Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS skravletråd

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-12, 20:10   #351
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Intressant!

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-03-12, 12:35   #352
Mrs. Mayer
Juniormedlem
 
Mrs. Mayer sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13
Mrs. Mayer er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei Jeg har også PCOS og har startet min første dag på lavkarbo i dag! Akkurat nå sitter jeg å nyter en smoothie - nam!
Er veldig overvektig og håper jeg ser resultater fort så jeg blir enda motivert!
Jeg har prøvd utallige slankekurer før, uten hell og jeg faller fort tilbake til gamle vaner.. Har lest her på lavkarbo i 1 år, prøvd litt før, men da var jeg urealistisk og mente jeg skulle spise ting jeg absolutt ikke liker og da ble jeg fort umotivert når ting ikke smakte godt. Har en helt annen filosofi denne gangen og føler meg mer motivert en noen sinne!
Jeg og samboeren min har også søkt på prøverør nå så jeg MÅ ned i vekt og kanskje vi ikke trenger det heller hvis jeg klarer dette! Vi har prøvd i mange år så det er ofte jeg har brukt usunn mat som trøst i prøveperioden..
Ble litt langt dette! Håper det er greit jeg henger meg på dere

__________________
Første mål: BMI grensen for prøverør



Min Journal

Sist redigert av Mrs. Mayer : 12-03-12 kl 12:51.
Mrs. Mayer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 15:12   #353
Frk.Prøver
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 2
Frk.Prøver er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei!

Tenkte at jeg skulle slenge meg på her jeg også

Har "slitt" med PCOS siden jeg var 13, med alt av de man kan finne av symptomer.
Vekten svinger veldig. Har nådd idealvekt 2 ganger, men har IGJEN klart å legge på meg altfor mange kilo, altfor fort. Flaut, men sant.

Men, nå er det bare 2 mnd til forsamtale ang prøverør, og er ikke det en gulrot, så vet ikke jeg

Frk.Prøver er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 17:20   #354
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Carisma - Ja, interessant artikkel. Som på en måte sier at skaden har skjedd før man får gjort noe med det

Hvordan har ammingen gått for dere med barn? Har det vært vanskeligere å få til enn for normalen, eller har det gått helt greit?

Mrs. Mayer - Lykke til med nedgang! Som det sies under her: det er jo litt av en gulrot!

Frk. Prøver - Samme til deg!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 18:35   #355
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.129
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Carisima - Intressant artikkel.
Mrs.Mayer - Lykke til med nedgang, dette klarer du!
Frk. Prøver - Du må også ha lykke til med nedgang og du klarer også å gå ned.
Klara - Hva er pcostype 2?

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 20:38   #356
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Cho - Det er visst PCOS uten insulinresistens og overvekt, med litt andre symptomer enn type 1. Bla. høyere LH-verdier, iflg. et forsøk (legger det ut senere).

Regner med at de en dag kommer til å finne bedre forklaringer og kanskje nye diagnoser på dette

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 08:49   #357
Frk.Prøver
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 2
Frk.Prøver er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Den artikkelen om amming var meget interessant!
Ikke så ofte man kommer over slikt

Når jeg fikk diagnosen PCOS så ble faktisk det med morkaken og manglende omgjøring av testosteron til østrogen nevnt, som årsak til at jeg i det hele tatt hadde PCOS.
Genetisk PCOS, som de kalte det på sykehuset.

Og som Klara sier, så finnes det utallige varianter av PCOS.
Jeg fikk tidlig beskjed om at jeg hadde en "ekstrem variant", da jeg blant annet aldri utviklet brystvev og brystkjertler.
Så amming er jo noe jeg ikke har muligheter for, uansett testosteronnivå

Frk.Prøver er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 09:14   #358
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.129
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Cho - Det er visst PCOS uten insulinresistens og overvekt, med litt andre symptomer enn type 1. Bla. høyere LH-verdier, iflg. et forsøk (legger det ut senere).

Regner med at de en dag kommer til å finne bedre forklaringer og kanskje nye diagnoser på dette


Forstår!
Jeg lærer alltid nye ting hver dag som jeg lever.

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:29   #359
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.

Forstår!
Jeg lærer alltid nye ting hver dag som jeg lever.

Jeg også. Både en glede og en sorg. Stort sett en glede

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 12:12   #360
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.129
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Jeg også. Både en glede og en sorg. Stort sett en glede

Enig

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 15:09   #361
kejlis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Nordpå
Innlegg: 27
kejlis er på en erverdig vei
Wink

motivasjonshistorier?

Her var det stille for tiden gitt! Hvordan går det med PCOS`erne som har gått på lavkarbo en stund?

Nå er de jo slik at for oss PCO/PCOS-jenter så kan en vektnedgang på "så lite" som 5-10 % være nok for å få bukt med mange av symptomene og mangedoble sjansene for å lykkes med å bli gravid. Dette er jo relativt greit for de fleste med ønske om å få barn, men vi er jo forbannet med dette magefettet da, som er svært vanskelig å få vekk. Lavkarbo som sådan har jo en god effekt på denne diagnosen, fordi den stimulerer blodsukkeret på "rett" måte, slik som kroppene våre ikke klarer på egen hånd på et vanlig kosthold.

Det er på sikt antakeligvis for lite for de fleste å gå ned 5-10 %, man vil ha godt av å gå ned mer, og jobbe for å holde en stabil vekt, og lære seg å se faresignalene (sofasitting i evige timer, utskeielser matmessig, "jeg spiser bare ekstra sunt i morgen", osv) før man stuper opp i vekt igjen.

Dette er grunnen til at lavkarbo er spesielt gunstig for PCO/PCOS-damer, og jeg håper og tror at mange vil ha god nytte av dette kostholdet, og ikke bare bruke det som en kur, men som en livsstil. Det kreves dedikasjon, litt blod og svette og en del tårer, men selv om det er vanskeligere for oss å gå ned i vekt, så betyr det på ingen måte at det er umulig.

Høres enkelt ut, men vi vet vel alle at det ikke er det. Så det som hadde vært gøy, var hvis PCO/PCOS`erne her inne kunne komme med sine motivasjonshistorier her, så vi som jobber oss mot et mål langt i det fjerne får se at det virkelig går an eller hva sier dere?

kejlis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 15:55   #362
Trinelise83
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 5
Trinelise83 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Jeg er en jente som nå veier 96,4 kg. sluttet på p sprøyten for 14 mnd siden, og har hatt mensen kanskje 3-4 ganger siden den gang. Jeg går nå på lav karbo diett, og har tatt av meg 10 kg den siste mnd... Men jeg får jo forsatt ikke mens....Tror kanskje og jeg har pcos.....i tillegg så har jeg mye hårvekst her og der som jeg ikke har hatt tidligere. så er kanskje lurt å bestille en time hos gynekolog for å sjekke dette ?

Trinelise83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg - eurodietten Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 23:41   #363
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Hei og velkommen hit!

Kjempebra nedgang! Det kan være PCOS med de symptomene, ja. Bestill time hos fastlege først, og be om en utredning av PCOS.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 23:47   #364
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.129
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Hei og velkommen hit til oss Trinelise83!

Hurra for kjempebra nedgang! Jeg er helt enig med Klara at jeg ville ha bestillt en time hos fastlege og bedt om utredning av PCOS.

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 12:28   #365
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

I'm back!
Etter ein lengre periode med "stabilisering" av vekta i samarbeid med fastlege, begynnte eg å føle meg rimeligt oppblåst, buksene begynnte å bli mistenkeligt små osv, gjekk eg i dag på vekta for fyrste gong på maaange månadar. Og i det det skummle tallet kom opp, gjekk det gjennom hovudet mitt "Inni h......, kor kom dåkken frå???" Nesten 9 kg opp...
Problemet mitt ligg i at om 2 mnd skal me til sjukehuset og inn på fyrste samtale ang IVF, og eg er no nervøs for at eg ikkje skal klara å gå dei ned igjen til då...
Men det ordnar seg vel dette og, slik som allt anna i livet...

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 10:53   #366
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.129
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av gvm82, her.

I'm back!
Etter ein lengre periode med "stabilisering" av vekta i samarbeid med fastlege, begynnte eg å føle meg rimeligt oppblåst, buksene begynnte å bli mistenkeligt små osv, gjekk eg i dag på vekta for fyrste gong på maaange månadar. Og i det det skummle tallet kom opp, gjekk det gjennom hovudet mitt "Inni h......, kor kom dåkken frå???" Nesten 9 kg opp...
Problemet mitt ligg i at om 2 mnd skal me til sjukehuset og inn på fyrste samtale ang IVF, og eg er no nervøs for at eg ikkje skal klara å gå dei ned igjen til då...
Men det ordnar seg vel dette og, slik som allt anna i livet...


Koselig at du er tilbake igjen

Du må ha masse lykke til med IVFsamtalen om 2månder til

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 14:44   #367
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Er det lov å slenge seg med her? Har også PCOS, spiser lavkarbo og vi prøver også å få barn. Ny på forumet her nå, har vært såvidt innom før men ikke vært noen aktiv bruker. Merker det hadde vært godt å komme i kontakt med andre, som også har denne utfordringen

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 19:39   #368
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Gym82 - Velkommen tilbake! Sikker på at du klarer nedgangen, med IVF som gulrot!

Lavkarboforlivet - Velkommen hit! Fint å ha noen å dele utfordringer og tips med!

***

Det er litt tidlig ennå, men må dele dette med de av dere som ikke har hørt det ennå: vi har hatt vårt 2. IVF-forsøk, og det klaffet! Jeg er i dag 7+1, med termin i slutten av februar! Klarer ikke helt å tro det er sant, men håper inderlig det går som det skal

Klarer ikke å spise så veldig lavkarbo, sliter med mataversjoner om dagen. Men når kvalmen roer seg har jeg planer om å gå tilbake til et liberalt lavkarbokosthold.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 21:49   #369
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Gym82 - Velkommen tilbake! Sikker på at du klarer nedgangen, med IVF som gulrot!

Lavkarboforlivet - Velkommen hit! Fint å ha noen å dele utfordringer og tips med!

***

Det er litt tidlig ennå, men må dele dette med de av dere som ikke har hørt det ennå: vi har hatt vårt 2. IVF-forsøk, og det klaffet! Jeg er i dag 7+1, med termin i slutten av februar! Klarer ikke helt å tro det er sant, men håper inderlig det går som det skal

Klarer ikke å spise så veldig lavkarbo, sliter med mataversjoner om dagen. Men når kvalmen roer seg har jeg planer om å gå tilbake til et liberalt lavkarbokosthold.

Takk skal du ha:-) Gratulerer så mye da, sååå spennende!!! Ønsker all lykke med svangerskapet! Kan tenke meg at det ikke er lett å følge et lavkarbo kosthold når man er gravid, men jeg lurer på en ting... er det helt greit å følge lavkarbo når man er gravid? Må man øke litt på karbohydratene? Jeg spørr fordi jeg er litt "nervøs" for hva jeg skal gjøre når vi en dag forhåpentligvis får det til... Jeg har nemlig kjempet veldig med vekten, og ble supersvær da jeg sluttet på p pillen og ikke ante at jeg hadde PCOS... Jeg la på meg i rekordfart, og skjønte ikke noe av hvorfor jeg følte at jeg måtte spise og spise. Endte opp på 140 kilo minst.. Så la jeg om til lavkarbo i jan ifjor, nå veier jeg 91 kilo, og har dermed tatt av 49 kilo Er så fornøyd med det, og hvordan ting utvikler seg, og føler at kostholdet mitt er stabilt og godt. Uten problemer:-) Men hva skjer den dagen vi evt blir gravide da? Må jeg øke på karbo da, spise nærmere høykarbo, eller er det ok å spise lavkarbo? Vet det er delte meninger om dette her... Men jeg ønsker veldig å ikke legge på meg så altfor mye under et svangerskap, med tanke på all jobben jeg allerede har gjort. Jeg forventer jo antageligvis 10 kilo opp da, men vil ikke opp så mye mere enn det.. Men vet jo at jeg legger på meg masse med høykarbo da.... Kanskje litt teite spørsmål dette her, men det er en ting jeg tenker på litt Nå er endemålet mitt 75 kilo, siden jeg er 175 høy. Så er snart bare 15 kilo unna, det blir godt å komme i mål. Men tar gjerne imot en graviditet imellom altså Hvor tid jeg når normalvekten, om det er før eller etter en graviditet er jeg ikke så nøyen på. men ser ut som om veien til å bli gravid kan bli litt lang... Er veldig glad på dine vegne, som nå er gravid:-) Krysser alt jeg har for at dette går bra!!

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 23:06   #370
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Tusen takk! Det føles uvirkelig, men det er veldig spennende!

Skjønner godt at du vil passe vekten, også når du blir gravid! Og du har vært kjempeflink som har gått ned så mye! Du skriver LCHF som matfilosofi, vet du omtrent hva du spiser av karbohydrater om dagen?

Det er litt forskjellige meninger om lavkarbo og graviditet, men de fleste er enige om at det er lurt å ligge på over 60-80 karbohydrater på slutten av svangerskapet. Hexeberg anbefaler å øke med 5 karbohydrater pr mnd til målet er nådd.

Fant en blogg som oppsummerte de forskjellige holdningene til dette så fint, skal se om jeg finner den i morgen!

Jeg er ikke, og har heller ikke vært, overvektig, så har ikke trengt å gå ned i vekt. Det er bare at kroppen min ikke funker på normal høykarbokost. Så jeg spiser alle typer grønnsaker, bær, noe frukt, nøtter, kjøtt, fisk og skalldyr, bønner og linser og fete meieriprodukter. I tillegg hender det jeg tar meg et glass juice, og jeg kan spise ting med sukker av og til. Vet ikke hvor mamge karbohydrater jeg ligger på, men tenker jeg skal fortsette på dette kostholdet gjennom hele graviditeten, så snart aversjonene gir seg. Jeg kan ikke skjønne at mer korn vil gjøre det bedre for babyen.

Mange velger å følge Fedon under svangerskapet, og er veldig fornøyde med det. Men det er ikke nødvendig å bytte til høykarbo

Tusen takk, krysser for at du snart har en liten spire også!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 08:39   #371
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.129
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Lavkarboforlivet: Velkommen hit! Gratulerer med kjempeflott nedgang! Krysser også fingrene for du snart har en liten spire.

Klara: Gratulerer med passerte 7uker. Hvordan er formen din?

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 09:30   #372
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Tusen takk! Det føles uvirkelig, men det er veldig spennende!

Skjønner godt at du vil passe vekten, også når du blir gravid! Og du har vært kjempeflink som har gått ned så mye! Du skriver LCHF som matfilosofi, vet du omtrent hva du spiser av karbohydrater om dagen?

Det er litt forskjellige meninger om lavkarbo og graviditet, men de fleste er enige om at det er lurt å ligge på over 60-80 karbohydrater på slutten av svangerskapet. Hexeberg anbefaler å øke med 5 karbohydrater pr mnd til målet er nådd.

Fant en blogg som oppsummerte de forskjellige holdningene til dette så fint, skal se om jeg finner den i morgen!

Jeg er ikke, og har heller ikke vært, overvektig, så har ikke trengt å gå ned i vekt. Det er bare at kroppen min ikke funker på normal høykarbokost. Så jeg spiser alle typer grønnsaker, bær, noe frukt, nøtter, kjøtt, fisk og skalldyr, bønner og linser og fete meieriprodukter. I tillegg hender det jeg tar meg et glass juice, og jeg kan spise ting med sukker av og til. Vet ikke hvor mamge karbohydrater jeg ligger på, men tenker jeg skal fortsette på dette kostholdet gjennom hele graviditeten, så snart aversjonene gir seg. Jeg kan ikke skjønne at mer korn vil gjøre det bedre for babyen.

Mange velger å følge Fedon under svangerskapet, og er veldig fornøyde med det. Men det er ikke nødvendig å bytte til høykarbo

Tusen takk, krysser for at du snart har en liten spire også!

Skrev LCHF fordi jeg egentlig ikke følger noe spes opplegg, lager liksom litt mitt eget. Men jeg spiser under 20 gram karbo pr dag akkurat nå, det er stort sett edr jeg har ligget siden jeg startet dette. Men av og til har jeg kanskje en liten "pause" med opp mot 40-50 gram karber pr dag. Grunnen til at jeg går for så "strengt" er jo at jeg har hatt så mange kilo å blir kvitt, og fremdeles er det 16 igjen! Men jeg tror du er inne på noe her ja, kan vel heller ikke helt forstå at et høykarbo kosthold skal være så mye bedre for babyen:-) Jeg har vel egentlig bare blitt fortalt forskjellig, og jeg har også hørt om det Sofie Hexeberg snakker om. Jeg kommer nok til å fortsette lavkarbo livet mitt selv når en spire evt sitter, vil ikke ende opp med +30 kilo liksom... Men vil samtidig gjøre det som er best for barnet også.. :-)
Jeg skeier ut av og til, og spiser av og til høykarbo mat. Har ikke vært noe problem for meg å skeie ut, og komme tilbake på lavkarbo rett etterpå:-) Har gjort det en del ganger siden jeg startet, men nå er det snart 2 mnd siden sist, så det er ikke noe jeg gjør ofte kan man si. Men tidligere tabber jeg har gjort når jeg liksom skulle gå ned i vekt, var å være altfor streng med meg selv. For meg funker det ikke,mat som er forbudt blir en vond verkebyll hos meg..
Føler du deg fin i formen så langt? Det må være sååå spennende tid for deg:-)

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 09:33   #373
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.

Lavkarboforlivet: Velkommen hit! Gratulerer med kjempeflott nedgang! Krysser også fingrene for du snart har en liten spire.

Klara: Gratulerer med passerte 7uker. Hvordan er formen din?

Tusen takk:-) Det er veldig godt å ha kontakt med andre i samme situasjon, selv om det er mange av oss med PCOS så kjenner jeg liksom ikke så mange med det, merkelig nok. Men så er det jo ikke sikkert at alle er like opptatt av å snakke om sånt da he he he:-) Min søster har det samme da, men hun lever ikke lavkarbo ennå og hun prøver heller ikke å få barn. Jeg prøver hardt å konverterer henne til lavkarbo, og det går kanskje;-) Men hun har samme problem som jeg hadde, altfor glad i mat med karber. Men jeg ble overraska over at jeg ikke savner det mere i det daglige, har gått så greit. Tror egentlig det var PCOS`en som trigga den lysten på karber hos meg.

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 10:22   #374
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.

Klara: Gratulerer med passerte 7uker. Hvordan er formen din?

Takk! Formen er egentlig ikke så verst, men jeg er bare ikke vant til å være så ukomfortabel hele tiden Det som har vært "vanskeligst" har vært å spise ofte nok for ikke å bli kvalm, mataversjoner mot det meste, og at jeg plutselig trenger ca 4 timer mer søvn i døgnet Og så er det utfordrende å finne lavkarboalternativer som jeg klarer å spise, for kroppen stopper helt opp på høykarbo.

Hvor er du i løypa?

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

Skrev LCHF fordi jeg egentlig ikke følger noe spes opplegg, lager liksom litt mitt eget. Men jeg spiser under 20 gram karbo pr dag akkurat nå, det er stort sett edr jeg har ligget siden jeg startet dette. Men av og til har jeg kanskje en liten "pause" med opp mot 40-50 gram karber pr dag. Grunnen til at jeg går for så "strengt" er jo at jeg har hatt så mange kilo å blir kvitt, og fremdeles er det 16 igjen! Men jeg tror du er inne på noe her ja, kan vel heller ikke helt forstå at et høykarbo kosthold skal være så mye bedre for babyen:-) Jeg har vel egentlig bare blitt fortalt forskjellig, og jeg har også hørt om det Sofie Hexeberg snakker om. Jeg kommer nok til å fortsette lavkarbo livet mitt selv når en spire evt sitter, vil ikke ende opp med +30 kilo liksom... Men vil samtidig gjøre det som er best for barnet også.. :-)
Jeg skeier ut av og til, og spiser av og til høykarbo mat. Har ikke vært noe problem for meg å skeie ut, og komme tilbake på lavkarbo rett etterpå:-) Har gjort det en del ganger siden jeg startet, men nå er det snart 2 mnd siden sist, så det er ikke noe jeg gjør ofte kan man si. Men tidligere tabber jeg har gjort når jeg liksom skulle gå ned i vekt, var å være altfor streng med meg selv. For meg funker det ikke,mat som er forbudt blir en vond verkebyll hos meg..
Føler du deg fin i formen så langt? Det må være sååå spennende tid for deg:-)

Det viktige er visst å holde seg unna ketosen. Jeg kommer ganske lett i ketose, så i stedet for å telle karber frenetisk har jeg heller økt på ganske mye, og kuttet ned litt på fettet. Synes det fungerer greit, det regulerer seg selv.

Skjønner det med forbudt mat! Vi må jo spise, hver dag og flere ganger om dagen. For meg er det viktig at mat er en kilde til glede. Og som May West sier: Jeg kan motstå alt unntatt fristelser

Her er det en fin gjennomgang av de forskjellige tankene om lavkarbo og svangerskap

Veldig enig med deg ang PCOS som trigger lysten på høykarbo! Jeg har alltid vært og vil alltid være veldig glad i søt smak, men har ikke det samme suget for karbohydrater nå som før. Tror det hjelper at jeg spiser nok også. Ble mye sukker og sigaretter i mitt forrrige liv

Som jeg skriver over, så er formen stort sett bra! Jeg vet om flere som har hatt det skikkelig tøft fra positiv test omtrent, så skal ikke klage. Det er kjempespennende, men synes det er litt tidlig å slippe gleden helt løs. Håper det blir lettere å slappe av etter å forhåpentligvis se en friskt og velutviklet baby med bankende hjerte på UL om to uker!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 10:47   #375
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.129
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Takk! Formen er egentlig ikke så verst, men jeg er bare ikke vant til å være så ukomfortabel hele tiden Det som har vært "vanskeligst" har vært å spise ofte nok for ikke å bli kvalm, mataversjoner mot det meste, og at jeg plutselig trenger ca 4 timer mer søvn i døgnet Og så er det utfordrende å finne lavkarboalternativer som jeg klarer å spise, for kroppen stopper helt opp på høykarbo.

Hvor er du i løypa?



Det viktige er visst å holde seg unna ketosen. Jeg kommer ganske lett i ketose, så i stedet for å telle karber frenetisk har jeg heller økt på ganske mye, og kuttet ned litt på fettet. Synes det fungerer greit, det regulerer seg selv.

Skjønner det med forbudt mat! Vi må jo spise, hver dag og flere ganger om dagen. For meg er det viktig at mat er en kilde til glede. Og som May West sier: Jeg kan motstå alt unntatt fristelser

Her er det en fin gjennomgang av de forskjellige tankene om lavkarbo og svangerskap

Veldig enig med deg ang PCOS som trigger lysten på høykarbo! Jeg har alltid vært og vil alltid være veldig glad i søt smak, men har ikke det samme suget for karbohydrater nå som før. Tror det hjelper at jeg spiser nok også. Ble mye sukker og sigaretter i mitt forrrige liv

Som jeg skriver over, så er formen stort sett bra! Jeg vet om flere som har hatt det skikkelig tøft fra positiv test omtrent, så skal ikke klage. Det er kjempespennende, men synes det er litt tidlig å slippe gleden helt løs. Håper det blir lettere å slappe av etter å forhåpentligvis se en friskt og velutviklet baby med bankende hjerte på UL om to uker!


Godt å høre at formen er stort sett bra, og du har jo lov til å klage som alle andre syns jeg. (vet det er litt frekt av meg, men det er ikke bare de som er dårligst eller har hatt det tøffest som har lov til å klage, alle kan klage når det gjelder vårt liv. Vi er alle i sentrum i vårt liv)
Kan godt forstå at du ikke tørr å slippe jubelen helt løs før du/dere har vært på UL.
Må ha lykke til på UL. Krysser fingrene for dere og det gjør jeg nå også, men det visste du vell?
Når det gjelder meg hvor jeg er i løypa skal jeg skrive det i et eget innlegg i diskusjonen "prøvere".
Syns det passer bedre der jeg...!

__________________

Sist redigert av Cho : 06-07-12 kl 10:53.
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Svar

Emneord
pcos, skravletråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 3 (0 medlemmer 3 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd aslaug Ketolysekuren 36 30-10-09 16:46
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd Vatti Ketolysekuren 91 12-10-09 12:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no