Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-03-11, 19:59   #1
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Nå har jeg bestemt meg for å ha mer valgmuligheter og mer karber i kostholdet. Pga ketolyse passer ikke for meg siden jeg er normalvektig (BMI 22. 61 kg og 166 cm høy). Men livredd for å gå opp i vekt. Kan dere hjelpe meg litt?

Jeg har tenkt å spise naturell youghurt, frukt, fiberrik, knekkebrød og fullkornsbrød igjen. Hvilke pålegg anbefaler dere? ingen fete pålegg sammen med karber? det har jeg lært i boka.

spiser ikke ris, poteter og pasta til middag men velger en karbohydratrik frokost istedetfor. er f.eks store havregryn med soyamelk og bær ok? er skeptisk til havregrynene som ifølge meg var bra for kroppen før. inneholder 61 g pr 100 g. hvor mange karber er det i 1 grovbrødskive? fedon sitt skal jeg prøve, fåes vel på rema.

Tar imot alle tips til dere som nå har 70 g karber om dagen. holder dere vekta, går dere opp? jeg trener 3 ganger i uka.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 21:03   #2
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Spis f.eks skinke, makrell i tomat, leverpostei eller smøreost på skiva. Jeg aner ikke karboinnhold i verken brød eller havregryn, da Lindberg baserer seg på GI og GB, ikke karbo.

Jeg aner ikke hvor mange karber jeg ligger på, men jeg har i hvert fall ikke lagt på meg etter at jeg gikk fra ketolyse til Fedon.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 21:18   #3
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Vil si at Lavkarbo er vektregulerende, og du er normalvektig, du er like høy som meg og veier nå det som er idealvekta mi ifølge legene. Jeg ser ikke at jeg kommer ned i den vekta, men siden du vil ned nesten 10 kg så er det ikke sikkert kroppen din vil det.
Anbefaler deg å enten kjøpe en bok fra Fedon eller å låne denne på apoteket for å lese deg opp, kunnskap er mat og du vil da få menyforslag med på kjøpet.

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 21:48   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Anbefaler deg virkelig å gjøre en egeninnsats og lese boka for å få forståelse for kostholdet. I boka finner du blant annet 9 ukesmenyer som er et fint sted å starte dersom man er usikker. Som mama67 sier konsentrerer Lindberg seg mer om GI og GB og ikke mengden karbohydrater. Ved et Fedonkosthold by the book (altså 1 C-måltid og 1-2 frukt) vil man ligge på rundt 120 gram KH per døgn, men det er altså GI/GB som er det essensielle og ikke mengden KH.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 21:49   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Anbefaler deg å enten kjøpe en bok fra Fedon eller å låne denne på apoteket for å lese deg opp, kunnskap er mat og du vil da få menyforslag med på kjøpet.

Regner med du mente biblioteket

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 21:53   #6
Tutta87
Medlem
 
Tutta87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 75
Tutta87 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Hei. Vurderer å bytte fra kaetolyse til Fedon, siden vekta har stoppa helt opp og motivasjone er så HELT borte. Vil så indelig ned i vekt før sommeren, men finner ikke rette "veien" å gå.... Vi har levd på ketolyse/lchf siden 03.01 i år.

Har dere noen tips til overgangen? Kjekke råd og ting enn bør være obs på?
Kanskje et lite lys i en mørk hverdag med fedme og æsj... :P
Noen andre her inne som har byttet og fått en god opplevelse med det??

Litt info om meg: 175cm. Bmi ved start: 32.27
Har gått ned 7kg på 11uker (tror jeg) Bmi nå på 29.98
Har en datter på 20mnd. Startvekta i januar var samme som før jeg ble gravid, men huden er jo en heeelt annen historie :S

__________________





Tutta87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Glutenfri LCHF :) Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 22:07   #7
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Regner med du mente biblioteket

Helt korrekt, biblioteket skulle det være

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 23:11   #8
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Fikk du ikke nok råd i forrige tråden?

Og hvis jeg virker noe spiss her, så blir jeg litt sur når jeg svarer noen i en tråd, som glatt ignoreres før man stiller spørsmål igjen i en ny tråd.

Les deg opp!!!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 23:43   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Støtter Vibeke her altså.

ALLE som har lyktes med kostholdsomlegging her inne har selv tatt ansvaret for å lære om sitt kosthold. Det, og en klar motivasjon er helt essensielt for å lykkes! Det er ingen her inne som kan gi deg (eller andre som er i samme båt, for det er mange) motivasjonen du trenger, vi kan støtte og svare, men ikke servere deg alt du trenger på et sølvfat.

Les, les les!!!


Sist redigert av Huldr : 21-03-11 kl 01:00.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 12:16   #10
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Er det noen som har erfaring med selve prosessen å trappe opp på karber fra ketogent til Fedon-basert? For man kan vel ikke bare spise ketogent en dag og hoppe 100 karber opp dagen etter?

Tenkte jeg skulle legge meg på en Lindberg-linje når de ti siste kiloene har kommet av!

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 12:25   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.

Er det noen som har erfaring med selve prosessen å trappe opp på karber fra ketogent til Fedon-basert? For man kan vel ikke bare spise ketogent en dag og hoppe 100 karber opp dagen etter?

Tenkte jeg skulle legge meg på en Lindberg-linje når de ti siste kiloene har kommet av!

Det kan være lurt å trappe opp etter en "stige" - tilføye ca 5 ekstra karber i dagsinntaket per uke, eller innføre én og én ny matvare. (Mulig Atkins-stigen - som finnes her på forumet et sted - kan være hjelpsom også på veien fra ketolyse til lindberg?)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 23:24   #12
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Fikk du ikke nok råd i forrige tråden?

Og hvis jeg virker noe spiss her, så blir jeg litt sur når jeg svarer noen i en tråd, som glatt ignoreres før man stiller spørsmål igjen i en ny tråd.

Les deg opp!!!

beklager. jeg var desperat etter flere svar med tanke på at jeg nå har hatt en mens sin aldri stopper. 3 uker nå. kroppen min på 60 kilo taklet ikke ketolyse, og det er skummelt at jeg i det hele tatt satt igang med ekstremdietten (tilpasset overvekt 10 +) når jeg er normalvektig. folka rundt meg ble bekymra derfor ville jeg bare ha litt tips til hvordan jeg kan gå over til fedon med mer tilpasninger, siden det helt klart er store forskjeller. men klarer meg fint nå. takk for hjelp.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 23:29   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Jeg vil bare kommentere at ketolyse ikke oppleves som noen ekstremdiett... du kan jo spise så mye du vil (med unntak av karbo) og man er aldri sulten...derimot vil feks Jessica Albas 1170 kalorier pr dag med masse proteiner, noe karbo og ikkeno fett (med unntak av noen få nøtter) for meg oppleves som ekstrem

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 09:17   #14
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

beklager. jeg var desperat etter flere svar med tanke på at jeg nå har hatt en mens sin aldri stopper. 3 uker nå. kroppen min på 60 kilo taklet ikke ketolyse, og det er skummelt at jeg i det hele tatt satt igang med ekstremdietten (tilpasset overvekt 10 +) når jeg er normalvektig. folka rundt meg ble bekymra derfor ville jeg bare ha litt tips til hvordan jeg kan gå over til fedon med mer tilpasninger, siden det helt klart er store forskjeller. men klarer meg fint nå. takk for hjelp.

beklager om jeg virket noe krass i tråden.
Jeg kjenner jo ikke til din situasjon. Godt å høre at du har folk rundt deg som passer på deg.
Et lite tips når du spør om råd, gå inn og vurder rådene og gi gjerne en tilbakemelding. Lykke til! Fedon høres helt riktig ut for deg og du vil like det. For meg er det egentlig et helt vanlig kosthold.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 09:17   #15
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg vil bare kommentere at ketolyse ikke oppleves som noen ekstremdiett... du kan jo spise så mye du vil (med unntak av karbo) og man er aldri sulten...derimot vil feks Jessica Albas 1170 kalorier pr dag med masse proteiner, noe karbo og ikkeno fett (med unntak av noen få nøtter) for meg oppleves som ekstrem

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 09:31   #16
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg vil bare kommentere at ketolyse ikke oppleves som noen ekstremdiett... du kan jo spise så mye du vil (med unntak av karbo) og man er aldri sulten...derimot vil feks Jessica Albas 1170 kalorier pr dag med masse proteiner, noe karbo og ikkeno fett (med unntak av noen få nøtter) for meg oppleves som ekstrem

Helt enig Nerthus! Eller, jeg har jo aldri prøvd ketolyse da, men jeg har prøvd noe ala Jessica Albas diett siden jeg har gått ned 25 kg på ED (vel og merke uten produktene).
Nå lever jeg mer etter LCHF med ca 50-60 gram karbohydrater om dagen. Og dette er jo bare helt perfekt! Mye enklere enn fettfattig, Lengre mett og mindre fysen. tenker nesten ikke på mat, mens på lavfett tenkte jeg mye mer på maten.
Men for folk som er vant med vanlig norsk husmannskost oppleves nok Fedon som mindre ekstremt som tillater knekkebrød, og andre lavkabor kornprodukter som fullkornpasta, ris og linser.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 20:55   #17
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

beklager om jeg virket noe krass i tråden.
Jeg kjenner jo ikke til din situasjon. Godt å høre at du har folk rundt deg som passer på deg.
Et lite tips når du spør om råd, gå inn og vurder rådene og gi gjerne en tilbakemelding. Lykke til! Fedon høres helt riktig ut for deg og du vil like det. For meg er det egentlig et helt vanlig kosthold.

Ja skal det nei hadde mensblødninger som ikke stopper pga ketosen som kroppen min gikk i sjokk av. prøver å komme utav den. hvor mye karber må jeg spise da? har nå gått opp i 30-40 g. men er enda i ketose! hmm..

Satser på south beach fase 2/3 og litt fedon inspirert. egentlig lager jeg bare min egenkomponerte diett jeg har drevet på med i årevis. holder meg rundt 1700 kcal om dagen. litt opp og litt ned.

var ikke meningen å si ketolyse var noen ekstremdiett. alle har jo forskjellige oppfatninger av det. siterte bare typen min som mente det var en nazidiett pga mensen min. haha. ikke rart han sier slik, dere skjønner. ketolyse er kjempe bra. jeg gikk ned i cm, men vekten stoppet opp. det sier jo seg selv, den vil ikke ned når jeg er normalvektig å det forstår jeg jo godt. Nå koser jeg meg med vanlig lavkarbo passer meg fint å jeg kan endelig begynne å trene igjen. har mer energi, mindre slapphet.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 21:08   #18
Beurre
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 1.096
Beurre er ny på veien

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

Ja skal det nei hadde mensblødninger som ikke stopper pga ketosen som kroppen min gikk i sjokk av. prøver å komme utav den. hvor mye karber må jeg spise da? har nå gått opp i 30-40 g. men er enda i ketose! hmm..

Dette er individuelt, så du må nok bare fortsette å øke gradvis på karbene hvis du vil ut av ketosen. Selv tåler jeg faktisk 70-80 gram før jeg faller ut...

Lykke til videre!

Beurre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 21:12   #19
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Fra Ketolyse - Fedon Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Beurre, her.

Dette er individuelt, så du må nok bare fortsette å øke gradvis på karbene hvis du vil ut av ketosen. Selv tåler jeg faktisk 70-80 gram før jeg faller ut...

Lykke til videre!

Jeg falt ut på 32 g idag mensen er der enda. jeeez. hadde den for 2 uker siden, å går på p-piller. skal hoppe over neste å utsette den. bare ta pillene i uka jeg egentlig skal ha mensen.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedon Lindberg-mat Bodil Dr Lindbergs 3 10-03-16 14:03
Til en som følger Fedon Lindberg! Atkinsmadde Spørsmål og svar 3 02-06-09 12:48
Første dag på Fedon Lindberg ... candyland Dr Lindbergs 14 07-09-08 00:50
Foredrag med Fedon Lindberg 09.01 Ullabulla Dr Lindbergs 0 03-01-08 12:11
Fedon Lindberg i utlandet? mofe Dr Lindbergs 1 13-03-05 09:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no