Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Sukkerfri Sjokolademousse som også blir is!

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-07, 12:43   #1
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sukkerfri Sjokolademousse som også blir is!

Hei alle sjoko-elskere!
Jeg har laget min egen oppskrift på sjokolade mousse som jeg vil dele med alle her inne! Den kan også fryses ned til is uten at det blir krystaller i den.
Håper det smaker

Sjokolade mousse (4-5 porsj.)
(Ca.19 gr netto karboh. i hele oppskriften)

85 gr. sukkerfri mørk sjokolade
(Cavalier, fås på helsekosten, 25,- kr. platen, men skal man kose seg så skal man kose seg... )
85 gr. sukkerfri lys sjokolade
(samme merke som over, eller andre merker dere kjenner til eller foretrekker da..)
1/2 dl fløte
3 eggeplommer
2 dl. pisket kremfløte med ca to ts. søtstoff
3 eggehvitter stivpiskes med bittelitt salt for ekstra stivhet (men ikke nødv hvis du ikke vil..)
2 ts. god kakao for litt ekstra fyldig smak (kan droppes)

Fremgangsmåte:

Smelt sjokoladen sammen med fløten over svak varme. Ha i de frivillige teskjeene med kakao nå og rør/visp til det ikke er klumper. Avkjøl litt til lunken/kald. Bland inn de lett vispede egeplommene. Avkjøl helt til kald. Tilsett den vispede kremen forsiktig litt etter litt i sjokolaaden, slik at den blir kremete og fin. Tilslutt vendes de stivpiskede eggehvittene FORSIKTIG inn i sjokolade kremen slik at alt er luftig men godt blandet.
Hell i en lekker glassbolle (ikke i en glassbolle som lekker... )for spising som moussedessert, og la den stå i minst tre timer tildekket i kjøleskap.
Jeg har plastbegre igjen etter min tid som sukker-oliker hvor jeg spiste kos-begere m sjokoladepudding osvosv. De bruker jeg nå til og fryse ned restene etter desserten eller lager porsjoner med sjokolademuuusen i, for da har jeg en dessert liggende i fryseren klar til konsumering...
(sje-lurrpp... )
Fryser du ned porsjonsbegere, la begeret stå på benken 10-15 min. så den blir litt mykere. Skal du spise den med eeeen gang du tar den ut av fryseren, er den ganske så hard. Hvis begeret står på benken i 20-30 minutter er den sjokolademousse igjen uten at den er rennende! Tadaaaa...

PS! Du kan legge moussen i porsjonsbegerene og la de stå i kjøleskapet i de tre timene FØR du putter dem i fryseren. Men du MÅ ikke gjøre det. De blir like gode hvis du fryser dem ned med en gang. Men moussen blir nok bittelitt luftigere hvis de får stå de timene i kjøleskapet før du fryser dem ned. Syntes og merke en bitteliten forskjell...

PPS! Prøv også og lage med Cavalier Hasselnøtt Milk i stedet for melkesjokolade. Uhmmm det også

Hørte jeg noen sa <<Uhmm...>>????

Enjoy allesammen!!



OBS!
Ikke glem at noen reagerer på maltitol, som det er i Cavalier sjokoladen. Prøv deg frem med hva du tåler, eller bytt ut sjokoladen i oppskriften med mørk sjokolade hvis du tåler litt mer karbo. Men bruk da litt mer fløte i oppskriften slik at den ikke blir bitter i smaken(med mindre det er det man liker da)
Ellers så kan dere jo bare lage deres egen vri på denne oppskriften, etter hva dere tåler og liker!

Lykke til folkens

Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 14:11   #2
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Sukkerfri Sjokolademousse som også blir is!

OJOJ!!!

Det hørtes godt ut.
Tør ikke prøve akkurat nå, men etterhvert skal jeg absolutt stappe i meg litt av den sorten.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 14:16   #3
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill
Thumbs up

Sv: Sukkerfri Sjokolademousse som også blir is!

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

OJOJ!!!

Det hørtes godt ut.
Tør ikke prøve akkurat nå, men etterhvert skal jeg absolutt stappe i meg litt av den sorten.


Det ER ojoj-godt også! Lykke til videre Spiste ikke slikt i begynnelsen jeg heller, var lettere og holde seg unna enn og begynne tidlig i kuren og "skeie" ut, selv om det er lite karbo. Men etterhvert som tiden går er det greit og ha et alternativ i allefall... :-)

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 13:02   #4
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Sukkerfri Sjokolademousse som også blir is!

Nå er jeg spent. Hvordan gikk det med dere som laget denne moussen?? NysgjerrigNysgjerrigNysgjerrigNysgjerrigNysgjerrig NysgjerrigNysgjerrig...

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01
Glutamin friflex Kosttilskudd 9 08-02-05 14:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no