Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mineraler og vitamintilskudd

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-10, 19:33   #1
Loke
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 1
Loke er på en erverdig vei
Lightbulb

Mineraler og vitamintilskudd

Hei, jeg har nylig bestemt meg for å begynne på Atkins Dietten og med dette lurer jeg på følgende:
Siden det er et hav av mineral, vitamin og kosttilskudd lurer jeg på hva dere som faktisk går på kuren anbefaler, svar gjerne med merke og navn på tilskuddet, gjerne hvilken kjede/apotek som fører det også. Tenkte jeg skulle ta en handletur å kjøpe inn endel saker snart nå så.

Og er det noe universalt jeg kan ta? feks 1 pille om dagen.

Loke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 00:10   #2
Virgo2
Juniormedlem
 
Virgo2 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Sandnes, Rogaland
Alder: 58
Innlegg: 25
Virgo2 er på en erverdig vei

Sv: Mineraler og vitamintilskudd

hei, jeg begynte i januar og jeg var nok litt naiv som trodde at jeg skulle spise så sunt at jeg ikke trengte noe mer en vanlige multivitaminer og Omega3 tilskudd. I slutten av januar slet jeg med hjertebank og vonde legger. Fikk da råd fra erfarne folk i forumet at jeg manglet Magnesium. Det ble kjøpt inn og plagene forsvant. Jeg var også hos legen og fikk tatt blodprøver da jeg har vært så sliten og uopplagt den siste tiden. De har jeg ikke fått svar på enda. Ser også at det anbefales Kalsium i sammenheng med at magnesiumet skal tas riktig opp i tarmen, og tilskudd av kalium.Det fikk jeg ikke vite før etterpå, da jeg leste i noen av trådene her. Jeg har nok stupt inn i dette uten å være skikelig forberedt men stien blir til mens du går. Har snart tatt av 8 kg, så noe funker iallfall. Hvis noen har mer info så er det bare å gi beskjed.

__________________
Hilsen Virgo2


Virgo2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 00:15   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Mineraler og vitamintilskudd

Ketolysevitaminene er sammensatt for å passe et ketogent kosthold, for at vi skal få i oss det vi trenger.

Her er en liten oversikt over de viktigste i Ketolysevitaminene:

(Utdrag fra Etter slankekuren, Torkil Andersen)

Sitat:
"Magnesium:
Her har vi enda et viktig mineral av stor betydning for energiomstningen i kroppen. Mer enn 300 kjente enzymer er avhengig av magnesium for å fungere optimalt. Flertallet av disse deltar i de kjemiske prosessene som er avgjørende for forbrenningen av karbohydrater og fettstoffer. Av alle mineralene er magnesium antagelig det viktigste for kroppens energiprodukjsjon. Magnesium har viktige effekter på hjerte-og karsystemet. Det virker avslappende på musklene i blodårene og medfører senkning av blodtrykket. Magnesium motvirker rytmeforstyrrelser, for eksempel hjerteflimmer. " Sitat slutt.

Sitat:
Krom:
I forbindelse med overvekt og vektstabilisering er dette mineralet kanskje det viktigste vi kjenne. Krom øker effekten av insulin, nor som medfører at bukspyttkjertelen slipper mindre insulin ut i blodet. Siden insulin øker fettlagring og reduserer fettforbrenningen-altså gjør oss fete- er det ikke rart at undersøkelser har vist at kromtilskudd alene kan redusere kroppsvekten. Når det i tillegg klarer å redusere søthungeren, forstår all at dette er et viktig mineral i kampen mot fedme.” Sitat slutt.

Sitat:
Kalium:
Kalium er et viktig mineral som er av stor betydning for kjemiske reaksjoner inne i cellene. Det har betydning for muskelvekst, hjerte og nervesystem.
Balansen mellom kalium, kalsium og magnesium bestemmer musklenes spenning/tonus. Ubalanse kan gi slapphet, eller det motsatte-nemlig kramper.”Sitat slutt

Sitat:
Kalsium:
Kalsium er viktig for normal funksjon av muskler og nerver. Kalsiummangel medfører muskelkramper, spesielt viss det samtidig er magnesiummangel. Mineralet er viktig for nerveledningen, og ved mangel kan man få prikkende fornemmelser i hender og føtter.”Sitat slutt

Sitat:
Selen:
Selen er et av de sterkeste antioksidander vi har i kroppen. Den styrker den antioksidantiske effekten av vitamin E. Dette er svært viktig for forbrenningen av fettstoffer. Utover disse egenskaper er det mye som tyder på at selen forbygger hjerteinfarkt og hjerneslag ved å ha positive effekter på kolesterolet.” Sitat slutt

Sitat:
Sink:
Sink spiller en viktig rolle inne i kroppens celler, der det har betydning for funksjonen til over 300 forskjellige enzymer. Sink deltar på denne måten indirekte i omsetningen av karbohydrater, proteiner og fett. Sink er viktig for immunforsvaret og har betydning som antioksidant. Relativ sinkmangel kan vise seg ved gjentatte infeksjonssykdommer.
Ved sinkunderskudd i kroppen oppstår bl.a. håravfall.”Sitat slutt

(Kalsium hemmer opptak av sink i kroppen og disse to bør ikke tas samtidig)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke vitamintilskudd? Posh Induksjonen 0 15-06-08 12:34
Hvor viktig er vitamintilskudd egentlig? Veggpryd Lavkarbo generelt 5 27-12-07 22:27
Hvilket c-vitamintilskudd? friflex Kosttilskudd 24 09-11-06 15:12
kan man ta for mye vitaminer og mineraler??? nomma Kosttilskudd 1 29-05-05 19:26
Hvilke vitamintilskudd trenger man? mofe Kosttilskudd 14 17-03-05 01:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no