Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Chana Dal

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-03-04, 17:04   #1
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Chana Dal

Kan utrolig lite om dette Har kommet over masse oppskrifter på nettet. Hatt en pakke i skapet lenge. Dette har jo GI på 8 og burde jo brukes masse. Men så var det det med å prøve det. Kjenner heller ingen som har spist det så jeg er en smule skeptisk.

Noen erfarne Dal spisere her? Fant forresten to typer i dag husker ikke hva den andre het men den så anderledes ut.

Krysser fingrer for at noen har erfaring å dele og et spark bak å gi meg.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 31-03-04, 17:12   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hva er det? Jeg har aldri hørt om det jeg, og lurer på om det er en grønnsak, et indisk krydder eller en italiensk snegleart....?

  Svar med sitat
Gammel 31-03-04, 17:32   #3
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Det er vel en form for kikerter. Kommer fra India. Ligner nesten på linser bare litt større, er vistnok nøytral på smak. Har bare sett dem tørket jeg da. Vet at mange i USA som passer GI sverger til dette nettopp på grunn av den lave GI en 1/3 av røde linser!!!

Fedon har vel et par oppskrifter i bøkene sine men jeg har kommet over massevis på nettet før. Burde jo være perfekt tilbehør. Men så var det å prøve det da...

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 31-03-04, 17:39   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg har ikke engang fått opp motet til å prøve kikerter jeg, så jeg synes absolutt du burde prøve. Liker du det ikke er det jo like greit å få vite det med en gang, ikke sant? Og vi vil veldig gjerne ha rapport, altså!

  Svar med sitat
Gammel 01-04-04, 10:22   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

åå kikerter er jo kjempegodt. Albertine: du vet ikke hva du går glipp av

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-04-04, 10:44   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av Iset

åå kikerter er jo kjempegodt. Albertine: de veit ikkje hva de går glipp av

Jeg begynner å skjønne det..... Når jeg reintroduserer matvarer skal jeg prøve kikerter, I promise!

  Svar med sitat
Gammel 01-04-04, 10:44   #7
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Chana Dal er ikke kikerter. De minner vistnok om det men siden jeg ikke har prøvd enda kan jeg ikke si sikkert.

Kikerter har en GI på 33. Chana Dal på 8. Det vil si tregere enn hvitløk og halvparten så rask som tomat.

Er det virkelig ingen som har prøvd?

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 01-04-04, 11:18   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

jeg trooor jeg har prøvd.... kjøpte nemlig en hermetikk boks på jobben med en vegetarisk middags rett som heter dal et eller annet. syns det smakte kikerter, var veldig veldig godt. de selger disse boksene på helsekosten, er snadder, men jeg vet ikke hvilken GI de har.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-04-04, 11:59   #9
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Dal er en fellesbetegnelse for "pulses with husk removed". Blir vel belgfrukter uten skall eller noe slikt det.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 08-04-04, 12:13   #10
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Jeg har heller ikke prøvd kikerter,men ser de har dem tørkede på helsekosten.

La forresten akkurat inn en oppskrift på kikertpure.
Den kan dere jo prøve

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 08-04-04, 12:15   #11
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Chana dal skal smake litt anderledes enn vanlige kikerter. Ser anderledes ut også. Må få rotet meg til å prøve dem men så ble det linsepure isteden...

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 23-05-04, 00:47   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Nå har jeg kjøpt chanal dal. Men har ikke prøvd dem ennå. Ser gode ut.
Har de virkelig en GI på 8? Det høres jo supert ut!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-06-04, 21:36   #13
Sandrine
Medlem
 
Sandrine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
Sandrine er en juvelSandrine er en juvelSandrine er en juvel

Nå har jeg prøvd.

Jeg klarte ikke å motstå "reklamen" fordi jeg elsker kikerter. Jeg kokte bare ca 50 g fordi hvis dette hadde samme effekt som kikerter kjenner jeg meg såpass at jeg vet at jeg hadde spist til det var tomt uansett hvor mye jeg hadde laget.

Konklusjon: Chana dal er veldig godt, smaker litt mindre enn kikerter, men når det ikke var mer igjen (hadde dem i en salat) holdt jeg på å koke mer. Det som er skummelt er at det tok bare ca 15 min å koke disse linsene, kikerter må ligge i vann i timesvis før de kokes i en time eller to. (Hermetiske kikerter er bannlyst her i huset av selvsagte årsaker.)

__________________
Discipline is remembering what you really want...
Sandrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - vedlikehold Svar med sitat
Gammel 11-06-04, 10:30   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hermetiske kikerter smaker rett og slett dritt. Enig med deg, her går det kun i TØRRE kikerter som bløtlegges kvelden før. De hermetiske smaker rett og slett pyton.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-06-04, 20:52   #15
Sandrine
Medlem
 
Sandrine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
Sandrine er en juvelSandrine er en juvelSandrine er en juvel

Hermetiske smaker ikke dritt, i hvert fall ikke de jeg har fått tak i. Det blir bare altfor lettvint.

Det som er viktig er å skylle dem ordentlig, noe som gjelder alle hermetiske bønner og linser.

Slimete er vel et dekkende uttrykk for hvordan de er når de kommer ut av boksen.

__________________
Discipline is remembering what you really want...
Sandrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - vedlikehold Svar med sitat
Gammel 14-06-04, 22:22   #16
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Etter inspirasjon herfra lagde jeg Chana Dal etter 'Enkel chana dal' fra Lindbergs kokebok i går. Det var godt ved siden av yougertmarinert kylling og går inn i standard reportuaret.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 15-06-04, 12:57   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Sandrine

Hermetiske smaker ikke dritt, i hvert fall ikke de jeg har fått tak i. Det blir bare altfor lettvint.

Det som er viktig er å skylle dem ordentlig, noe som gjelder alle hermetiske bønner og linser.

Slimete er vel et dekkende uttrykk for hvordan de er når de kommer ut av boksen.

Åjo det gjør de, spesielt kikerter. Jeg har skylt og skylt, men det er en rar bismak av dem som jeg blir kvalm av. Det smaker IKKE som tørre iallefall. Jeg klarer det ikke. :blæh:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-06-04, 18:04   #18
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Chana Dal. Når jeg så det hørtes det ut som et åndelig retreatsted for utslitte karbo-diggere, beliggende langt inni ytre gokk. Et sted hvor man praktiserte yoga, aurarensing, krystallhealing og leirbad. Men det er altså en type matvare... Høres spennende ut og skal forsøke i innvandrerbutikken her om de har den...

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-06-04, 17:54   #19
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Noen som vet om Chana dal og gule splitt erter er det samme? Det ser veldig likt ut.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 23-06-04, 17:30   #20
Sandrine
Medlem
 
Sandrine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
Sandrine er en juvelSandrine er en juvelSandrine er en juvel

Nei, det er ikke det samme.

Tenk gul ertersuppe og hvordan ertene ser ut etter å ha blitt kokt. Det smaker heller ikke det samme. (GI for chana dal er 8, splitterter 32.)

__________________
Discipline is remembering what you really want...
Sandrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - vedlikehold Svar med sitat
Gammel 23-08-04, 10:01   #21
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Er kikerter (evnt. Chana dal) omtrent som linser og bønner? DET klarer jeg nemlig ikke å spise! Men det er konsistense og IKKE smaken jeg blir kvalm av...


Brune bønner eller hvite bønner i tomatsaus f.eks. Det er helt PYTON! De er så "melete" inni.... Blæh...

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 06-09-04, 18:12   #22
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Enkel Chana Dal...

Jeg har laget "enkel Chana dal" i dag. men jeg hadde ikke Chana Dal, så jeg brukte kikerter.

Det ble faktisk ganske godt

Men jeg lurte på en ting... Skal jeg tømme av det buljongvannet jeg koker ertene i? Jeg synes liksom det ble så tørt, så jeg begynte å lure på om vannet skulle være en del av "smørja" ....

Jeg blandet alt med en god "dæjs" rømme, da ble det bedre konsistens (og smak)

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 06-09-04, 18:52   #23
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg sper med noe av kokevanne til passe konsistens. Jeg tror foresten at Chana dal er halve kikerter.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 07-09-04, 16:38   #24
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Chana dal er kjempegodt! Jeg bruker også noe av kokevannet, men det er lettere å få luft i magen hvis man bruker noe av det.

Og jeg synes også at kikerter på boks er kjempeæsj!!! Jeg kjøpte en boks og ble såååå skuffa, jeg er vanligvis veldig glad i dem.

Er det forresten noen andre bønnespisere her som har noen gode råd for å få røde salatbønner litt spenstigere på smak og konsistens når man koker dem selv? De hermetiske er liksom saftigere, er det laken (som selvsagt er full av sukker) som gjør det?

Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 21:41   #25
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Chana Dal

Hvor finner dere disse?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no