Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Hvorfor ikke oljer annet enn olivenolje ...?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-10, 21:01   #26
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor ikke oljer annet enn olivenolje ...?

Opprinnelig lagt inn av LaVidaE, her.

Ideen slik jeg har forstått det, er at kroppen vil ha animalsk (NATURLIG) fett, dvs. mettet fett.
Og det finnes i dyrefett, kokos (85%), smør (51%).

Olivenolje er 14%mettet, 72%enumettet og 9%flerumettet.
Men den er naturlig, og vi mennesker har brukt den i lang tid.

I boken "Spis deg ned i vekt" på side 21:
"Fett er livsviktig. Uten fett i kosten dør vi. Selv foretrekker jeg fett fra dyreriket. Jeg tror det er det sunneste vi kan spise.
Legevitenskapen sier tvert imot. Andre NATURLIGE typer fett duger også, først og fremst olivenolje. Rapsolje og lingnende produkter er moderne oppfinnelser."

på side 23: "(..) da vi -som brun bjørnen- lever av mettet fett"

Det kommer vel litt også av at oljer ikke er noe særlig å bruke til matlaging, da de ikke tåler høye temperaturer før det skjer stygge ting med dem

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:37   #27
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Hvorfor ikke oljer annet enn olivenolje ...?

Gammel tråd, men jeg synes argumentasjonen til Skaldemann er elendig ift rapsolje. Kokosolje har f.eks ikke blitt presset i flere hundre år så da burde vell den også utgå?

Rapsolje inneholder vell 63% enumettet, 20% omega 6 og 10% omega 3 i tillegg til 7% mettet. Den er ganske lik olivenolje, men har langt mer omega 3. Den kaldpressede mener jeg absolutt er en bra olje siden du:
1. kan bruke den til baking, koking og stekning kort tid på lav varme.
2. Får en utmerket omega 3\6 ratio (1:2) som er langt bedre enn omtrent alt av oljer som finnes.
3. Mye av den kaldpressede oljen her i landet er laget i Norge og jeg som tidligere avløser får god samvittighet av å støtte norsk landbruk akkurat som når jeg kjøper smør, rømme, creme fraise og helmelk med god samvittighet

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer ElinGH Generell ernæringsdebatt 19 05-03-09 15:58
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? SkinnyToBe Ketolysekuren 24 23-09-07 21:53
Hvorfor går jeg ikke ned? Monix Ketolysekuren 13 06-02-07 20:15
Ikke helt frisk tross Atkins og mye oljer. donjuanwannabe Atkins kosthold 15 05-05-04 03:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no