Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

ME og kosthold

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-07, 20:07   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk
Question

ME og kosthold

Jeg vet vi er flere her med lignende sykdommer, og jeg søker råd fra dere som har lyktes med å bli bedre av sykdommene. TheMonk, jeg spør bl a deg

Saken for min del er at jeg tilsynelatende ikke har noen effekt av lavkarbo lenger, og i løpet av tida jeg har gått på lavkarbo (to-tre år) fått irritabel tarm i tillegg til de andre symptomene. Jeg tåler bl a ikke smoothies (med rå egg og frosne bær, ikke noe melkeprodukt) og en del melkeprodukter, jeg får vondt i magen og diaré av dem. Akupunktøren ber meg holde meg unna hvete, alle melkeprodukter av kumelk og all rå mat. Hun ber meg spise rent og ikke fett kjøtt, jeg har ikke våget meg på å udype temaet fett generelt ...

Med disse begrensningene (hvete er jo greit å holde seg unna) synes jeg det blir for begrenset og vanskelig å spise lavkarbo. Og ærlig talt er jeg i tvil om veldig begrenset karboinntak er særlig sunt for meg, siden jeg reagerer kraftig med influensasymptomer o. l. i ketose.

Jeg har også lest nylig (husker ikke hvor ) at mettet fett ikke er så gunstig for fibromyalgipasenter, en diagnose som jo ligger tett opp til ME.

Noen synspunkter?


Sist redigert av Huldr : 19-03-07 kl 20:55.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:18   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: ME og kosthold

- sukker og hvete
+ omega 3

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:19   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: ME og kosthold

Jo, det var i "Finn din Sone" av Barry Sears jeg leste det med mettet fett ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:37   #4
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: ME og kosthold

Veldig interessant og spennende å se.

Naprapaten jeg var hos i dag er opptatt av kosthold og matintoleranser...Tror på lavkarbo-mat. Skal snakke mer om det neste gang.

Selv har jeg vel erfart at jeg har det bedre på lavkarbo, bare det ikke blir for lavt over for lang tid. Blir litt deppa da, tror jeg

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 21:08   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: ME og kosthold

Jeg har også funnet ut at ekstrem lavkarbo over lengre perioder ikke er så gunstig. Det fungerer i en ukes tid, men så er det greit å introdusere litt mer karbohydrater.

Jeg er i bedre shape om jeg spiser et par tynne skiver med esekielbrød om dagen. Gjerne litt biola sammen med en neve blåbær og bringebær. Det gjelder vel å finne den rette balansen med karbohydrater og fett. Ellers har jeg ikke kuttet noen allergimatvarer. Fett går greit, også store mengder mettet fett. Ingen restriksjoner der. Spiser rå eggeplommer, bacon og ost daglig.

For å bli kvitt fordøyelsesplagene må jeg blant annet ta større doser omega-3 daglig. Det er viktig med ME. C-vitamin er jeg også nødt til å ta en del av. Et annet problem er tilbakevendende mageinfeksjoner som følge av dårlig immunforsvar. Da er det greit å ha en boks olivenbladekstrakt i skapet, i tilfelle du skulle spise noe litt for dårlig stekt kjøtt eller noe. Ellers har jeg brukt litt alternative metoder for å bli kvitt mageproblemer. Blant annet urtekurer og en form for elektroterapi. Går daglig på Combizym, fordøyelsesenzymer for å lette presset på kroppen. Det hjelper på dagsformen. Gelatin har jeg også funnet ut at hjelper mot irritert magesekk, og dermed mot intoleranser.

Jeg tror mye av problemene kommer av gjenstridige infeksjoner i mage og tarm. Hvis du får bukt med dette og får bygget opp immunforsvaret, så blir mye av intoleransene borte, og du kan spise mer vanlig. Da får du mer krefter, og kan leve mer vanlig, noe som igjen hjelper på sykdommen. Det er også viktig å finne sine avslappningsmetoder. Det være seg Tai Chi, pusteøvelser, meditasjon eller ett eller annet. Har ikke så mye å si hva det er.

Nå har jeg faktisk jobbet 10-timers dager i en drøy uke, og jeg klarer meg fint. Det var helt utenkelig for et par år siden. Da orket jeg ikke å bli med kameratene mine på kino en gang, fordi det var så slitsomt. Mesteparten av æren for det går til Huldaklinikken i Oslo, og deres litt vel alternative metoder. Hett tips der.

Nå har jeg rota meg bort i skrivinga her. Konklusjonen var vel egentlig at du med fordel kan følge en litt mer liberal form for lavkarbo (uten å spise søppelmat da), og at du kan spise så mye fett som kroppen din føler for. Og så må du gjøre en del andre tiltak for å bedre fordøyelsen.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 21:34   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: ME og kosthold

Tusen takk! Kjempeflott info. Her er det jo mye som står i motsetning til det akupunktøren min sier, men så har vel heller ikke hun veldig peil på lavkarbo ...

Hun er ikke begistret for store mengder av noe, så jeg har begrenset C-vitaminene, som jeg tok store doser av for å hjelpe på de evinnelige forkjølelsene mine. Men det har faktisk gått greit å kutte ut dette, sikkert fordi akupunturen hjelper.

Avslapningsøvelser skal jeg definitivt gjøre mer av, og finne noe som passer meg

Skal lese dette flere ganger, og sjekke ut Huldaklinikken også kanskje ... Takk for tips!

Forresten utrolig flott at du har blitt så bra! Det må jo føles fantastisk!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 16:22   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: ME og kosthold

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/03/496876.html

Sitat:

Ved Balderklinikken i Oslo får ME-pasienter grønne kost-råd.

Sikkert gammelt nytt, men tenkte nå å linke allikevel, da

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:29   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: ME og kosthold

Flott at du gjorde det! Hadde ikke sett artikkelen.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 20:09   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: ME og kosthold

Det var en større artikkel om ME i går, i VG eller Dagbladet.. Bra at det blir mere fokus på denne sykdommen

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 15:04   #10
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: ME og kosthold

Hei! Vil bare komme med denne lenken, i forbindelse med at du tar opp C-vitamin også videre:

http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=6039

Her står det at om en tar store doser av bl.a. C-vitamin og sink, kan en få alvorlig mangel på kobber. Kanskje gjelder ikke dette deg, men det kan jo være noe å ta en titt på?
Balanse i mineraler er veldig viktig.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppgave om barnehagens rolle (kosthold) Helene Barns kosthold 18 18-06-06 20:22
Angående lavkarbo blandet med vanlig kosthold Kanari Lavkarbo generelt 6 28-03-06 21:15
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19
Kosthold og barns vekst Marianne Barns kosthold 9 04-10-04 17:01
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no