Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Lavt stoffskifte?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-09, 18:42   #1
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Lavt stoffskifte?

Nå er jeg så forvirret at jeg skriver her for å få råd.. uff.

Jeg har skrevet tidligere at jeg mistenker at jeg har lavt stoffskifte. Jeg var operert som barn pga feil i utviklingen av skjoldbruskkjertelen, og to ganger var de også inne for å fjerne avleiringer som ikke kroppen greide kvitte seg med selv.

I fjor vår gikk jeg til legen med to ærend, jeg var SIKKER på at jeg hadde lavt stoffskifte (etter å ha snakket med min far, som jobber i helsevesenet også), og jeg mistenkte at jeg hadde allergi. Allergitesten var veldig positiv, mens stoffskifteprøvene var litt blandede. Fikk beskjed om at jeg hadde høyt nivå av anti-TPO, men at de andre verdiene for nå var "innenfor normalen" og dermed var det ingen krav til behandling. Greit nok, der og da følte jeg meg egentlig litt kvikkere - jeg tok jo blodprøvene mens jeg var i ketose og hadde all den ekstra energien det førte med seg!

Var også inne på ultralyd av skjoldbruskkjertelen, de fant noen uregelmessigheter i vevet, men jeg fikk ikke komme inn til endokrinologisk på dette tidspunktet pga for lange ventelister og noe med vurdering av risiko for at det kunne være kreft (siden jeg ikke var vurdert som i risiko for kreft, fikk jeg altså ikke no mer kontroll!).

Var inne igjen nå før jul for å ta nye prøver, og nå var jeg tilbake i min "gamle" form, dvs ute av ketose. Har et søvnbehov som ikke ligner grisen, fryser og har KONSTANT kalde fingre og ben (har også lav kroppstemperatur, som regel rundt 36,2), dere som leser journalen min vet at jeg spiser kanskje bare 2 måltid om dagen og klarer meg på det (lite apetitt). Jeg vet jo at disse tingene KAN være andre ting, men samtidig føler jeg det er for mange tilfeldigheter til at det er så lett for legen å feie bort stoffskiftet som et mulig problem. Jeg gikk jo også drastisk opp i vekt som 19-åring, kilo som jeg enda jobber med å bli kvitt den dag i dag.. deler av det skylder jeg selv på overspisning - men et elendig stoffskifte kan jo ha hjulpet også den prosessen...

Fikk ikke noe brev nå etter forrige stoffskifteprøve før jul, var innom kontoret for å etterlyse resultater da hu i skranken sa de prøvene vi tok (alt unntatt anti-TPO selvfølgelig ) var "normale". Hva defineres egentlig som normalt når jeg allerede har fått beskjed om at antistoffene er forhøyet?

Vurderer nå å dra på nytt ned på legekontoret og kreve å få resultatene fra disse to stoffskifteprøvene mine utlevert, slik at min far eller en annen lege kan vurdere verdiene mine. Ville først bare høre deres vurdering av disse tingene jeg beskriver, for å se om det bare er meg eller om det er fler som synes dette høres litt rart ut

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 18:48   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Du har krav på å få vurdert resultatet av en "tredjepartslege" dersom det er tvil eller uenigheter om resultater. Jeg ville bedt om å få de ut. GJorde det selv, fordi homeopat sa han kunne forklare meg litt hva de forskjellige tingene var (han som først mistenkte insulinresistens før han hadde sett prøvene). Var lei av at samme hva jeg spurte om når ting ikke passet med referansene sa min gamle lege at "det er vel bare sånn".
De ble dritsure og nærmest ufine da jeg ba om å få de ut hos legen, men de visste jo jeg hadde retten på min side.
For meg førte det forøvrig til legebytte, mye mer forståelsesfull lege, og mye bedre oppfølging og forklaringer.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 18:56   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Som Carisma sier, er det DINE prøvesvar, så bare be om å få en utkrift!
(Vær kritisk til hvem som tolker dem, det er ikke alle som kan sammenhenger mellom forskjelige verdier etc)

På den annen side: at et prøvesvar er forhøyet, betyr ikke nødvendigvis at det er sykelig!
For eksempel, jeg har forhøyede leververdier. Den ene verdien har normalområde opp til 35. Jeg har over 70 uten at det egentlig betyr noe. Ved farlige tilstander i leveren vil verdiene ligge opp mot 2000 eller mer!
At man er litt annerledes enn gjennomsnittet, betyr jo ikke automatisk at det er noe galt!

Føler du selv at du ikke blir tatt på alvor, BYTT LEGE!!!

Det kan du gjøre her:http://www.nav.no/page?id=361

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:00   #4
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Burde kanskje lagt til at det med anti-TPO er så forhøyet hos meg at hu legen sier jeg med 100% sikkerhet blir å utvikle lavt stoffskifte på et eller annet punkt.. sorry Tusen takk for flotte svar sålangt - jeg blir nok å følge rådet deres og hente ut resultatene ja!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 20:08   #5
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavt stoffskifte?

Hei Marita!

Jeg ser du lurer på stoffskifteprøvene dine, og jeg vil først bekrefte det de andre sier her inne. Skaff deg prøveresultatene dine skriftlig. Det har du krav på, det er tross alt DIN kropp og DINE resultater!

At stoffskifteprøvene er "innenfor normalen" betyr ikke at de er normale for deg. Grensene er litt forskjellige fra laboratorium til laboratorium, men de er altså laget basert på prøver tatt av et utsnitt FRISKE mennesker. De 2,5% høyeste ogt laveste tallene blir fjernet, og så sitter man igjen med "normalen". Men om normalen på en prøve f.eks ligger på 9-24 (det gjør fT4-prøven min), så betyr det jo IKKE at DU er frisk hvis du har 10. Du ligger jo fortsatt innenfor normalen, men kanskje normalverdien DIN faktisk er på 20... Da vil du føle deg veldig dårlig på 10. Mange leger har dessverre en dum tendens til å ignorere dette...

Det er også sånn at når du har antistoffer, så skal det være større grunn for å starte medisinering mens du fortsatt ligger innenfor "normalen". Jeg starta f.eks på medisiner da jeg lå på 11 på fT4 pga mine antistoffer, med grensene 9-24. Og det skal jeg love deg var nødvendig!!

I tillegg med din historie med skjoldbruskkjertelen, så synes jeg jo du skulle blitt fulgt opp bedre...

Symptomene du viser til er jo typiske for lavt stoffskifte, både stort søvnbehov, kuldefornemmelse, kald kropp, dårlig apetitt og vektoppgang er viktige pekepinner på at noe er galt. Hvis du leser deg opp litt på sykdommen vil du kanskje også finne andre symptomer som passer inn.

Jeg har to linker til deg som iallefall har vært til stor nytte for meg i "opplæringen" av min sykdom. (Man må regne med å finne ut mye selv altså...)

Den første er en hjemmeside som forklarer litt om stoffskiftet og diverse rundt det:
www.stoffskifte.info

Den andre linken er et stoffskifteforum hvor du kan lese og få svar på mange spørsmål, evt melde deg inn og få svar på DINE spørsmål:
www.sonjas-stoffskifteforum.info

Og hvis det er flere ting du lurer på, så er det bare å spørre her også! Håper virkelig du finner ut av det, og får den behandlingen du trenger og har rett på!

Klem

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 20:50   #6
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

jeg får medisin for lavt stoffskifte, selv om jeg er innenfor den
såkalte "normalen". det samme gjelder min sønn.
Kan tipse deg om et stoffskifte forum: sonjas stoffskifteforum
her kan du lese mer om prøver og diverse.
Lykke til!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 21:22   #7
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Oi, TUSEN TAKK for flotte svar, Tullehøna og Elisabethcita! Er så imponert at nå hiver jeg rundt meg med ryktepoeng her Godt å se at det finnes andre som har prøver innenfor "normalen" men som likevel har fått konstatert lavt stoffskifte..hvis det er det jeg har, vil jeg vite det nå, så jeg slipper å gå rundt "med bremsene på" om det ikke er nødvendig!

Skal dra å få henta resultatene i morra! Da skal jeg samtidig levere inn søknad om å få refundert penger for helsetjenester til studentsamskipnaden.. høye utgifter på sånt i år ja!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:25   #8
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavt stoffskifte?

JEg har også fått diagnosen latent hypothyreose. Dvs at jeg ikke er spektakulært uttafor men at jeg har det SÅ mye bedre med det ultralydmanneneksperten kalte en "homeopatisk dose" med tyroksin hver dag (25mg). Jeg er varm, jeg klør ikke mer, jeg har bedre libido, jeg er mer våken. Og ikke minst, jeg raser ikke opp i vekt mer.
Måtte jobbe meg ned igjen da.

Den helt store forskjellen med vekta kom faktisk da jeg fikk ta tak i allergien min (melk), plutselig ble det lett! Hva er du allergisk mot?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:52   #9
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Tror jeg skal gå ned på legekontoret i morra og kreve en ny vurdering av resultatene + få verdiene skrevet ut.. tro om det blir dyrt For min del er ikke dette for å "løse" en gåte om vekten min og sånn, men mer fordi de andre symptomene virkelig begynner å plage meg.. noen gode tips til hvordan jeg skal gå frem? Bare jeg nevnte ting for mamma på telefonen ista, begynte tårene å bygge seg opp.. jeg liker ikke fortelle om ting når jeg har det tungt, spesielt trøttheten er utrolig overveldende nå, og jeg klarer egentlig ikke helt å ordlegge meg ovenfor hu legen Vet ikke om hun skjønte meg helt sist jeg hadde time heller.

Jeg er allergisk, praktisk talt, mot alt unntatt mat.. pollen, støv, midd, osv.. ingen matallergi da, og det er jo fint

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 00:56   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

noen gode tips til hvordan jeg skal gå frem? Bare jeg nevnte ting for mamma på telefonen ista, begynte tårene å bygge seg opp.. jeg liker ikke fortelle om ting når jeg har det tungt, spesielt trøttheten er utrolig overveldende nå, og jeg klarer egentlig ikke helt å ordlegge meg ovenfor hu legen Vet ikke om hun skjønte meg helt sist jeg hadde time heller.

Skriv det ned! Sett deg ned i ro og fred, skriv ned symptomene, hva du reagerer på, og hvorfor du ønsker å få sett på det igjen. Hvis du føler du ikke klarer å ordlegge deg kan du bare vise hu oversikten din. Bare si at du har fulgt med litt på din egen helse, og skrevet ned etterhvert som du har funnet ut ting, og at du har med deg oversikten. Det virker jo også veldig ryddig og gjennomtenkt for henne.
Har du forresten forsøkt homeopat? Jeg begynte å bli allergisk på videregående, mot pollen spesilelt, men også mer etterhvbert. Fikk et middel som skulle pase for meg av homeopat, og nå har jeg ingen plager lenger!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:17   #11
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Lavt stoffskifte?

Hei.
Fikk lyst til å fortelle litt om mine erfaringer, noen er nok rimelig like med tidligere svar du har fått her...

Da jeg fikk medisiner lå jeg helt i grenseland og legen ga meg minste dose 25 mcg. På den tiden var jeg et vrak rett og slett. Iløpet av et år er jeg på 75 mcg + 10 t3 og har det bra. Min tanke om dette er at kroppen jobber på høygir, og nok kan gjøre det ganske lenge. Gikk og lenge uten å føle jeg fant riktig dosering, plutselig var jeg overmedisinert, så var jeg slapp igjen.. Selv på samme dose over to måneder kunne det hoppe slik.

Jeg hadde og høy anti-tpo, og jeg blir helt utslått av det i seg selv. Etter å ha lest diverse i forskjellige fora var det noen som sa at høy dose med selen virker, og jeg startet ta og ble umiddelbart bedre.. Altså det er en del ting som hjelper, men det er sjelden legen som hjelper meg med annet enn medisinene.
T3 måtte jeg krangle meg til, dette på bakgrunn at jeg gikk i "tåka".. Jeg kunne gå fra et rom til et annet, og glemme hva jeg skulle der før jeg var framme. Utrolig frustrerende.. Så etter å ha slitt meg igjennom to bøker og noen forskningsrapporter tok jeg med alt ned til legen og sa at nå går ikke dette lenger, og når det finnes noe som kan hjelpe så er det for dumt at jeg går som jeg gjør. Fikk det, og fikk en atskillig bedre hverdag.. Men det viser at man må jobbe så mye selv når man er nede..

I gamle dager var kroppstemperatur det man gikk etter for å medisinere, og det er fremdeles mange som mener at kroppstemperatur på 36,X eller lavere er indikasjon på at man trenger medisiner, eller høyere dosering.
Min tanke til disse "normal-verdiene" er også med skrekk. Friske mennesker har forskjellig stoffskifte de og, helt naturlig. Og siden man ikke vet hva normalen er, skjønner jeg ikke intervallene dems. Vil ikke enhver reduksjon påvirke oss negativt? Altså om du normalt har hatt et høyt stoffskifte, vil ikke da en nedgang til normalen gjøre at du føler deg dårlig.. For at jeg skal ha det bra må mine reultater ligge på et nivå hvor legen egentlig ønsker jeg reduserer dosene. Men om jeg gjør det fungerer jeg ikke.. Jeg har tro på kroppstemperatur, med tanke på at når jeg ble riktig medisinert ble jeg og kvitt "kulda" i kroppen.

På bakgrunn av det du forteller ville jeg laget en logg over to uker, med kroppstemperatur når du våkner om morgenen, og hvordan du føler deg. Dermed tatt med notater og oppsøkt en annen lege. Ville også bedt om å få prøve laveste dose for å se om det gjorde noen forskjell.

Jeg forstår heller ikke hvordan de kan nekte deg å gå til en endokrinolog når du har en slik historie med kjertelen.

Håper det ordner seg for deg, jeg vet hvor jævlig det er å gå uten medisiner når man trenger dem. Og det at du blir på gråten av å fortelle, det ble jeg og når stoffskiftet var lavt. Det er ikke deg som er overfølsom, men situasjonen som er så fortvilende og hormonene som mangler..

caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 18:53   #12
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Skriv det ned! Sett deg ned i ro og fred, skriv ned symptomene, hva du reagerer på, og hvorfor du ønsker å få sett på det igjen. Hvis du føler du ikke klarer å ordlegge deg kan du bare vise hu oversikten din. Bare si at du har fulgt med litt på din egen helse, og skrevet ned etterhvert som du har funnet ut ting, og at du har med deg oversikten. Det virker jo også veldig ryddig og gjennomtenkt for henne.
Har du forresten forsøkt homeopat? Jeg begynte å bli allergisk på videregående, mot pollen spesilelt, men også mer etterhvbert. Fikk et middel som skulle pase for meg av homeopat, og nå har jeg ingen plager lenger!

Ja.. skal skrive alt ned.. Men har bestemt meg for å vente til vinterferieuken med å skrive temperaturlogg, siden den helst skal noteres når man våkner av seg selv - noe jeg overhodet ikke gjør når jeg tvinger meg opp for å dra på forelesninger.. Vinterferien er rett rundt hjørnet, så jeg holder ut til da! Utrolig bra tips, forresten! Homeopat har jeg ikke prøvd..

Opprinnelig lagt inn av caz, her.

Hei.
Fikk lyst til å fortelle litt om mine erfaringer, noen er nok rimelig like med tidligere svar du har fått her...

Da jeg fikk medisiner lå jeg helt i grenseland og legen ga meg minste dose 25 mcg. På den tiden var jeg et vrak rett og slett. Iløpet av et år er jeg på 75 mcg + 10 t3 og har det bra. Min tanke om dette er at kroppen jobber på høygir, og nok kan gjøre det ganske lenge. Gikk og lenge uten å føle jeg fant riktig dosering, plutselig var jeg overmedisinert, så var jeg slapp igjen.. Selv på samme dose over to måneder kunne det hoppe slik.

Jeg hadde og høy anti-tpo, og jeg blir helt utslått av det i seg selv. Etter å ha lest diverse i forskjellige fora var det noen som sa at høy dose med selen virker, og jeg startet ta og ble umiddelbart bedre.. Altså det er en del ting som hjelper, men det er sjelden legen som hjelper meg med annet enn medisinene.
T3 måtte jeg krangle meg til, dette på bakgrunn at jeg gikk i "tåka".. Jeg kunne gå fra et rom til et annet, og glemme hva jeg skulle der før jeg var framme. Utrolig frustrerende.. Så etter å ha slitt meg igjennom to bøker og noen forskningsrapporter tok jeg med alt ned til legen og sa at nå går ikke dette lenger, og når det finnes noe som kan hjelpe så er det for dumt at jeg går som jeg gjør. Fikk det, og fikk en atskillig bedre hverdag.. Men det viser at man må jobbe så mye selv når man er nede..

I gamle dager var kroppstemperatur det man gikk etter for å medisinere, og det er fremdeles mange som mener at kroppstemperatur på 36,X eller lavere er indikasjon på at man trenger medisiner, eller høyere dosering.
Min tanke til disse "normal-verdiene" er også med skrekk. Friske mennesker har forskjellig stoffskifte de og, helt naturlig. Og siden man ikke vet hva normalen er, skjønner jeg ikke intervallene dems. Vil ikke enhver reduksjon påvirke oss negativt? Altså om du normalt har hatt et høyt stoffskifte, vil ikke da en nedgang til normalen gjøre at du føler deg dårlig.. For at jeg skal ha det bra må mine reultater ligge på et nivå hvor legen egentlig ønsker jeg reduserer dosene. Men om jeg gjør det fungerer jeg ikke.. Jeg har tro på kroppstemperatur, med tanke på at når jeg ble riktig medisinert ble jeg og kvitt "kulda" i kroppen.

På bakgrunn av det du forteller ville jeg laget en logg over to uker, med kroppstemperatur når du våkner om morgenen, og hvordan du føler deg. Dermed tatt med notater og oppsøkt en annen lege. Ville også bedt om å få prøve laveste dose for å se om det gjorde noen forskjell.

Jeg forstår heller ikke hvordan de kan nekte deg å gå til en endokrinolog når du har en slik historie med kjertelen.

Håper det ordner seg for deg, jeg vet hvor jævlig det er å gå uten medisiner når man trenger dem. Og det at du blir på gråten av å fortelle, det ble jeg og når stoffskiftet var lavt. Det er ikke deg som er overfølsom, men situasjonen som er så fortvilende og hormonene som mangler..

Tusen takk for enda et flott svar!
Jeg skjønner ikke hvordan det kan være "ok" å ha høy anti-TPO, og når man da kommer på blodprøvene hvert halvår så tas ikke alle blodprøver som bør tas om det skal overvåkes korrekt - det vet jo tilogmed jeg! Jeg stiller, som deg, spørsmålstegn ved hva som er normale verdier og hvordan en lege bare kan kvittere ut at alt er ok med meg - bare for at andre har det ok innenfor en viss skala, betyr ikke det at jeg har det, og når jeg har høy anti-TPO så gjør vel ikke det min situasjon lik andres?

Det med å ikke huske ting, kjenner jeg meg igjen i.. jeg kan reise meg for å gå å hente noe/gjøre noe, men før jeg har gått to skritt har jeg helt glemt hva jeg skulle.. så da snur jeg bare og fortsetter med det jeg holdt på med Har også blitt mer og mer svimmel i det siste, så feks tar det meg litt tid å reise meg og greie fokusere, siden rommet gjerne spinner en runde eller to før jeg begynner å gå

Skal lage en logg og gå til legen min på nytt med det.. begynner loggføringen i vinterferien, slik at jeg faktisk våkner av megselv når jeg tar temperaturen Synes det er helt latterlig at man skal måtte "krige" sånn som det virker mange her har gjort for å få en liten pille som kan gjøre hverdagen SÅ mye bedre.. jeg kaller det å leve med bremsene på, hvorfor skal det være så vanskelig å få slippe det? Og jeg skjønner at om endokrinologisk avdeling hadde det travelt i høst så var det ikke så aktuelt å ta meg inn der og da - men jeg hadde gjerne ventet i noen måneder om det var det som skulle til for å få en kontroll

Tror jeg uansett trenger tiden det tar å loggføre osv for å mote meg opp til å dra til legen.. jeg gruer meg, det er vanskelig å snakke om, og jeg blir garantert å stortute der inne om jeg kjenner megselv rett Off..

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv

Sist redigert av Marita : 07-02-09 kl 21:31.
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 19:50   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Legen skal i det miste ta deg alvorlig og ta dine bekymringer på alvor!

Må bare si noe om to av de tingene dere nevner!
Dette med hukommelse etc først! Så å si 99% av alle kvinner jeg snakker med, har denne "defekten" at de ikke husker hvorfor de gikk inn på det og det rommet etc.
Det er fullstendig normalt og behøver ikke ha noe som helst med stoffskiftet å gjøre i hvert fall!

Dette med svimmelhet når man reiser seg har med blodtrykket ditt å gjøre og kan ramme nesten alle med normalt/lavt blodtrykk. Blodtrykksenteret i hjernen klarer ikke regulere BT fra sittende til stående fort nok, og man blir svimmel.
Dersom man strammer magemusklene når men reiser seg(blodet raser ikke ned i bena!), slipper man dette. Blir fort en vane!

Vel vitende om at jeg gjentar meg selv, en forhøyet verdi på en blodprøve må sees i sammenheng med verdien på de andre blodprøvesvarene og pasientens sykehistorie!

Når det er sagt, en lege skal høre på pasienten og ta vedkommendes bekymringer for egen helse på alvor, bestandig og hver gang!
Så stå på om du mener du ikke blir hørt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:30   #14
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Det med svimmelhet gjelder ikke bare når jeg reiser meg, det var et eksempel bare.. hele senga snurrer om jeg snur meg om natta, det snurrer hvis jeg snur fort på hodet osv... sorry om det kunne misforstås

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 16:33   #15
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Lavt stoffskifte?

Ang. surrete hoder..
Vet det er mange som er "distre" uten å være syk, men jeg har aldri vært sånn før jeg ble syk. Det gikk utover alt fra å huske hva jeg skulle, til å formulere en setning. Jeg har alltid vært flink til å formulere meg, og plutselig kunne jeg glemme ordet for ting. Altså helt vanlige ord som man bruker ofte, og det å skrive var et mareritt.. Det er først nå jeg har registrert meg i forumet også, rett og slett fordi å følge tråder var et mareritt da jeg datt inn og ut hele tiden. Dermed følte jeg og at jeg hadde null å bidra med for andre..


Også anti-TPO.. Det er ikke en prøve de tar flere ganger, det er enten eller. Har man antistoffer, så vil det visst si at kroppen lager antistoffer mot skjoldbrukskjertelen og det er ikke noe de får gjort noe med.. Men siden den lager disse, vil det normalt si at kjertelen vil lage krøll, og gi stoffskifteproblemer ble jeg fortalt.

Homeøpat.. Jeg snakket med ei venninne som er utdannet homeøpat da jeg hadde det som verst, og jeg spurte spesifikt hva hun villa ha kunnet bidra med om jeg hadde gått til henne. Hun sa da at det de primært gjorde var å gi midler som inneholder jod. Jod trigger jo kjertelen, men når kjertelen allerede er "angrepet" er kanskje ikke det ønskelig.. Jeg vet ikke.. Men hun mente selv hun hadde lite å stille opp med når kjertelen først ikke produserte nok hormoner. Forebyggende spurte jeg ikke om da jeg var langt forbi det stadiet ..

Stortut alt du orker ;-) Men er du som jeg var, så ta med deg en lapp med alt du vil si.. Jeg glemte jo alltid noe som det surrehuet jeg var..

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 19:45   #16
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av caz, her.

Ang. surrete hoder..
Vet det er mange som er "distre" uten å være syk, men jeg har aldri vært sånn før jeg ble syk. Det gikk utover alt fra å huske hva jeg skulle, til å formulere en setning. Jeg har alltid vært flink til å formulere meg, og plutselig kunne jeg glemme ordet for ting. Altså helt vanlige ord som man bruker ofte, og det å skrive var et mareritt.. Det er først nå jeg har registrert meg i forumet også, rett og slett fordi å følge tråder var et mareritt da jeg datt inn og ut hele tiden. Dermed følte jeg og at jeg hadde null å bidra med for andre..

Også anti-TPO.. Det er ikke en prøve de tar flere ganger, det er enten eller. Har man antistoffer, så vil det visst si at kroppen lager antistoffer mot skjoldbrukskjertelen og det er ikke noe de får gjort noe med.. Men siden den lager disse, vil det normalt si at kjertelen vil lage krøll, og gi stoffskifteproblemer ble jeg fortalt.

Homeøpat.. Jeg snakket med ei venninne som er utdannet homeøpat da jeg hadde det som verst, og jeg spurte spesifikt hva hun villa ha kunnet bidra med om jeg hadde gått til henne. Hun sa da at det de primært gjorde var å gi midler som inneholder jod. Jod trigger jo kjertelen, men når kjertelen allerede er "angrepet" er kanskje ikke det ønskelig.. Jeg vet ikke.. Men hun mente selv hun hadde lite å stille opp med når kjertelen først ikke produserte nok hormoner. Forebyggende spurte jeg ikke om da jeg var langt forbi det stadiet ..

Stortut alt du orker ;-) Men er du som jeg var, så ta med deg en lapp med alt du vil si.. Jeg glemte jo alltid noe som det surrehuet jeg var..

Jeg har alltid vært en som folk har beskrevet som skremmende strukturert og som alltid har kontroll på ting, så at jeg glemmer ting er virkelig ikke normalt.. og den svimmelheten er heller ikke noe jeg har vært borti før - bare å snu på hodet litt brått kan få ting til å snurre rundt

Det med anti-TPO visste jeg ikke, trodde de skulle fortsette å måle det i allefall en eller to ganger, for å se om mengden antistoffer var økende eller om nivået var stabilt

Ellers så har jeg begynt allerede i dag å føre logg, for føler meg for crap til å vente til neste uke.. kroppstemperaturen nå utpå dagen er 36,4, så da kan dere jo bare tenke dere hvor lav den er når jeg våkner om morran Fryser som en gal gjør jeg også idag, tar meg stadig i å ha skrudd varmeovnen på 6 som er max (ved 4 holder rommet ca 23 grader)... hmmmmf. Har ikke fått til å gjøre NOE av det jeg skulle idag, bare blitt sittende å glo ut av vinduet.. klarer ikke konsentrere meg om noe så enkelt som å søke opp informasjon på nettet. Hodepina har meldt seg utpå kvelden idag og, herlige greier...

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 14:26   #17
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Lavt stoffskifte?

Nei, fyf***....!!!! Kom deg til legen og krev at de finner ut hva som er galt.. Du kan jo ikke gå og ha det slik kjære deg..

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 23:34   #18
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Jeg blir litt satt ut av å lese denne tråden egentlig


Tempen min ligger stort sett på rundt 35.(tok tempen under armen nå for å sjekke, å den var 34,5). Jeg er helt utslått når klokken blir 21 på kvelden og er generelt sliten.. Vekta mi er høy selv om jeg syns jeg spiser helt greit osv osv.. Kanskje jeg bør ta en sjekk hos legen

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 23:38   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Jeg blir litt satt ut av å lese denne tråden egentlig


Tempen min ligger stort sett på rundt 35.(tok tempen under armen nå for å sjekke, å den var 34,5). Jeg er helt utslått når klokken blir 21 på kvelden og er generelt sliten.. Vekta mi er høy selv om jeg syns jeg spiser helt greit osv osv.. Kanskje jeg bør ta en sjekk hos legen

Kjernetemp skal aldri måles under armen.

Det skulle vel ha vært sagt før her i denne tråden.

TEMP SKAL ALLTID MÅLES REKTALT(I RUMPA) FOR Å HA NOEN VERDI

Når det er sagt, stofffskifteproblemer rammer mange kvinner og er vanligvis ikke veldig vanskleig å påvise ved hjelp av blodprøver. Så er du i tvil, ta en tur til legen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 00:18   #20
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av caz, her.

Nei, fyf***....!!!! Kom deg til legen og krev at de finner ut hva som er galt.. Du kan jo ikke gå og ha det slik kjære deg..

Skal til legen når jeg har loggført og dokumentert nok. Ingen tvil om det. Må bare ta tiden til hjelp frem til da, sånn at jeg stiller godt rustet når jeg har time!
Tusen takk for gode tips

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Jeg blir litt satt ut av å lese denne tråden egentlig
Tempen min ligger stort sett på rundt 35.(tok tempen under armen nå for å sjekke, å den var 34,5). Jeg er helt utslått når klokken blir 21 på kvelden og er generelt sliten.. Vekta mi er høy selv om jeg syns jeg spiser helt greit osv osv.. Kanskje jeg bør ta en sjekk hos legen

Uffda, ikke bli helt satt ut da!
Husk at, som Kitt sier, kjernetemperatur skal måles i rattata og HVIS du måler under arma, så skal du legge til 0,7 på det du får på displayet (og enda er det ikke helt korrekt).. er mer en pekepinn jeg bruker om jeg har feber og virkelig ikke orker å putte no i rattata, den der under arma-målingen..

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Kjernetemp skal aldri måles under armen.
Det skulle vel ha vært sagt før her i denne tråden.
TEMP SKAL ALLTID MÅLES REKTALT(I RUMPA) FOR Å HA NOEN VERDI

Når det er sagt, stofffskifteproblemer rammer mange kvinner og er vanligvis ikke veldig vanskleig å påvise ved hjelp av blodprøver. Så er du i tvil, ta en tur til legen!

Sant det med kjernetemp.. men er ikke heeelt enig i det med blodprøvene som du sier Grunnen til at jeg loggfører og styrer nå, er jo nettopp fordi jeg er rimelig sikker på at jeg HAR lavt stoffskifte, selv om TSH og FT4 er "innenfor normalen"... normalen for hvem? Er normalen for andre nødvendigvis normalen for meg, når jeg har masse antistoffer? Jeg vil påstå svaret er nei. Og jeg akter å dokumentere at jeg har rett før ny tur til legen, ja!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 00:42   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Sant det med kjernetemp.. men er ikke heeelt enig i det med blodprøvene som du sier Grunnen til at jeg loggfører og styrer nå, er jo nettopp fordi jeg er rimelig sikker på at jeg HAR lavt stoffskifte, selv om TSH og FT4 er "innenfor normalen"... normalen for hvem? Er normalen for andre nødvendigvis normalen for meg, når jeg har masse antistoffer? Jeg vil påstå svaret er nei. Og jeg akter å dokumentere at jeg har rett før ny tur til legen, ja!

Var derfor jeg skrev vanligvis!

Sier ikke at du har feil, men "normalen" er basert på mange tusen kvinner og redigeres stadig ut i fra nye funn etc.

Du sier du har masse antistoffer. Masse er et definisjonsspørsmål som jeg har skrevet om før.

Det er lurt som du gjør å samle mest mulig dokumentasjon, men noen leger stoler bare på blodprøver de selv har forordnet (har en sånn selv), så det er ikke sikkert det hjelper!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 00:57   #22
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Var derfor jeg skrev vanligvis!

Sier ikke at du har feil, men "normalen" er basert på mange tusen kvinner og redigeres stadig ut i fra nye funn etc.

Du sier du har masse antistoffer. Masse er et definisjonsspørsmål som jeg har skrevet om før.

Det er lurt som du gjør å samle mest mulig dokumentasjon, men noen leger stoler bare på blodprøver de selv har forordnet (har en sånn selv), så det er ikke sikkert det hjelper!

Okei da
Er hun fastlegen min som har gjennomført de siste målingene hu selv sier er normale (utenom det med antistoffer, som jeg skrev tidligere så sier hun jeg med 100% sikkerhet får lavt stoffskifte før eller senere), så blir å gå til henne i første omgang etter jeg har dokumentert litt forskjellig pluss loggført kroppstemp osv over en tid, tenker 1-2 uker burde holde. Driver også å jobber med å få ut journaler etter operasjonene mine på kjertelen osv, men siden det er distriktsnorge er det litt he said she said om hvem som EGENTLIG har dem Når alt er på plass så skal jeg til legen med hele samlingen

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 02:52   #23
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Var derfor jeg skrev vanligvis!

Sier ikke at du har feil, men "normalen" er basert på mange tusen kvinner og redigeres stadig ut i fra nye funn etc.

Du sier du har masse antistoffer. Masse er et definisjonsspørsmål som jeg har skrevet om før.

Det er lurt som du gjør å samle mest mulig dokumentasjon, men noen leger stoler bare på blodprøver de selv har forordnet (har en sånn selv), så det er ikke sikkert det hjelper!


Bare sånn angående anti-TPO. Lab-grensen der ligger på <35. Legestanden har en "buffer" opp til <65 hvor de snakker om MULIG lavt stoffskifte, mens over 65 er regnet som DEFINITIVT lavt stoffskifte/utvikling av lavt stoffskifte. Nå vet jeg ikke hva din verdi er Marita, men siden legen har sagt at du uansett kommer til å utvikle lavt stoffskifte, så skal du nok stole på det. Om du har 100 eller 1000 er egentlig uviktig i diagnostiseringen, -har du antistoffer, så har du antistoffer. Og TPO-prøven KAN sees alene i sammenhengen diagnostiseringen. Den forteller at du har antistoffer som ødelegger/kommer til å ødelegge kjertelen. De andre prøvene forteller noe om hvor mye produksjon du mangler, hvor høy dose medisin du skal ta osv.

Og jeg har også nevnt dette med normalområder tidligere. Ja, de er laget etter utsnitt av friske menneskers verdier hvor laveste og høyeste 2,5% er fjernet. MEN to ting er viktige i denne sammenheng:
1. Normalområdene varierer fra lab til lab, landsdel til landsdel osv. Dette har noe med ulike undersøkelser, ulike studiesteder osv å gjøre. F.eks er min øvre grense for TSH på 4,5. I deler av Nord-Norge ligger grensen på 10, noe som betyr at det faktisk er vanskeligere å få behandling der/du må gå lenger med sykdommen før du får behandling ut fra blodprøver. I Tyskland ligger grensen helt nede på 2,5, og det er ønskelig å ha dette som internasjonal standard.
2. Normalt for deg er ikke nødvendigvis normalt for meg. Så lenge vi ikke har tatt stoffskifteprøver mens vi var friske, så vet vi faktisk ikke hvor VÅRT normalområde ligger, og må prøve oss frem med ulike medisindoser. Forøvrig en langsom prosess... Når disse forsøkspersonene blir målt f.eks på fT4 og grensene på min lab er 9-24, så betyr det ikke at alle disse personene er friske helt fra 9-24. Det betyr at noen er friske på 9,mens andre er friske på 24. Detfor er det UTROLIG viktig at legen ser dine prøver i sammenheng med dine symptomer og plager.Du er ikke statistikk, du er et menneske... (Riktignok ikke alle leger som har skjønt det der dessverre...)

Og Marita: Kjempeflott at du samler all data du kan få tak i, det kan du få god bruk for! Og iallefall når du (jeg... ) kommer på legetime med 10000 spørsmål og symptomer osv, og verken hodet eller kroppen funker som de skal: DA er det godt å ha de "kalde fakta" nedskrevet...

Om du ikke får fullt gjennomslag for at du HAR lavt stoffskifte nå, så går det an å be om en prøveperiode med laveste dose Levaxin (25mcg) for å se om det har noen innvirkning på symptomene dine. En del leger er mer innstilte på en sånn liten prøveperiode enn på å starte full behandling. Verdt et forsøk iallefall, og hvis du da opplever bittelitt bedring med den prøvedosen, så er jo også det god dokumentasjon for å starte opp behandling...

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 22:46   #24
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Tusen takk, Elizabethzita <3

Snakket med pappa idag, forresten. Han (jobber i helsevesenet, mer sier vi ikke om det ) mener at operasjonene på kjertelen min, uregelmessig vev på kjertelen nå pluss det faktum at jeg har så mange antistoffer nå gjør det utrolig rart at jeg ikke får noen annen oppfølging enn blodprøver to ganger i året.. han mener jeg MINST burde vært til endokrinolog i tillegg, og hatt blodprøver hver 3. måned. Jeg kan ikke si meg uenig.

Jeg dokumenterer alt ja, og sånn blir jeg å fortsette. Har lært fra tidligere i legestanden at man får ingenting gratis - la oss bare si jeg har blitt feilbehandlet og feildiagnostisert før Jeg skal troppe opp med min info og dokumentasjon når den er klar - så får de gjøre undersøkelser på nytt om de vil!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 15:06   #25
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavt stoffskifte?

Sitat:

1. Normalområdene varierer fra lab til lab, landsdel til landsdel osv. Dette har noe med ulike undersøkelser, ulike studiesteder osv å gjøre. F.eks er min øvre grense for TSH på 4,5. I deler av Nord-Norge ligger grensen på 10, noe som betyr at det faktisk er vanskeligere å få behandling der/du må gå lenger med sykdommen før du får behandling ut fra blodprøver. I Tyskland ligger grensen helt nede på 2,5, og det er ønskelig å ha dette som internasjonal standard.

Ja, dette stemmer, om Tyskland, jeg ble diagnostisert der, latent hypotyreose. Da hadde jeg en verdi på 4,1. I graviditet skal den forresten ligge militant på 1! Dette fikk jeg beskjed om av legen min i dag, skal følges opp tett på det.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte Jabba Stoffskifte / hormonproblemer 16 23-05-09 16:18
Lavt stoffskifte? Distrea Stoffskifte / hormonproblemer 5 17-06-07 22:14
Lavt stoffskifte? Enid Fysisk og mental helse 11 24-03-07 00:26
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 16:58
Har du lavt stoffskifte? Fluffy Stoffskifte / hormonproblemer 16 15-02-07 22:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no