Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Syk av å spise sunt og nok?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-09-04, 09:52   #1
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Syk av å spise sunt og nok?

Gikk å tenkte litt her når jeg gikk hjem igjen fra skolen. Fordi jeg ikke klarte å være der...

Jeg er sjuk idag, brygget noen dager, ok i morges - spiste en skikkelig god og næringsrik frokost (var flink med maten i går også), og når jeg hadde levert poden i barnehagen, og satt med ned på skolen - så bare slo det til.

Jeg lurer rett å slett litt på om der er sammenheng her?

Jeg mener: At det å være syk innimellom er en helsefremmende, livsforlengende og naturlig del av å være menneske.

Nå snakker jeg ikke om kreft, nervesykdommer eller andre kroniske tilstander. Ei heller om mennesker som allerede er syke, eller svake av ukjente årsaker, som pådrar seg en forkjølelese eller feber. Bare så det er sagt.

Jeg mener å ha lest at det ikke er uvanlig å bli litt småsjuk når en tar til på induksjonen. Og jeg har erfart selv, at når en som over lang tid ikke har tilført kroppen sin tilstrekkelig og riktig næring, så hender det at en rett og slett blir sjuk når en tar seg i nakken. Det føles jo som en straff, men jeg tror ikke det er det... Jeg tror det er kroppen som renser seg, og setter igang en tidligere nedprioritert oppbyggende immunprosess rett og seltt fordi den nå har overskuddet til det.

Det er jo slik at hvis en over en periode har hatt ett høyt stressnivå, eller aktivering, så må en stresse rolig ned for å unngå å bli syk. Om en går fra 5 dager med fysisk og mental stress til en helg med total fysisk og mental avspenning, så risikerer en å bli sjuk. Dette kan jo tolkes som at kroppen vil fortsette å være i den avslappede tilstanden, og nekter å stresse igjen.

Jeg kjenner noen mennesker som aldri blir syke, aldri får feber. Dette er de samme menneskene som spiser hvitt brød, masse poteter, og sparsommelig med fett og protein...

Er det en sammenheng her?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 10:31   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Følger tankegangen din HP! Og tror du er inne på noe vesentlig her. Et annet eksempel er jo alle de titusenvis som har stressende jobber, men tar fullstendig fri i helgene - og hva lider de av? Jo den såkalte "week-end-hodepinen". Det jeg syns er skummelt med at sånne ting skjer i kroppen - er ikke HVA som skjer, men HVORDAN vi som blir rammet av det håndterer det!

Kjenner blant annet flere som hardnakket hevder at de "ikke tåler å ha fri" for da blir de syke.... Og mange jeg har møtt påstår at de "ikke tåler grove brødsorter" for da får de diare og blir syke...... Men loff går merkelig nok bra...

Tror dette for mange blir en unnskyldning og et påskudd for IKKE Å ENDRE LIVSSTIL - selv om de kanskje innerst inne VET at kroppen sender dem klare signaler om at de må endre kurs.

Syns du gjorde klokt i å gå hjem i dag - og lyttet til kroppen din som yoga-instruktøren min snakket så mye om i går.

Namaste fra Fedonisten

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 10:34   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Namaste!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 11:06   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg følger deg også! Jeg er syk i absolutt alle ferier. Rekker gjerne to ulike sykdommer også (eks forkjølelese + omgangssyke, eller kink i ryggen + bihulebetennelse). Og hver gang jeg legger om kostholdet radikalt til lav-karbo, så spretter kvisene ut, og jeg får mye magevondt, diaré, hodepine m.m. Nå er det en måned siden MUP startet, og jeg holder på å "renses" fortsatt. For jeg ser på det som rensing. Klart; det kan være demotiverende å få vondt i magen når man spiser bra, mens når man spiser hveteboller og sjokolade til det tyter ut av ørene, ja se da fungerer magen fint.... Men det er mye annet som ikke fungerer på høy-karbo da, så totalt sett føler jeg meg bedre likevel.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 11:24   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Da jeg gikk på Helsekost Fagskolen i forfjor, snakket læreren vår (Frede Damgaard, en av Nordens fremste ernæringseksperter) om dette.
Mange skryter av at de aldri er syke. Dde har kanskje ikke vært syke på 20 år, men plutselig får de kreft.
Fordi det å være syk er faktisk et tegn på at kroppen fungerer! Immunforsvaret trenger å få jobbe litt innimellom.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 11:42   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Finnes der noe vitenskap omkring dette? Tenker da spesiellt på kostens innvirkning på immunsystemets aktivitet. Vet der finnes om stress, i forbindelse med det parasympatiske og sympatiske nervesystem, men kosten?

Påvirker den også nervesystemet på samme måten som stress?

(Tenk hvilket tungtveiende argument dette er!)

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 11:54   #7
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sitat:


Fordi det å være syk er faktisk et tegn på at kroppen fungerer! Immunforsvaret trenger å få jobbe litt innimellom.

Dette er jeg helt enig i , er man aldri syk( forskjølelse , influensa , osv.) så kan det være fordi immunforsvaret fungerer dårlig.

Slik at man kan få andre og alvorligere sykdommer senere i livet.

Ikke noe vitenskapelig dette, bare noe jeg tror.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 11:58   #8
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Det finnes masse på omega-3 og omega-6 som styrer ulike eikosanoider i kroppen, som igjen styrer immunforsvaret. Altså at du får bedre immunforsvar av å spise mye riktig fett (olivenolje, tran m.m.). Om det er gjort noe på lav-karbo og immunforsvar vet jeg ikke. Jo, i den forstand at lavere insulin gir mindre negative eikosanoider, som igjen gir bedre immunforsvar. Dette må vi finne ut enda mer om!

Frede Damgaard er bra!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 12:05   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg tenker ikke på spesielle næringstoffer, for det synes jeg blir helt feil. Ta omega3 så blir du klok,sunn og frisk liksom... Den lurer ikke meg...

Hele pakka må til!

Nå har jeg ingen ketostix, men jeg tipper at jeg er 'border-line' ketose nå... Og det vil vel si at insulinproduksjonen er 'normalisert', og da kan immunsystemet ta knekken på denne infeksjonen jeg har brygget på i flere dager...

Hmm... Folk trenger liksom grunner til å spise sundt da, mer enn konkrete næringstoffer... Jeg tror at mange tenker at: 'Jeg tar jo multivitamin og tran, så da kan jeg drikke colaen min med god samvittighet!' liksom...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 13:18   #10
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Akupunktøern min sa noe om dette temaet sist uke. Hun sa at man skulle huske
på at en kostomlegging er en stor omvelting for kroppen, den krever energi.


Også, HP, hadde du sett MHM forklare hele sammenhengen med omega fettsyrer og hormoner og slik på ordentlig, så tror jeg du hadde blitt litt overbevist du også!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 14:11   #11
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Det er jeg ikke i tvil om...

Men dette har ikke bare sånn direkte med hormoner å gjøre tenker jeg... I hvertfall ikke innenfor de forklaringsmodellene jeg har hørt/lest. For du har jo eksempelet til fedonisten om grovt brød og treg mage...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger tips til hva man kan spise Polyanna Lavkarbo generelt 13 25-08-04 21:24
Kan man spise rugsprø dersom en ønsker å være på induksjon? Amygdala Induksjonen 0 18-07-04 17:23
hvor mye kremfløte kan jeg egentlig spise? Iset Atkins kosthold 18 24-02-04 20:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no