Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-02-13, 18:39   #26
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Per år er en del av måleenheten. Det gir ikke meningen å si at forbruket har økt med 23kg per person uten å ta med en tidsenhet. Hvis jeg sier at jeg spiser 50kg kjøtt så er det veldig vesentlig om dette er per år, per mnd eller per dag.

I vanlig matematikk ville man funnet "per år" i nevneren.


Per år peker ikke tilbake på periode 89-08, det indikerer at det er det årlige forbruket som har økt.

Det årlige forbruket HAR jo ikke økt med 23 kg. Hvis du har en lønnsøkning på 1000 kr pr år i en periode på 20 år da regner jeg med at du forventer å få 20000 kr og ikke 1000 kr fordelt på 20 år?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 18:47   #27
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Det må jo bli krøll når ein skriv ut matematiske einingar med ord. Kall det årleg forbruk, så er problemet løyst.

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 18:55   #28
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

* Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person per år. Det minsket til 74 kilo i 2010, men økte igjen til 75 kilo i 2011.

Lønna har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte den med 1000 kr per person per år. Og det er ??? kr?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 19:42   #29
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det årlige forbruket HAR jo ikke økt med 23 kg. Hvis du har en lønnsøkning på 1000 kr pr år i en periode på 20 år da regner jeg med at du forventer å få 20000 kr og ikke 1000 kr fordelt på 20 år?

Jo, det årlige forbruket har økt med 23 kg kjøtt pr person. Denne økningen har skjedd over en periode fra 1989 til 2008. Med andre ord, en person spiser i 2008 23 kg mer kjøtt enn en person i 1989 gjorde.

Det du skriver med lønnsøkning er annerledes. Der skriver du ettertrykkelig at økningen er PER år.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 19:46   #30
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Jo, det årlige forbruket har økt med 23 kg kjøtt pr person. Denne økningen har skjedd over en periode fra 1989 til 2008. Med andre ord, en person spiser i 2008 23 kg mer kjøtt enn en person i 1989 gjorde.

Det du skriver med lønnsøkning er annerledes. Der skriver du ettertrykkelig at økningen er PER år.

Det er jo det det står i den opprinnelige teksten også, per år.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 19:56   #31
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er jo det det står i den opprinnelige teksten også, per år.

Nei. Det sitatet i første post er: I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person per år.

Du skriver først ettertrykkelig at økningen er per år, men så i neste post endrer du det til per person per år, altså en lønnsøkning på 1000 kr i en periode fra 1989 til 2008.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 20:07   #32
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Jo, det årlige forbruket har økt med 23 kg kjøtt pr person. Denne økningen har skjedd over en periode fra 1989 til 2008. Med andre ord, en person spiser i 2008 23 kg mer kjøtt enn en person i 1989 gjorde.

Det du skriver med lønnsøkning er annerledes. Der skriver du ettertrykkelig at økningen er PER år.

Takk, nå forstår selv jeg det

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 20:13   #33
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Takk, nå forstår selv jeg det

Jeg forstår godt hva som menes jeg også, jeg synes bare formuleringen er lite heldig.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 22:45   #34
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

I vanlig matematikk ville man funnet "per år" i nevneren.

Problemet når man skriver en formel/måleenhet som består av flere komponenter ut som tekst, så kommer det ikke nødvendigvis fram hva som er i nevneren. Som her.

Det er akkurat som når skolebarn stresses på å sette parentes og komma på rett sted, for å gjøre meningen entydig.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg forstår godt hva som menes jeg også, jeg synes bare formuleringen er lite heldig.

Nemlig.

Meningen blir bare entydig om man leser setningen med "rammer" som begrenser tolkningen.

Men photo hadde den mest interessante kommentaren. Måler de på samme måte før og nå? Så nettopp et oppslag (hvor troverdig det nå er) om at 50 % av mat kastes, og at mye mer mat kastes enn før. Hvor kastes maten, og er det regnet inn? Regnes mat kjøpt direkte fra produsent, eller selvdyrket inn (vil tro det var mye mer av det før, også i forrige generasjon)?

Det er overhodet ikke opplagt at dette er regnet ut på en fornuftig måte som tar hensyn til alle faktorer som burde vært med.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 00:19   #35
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Det teksten sier, kanskje forklart litt bedre er:

Gjennomsnittsnordmannens årlige kjøttinntak i 2008 er 23kg høyere enn det var i 1989.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 00:38   #36
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Det teksten sier, kanskje forklart litt bedre er:

Gjennomsnittsnordmannens årlige kjøttinntak i 2008 er 23kg høyere enn det var i 1989.

Ja. Opplagt den egentlige meningen. Bare tvetydig skrevet, opprinnelig

Neste spørsmål er om det stemmer.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 02:10   #37
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Det er engrostall, altså beregnet fra innkjøp. Tallene kan selvfølgelig ikke tas helt bokstavelig, men det gir en god pekepinn. Mat som er spist hos andre er ikke regnet med, og tror heller ikke det er tatt med ting man spiser på restaurant o.l.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 23:37   #38
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Det er engrostall, altså beregnet fra innkjøp.

Innkjøp av rent kjøtt, eller kjøttprodukt? (Siden kjøttprodukter inneholder ganske så mye annet enn kjøtt.)

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenge litt hjelp, har en del spørsmål! Bathory Lavkarbo generelt 5 30-04-10 11:49
Nødhjelp Serenio Generell diskusjon 6 30-09-09 19:57
Hei alle gamle og nye MorStine Ketolysekuren 18 17-09-09 12:27
Gamle sommerkoteletter! Nannah Spørsmål om matvarer og oppskrifter 24 25-05-09 14:48
Hva om sticksene er for gamle? vossajinto Ketolysekuren 6 25-11-08 17:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no