Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Noen spørsmål ang C-peptid

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-05-10, 20:10   #1
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Noen spørsmål ang C-peptid

Hvor "starter" et evnt. høyt tall på c-peptid-skalaen?

Er 865 et helt greit tall? Har forstått det sånn at man må opp over 1000 i c-peptid for at legen skal undersøke mer og evnt. gi ut metformin o.l. Er det rett?

Vil tallet bli påvirket av at han har levd på under 15 karb'er i 6 uker før prøven ble tatt?

Har forsøkt å lete rundt etter noen svar, men ble liksom ikke så mye klokere.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 20:24   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Kan dette svaret på lommelegen hjelpe deg?

http://www.lommelegen.no/332330/vekt-og-c-peptid

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 09:32   #3
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Tallene det opereres med der er jo ikke det samme? Nå blir jeg enda mer forvirret...

Hva vil 865 tilsvare i de små tallene tro? Ca 0,8 eller noe?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 13:21   #4
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Hei!
Eg har ein tråd om ca det samme her. Det er ein del tråder rundt om emnet, men har ikkje klart å finne noko spesifikt svar.

I min situasjon så seier svaret frå legen at eg har normale verdier (1,33), men eg har lese meg fram til at normale verdier ikkje nødvendigvis er ønskelige verdiar, og alt over 0,7 (trur eg det var) er "for høgt".

Eg skal til gyn. om ei stund for utredning om PCOS og kjem til å ta det opp då, men om eg ikkje hadde hatt den timen (eller om den ikkje fører nokon stad), vil eg ta det opp igjen med fastlegen min, og om ikkje det fungerer ta det videre til ein annan lavkarbo-vennlig lege.

Om det spiller nokon rolle at han har levd lavkarbo ei stund veit eg ikkje, eg hadde levd lavkarbo i ca 5mnd var det vel før min måling. I boka til Torkil stod det at insulinresistensnivået går til normalt nivå etter ei stund på lavkarbo, men det var det med "normalt nivå" og "ei stund" da. Alt er så relativt.

Eg -trur- at 865 tilsvarer 0,85?

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 14:08   #5
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Takk for svar!

Legen mente forøvrig at det ikke var noen hjelp med lavkarbo og at det eneste som kunne hjelpe ham ned i vekt var treningsstudio og mindre mat.

Jeg angrer litt på at jeg ikke ble med på legetimen hans egentlig...for om legen hadde sett meg med mine såvidt 50 kg måtte han vel skjønne at det ikke er noe feil med maten vi spiser her hjemme sånn i hovedtrekk...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 15:45   #6
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Jeg har på det høyeste ligget på 1450 i C-peptid.
Sist jeg målte lå jeg rundt 800 (hvis jeg ikke husker feil) Da hadde jeg gått på lavkarbo i 1,5 mnd.
Jeg har brukt Metformin til og fra i mange år, men det på grunn av PCOS/barneønske + jeg da konstant lå over 1000.

Jeg mener bestemt at lavkarbokosthold har hjulpet meg å få ned min c-peptid og insulinfølsomhet!!

Normale ikke overvektige mennesker bør ligge på rundt 300-400.

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 18:11   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Dette varierer veldig fra lege til lege. En "vanlig" lege vil høyst sannsynlig anse det for å være en helt normalt C-peptid, mens f.eks. en fedonlege opererer med at en C-peptid over 700 er for høyt og indikerer insulinresistens. Jeg hadde en C-peptid på ca 900 (samtidig som jeg gikk på lavkarbokosthold), og fikk beskjed om at jeg var insulinresistent og fikk metformin for dette da jeg gikk på Fedonklinikken.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 18:45   #8
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Jeg har målt c-peptid for ca 3-4 år siden. Da var verdien min nesten 2000, og legen min sa at det var helt ok, men at jeg stod i fare for å få dia2 senere i livet. Jeg har aldri fått tilbud om metformin og ikke har jeg spurt etter det heller. Det hadde vært interessant å få sjekket verdien nå, etter å ha levd lavkarbo mer eller mindre siden sept-09.

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 21:41   #9
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Hvor "starter" et evnt. høyt tall på c-peptid-skalaen?

Er 865 et helt greit tall? Har forstått det sånn at man må opp over 1000 i c-peptid for at legen skal undersøke mer og evnt. gi ut metformin o.l. Er det rett?

Vil tallet bli påvirket av at han har levd på under 15 karb'er i 6 uker før prøven ble tatt?

Har forsøkt å lete rundt etter noen svar, men ble liksom ikke så mye klokere.

Helt riktig at Fedon klinikken mener at over 700 ikke er bra. Dette er blant annet basert på at dette var det tidligere referanseområdet. Dette ble desverre endret og mange blir ikke fanget opp fordi vanlig leger ikke har nok kunnskap om dette.

Selv oppsøkte jeg min fastlege fordi jeg merket at noe var galt. Svingende blodsukker og la plutselig på meg i en skremmende fart, selv på Fedon kosthold. Jeg tok blodprøver og hadde en c-peptid på 945. Fikk beskjed om at alt var helt fint. Var slettes ikke fornøyd med svaret, fordi jeg kjente at noe var galt, men hva skulle jeg gjøre. Dette var i juni 09. I okt 09 oppsøkte jeg Fedon fordi jeg følte meg sykere og sykere og vekten bare raste enda fortere på selv om jeg prøvde å slanke meg. Da hadde jeg en c-peptid på 1219. Hadde altså økt med 274 på kun kort tid.

Fikk beskjed om at å prøve å slanke meg med denne c-peptiden var som å slanke meg med en håndbrekk på. Dette var en beskrivelse som stemte godt. Ble satt i ketose og har hatt flg verdier etter dette:

Jan 10: 709
Mars 10: 471 .

Så for meg var høyt c-peptidnivå et stort problem. Jeg forsøkte å slanke meg på egenhånd og trente bla 4 ganger i uka. Resultatet var at jeg fortsatte å legge på meg i en skremmende fart. Når jeg la om til ketogent kosthold ble dette raskt bedret og i dag har jeg flotte verdier.

Jeg hadde IKKE slått meg til ro med fastlegens svar. Da må han jobbe mot en naturlov slik jeg forsøkte. Og ja, han har nok gunstigere verdier nå siden han har levd så lavt på karbo. Ønsker dere lykke til!!

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 14:17   #10
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Dette skriver Sofie Hexeberg om emnet, hentet fra boka Frisk med lavkarbo:

Sitat:

Produksjonen av insulin i bukspyttkjertelen begynner med dannelsen av en lang aminosyre som kalles proinsulin. Den spaltes til et molekyl insulin og et molekyl C-peptid.
Insulin er det biologisk avtive hormonetm men på grunn av en relativt lang halveringstid i blodet er konsentrasjonen av C-peptid et bedre mål på insulinutskillelsen enn insulinkonsentrasjonen.
Frem til 2004 var referanseområdet for C-peptid (fastende) ved hormonlaboratoriet på Aker universitetssykehus 240-720 pmol/L.
I 2004 ble referanseområdet endret til 220-1400 pmol/L.
Det nye referanseområdet skyldes ikke en metodeendring, men reflekterer en økt insulinproduksjon i befolkningen og angir på ingen måte optimale verdier.
I analyseboken til hormonlaboratoriet står det følgende:


” Mye tyder på at personer med insulinkonsentrasjon i øvre halvdel av referanseområdet er insulinresistente, og at dette kan ha betydning for lipidprofil, blodtrykk, og kardiovaskulær risiko (det metabolske risikosyndrom).”

Mitt inntrykk er at de fleste leger ikke er kjent med dette, og reagerer derfor ikke på C-peptidverdier som er under 1400 pmol/L.
Jeg bruker 700 pmol/L som øvre grense.
Hva som er optimale nivåer for C-peptid, vet vi ikke.
Studier har vist at et kronisk høyt insulinnivå, enten tilført via sprøyter eller produsert av bukspyttkjertelen, fører til insulinresistens.
En person med diabetes type 1 kan bli insulinresistent ved et høyt inntak av karbohydrater og dermed et stort forbruk av insulin. Dette vil føre til at enda høyere doser insulin er nødvendig for å holde blodsukkeret under kontroll. Resultatet blir ofte overvekt, på samme måte som hos personer som produserer mye insulin selv.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 01:28   #11
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Syns denne artikkelen som Albertine har funnet fram til er bra...

Sitat:

Insulinresistensen forsvinner ikke, men den kan holdes i sjakk. Spiser du lavkarbo så forsvinner symptomene, og kroppen klarer å regulere seg bra selv. Nå er det jo sånn at jo lenger du går med høye insulinverdier jo mer øker de, så hvis du har hatt høye verdier tar det nok en tid før de er nede i normalområdet. Dette har jeg sakset fra en annen side:

"Når det gjelder normalverdier, så må vi først si litt om hva som ligger i dette begrepet. Det såkalte "referanseområdet" ("normalområdet") ligger offisielt i Norge på 0,22 - 1,4 nmol/l. Dette "normalområdet" er satt utfra en studie på hjertesyke, middelaldrende menn i Vestfold, hvor vi selvfølgelig kan forvente at mange av disse er både overvektige og insulinresistente. Øvre "normalområde" ble besluttet økt i Norge i 2002, fra 0,7 til 1,4 som øvre grense, på bakgrunn av studien ovenfor.
Det er altså fra 2002 blitt definert som normalt å ha forhøyde insulinnivåer, og det er det jo også, når vi vet at omtrent en tredjedel av befolkningen har det som kalles insulinresistens, i større eller mindre grad. Med insulinresistens menes det at insulinet "virker dårligere", kroppens celler har blitt "motstandsdyktige" mot insulinvirkningen, og dette resulterer i at kroppen må produsere mer og mer insulin, jo mer insulinresistent man blir. Altså en ond sirkel. "Normalområdet" som går opp til 1,4 nmol/l er altså definert ut fra målinger på middelaldrende personer med en gjennomsnittsalder på 55 år, hvor minst en tredjedel altså er insulinresistente.
Det vi kan slutte av det, er at verdiene som oppgies som "normale", ikke er det samme som ønskelige / optimale verdier. Det er nå altså blitt definert som "normalt" å ha en c-peptid på f.eks. 1,3, i den betydning at det er vanlig i befolkningen. Men det er langt fra ensbetydende med at dette er helsemessig ønskelig eller gunstig !
C-peptid stiger også med økende mengde kroppsfett, og synker med synkende mengde kroppsfett.

For å finne ut om man er insulinresistent (hvilket 80-90%; av overvektige er)(Mao. er det stor sjanse for at du er det) så må man også ha en rekke andre tallverdier og blodprøvesvar enn bare c-peptid.
Men ut fra praktiske hensyn, så kan man sette opp følgende tall for ønskelige c-peptid verdier:

Ideelt: 0,3-0,4 (hos friske, ikke insulinresistente, slanke personer)

Sannsynlig insulinresistens: verdier >; 0,7

Betydelig insulinresistens:>; 1,0

Når man har c-peptid over 1,0 så er man sannsynligvis så insulinresistent at det kan være fornuftig å forsøke medikamentell behandling med et preparat som heter metformin / Glucophage, i en periode. Dette senker insulinresistensen, og kroppen svarer således med å kunne produsere mindre insulin. Hvilket er ønskelig, i forhold til vektnedgang, da det å forsøke å slanke seg med så høye insulinverdier som f.eks. du har, er som å forsøke å kjøre bil med håndbrekket på."

Hvis du vil ha metformin så synes jeg du skal be om at legen tar prøver av deg. Men husk at et lavkarbo kosthold gjør omtrent det samme for kroppen som Metformin, så jeg vil tro at når insulinverdiene senkes så vil du oppleve at symptomene ikke blir så markante?

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 01:49   #12
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Opprinnelig lagt inn av Lullen, her.

Syns denne artikkelen som Albertine har funnet fram til er bra...

Dette er et sitat fra det svaret på lommelegen.no av Dr. Barexstein som jeg linket til helt først i tråden.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 13:11   #13
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Dette er et sitat fra det svaret på lommelegen.no av Dr. Barexstein som jeg linket til helt først i tråden.

Følger ikke med i timen jeg

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 13:13   #14
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Takk for supre svar! Nå er jeg blitt endel klokere...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 21:02   #15
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

For å avgjøre om en person er insulinresisten leste jeg at man måtte ta en rekke andre prøver i tillegg til c-peptid. Hvilke prøver er dette?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 22:09   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål ang C-peptid

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

For å avgjøre om en person er insulinresisten leste jeg at man måtte ta en rekke andre prøver i tillegg til c-peptid. Hvilke prøver er dette?

Man må i hvert fall ta fastende blodsukker og langtidsblodsukker. Fastlegen min mente mine c- peptid verdier på 1100 var greie i forhold til insulinproduksjon, mens diabets- legen steilet, for sett sammen med mine (den gang) skyhøye blodsukkerverdier og langtids på nesten 10, var det slett ikke bra i det hele tatt, skjønte jeg.
C- peptid sier jo egentlig noe om insulin- nivået i kroppen og jo mer insulin, jo dårligere respons. Om blodsukkeret er fint, gjør jo inulinet i hvert fall jobben sin, om det så må litt mer til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
C-peptid camryn Fysisk og mental helse 4 19-05-10 12:25
Kan noen være så snill å svare på noen spørsmål? bobbla Dr Lindbergs 4 18-01-09 20:57
Noen spørsmål: nalana Optimal Ernæring 3 09-08-06 11:17
Noen spørsmål - noen som kan svare? Mokia Lavkarbo generelt 3 08-01-05 14:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no