alder: 45
Innlegg: 17
dolcevita78 er på en erverdig vei

Forskjellen på ketolyse og atkins

Har ikke (enda) fått satt meg inn i alt - men hva er hovedforskjellen?

Og ang. ketolyse kuren, kan man spise så mye en vil av frukt og grønt, og av f.eks biff,ost osv?

Eller må man måle og veie absolutt alt?

__________________
Vips was here
dolcevita78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse;) Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 15:23   #2
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Wink

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av dolcevita78

Har ikke (enda) fått satt meg inn i alt - men hva er hovedforskjellen?

Og ang. ketolyse kuren, kan man spise så mye en vil av frukt og grønt, og av f.eks biff,ost osv?

Eller må man måle og veie absolutt alt?

Hei
På ketolysekuren kan du spise en god del grønnsaker, men i praksis ikke frukt ( litt jorbær og hinbær). Kjøtt og fisk kan man spise en del av.
Typisk ;Frokost; egg og bacon/ en liten omelett. Lunsj: blandet salat med litt tomat, paprika, fetaost, kylling ( restene fra gårsdagens grillkylling?), oliven, stilkselleri etc. Fet dressing. Middag ; kjøtt med grønnsaker.
Kvelds; litt ost med stilkselleri.
Det er lov å drikke sukkerfri brus, alkohol ( vin , lavkarboøl, sprit) men man tåler ikke så mye alkohol.
Ketolysekuren gir frihet for sult og mye energi for de allerfleste.
Les "Brukererfaringer" på www.ketolyse.no

Atkins er delt inn i flere faser, der man starter på samme måte som ketolysekuren, men så beveger seg gradvis over i mat a´la Fedon ( kort fortalt).
Ketolysekuren er for de som har 10-15 kilo +++ for mye , og er en KUR, som må etterfølges av lavkarbomat.
Atkins er mere en livsstil der man starter på kur og så gradvis går over i et sunt kosthold.
Ketolysekuren tilbyr komplett program med kosttilskudd,bok og urinstix samt soyaprotein- det er trolig det billigste konsept på markedet.
Vennlig Hilsen
Torkil Andersen
Jo meg med ketolysekuren og legetittel

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 16:09   #3
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Heia!. Spennende kur det der. Hva er forskjellen på "Atkins varige kostomlegging" "og "Ketolysekurens lavkarbomat- etter kuren?"
Hvor får man tak i denne kuren og hva koster den?

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 16:13   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Heia!. Spennende kur det der. Hva er forskjellen på "Atkins varige kostomlegging" "og "Ketolysekurens lavkarbomat- etter kuren?"
Hvor får man tak i denne kuren og hva koster den?

Torkil vil sikkert svare selv, men jeg drister meg til å svare litt allikevel; forskjellen er vel at Ketolysekuren som sagt er en KUR og ikke tilbyr noe etterpå, da kan man gå over på det man syns passer selv, enten det er Grete Roede, Lindberg, Atkins fase 3-4 osv. Hvis jeg ikke tar helt feil nå.
Atkins er varig omlegging av kosten og er inndelt i 4 faser.

Kuren kan du få mer informasjon om på www.ketolyse.no. Kuren i seg selv koster jo ingenting, da du skal spise vanlig mat, det du betaler for er feks boka, ketolysestiks, tabletter, forumtilgang (se linken) og annet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 18:05   #5
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

[quote=Iset]Torkil vil sikkert svare selv, men jeg drister meg til å svare litt allikevel; forskjellen er vel at Ketolysekuren som sagt er en KUR og ikke tilbyr noe etterpå, da kan man gå over på det man syns passer selv, enten det er Grete Roede, Lindberg, Atkins fase 3-4 osv. Hvis jeg ikke tar helt feil nå.
Atkins er varig omlegging av kosten og er inndelt i 4 faser.

Hei
Kremt... GR blir tatt ut i revidert utgave. Jeg anbefaler Innsikt ! og mat a´la Fedon.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 20:08   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av Torkil


Hei
Kremt... GR blir tatt ut i revidert utgave. Jeg anbefaler Innsikt ! og mat a´la Fedon.
Vennlig Hilsen
Torkil

Hehe det var da godt, jeg liker ikke helt å blande inn GR i dette her, hun er jo livredd fett.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 20:33   #7
dolcevita78
Juniormedlem
 
dolcevita78 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Helgeland
Alder: 45
Innlegg: 17
dolcevita78 er på en erverdig vei

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Tusen takk for svar
Har ett vennepar som har brukt ketolyse dietten, og virkelig fått gevinst for innsatsen.
Denne høres riktig ut for min samboer og meg, da de vanlige "sulte-i-hjel" kurene aldri fungerer.

__________________
Vips was here
dolcevita78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse;) Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 21:23   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Likhetene er så mange at det er bedre å fokusere på forskjellene. Atkins er strengere enn Ketolyse, - untatt på karbene ! Men på begge må di veie og måle i begynnelsen, - ellers er det umulig å vite hvor mange karber du har fått i deg ...

  • Minimum antall karber. Torkil sier generelt 15. Har satt grensen der fordi noen må så langt ned for å ta av. De fleste tåler mer sier han. Atkins begynte med 8 eller under, men la seg på 20 etter at forskning og erfaring med 70000 pasienter viste at det ikke var noen merkbar gevinst ved å ligge lavere. Dessuten ble matutvalget bredere ved å spise mer.
  • Ketolysekuren er laget til norske forhold. Matvarer man uten problem kan få ta i norske butikker.
  • Ketolysekuren er en KUR, for å gå ned i vekt. Atkins er en omlegging av kostholdet over flere faser. Fase 1 . Induksjon, som du skal gå på i MINST 14 dager, men gjerne opp til 6 mnd og lengre - til du er nesten ved målvekten din. Der ketolyse slutter, eller han foreslår hvordan man forsetter (kun et par sider i boka) etter 97 sider, fortsetter Atkins (etter 164 sider) med hvordan du skal tilvenne kroppen din til karber igjen. Hvordan unngå å legge på seg når man har nådd målvekten (vedvarende, pre-vedlikehold og vedlikehold) til side til side 365. Det er i tillegg dobbelt så mye tekst på en Atkins side i forhold til en Ketolyse side.
  • Atkins er mer restriktiv på hvilke matvarer man skal spise under induksjonen, - og også hva man bør drikke. Atkins legger til en del i fase 2 - vedvarende, trinnvis etter karbeinnhold og GI belastning. Ketolyse tillater flere alternativ fra starten av.
  • Atkins påpeker viktigheten av å spise frokost og ikke gå uten mat i mer enn 6 våkne timer. Ketolyse sier du godt kan hoppe over frokost om du ikke er sulten, fordi kroppen forbrenner hele tiden når du er i ketose. Noe Atkins IKKE er enig i, da ketogen kost over lengre tid kan sette ned stoffskiftet og at man derfor skal spise ofte for å holde den oppe. Lindbergere erfarer også at de tar av mer og fortere om de spiser en god frokost.
Fordelene med Ketolysekuren er at den er tilrettelagt for norske forhold. Boka er milevis bedre skrevet enn den dårlige og mangelfulle norske oversettelsen av Atkins. Etter Ketolysekuren kan man gå over til Atkins pre-vedlikehold/vedlikehold eller Lindberg.

Lindberg er i praksis det samme som Atkins vedlikehold. Lindberg kompenserer for lavt karbohydrat inntak for ved å fokusere mye mer på proteiner og riktig fett enn hva ketolysekuren og til dels Atkins gjør. Det er viktig å huske på at mengden protein og mengden fett (særlig enumettet) faktisk har stor betydning for hvor mye du går ned i vekt, og om du mister fett og ikke muskler. Også Atkins poengterer også viktigheten av dette. Spiser man for lite protein mister man muskelmasse, da mister en forbrenning og blir en jojo slanker.
For å sammenligne de tre på en enkel måte, kan en si:

Ketolyse=Atkins Induksjon, Atkins Vedlikehold=Lindberg

De er like i utgangspunktet, men som sagt er det nyanseforskjeller og vektlegging på forskjellige ting. I praksis har dette lite å si. Jeg følger f.eks. Atkins vedlikehold og har lagt større vekt på proteiner, heller altså mot Lindberg, men fremdeles innenfor Atkins sine grenser. Jeg er også blitt mer "Lindberg-opptatt" av type fett i maten enn Ketolyse og Atkins er, men bryter ikke med Atkins sine "regler" for det.

Jeg har levd lavkarbo så lenge at jeg har tilpasset "min Atkins" til det jeg liker og tåler. Det vil de fleste som ikke går på kur, men legger om kostholdet gjøre, - finne SIN stil, - uansett hvilken filosofi de velger å følge, - og fremdeles ligge innenfor "sin dietts" filosofi. For de som går på Ketolysekuren er det viktig å følge reglene i boka, fordi det er en kur, men som vi ser av Torkil sine svar her inne er det lov å bruke hue og ingenting er absolutt.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 15:49   #9
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Veldig bra Nille , det var veldig avklarende for meg. Man kan bare velge og vrake, både Atkins,Ketolysekuren og Lindberg virker som å være gode alternativer. Men det som er positivt med Ketolysekuren er at du kan få kjøpt ting gjennom nettet, det samme med Lindberg, men der må du ha en lege med på alt, hvis du skal prøve erodiett Det jeg lurer på, her jeg sitter og leser "Atkins for livet", er hvor man kan få tak i Atkinsproduktene som står på side 161, det er jo en drøss bra produkter, er det noen som har kjøpt de, fins de i norge? Eller må man bestille fra usa, og er det noen som har gjort det?

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 16:13   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Det jeg lurer på, her jeg sitter og leser "Atkins for livet", er hvor man kan få tak i Atkinsproduktene som står på side 161, det er jo en drøss bra produkter, er det noen som har kjøpt de, fins de i norge? Eller må man bestille fra usa, og er det noen som har gjort det?

'

Jeg har flere ganger bestilt fra atkins.com i USA ja, men nå har de kuttet ut nesten alle produktene sine, så jeg bestiler ikke derfra lenger.
Før hadde de ALT MULIG av de deiligste sjokolader (tilogmed varianter av Bounty, Oreos osv), supper, pasta, "potet"-mos, kjeks, ketchup, kakemixer, brødmixer, iskremmixer osv. Nå har de ingenting, nesten...

Men noe av det fås kjøpt i Norge, som feks 3 forskjellige varianter av Advantage-bars, noen varianter av Endulge-sjokoladene, frokostbarer og shaker. Nå i år kommer det enda flere produkter, men jeg vet ikke hvilke.

Du kan bestille herfra:

www.lowcarbmegastore.com

Men frakten er VANVITTIG dyr!! Rundt 400 kr i frakt + tollen kommer jo også på flere hundre kr. Heia Norge.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 17:38   #11
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Talking

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av Iset

'

Jeg har flere ganger bestilt fra atkins.com i USA ja, men nå har de kuttet ut nesten alle produktene sine, så jeg bestiler ikke derfra lenger.
Før hadde de ALT MULIG av de deiligste sjokolader (tilogmed varianter av Bounty, Oreos osv), supper, pasta, "potet"-mos, kjeks, ketchup, kakemixer, brødmixer, iskremmixer osv. Nå har de ingenting, nesten...

Men noe av det fås kjøpt i Norge, som feks 3 forskjellige varianter av Advantage-bars, noen varianter av Endulge-sjokoladene, frokostbarer og shaker. Nå i år kommer det enda flere produkter, men jeg vet ikke hvilke.

Du kan bestille herfra:

www.lowcarbmegastore.com

Men frakten er VANVITTIG dyr!! Rundt 400 kr i frakt + tollen kommer jo også på flere hundre kr. Heia Norge.

Jammen Iiiisetttt da !
Mennesket lever ikke av sjokolade - alene.
Ehhh, prøv med mat
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 17:55   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Jammen Iiiisetttt da !
Mennesket lever ikke av sjokolade - alene.
Ehhh, prøv med mat
Vennlig Hilsen
Torkil

Hehe JEG spiser ikke slikt lenger, jeg er med i "ren-mat-klubben", iallefall nesten.
Men hun spurte jo, og da svarer jeg.

Menneh.. Er du virkelig 47 år gammel? Ser overhodet ikke slik ut! Kanskje ketolysekosten er "hemmeligheten"? Det var egentlig ikke et spørsmål, for jeg vet jo svaret. :knis:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 19:46   #13
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Takk for info Iset, ja, typisk, har de sluttet å produsere produktene, kanskje de ikke var så bra da? Er det Celina Midelfart du mener som skal ta inn noen produkter? Har lest litt om det, men vet ikke helt hvem hun skal selge det til, vet du? Jeg synes det er greit en gang i blandt å ha noe lettvint, f.eks når man er på tur, på besøk o.l... forstår at det ikke er så populært da... men, men,,,, kan noen overbevise meg om at det ikke er noe bra?? Har nettopp bestilt soyaprotein hos doktor`n , gler meg til å prøve å lage brød m.m og se om det er noe å satse på for meg, har skrevet ut brødoppskriften fra naboen, så det blir spennende.... her er så mye spennende å få tak i

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 19:54   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Ja det er Midelfart, og siden de andre produktene fås kjøpt i både dagligvare, helsekost og diverse kiosker (Narvesen, Mix, Seven-Eleven osv), regner jeg nesten med at dette vil gjelde de andre produktene også. Iallefall sjokolader og slikt. Shaker, mixer og diverse vil nok først og fremst selges i helsekosten og i store dagligvarebutikker.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 19:55   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Kan forresten anbefale Torkils pizzabunn på det sterkeste! Lag den så tynn som mulig, da blir den best. Torkil og andre sier den ikke blir så crispy, men når du lager den veeeeldig tynn så BLIR den det, iallefall den jeg lager.
Nam nam.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 19:59   #16
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Å, hvor står den oppskriften? Vil gjerne ha den Iset. Du er en knupp!

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 20:31   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Det er denne, hentet fra Ketolyseboka.

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...41&postcount=1

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 21:21   #18
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Supert. Hvordan smaker den egentlig, stor forskjell på denne og vanlig pizza?

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 21:28   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Tja, hvetemelsbunn er og blir det beste, men denne er den beste LAVKARBO-bunnen jeg har smakt. Men jeg laget den for tykk en gang og da var det ikke noe godt. Den må være VEEELDIG tynn og masse fyll oppå, da er den veldig god. Blir faktisk nesten som ordentlig pizza, men "noe" vil jo alltid mangle. Men det er absolutt godt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 22:17   #20
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av Nille

Likhetene er så mange at det er bedre å fokusere på forskjellene. Atkins er strengere enn Ketolyse, - untatt på karbene ! Men på begge må di veie og måle i begynnelsen, - ellers er det umulig å vite hvor mange karber du har fått i deg ...

  • Minimum antall karber. Torkil sier generelt 15. Har satt grensen der fordi noen må så langt ned for å ta av. De fleste tåler mer sier han. Atkins begynte med 8 eller under, men la seg på 20 etter at forskning og erfaring med 70000 pasienter viste at det ikke var noen merkbar gevinst ved å ligge lavere. Dessuten ble matutvalget bredere ved å spise mer.
  • Ketolysekuren er laget til norske forhold. Matvarer man uten problem kan få ta i norske butikker.
  • Ketolysekuren er en KUR, for å gå ned i vekt. Atkins er en omlegging av kostholdet over flere faser. Fase 1 . Induksjon, som du skal gå på i MINST 14 dager, men gjerne opp til 6 mnd og lengre - til du er nesten ved målvekten din. Der ketolyse slutter, eller han foreslår hvordan man forsetter (kun et par sider i boka) etter 97 sider, fortsetter Atkins (etter 164 sider) med hvordan du skal tilvenne kroppen din til karber igjen. Hvordan unngå å legge på seg når man har nådd målvekten (vedvarende, pre-vedlikehold og vedlikehold) til side til side 365. Det er i tillegg dobbelt så mye tekst på en Atkins side i forhold til en Ketolyse side.
  • Atkins er mer restriktiv på hvilke matvarer man skal spise under induksjonen, - og også hva man bør drikke. Atkins legger til en del i fase 2 - vedvarende, trinnvis etter karbeinnhold og GI belastning. Ketolyse tillater flere alternativ fra starten av.
  • Atkins påpeker viktigheten av å spise frokost og ikke gå uten mat i mer enn 6 våkne timer. Ketolyse sier du godt kan hoppe over frokost om du ikke er sulten, fordi kroppen forbrenner hele tiden når du er i ketose. Noe Atkins IKKE er enig i, da ketogen kost over lengre tid kan sette ned stoffskiftet og at man derfor skal spise ofte for å holde den oppe. Lindbergere erfarer også at de tar av mer og fortere om de spiser en god frokost.
Fordelene med Ketolysekuren er at den er tilrettelagt for norske forhold. Boka er milevis bedre skrevet enn den dårlige og mangelfulle norske oversettelsen av Atkins. Etter Ketolysekuren kan man gå over til Atkins pre-vedlikehold/vedlikehold eller Lindberg.

Lindberg er i praksis det samme som Atkins vedlikehold. Lindberg kompenserer for lavt karbohydrat inntak for ved å fokusere mye mer på proteiner og riktig fett enn hva ketolysekuren og til dels Atkins gjør. Det er viktig å huske på at mengden protein og mengden fett (særlig enumettet) faktisk har stor betydning for hvor mye du går ned i vekt, og om du mister fett og ikke muskler. Også Atkins poengterer også viktigheten av dette. Spiser man for lite protein mister man muskelmasse, da mister en forbrenning og blir en jojo slanker.
For å sammenligne de tre på en enkel måte, kan en si:

Ketolyse=Atkins Induksjon, Atkins Vedlikehold=Lindberg

De er like i utgangspunktet, men som sagt er det nyanseforskjeller og vektlegging på forskjellige ting. I praksis har dette lite å si. Jeg følger f.eks. Atkins vedlikehold og har lagt større vekt på proteiner, heller altså mot Lindberg, men fremdeles innenfor Atkins sine grenser. Jeg er også blitt mer "Lindberg-opptatt" av type fett i maten enn Ketolyse og Atkins er, men bryter ikke med Atkins sine "regler" for det.

Jeg har levd lavkarbo så lenge at jeg har tilpasset "min Atkins" til det jeg liker og tåler. Det vil de fleste som ikke går på kur, men legger om kostholdet gjøre, - finne SIN stil, - uansett hvilken filosofi de velger å følge, - og fremdeles ligge innenfor "sin dietts" filosofi. For de som går på Ketolysekuren er det viktig å følge reglene i boka, fordi det er en kur, men som vi ser av Torkil sine svar her inne er det lov å bruke hue og ingenting er absolutt.


Genialt, Nille! Hva med å klistre denne, som egen tråd?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 10:29   #21
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hehe JEG spiser ikke slikt lenger, jeg er med i "ren-mat-klubben", iallefall nesten.
Men hun spurte jo, og da svarer jeg.

Menneh.. Er du virkelig 47 år gammel? Ser overhodet ikke slik ut! Kanskje ketolysekosten er "hemmeligheten"? Det var egentlig ikke et spørsmål, for jeg vet jo svaret. :knis:

Hei
Ja, 47 år og jeg trives faktisk med alderen. I USA er kostindusert ketose et eget alternativ til skjønhetsoperasjoner. Jeg har fått oppfordringer til å skrive en bok om det, med før og etter billeder. Men jeg vet ikke riktig. Ketolysekuren var tenkt som en meget effektiv slankekur - og er det- men mange brukere har gjort meg oppmerksom på at kuren dessuten gir masse energi og humør, noe som egentlig har naturlige forklaringer ut fra kjent metabolisme og hjernens funksjon. ( serotonin dopamin etc)
Mange føler seg veldig bra og får et utrolig godt humør, og det lenge før de store vekttap kan forklare det med at man blir glad over sin nye kropp.
Med ketyolysekuren og liknede kurer basert på ketose forvinner dessuten det fett man ønsker å bli kvitt rundt enden og på magen. Rynker i ansiktet minsker og den innvendige glede syns også godt. I motsetning til dette virker "spis lite- mosjoner mer" kurer motsatt på mange områder. Bla med redusert forbrening, sult, slapphet og tristesse.

OK jeg er inhabil, men les brukererfaringer på www.ketolyse.no dem har jeg i hvert tilfelle ikke skrevet.( Mange med navn og bosted).

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 11:34   #22
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Jeg elsker brukerhistorier, så der skal jeg inn og lese NU!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 18:16   #23
dolcevita78
Juniormedlem
 
dolcevita78 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Helgeland
Alder: 45
Innlegg: 17
dolcevita78 er på en erverdig vei
Cool

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Sukk... hva nå da?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112352

__________________
Vips was here
dolcevita78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse;) Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 18:18   #24
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Ja, 47 år og jeg trives faktisk med alderen. I USA er kostindusert ketose et eget alternativ til skjønhetsoperasjoner. Jeg har fått oppfordringer til å skrive en bok om det, med før og etter billeder. Men jeg vet ikke riktig. Ketolysekuren var tenkt som en meget effektiv slankekur - og er det- men mange brukere har gjort meg oppmerksom på at kuren dessuten gir masse energi og humør, noe som egentlig har naturlige forklaringer ut fra kjent metabolisme og hjernens funksjon. ( serotonin dopamin etc)
Mange føler seg veldig bra og får et utrolig godt humør, og det lenge før de store vekttap kan forklare det med at man blir glad over sin nye kropp.
Med ketyolysekuren og liknede kurer basert på ketose forvinner dessuten det fett man ønsker å bli kvitt rundt enden og på magen. Rynker i ansiktet minsker og den innvendige glede syns også godt. I motsetning til dette virker "spis lite- mosjoner mer" kurer motsatt på mange områder. Bla med redusert forbrening, sult, slapphet og tristesse.

OK jeg er inhabil, men les brukererfaringer på www.ketolyse.no dem har jeg i hvert tilfelle ikke skrevet.( Mange med navn og bosted).

Vennlig Hilsen
Torkil

Det hørtes spennende ut Torkil!. Jeg kan fortelle deg at hadde det ikke vært for at jeg nettopp begynte på atkins induksjon, så hadde jeg villet prøve ketolysekuren din. Mitt spørsmål er, går det an å fortsette med din etter induksjonen i atkins? Å hoppe ove den første fasen din, hvis du har noen faser i ketolysekuren, jeg har ikke lest så mye om den, men det står kanskje inne på hjemmesida di, har ikke fått sjekket den så nøye

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 19:23   #25
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Det hørtes spennende ut Torkil!. Jeg kan fortelle deg at hadde det ikke vært for at jeg nettopp begynte på atkins induksjon, så hadde jeg villet prøve ketolysekuren din. Mitt spørsmål er, går det an å fortsette med din etter induksjonen i atkins? Å hoppe ove den første fasen din, hvis du har noen faser i ketolysekuren, jeg har ikke lest så mye om den, men det står kanskje inne på hjemmesida di, har ikke fått sjekket den så nøye

Hei
Egentlig er du på Ketolysekuren når du er på induksjon, med noen små forskjeller. Jeg ser vel ikke den store vits i å bytte. Jeg tror det er best at man følger et opplegg som gir dokumenterte resultater og ikke skifter fra kur til kur. På den annen side så er det intet til hinder for å bytte. I tilfelle
anbefaler jeg DEG å vente til slutten av januar du skal få vite hvorfor i slutten av januar. Fordelen med ketolysekuren er kanskje at du får det du trenger ét sted, nemlig på www.ketolyse.no Kuren har ikke noen faser.
Nille har skrevet et langt innlegg om forskjellene, og hun vet hva hun taler om.

Til Dolcevita.
VG har siden 1. januar (surprise) rakket ned på allt annet enn VG sin slankeklub som forresten har 27000 medlemmer som tilsammen har betalt vel 8 mill. kr for å bli med. ( ps. her på lavkarbo har du en oppegående klub gratis!) Vi har lest artikkeler om at rask slanking fører til hårtap, slankeoperasjoner til alvorlig hjerneskade nå er fet mat ikke slankende ( der røyk Ketolysekuren, Atkins, Fedon, mm) men heldigvis har man VG slankekluben.
Jeg synes det er lavmål av journalistikk å drive på med de artikeler de fører frem, men 8 mill. er jo mye penger. At de reklamerer for egen slankeklub er ok, men deres journalistikk er så lav at vi vel alle gjennomskuer det.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 09:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 12:13
Kanskje noen kan forklare.... uhan Lavkarbo generelt 4 14-04-05 10:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no