Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-07-06, 10:18   #1
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Er det mange av dere med konstantert pcos/insulinresistens som er nærsynte??

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-07-06, 10:24   #2
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Ja, jeg kan nå selv svare som førstemann; jeg er veldig nærsynt. Ble oppdaget rundt 2.klassen på barneskolen. Nå idag har jeg -8....!!!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-07-06, 11:15   #3
Mila
:)
 
Mila sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 4.592
Mila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastisk

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Jeg er nærsynt, -2.75 nå. Har insulinressistens/pco(s?)

__________________
Hilsen Mila
Mila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 23-07-06, 12:40   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Jeg er ikke nærsynt.
Har normalt syn, ihvertfall når jeg testet for ca 6 år siden.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-07-06, 13:00   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Jeg har Pcos og normalt syn.

  Svar med sitat
Gammel 23-07-06, 14:01   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Mine to nieser har begge PCOS og normalt syn

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-07-06, 18:15   #7
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Ikke fått konstantert PCOS, men jeg har diabetes type 2 og er ekstremt insulinresistent. Jeg har vært nærsynt siden jeg var 18 år gammel.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 10:00   #8
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Jeg trakk vel en for rask slutning mellom pcos og nærsynthet.
Jeg leser i Claytons bok om Steinalderkost, og det er INSULINRESISTENS og nærsynthet han hevder kan henge ihop....Har ikke boka her nå, men skal komme tilbake med mere eksakt referat av det han skriver....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 10:07   #9
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Jeg er insulinresistent, og har normalt syn.

  Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 12:23   #10
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Jeg har også insulinresistens.
Har ikke alle PCOS-damer det eller?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 12:42   #11
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Ikke nødvendigvis. Det er fullt mulig å ha PCOS og ikke være insulinresistent. Men er man overvektig er sjansen veldig stor.

  Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 13:03   #12
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Opprinnelig lagt inn av Borealis

Jeg trakk vel en for rask slutning mellom pcos og nærsynthet.
Jeg leser i Claytons bok om Steinalderkost, og det er INSULINRESISTENS og nærsynthet han hevder kan henge ihop....Har ikke boka her nå, men skal komme tilbake med mere eksakt referat av det han skriver....

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg er insulinresistent, og har normalt syn.

hva??! betyr det at vi ikke kan stole 100% på dette med steinalderkost???

uff, beklager.. men jeg er bare litt skeptisk til det..

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 15:54   #13
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Hm...jeg må visst skjerpe meg veldi, assa! Forfatteren av boka heter jo ikke Clayton (hvor fikk jeg det navnet fra??), men Loren Cordain.
Og det som blir sagt ang nærsynthet og insulinresistens er:

"Fordi insulinresistens endrer blodets hormonelle profil til en type som gjør vevsdannelse lettere, har forskere grunn til å tro at insulinresistens er roten til alle sykdommer hvor det skjer en unormal vevsdannelse. En slik sykdom som er svært vanlig, er myopia, nærsynthet, som man tror ca 1/3 av alle amerikanere lider av. Myopia kommer av kraftig vekst av øyeeplet. Selv om øyeeplet ser normalt ut fra utsiden, er det for langt på innsiden til å fokusere ordentlig. Myopia utvikles vanligvis i vekstårene i barndommen, og stabiliseres innen man er først i 20-årene. Nye bevis som antyder insulinresistens i utviklingen av myopia i barndommen, kan være nyttig i forebyggingen av nærsynthet hos små barn." ("Steinalderkost", Cordain , 2005)

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 16:29   #14
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Men jeg utviklet ikke insulinresistens før jeg var i 20-årene, kanskje det er det som har reddet meg?

  Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 19:06   #15
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Jeg har PCOS, og tar metformin, men fikk ikke noe utslag på insulinressistens... rekner med at detvar pga at jeg spiste for lite karber før testen...

jeg er i allefall nærsynt -3,5

og jeg ble nærsynt så og si samtidig som jeg fikk symptomer på PCOS

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-07-06, 14:49   #16
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Et spørsmål til de med pcos.....litt spennende...

Er nærsynt -2,75 på begge øya.

Fikk mine første briller da jeg var rundt 16 år

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 16:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no