Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Trenger at noen oppklarer litt for meg

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-11-11, 12:09   #1
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Trenger at noen oppklarer litt for meg

Jeg har lest og lest, både Atkins-boka og her. Har blitt litt klokere, men også litt forvirret. Trenger det tydeligvis inn med teksjeer her

Trenger at noen oppklarer noen ting for meg J

Jeg har nå vært i ketose i en mnd. Vektnedgangen går veldig treigt, har gått ned rundt 2 kilo.
Har vært i ketose hele tiden uten avbrudd. Trener nesten hver dag.
Jeg drikker masse vann, minst to liter. Veldig lite kaffe og mye grønn te. Drikker ikke noe annet. Spiser heller ikke sukkerfritt som drops og tyggegummi.
Justerte opp fettmengden for et par uker siden (etter jeg leste det i nybegynnertråden), men er ikke sikker på om det hjalp stort. Skal ned fra 74 til 60 kg.



1: Jeg leste et sted av formen kan være litt dårlig i begynnelsen av ketose, men på meg er det omvendt. De første par ukene var formen heller ganske bra. Treningen gikk greit, men nå er den helt elendig! Føler meg svak og klarer ikke det jeg klarte for et par uker siden. Spiser omtrent det samme, bare mer fett. Hva er grunnen til dette? Burde jeg øke inntaket av karber? Trodde formen heller skulle bli bedre. Er det noe jeg kan gjøre for å ikke føle meg så slapp? Hvorfor tror dere den dårlige formen kommer nå og ikke i begynnelsen?


2: Jeg trodde man ikke burde være i ketose mer enn to uker, men leser stadig her at mange er i ketose lenge. Jeg holder altså på med Atkins og burde vel snart over i vedvarende vekttap-fasen? Dvs jeg skal snart ut av ketose ved å øke på med karber? Samtidig leser jeg at man kanskje må være i ketose lenger hvis man ikke går ned i vekt. Er litt forvirret her….. Jeg syns vedvarende-fasen virker litt komplisert. At man må veie maten. Det gjør jeg ikke nå. Passer bare på at jeg ikke spiser for mye karber og holder meg i ketose.

3: Dette med utskeielser. Til jul har jeg holdt på med Atkins i et par-tre mnd. Da er det jo mulig det blir en sjokolade eller to. Hvordan skal jeg takle dette når jeg egentlig har kommet så langt? Burde jeg snart ut av ketose? Hvis jeg blir i ketose, hvor mye kan det ødelegge for meg hvis jeg faller ut av ketose i julen? Hvis man faller ut av ketose, må man da begynne på nytt og ta hele induksjonen på om igjen?



4: Jeg er veldig usikker på om jeg skal begynne å spise mer karber og ut av ketose siden vektnedgangen går så treigt. Hvordan burde jeg tenke fremover? Jeg har jo tross alt vært i ketose i en mnd og burde vel snart spise mer karber selv om jeg ikke går ned?

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 12:48   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Trenger at noen oppklarer litt for meg :)

For det første er 2 kg på 4 uker kjempebra! Det er jo en smørpakke pr uke! Og jeg vil jo si det er spesielt bra velttap siden du ikke er sånn ekstremt overvektig.

Hvorfor skulle vi ikke kunne være i ketose i mere enn 2 uker? I såfall ville jo menneskeheten tatt skade av det for noen hundretusen år siden, for da var man i ketose over mange måneder ad gangen. Skal du inn og ut av ketose hver 14. dag vil jo det bli en belastning for kroppen som må starte på nytt hele tiden.

Les disse to trådene:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092 Alt du har ønsket å vite om ketose

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970 Til alle nybegynnere på lavkarbo

Jeg har ikke atkinsboka, så jeg kan ikke svare spesifikt for atkins, men ketogen kost har jeg spist siden mars 2009..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 12:51   #3
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Sv: Trenger at noen oppklarer litt for meg :)

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

For det første er 2 kg på 4 uker kjempebra! Det er jo en smørpakke pr uke! Og jeg vil jo si det er spesielt bra velttap siden du ikke er sånn ekstremt overvektig.

Hvorfor skulle vi ikke kunne være i ketose i mere enn 2 uker? I såfall ville jo menneskeheten tatt skade av det for noen hundretusen år siden, for da var man i ketose over mange måneder ad gangen. Skal du inn og ut av ketose hver 14. dag vil jo det bli en belastning for kroppen som må starte på nytt hele tiden.

Les disse to trådene:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092 Alt du har ønsket å vite om ketose

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970 Til alle nybegynnere på lavkarbo

Jeg har ikke atkinsboka, så jeg kan ikke svare spesifikt for atkins, men ketogen kost har jeg spist siden mars 2009..

Jeg mener at det står i Atkins-boka at man ikke bør være i ketose mer enn 14 dager.

De to trådene har jeg lest, men kunne ikke finne svaret på akkurat disse spørsmålene der

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 12:55   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Trenger at noen oppklarer litt for meg :)

Opprinnelig lagt inn av sonjaera, her.

Jeg mener at det står i Atkins-boka at man ikke bør være i ketose mer enn 14 dager.

De to trådene har jeg lest, men kunne ikke finne svaret på akkurat disse spørsmålene der

Atkins selv var jo i ketose i flere år av gangen. Han åt visstnok feks kun inuittmat et helt år( fett og kjøtt, sel mm) og følte seg topp. Søk på ketose her inne og les deg opp.

Høres det logisk ut å gå inn og ut av ketose og starte opp den ketogene prosessen gang på gang? Mange her kommer jo ikke skikkelig i gang før etter 2-4 uker, skulle man liksom avbryte prosessen hver gang man kommer i gang med å forbrenne fett?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 13:02   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trenger at noen oppklarer litt for meg

Det står nok ikke at man ikke skal være i ketose mer enn 14 dager. Man skal leve ganske strengt de første 14 dagene også KAN man øke på med karbohydratene, steg for steg, frem til man finner ut hvor høyt man kan ligge og hvor karbohydratene kan kommer fra, for at man fortsatt skal gå ned i vekt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 13:08   #6
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Sv: Trenger at noen oppklarer litt for meg :)

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Atkins selv var jo i ketose i flere år av gangen. Han åt visstnok feks kun inuittmat et helt år( fett og kjøtt, sel mm) og følte seg topp. Søk på ketose her inne og les deg opp.

Høres det logisk ut å gå inn og ut av ketose og starte opp den ketogene prosessen gang på gang? Mange her kommer jo ikke skikkelig i gang før etter 2-4 uker, skulle man liksom avbryte prosessen hver gang man kommer i gang med å forbrenne fett?

Nei, det er ikke det jeg mener. Jeg trodde at man etter de første 14 dagene skal spise seg gradvis ut av ketose. Ikke gå ut og inn av den.
Ut og inn vil man vel kanskje gå etter en tid når man har gått ned den vekten man vil og begynner med det kostholdet man skal ha resten av livet. Når man kan unne seg en utskeielser i ny og ne.

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 15:30   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trenger at noen oppklarer litt for meg

Opprinnelig lagt inn av sonjaera, her.

Jeg har lest og lest, både Atkins-boka og her. Har blitt litt klokere, men også litt forvirret. Trenger det tydeligvis inn med teksjeer her

Trenger at noen oppklarer noen ting for meg J

Jeg har nå vært i ketose i en mnd. Vektnedgangen går veldig treigt, har gått ned rundt 2 kilo.
Har vært i ketose hele tiden uten avbrudd. Trener nesten hver dag.
Jeg drikker masse vann, minst to liter. Veldig lite kaffe og mye grønn te. Drikker ikke noe annet. Spiser heller ikke sukkerfritt som drops og tyggegummi.
Justerte opp fettmengden for et par uker siden (etter jeg leste det i nybegynnertråden), men er ikke sikker på om det hjalp stort. Skal ned fra 74 til 60 kg.


Spiste du veldig lite fett i starten? Du trener mye, dette er ikke uvanlig kan redusere hastigheten på vektnedgang. Ikke skal du så veldig mye ned i vekt heller, hva er BMI'en din nå? Bruk målebånd sammen med vekta, det kan kanskje gi noen aha opplevelser?



Sitat:

: Jeg leste et sted av formen kan være litt dårlig i begynnelsen av ketose, men på meg er det omvendt. De første par ukene var formen heller ganske bra. Treningen gikk greit, men nå er den helt elendig! Føler meg svak og klarer ikke det jeg klarte for et par uker siden. Spiser omtrent det samme, bare mer fett. Hva er grunnen til dette? Burde jeg øke inntaket av karber? Trodde formen heller skulle bli bedre. Er det noe jeg kan gjøre for å ikke føle meg så slapp? Hvorfor tror dere den dårlige formen kommer nå og ikke i begynnelsen?

Hvis du spiste lite karbohydrater OG lite fett i starten av kostholdsendringen, kan formen like gjerne skyldes at du rett og slett spiste altfor lite mat. I min karriere som pulverslanker ble jeg seriøst helt hyperform etter bare 2-3 dager på så lite energi inntatt.
Nå når du har økt på med fett, er kroppen i gang med og sette i gang fettforbrenningen noe som faktisk kan ta 2-8 uker, dette er inviduelt.
Dette er ikke noe som er gjort i løpet av en uke eller to. Hormonene dine skal balanseres og kroppen skal venne seg på og ikke forbruke "sukker" som energi, men fett. Mye arbeid for en kropp, og når du samtidig trener hver dag, blir det litt tøft. Ta hensyn til at du er i en omstillingsperiode, og ro ned et par uker med treningen. Du kan fint trene, men ikke tren på makspuls og slit deg ut. Kjør ned tempoet istedet.



Sitat:

2: Jeg trodde man ikke burde være i ketose mer enn to uker, men leser stadig her at mange er i ketose lenge. Jeg holder altså på med Atkins og burde vel snart over i vedvarende vekttap-fasen? Dvs jeg skal snart ut av ketose ved å øke på med karber? Samtidig leser jeg at man kanskje må være i ketose lenger hvis man ikke går ned i vekt. Er litt forvirret her….. Jeg syns vedvarende-fasen virker litt komplisert. At man må veie maten. Det gjør jeg ikke nå. Passer bare på at jeg ikke spiser for mye karber og holder meg i ketose.

Du kan være i ketose over lengre tid, feks på ketolyse er 6 mnd satt som anbefalt før man tar en periode med høyere kh-inntak. Du må selv finne ut hvor mye du bør ned i vekt før du endrer til vedvarende.

Når det gjelder din kommentar om at det er komplisert og veie mat - vel det er ikke komplisert i det hele tatt - MEN det er energikrevende både og sette seg inn i et helt nytt kosthold OG planlegge mat og måltider. Slik er det med alt nytt man lærer seg - om det er gjennom studier eller endring av kosthold. Den første tiden leser man og prøver og forstå, så prøver man ut og gjør gjerne feil, men det lærer man av. Deretter gjentar man til ting "sitter" i fingrene. Det er lettere og gjennomføre endringer om motivasjonen som ligger bak er klar og tydelig, og målet det samme. Ingenting kommer flytende på ei fjøl - man må dessverre jobbe litt for å lære seg og beherske ny kunnskap...

Sitat:

3: Dette med utskeielser. Til jul har jeg holdt på med Atkins i et par-tre mnd. Da er det jo mulig det blir en sjokolade eller to. Hvordan skal jeg takle dette når jeg egentlig har kommet så langt? Burde jeg snart ut av ketose? Hvis jeg blir i ketose, hvor mye kan det ødelegge for meg hvis jeg faller ut av ketose i julen? Hvis man faller ut av ketose, må man da begynne på nytt og ta hele induksjonen på om igjen?

Forstår ikke hvorfor du skal spise sjokolade i jula. Det er instant sukker, og vil tulle til fettforbrenningen din. Du må selv se på om det er verdt det de minuttene det tar og fortære den Velg heller bedre alternativer som mørk - mørk sjokolade, eller lag noen av de flotte lavkarbo-godisene du finner oppskrift på her inne.
Spiser du høykarbo i et par dager, må kroppen din ha noen dager på å tømme glukoselagrene og begynne og forbrenne fett igjen. Såvidt jeg husker er det ikke anbefalt og skeie ut under induksjonen. Du vil jo selv se hva som skjer med vekta og formen, og så finne ut hvordan du skal fortsette. Det du MÅ være forsiktig med - er å spise sjokolade OG samtidig spise masse fet mat. Dette kan gjøre at du reelt legger på deg, og altså ikke bare akkumulerer vann...

Hva slags planer har du for kostholdet ditt etter at du har nådd målvekt? Vil du fremdeles spise lavkarbo, eller skal du tilbake til noenlunde slik du spiste før?



Sitat:

4: Jeg er veldig usikker på om jeg skal begynne å spise mer karber og ut av ketose siden vektnedgangen går så treigt. Hvordan burde jeg tenke fremover? Jeg har jo tross alt vært i ketose i en mnd og burde vel snart spise mer karber selv om jeg ikke går ned?

Dette er jo ikke en uvanlig tankegang. Mange hiver seg over justeringer av kostholdet etter en uke eller to med vektstagnasjon. I ditt tilfelle går du fremdeles ned i vekt. Du kan ikke tvinge kroppen til å øke vektreduksjonen, du må nesten bare ta det du kan få så lenge du spiser riktig etter i ditt tilfelle atkins. Utålmodighet er den verste fiende når man skal nå et mål, men ting blir ikke alltid slik man forventer

JEG ville skrudd ned forventningene om rask nedgang. Lest og lært og lest igjen slik at jeg hadde forstått atkins-prinsippene. Brukt atkins-delen av forumet, og ellers spurt slik du gjør nå om det er noe du lurer på. Deretter ville jeg vurdert hvordan jeg endte opp med overvekt, selv om jeg antar at det i ditt tilfelle ikke er så veldig mye det er snakk om? Husk at DIN målvekt og kroppens målvekt ikke nødvendigvis er den samme heller
Bli kjent med kostholdet, bli komfortabel. 4 uker er veldig kort tid, for min del tok det 3 måneder før jeg følte at "tankegangen" satt og ting gikk lettere uten at jeg måtte kløne så fælt med veiing og sjekking av karboinnhold i matvarer.
Mens du nå går ned jevnt og trutt (noe som gjør at sannsynligheten for at du holder vekta etterpå blir større), tenk gjennom hvordan du vil spise når du har nådd målvekt. Planlegg ting du har savnet som du kan innlemme litt og litt.

Bare litt tanker om innlegget ditt - husk at jeg vet ikke mer om deg enn du deler her, så mulig jeg har helt skivebom innimellom

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 12:36   #8
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Trenger at noen oppklarer litt for meg :)

Opprinnelig lagt inn av sonjaera, her.

Nei, det er ikke det jeg mener. Jeg trodde at man etter de første 14 dagene skal spise seg gradvis ut av ketose. Ikke gå ut og inn av den.
Ut og inn vil man vel kanskje gå etter en tid når man har gått ned den vekten man vil og begynner med det kostholdet man skal ha resten av livet. Når man kan unne seg en utskeielser i ny og ne.

Induksjonen varer i MINST 14 dager, ikke MAKS :-) Bare sånn i tilfelle noen titter innom denne tråden og lurer på dette. Jeg limer inn fra Atkins-boka jeg tilfeldigvis har i pdf-format:


KEY POINTS!

• Induction lasts a minimum of fourteen days but can be safely followed much longer.
• After two weeks doing Induction, most people begin to feel dramatically better.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg trenger litt hjelp fra dere som kan litt, om jeg spiser rett eller ikke? TreningsFrøkna Mer enn 30 kg overvekt 10 07-02-11 19:49
Vil fortelle litt om ketolyse for meg, og håper noen kan gi meg litt tilbakemeldinger hilde29 Ketolysekuren 9 26-01-09 13:25
Helt ny og trenger litt hjelp av Torkil og dere andre med litt erfaring digger Ketolysekuren 4 07-01-09 23:35
Kan noen hjelpe meg og regne litt på noe? Er litt usikker på en ting h.e.l.e.n.e Ketolysekuren 4 25-08-08 23:13
Noen med isjaslignende smerter? Trenger litt input mofe Fysisk og mental helse 16 02-06-07 21:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no