Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-10-10, 07:44   #1
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Før jeg var helt våken hørte jeg nyhetsinnslag i radio: det skal innføres avgift på fett. Jeg bråvåknet, men hørte ikke mer om det. Kanskje det var referert til ei avisoverskrift.

Hørt på makan. Hva i huleste er begrunnelsen? At det er så farlig for oss?

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 08:04   #2
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Står en artikkel i dagens VG om økning i avgifter på "usunn" mat - og da vet vi jo at det rammer "vår" mat; smør, fløte, rømme, ribbe og annet fett kjøtt
Har faktisk sendt en epost til helsedirektoratet og bedt dem spesifisere nærmere hvilke matvarer som er tiltenkt den nye avgiften.
Der påpekte jeg også at for meg er disse nøkkelhullsproduktene som stadig vekk betegnes som sunne, i stor grad ikke aktuelle pga av sitt høye innhold av stivelse og sukker.
Skal tro om jeg får noen tilbakemelding

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 09:18   #3
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Dette er ikke uventet!

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 09:36   #4
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Kanskje ikke uventet nei - men helt sykt.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 09:52   #5
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Jeg håper at når de skriver usunn fet mat så er det snakk om fast food som pizza, chips o.l, men jeg er litt redd for at de mener fet mat som i fløte, rømme pluss pluss. Skjer det så blir jeg litt irritert må jeg si...spent på svaret grotingeling får!

Vi får lage en underskriftskampanje med KOS "i bakgrunnen" som sier nei til avgift på fet mat (hvis det blir "vår" fete mat)

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:29   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Jeg håper at når de skriver usunn fet mat så er det snakk om fast food som pizza, chips o.l, men jeg er litt redd for at de mener fet mat som i fløte, rømme pluss pluss. Skjer det så blir jeg litt irritert må jeg si...spent på svaret grotingeling får!

Vi får lage en underskriftskampanje med KOS "i bakgrunnen" som sier nei til avgift på fet mat (hvis det blir "vår" fete mat)

Enig - det fantes en gang en side man kunne lage slike underskriftskampanjer på - hva var det nå den het da?

ellers ser jeg for meg STOR handelslekkasje til våre naboland

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:08   #7
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Var en debatt på NRK 2 om det nå....orket ikke helt å høre på det med Drevol og han kjekke hlsefyren fra dep. og ei fra FRP som var der.
Men det jeg fikk med meg, så handlet det mest om røyk og alkohol....men lederen fra KOS var positiv, så da var det kanskje ikke så gæli?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 10:45   #8
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Enig - det fantes en gang en side man kunne lage slike underskriftskampanjer på - hva var det nå den het da?

her er to
http://www.underskrift.no/
http://www.opprop.no/

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 11:26   #9
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Spør du meg er det hull i hodet å avgiftslegge rene matvarer slik. Halvfabrikata, værsågod, men rene naturprodukter. Da skurrer det litt.

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:07   #10
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

100% enig med babydoll der!

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 19:24   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Da blir det flere turer til Sverige folkens!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 19:48   #12
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Her er link til NRK2 programmet "Aktuelt"

Men, det er vel bare et forslag...?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 19:54   #13
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

...men lederen fra KOS var positiv, så da var det kanskje ikke så gæli?

Ledern fra KOS var ikke der.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 20:53   #14
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

I følge teksttv i morges så var det visst ikke aktuelt med noe mere avgifter på mat osv.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 22:01   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Det tror jeg faktisk aldri kommer til å gå gjennom, spesielt siden flere på Stortinget (i høyere posisjoner) er positive til lavkarbo og har gått på det selv, til og med Hagen har jo gått ned flere kg. Det MÅ jo komme protester på dette fra dem også. Jeg er altså ganske trygg på at det ikke vil bli sånn. Men sukker, alkohol og tobakk må de gjerne prise i været for min del.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 22:09   #16
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det tror jeg faktisk aldri kommer til å gå gjennom, spesielt siden flere på Stortinget (i høyere posisjoner) er positive til lavkarbo og har gått på det selv, til og med Hagen har jo gått ned flere kg. Det MÅ jo komme protester på dette fra dem også. Jeg er altså ganske trygg på at det ikke vil bli sånn. Men sukker, alkohol og tobakk må de gjerne prise i været for min del.

Kan de ikke heller bare forby salg av tobakk? NEI, det kan de ikke? Hvorfor ikke, spør mange. Fordi de er avhengig av inntektene tobakken gir. Hurra for hykleri og dobbeltmoral

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 22:22   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Ja, hadde tobakk blitt forbudt, skulle jeg stått fremst i køen og jublet, hehe. *motstander av shiten*

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 22:31   #18
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Om de virkelig ønsker å gjøre noe for folkehelsa, kunne de kanskje starte med å fjerne det kamuflerte unødvendige sukkeret i all mulig mat.

Økt avgift på meierismør liksom - og nøkkelhullsmerket Grandiosa på salg. Joda det henger på greip det.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 22:36   #19
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Om de virkelig ønsker å gjøre noe for folkehelsa, kunne de kanskje starte med å fjerne det kamuflerte unødvendige sukkeret i all mulig mat.

Økt avgift på meierismør liksom - og nøkkelhullsmerket Grandiosa på salg. Joda det henger på greip det.

Nøkkelhullsmerkinga av grandiosaen var tidenes :P
Jeg lo godt av den til og med FØR lavkarbo kom i livet mitt.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:17   #20
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Er det virkelig nøkkelhullsmerke på grandiosa?
Det er jo nesten ikke mat engang.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 03:44   #21
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Hørte jeg rett? Avgift på fett?

Tru det eller ei, LineJM... det er det, altså! Den derre med biff og løk eller kva det no er.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 09:25
Jeg hørte en på butikken som skulle bake Lindbergbrødet. Oppskrift? Lollypop! Dr Lindbergs 14 03-12-07 20:08
Hva er rett? nettan Ketolysekuren 3 23-08-07 21:39
Svenskenes rett og galt om fett Georgine Lavkarbo generelt 1 03-03-06 14:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no