Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-12-08, 09:13   #1
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo

Dette ble opprinnelig foreslått på Hyperlipid.

Bakterier er smarte. De har vært her mye lengre enn oss. Du vet kanskje at, gitt nok tid, vil en gjeng aper bak noen skrivemaskiner skrive Shakespears samlede verker. Gitt nok tid, utvikler selv "primitive" celler gode strategier.

Hvordan gjør fiber oss feit?

Fiaf er en faktor som blokkerer lipase, som er ansvarlig for fettlagring o. l. Men det viser seg at tarmbakterier bestemmer hvor mye Fiaf vi slipper ut. Flere studier (1, 2) klargjør dette. Aktive tarmbakterier = lite Fiaf. Mus med lite Fiaf legger på seg, blir feite og får diabetes. Mus med få tarmbakterier har mye fiaf og er slanke.

Bakterier lagrer ikke energi. Derfor trenger de oss for å overleve. De er smarte nok til å lage fettsyrer av sukker (eller få leveren til å gjøre det for dem), og så få oss til å lagre det som kroppsfett. Vanlige dyr produserer kun mye Fiaf i sultperioder. Derfor antar vi at det er sulten til tarmbakteriene som står bak alt. Bakteriene har ikke tenkt å dø ut, og dessuten er det en fordel å holde liv i verten.

Men bakterier kan ikke spise rene fettsyrer. De trenger oksygen for å gjøre det. Husk at tarmen ikke har oksygen. Derfor trenger de alternative energikilder for å få til noe med fettsyrene. En favoritt er fiber, som pattedyr uansett ikke kan fordøye. Lagt merke til hvor mye promp du lager på et høyfiber-kosthold? Det er bl. a. svovel, som er et av favoritt-alternativene til oksygen.

Bakterier er geniale. Det er ikke noe problem for dem å omgjøre leveren vår til et verktøy for deres overlevelse. Det er mest sannsynelig heller ikke vanskelig for dem å endre personligheten vår, eller hva vi liker (gjennom opiatreseptorer). Toksooplasma gondii fjerner mus sin naturlige frykt for katter, fordi den ønsker å ende opp i tarmen på en katt.

Morsomt nok kan dette forklare statens halv-religiøse kostholdsanbefalninger. Bakterier skaper evolusjonære trender som sikrer deres eksistens. Bakterier kan ikke gjøre mye i et høyfett-, lavfiber-kosthold. De vil ha kneipbrød.

Et høyfett-kosthold med lite fiber sulter bakteriene. De har ingen energikilde til å bryte ned fettsyrene med. Lavkarbo-kosthold er derfor en balanse mellom oss og våre bakterier.

På kort: tarmbakterier vil overleve. Mer tarmbakterier = mindre Fiaf = mer fettlagring. Fiber fôrer tarmbakterier. De sørger for at vi lagrer overskuddsnergien, siden de mangler et lagringsorgan.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 12:39   #2
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo

Veldig interessant, men jeg forstår rett og slett ikke en d.... av det

Hurra for skolelære og statsråd....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:09   #3
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

Veldig interessant, men jeg forstår rett og slett ikke en d.... av det

Hurra for skolelære og statsråd....

1. Bakterier kan ikke lagre energi. Derfor bruker de oss for å gjøre det.

2. Fiber fôrer bakterier. De får overskuddsenergi, som vi lagrer (som fett) for dem.

3. Ved å nekte dem fôr (fiber, karbohydrater), sulter de og får kroppen til å brenne fett. Eller: de slutter å misbruke fordøyelsen vår til sin egen fettlagring. Vi slutter å lagre fett, og når dermed vår naturlige vekt. Disse bakteriene sulter på fet biff (les: steinalderen). De stortrives i et bad av fiber-rike grovbrød og havregryn.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 22:41   #4
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo

Jeg forstår litt mer etter å ha lest det flere ganger, selv om jeg synes det er rart m.t.p hva som sies om fiber ellers.

Men da har jeg bare ett siste spørsmål: Hva med de gode tarmbakteriene? Vil de også sulte uten fiber? Eller lever de på noe annet? Eller finnes det ikke GODE bakterier?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 23:42   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo

hehe, ja dette forklarer jo all trøbbelet jeg har med brød...og til og med rent kruska kli.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 11:27   #6
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo

Et gigantisk hull i teorien din: Hvordan skal tarmbakterier få nytte av energi frigjort fra fettceller til blodet? Skal de spise hull på tarmen?

Ellers er jeg enig i at fiber ikke har noe spesielt for seg. Grunnen til at fiber gjør at magen "fungerer bedre" er at de korte, harde fiber-"pinnene" revner cellemembraner (tenk at cellene våre er vannballonger), noe som dreper cellen og skaper smøring i tarmen.

Kroppen har et lager av reserveceller som står klare til å modnes og ta over jobben til de ødelagte tarmcellene, men problemet er at hver eneste gang en celle i kroppen må dele seg øker risikoen for kreft (altså, noe går galt under celledelingen). Ergo tror jeg nok at om noe vi spiser øker sjansen for tarmkreft så er det fiber, ikke mettet fett.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 16:53   #7
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Et gigantisk hull i teorien din: Hvordan skal tarmbakterier få nytte av energi frigjort fra fettceller til blodet? Skal de spise hull på tarmen?

Ellers er jeg enig i at fiber ikke har noe spesielt for seg. Grunnen til at fiber gjør at magen "fungerer bedre" er at de korte, harde fiber-"pinnene" revner cellemembraner (tenk at cellene våre er vannballonger), noe som dreper cellen og skaper smøring i tarmen.

Kroppen har et lager av reserveceller som står klare til å modnes og ta over jobben til de ødelagte tarmcellene, men problemet er at hver eneste gang en celle i kroppen må dele seg øker risikoen for kreft (altså, noe går galt under celledelingen). Ergo tror jeg nok at om noe vi spiser øker sjansen for tarmkreft så er det fiber, ikke mettet fett.

Slik jeg oppfattet det danish sa:
Tarmbakteriene holder seg i tarmen der de lever av karbohydrater og fettsyrer som blir nedbrutt til mat for bakteriene av svovelen i fiberet.
Bakteriene holder liv i oss, ofte ved å gjøre oss feite slik at vi skal overleve,....DE bruker ikke fettet som blir satt fri fra fettceller til blodet, det gir de til oss for at vi (verten) skal overleve for å sikre deres eksistens......

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 06-03-11 kl 19:30.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 00:56   #8
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo

Artig - jeg så denne tråden her få dager etter at jeg leste denne:

"Bakterier styrer hjernen Ved å studere mus har forskere funnet ut at magebakterier kan styre utviklingen av hjernen."
"– I løpet av det siste tiåret har forskere akseptert at bakteriene som bor i og på kroppen vår påvirker alt fra allergier til fedme, sier Pettersson til vitenskapsmagasinet Science."
(Kilde forskning.no, det er mer i artikkelen enn det lille jeg kopierte her.)

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fiber??? Distrea Spørsmål og svar 7 24-01-07 23:06
For MYE fiber? AnnaV Lavkarbo generelt 8 01-06-06 18:30
Feit mat gjør deg feit!! Goggen Lavkarbo generelt 5 06-03-06 13:08
Fiber Marianne Lavkarbo generelt 6 30-05-05 22:03
Fiber Amica Generell ernæringsdebatt 8 04-05-05 13:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no