Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Hvorfor bruke proteinpulver?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-05, 18:55   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hvorfor bruke proteinpulver?

Nå har jeg vært på forumet en stund, og ser jo at mange bruker proteinpulver som tilskudd i kosten. Jeg har fundert på å kjøpe meg det selv også - men i dag tenkte jeg på.. hvorfor bruker dere det egentlig?

Altså.. jeg skjønner at det er for å tilføre proteiner til kroppen.

Merker meg at folk bruker det mest ifbm. trening.. stemmer dette? (Jmfr. bygge muskler - og kroppen trenger protein en time etter muskeltrening.)

Men tenkte på.. hvorfor ikke bruke egg istedet? Er proteinpulver bedre enn egg? (noe jeg synes høres snodig ut.. men..)

Jeg bruker endel smoothies som mellommåltider. Bruker da 2-3 egg. Hadde det vært det samme som å bruke proteinpulver?

Bruker dere proteinpulver av økonomiske årsaker?

Har også merket meg at det finnes forskjellige typer proteinpulver (kasein og myse ellernoe?) - hva er forskjellen på dem, og hvorfor bruke det ene eller det andre?

Altså - til syvende og sist blir spørsmålet - hvorfor bruke proteinpulver (sleng evt. på "når man ikke trener?")



Hilsen nysgjerrigmof

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-01-05, 22:30   #2
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

JA!! Lurer jeg og veeldig på!! Pliis forklare ?!

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 20:36   #3
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Den største (og eneste?) grunnen er at det er en lett måte å få i seg mye proteiner på.

Og nei, proteinpulver er ikke bedre enn mat.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 21:02   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

for meg er det som en variasjon.
dvs at jeg innimellom lager pannekaker med sojamel og proteinpulver. o.l.

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 22:10   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg bruker proteinpulver fordi det er lettvint og godt, og fordi jeg etter trening har vanskelig for å spise SÅÅÅÅ mye proteiner som jeg får i en shake. Og om jeg trener på kvelden er det ubehagelig med mye mat i magen når jeg skal sove. Flytende føde er ikke så tungt for fordøyelsen.

Dessuten har Ine Wigernes skrevet doktorgrad på restitusjon etter trening, og konkludert med at melkeprotein er mest nyttig. Kasein og myse er to typer melkeprotein som finnes i mange proteinpulvere. Men mange tåler ikke melkeprotein, og da er soya å foretrekke.

Min beste-venninne er meget sporty, og har meldt seg på Birkebeinerrennet i år. Hun trener håndball, løper, går på ski, aerobic, styrke m.m. Men når hun veide seg på Tanita, så viste det seg at muskelmassen hennes var lav. Jeg kunne ha gjettet det, for hun orker bare å spise et par knekkebrød etter trening. Jeg overtalte henne til å prøve å lage proteinshake med Delite proteinpulver (2 scoops), frosne bær, olivenolje, Biola og melk. Hun var veldig skeptisk, men likte smaken fordi det var bær i. Men hun måtte tvinge det i seg de første gangene.

Nå trenger jeg ikke mase lenger, for etter at hun begynte med proteinshaken har hun aldri vært støl, og hun får ikke kramper/blir stokkstiv i musklene som hun ble mye før under øktene. Hun føler at hun resituerer mye raskere, og ikke minst; Tanita forteller at muskelmassen har økt.

DERFOR kan det være lurt med proteinpulver. Men om du klarer å spise nok egg, kjøtt, fisk eller annet, så er det like bra. Min shake er på ca. 40 gram protein, og det tilsvarer 5 egg.... Det klarer ikke jeg å spise!

Jeg vet ikke om det blir billigere med proteinpulver, men jeg regnet ut pris per gram protein en gang, og det kom bra ut i forhold til kjøtt/fisk pris. Pass imidlertid på å ikke kjøpe pulver med sukker! Selv om det er billigere, så forstår vi jo hvorfor....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 22:13   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Tusen takk for flott innlegg, MHM! Nå ble jeg mye klokere

(spør i produktanbefalingstråden min om hva proteinpulver som er best og billigst)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 22:23   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jaaaaaavel, er det SÅ mye det er snakk om ja !!

Jeg har faktisk noe Whey protein i skapet. Skal sjekke ut innholdet. kanskje jeg burde tvinge i meg en shake etter trening jeg og !!

Ellers er det det første jeg skal kjøpe når jeg får lønn neste gang !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 22:34   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Nille - er det greit med soyaprotein og/ eller kasein/ myse hvis man følger blodtypedietten?

Jeg følger ikke den - ennå - men jeg skjeler litt til den og har tenkt å kutte ut melk. Soya er jo ikke bra for oss med lavt stoffskifte. Men rent protein stiller det seg kanskje annerledes med??

Eller er det kanskje MHM som vet dette også?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 22:38   #9
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Jeg følger ikke den - ennå - men jeg skjeler litt til den og har tenkt å kutte ut melk. Soya er jo ikke bra for oss med lavt stoffskifte. Men rent protein stiller det seg kanskje annerledes med??

Husker ikke hva slags blodtype du har Scilla, men jeg mener at D'Adamo ikke skiller på myse og kasein, men bare omtaler melk som melk? De fleste som ikke tåler melkeprotein, reagerer på kasein.

Så et nysgjerrig spørsmål og ikke et spydig spørsmål...: Hvor har du lest at de med lavt stoffskifte ikke skal ha soya, og hva er argumentasjonen? Hvis det er pga planteøstrogenene, så følger de proteinene, og rent soyaprotein vil vel ikke gjøre noen forskjell.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 22:41   #10
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

er det greit med soyaprotein og/ eller kasein/ myse hvis man følger blodtypedietten?

Hvilken blodtype var det du var da?
Kasein skal unngås av både O og A. Samme med myse.
Soyamel er medisinsk for A og nøytralt for O, men det inneholder bare 38% protein (38% karber, 22% fett).
Spelt; nøytralt for begge (15% protein)
Soyaflak; nøytralt for O, medisinsk for A (53% protein, karber 13%, fett 33%)

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 22:51   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Takk for gode svar begge to! Glemte visst å nevne at jeg har blodtype 0

Husker faktisk ikke hvor jeg har lest om at soya ikke er bra... Hjernen lekker som en sil... Men jeg TROR det var på thyroid.com, siden til Mary Shomon som er litt av en "guru" når det gjelder stoffskiftesykdom. Nille har nok mer info... Sorry, har vært litt "ute" i det siste jeg...

Mener jeg har lest det flere steder altså - men ikke med noen argumenter. Men i og med at det går igjen synes jeg det virker fornuftig å sjekke ut videre ihvertfall. Trodde i grunnen det sto i Blodtypediettenboka også... der ser man hvor etterrettelig hukommelsen min er...

Har aldri oppfattet deg som spydig MHM


Sist redigert av Huldr : 31-01-05 kl 00:36.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 22:59   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg har ikke hørt at soya ikke er bra for lavt stoffskifte, men jeg skal sjekke boka mi når jeg kommer hjem (slaver på jobb 4 minutter til !!)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 23:42   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Her er en side med flere lenker, til bl a Mary Shomon og Joseph Mercola:

http://coconutoil.com/soy.htm


Det ble litt mye og komplisert for meg å lage noe referat av nå... *dumme hjerne*
Men det sto veldig mye interessant! Det ser ut som om det ikke bare er oss med lavt stoffskifte bør se opp for bivirkningene av soya heller...

Husker jeg har lest et eller annet sted at "Soya er et tveegget sverd", altså at det har både positive og negative virkninger. Disse lenkene gir kanskje et overdrevent negativt bilde... men jeg vil gjerne være føre var, og jeg HAR jo lavt stoffskifte...

Jeg føler ikke for å bruke proteinpulver fordi proteinene er i en "unaturlig" form siden proteinet er isolert fra den opprinnelige substansen- men det er jo veldig greit å kunne ty til da. Og jeg vil presisere at jeg ikke VET noe som helst om dette...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 23:52   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Her er svaret jeg fikk fra stoffskifte eksperten i det andre forumet (en av grunnleggerne der):

Opprinnelig lagt inn av Doreen T

Yes Nille, you might consider limiting your intake of certain foods which possibly can interfere with thyroid function .. they're known as "goitrogens" or "causing goiters". Soy foods ... soy protein, tofu, soy milk, protein bars etc ... head the list. Also: Brussels sprouts, rutabaga, turnips, kohlrabi, radishes, cauliflower, African cassava, millet, babassu (a palm-tree coconut fruit popular in Brazil and Africa) cabbage, and kale ... Note - the goitrogenic property is apparently destroyed with cooking, so the advice is to avoid or strictly limit your consumption of these foods RAW, and stick to moderate amounts cooked.

Dette stemmer med hva Mary Shomon skriver i boka si. Et helt kapittel om hvordan soya virker inn. Klaerer ikke å oversette fordi jeg mangler skikkelig norske ord, men på internet infoen sier hun:

Sitat:

A Look at the Dangers of Soy to the Health of Your Thyroid

Sitat:


Health and nutrition magazines tout the benefits of soy as a cure-all for women's health, hormonal problems, cancer prevention, weight loss, and many other problems. The reality, however, is that promotion of soy may be more a matter of business and marketing, rather than recommendations based on sound scientific evidence.

Isoflavones, the key components of soy that make them so potent as a posible substitute for hormone replacement, mean that soy products, while touted as foods and nutritional products -- often are used and act as like a hormonal drug.

If you have a diagnosed or undiagnosed thyroid problem, or a history of autoimmune disease, overconsumption of soy isoflavones can potentially trigger a thyroid condition. Soy foods can worsen an existing diagnosed thyroid problem in many people.
In both cases the symptoms such as fatigue, weight gain, and depression or moodiness are often overlooked and hard to diagnose.

A recent study found that as millions of Americans -- perhaps as many as more than 10 million -- have an undiagnosed thyroid condition. The vast majority of thyroid patients are women over 40. This is the same group that, responding to marketing claims that promote soy as helping to prevent breast cancer, reducing the risk of high cholesterol or heart disease, or as a treatment for symptoms of menopause, are turning to soy foods and isoflavone supplements in vast numbers.

Here is more information regarding soy and its relationship to the thyroid.

FDA's Soy Experts Speak Out Against Soy

"there is abundant evidence that some of the isoflavones found in soy, including genistein and equol, a metabolize of daidzen, demonstrate toxicity in estrogen sensitive tissues and in the thyroid. This is true for a number of species, including humans.

Additionally, isoflavones are inhibitors of the thyroid peroxidase which makes T3 and T4. Inhibition can be expected to generate thyroid abnormalities, including goiter and autoimmune thyroiditis. There exists a significant body of animal data that demonstrates goitrogenic and even carcinogenic effects of soy products. Moreover, there are significant reports of goitrogenic effects from soy consumption in human infants and adults."

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 00:22   #15
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Hmmm...
Dette må jeg tygge på, fordøye, utrede og komme tilbake til!
Jeg sluker veldig lite rått - og i hvertfall ikke soya.... (haha - litt bløt? )
Tusen takk for info!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 00:32   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Thanks Nille!

Jeg har i grunnen bestemt meg for å redusere bruken min av proteinbarer til "kaffekos" en sjelden gang - kommer nok ikke til å kjøpe proteinpulver heller jeg... Hvis jeg ikke finner ut at jeg tåler melk fint da. Skal kjøre eliminasjonsmetoden på det tenkte jeg...

Blodtype 0 skal jo heller ikke ha for mye egg... Synd det ikke er noe særlig tørka kjøtt å få kjøpt i Norge, tenker at det må være fin "reserve"mat! Kan jo ha med tørrfisk da men...........

Mente forresten mer slik i stad... ble litt feil smiley :

Sitat:

Har aldri oppfattet deg som spydig MHM

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 00:48   #17
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Synd det ikke er noe særlig tørka kjøtt å få kjøpt i Norge, tenker at det må være fin "reserve"mat!

Jeg kjøpte en pose med strimlet, tørket, marinert og røkt kjøtt på en bensinstasjon "oppi dalom". Spiste etter en håndballkamp. Det var godt! Skulle ha kjøpt med mer, for nå husker jeg ikke hvor i verden det var engang.... Er jo ikke så praktisk med proteinpulver, frosne bær og stavmixer i garderoben på en bortekamp... Og i en proteinbar er det litt lite protein etter trening. Så tørket kjøtt hadde vært fint ja. La oss slå fast det en gang for alle....

Samma hva slags smiley du bruker vel, Scilla....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 00:57   #18
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM



Samma hva slags smiley du bruker vel, Scilla....

He he Er litt redd for å bli misforstått i dag...

Kanskje vi burde starte en trend, gå rundt og spørre etter tørka kjøtt i alle butikker i håp om at det kommer på markedet!! Det hørtes kjempegodt ut...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-02-05, 20:42   #19
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Enkelt

Det er to grunner til å bruke proteinpulver:
- Det er enkelt. Hvis du ikke er hypp på å lage til seks måltider om
dagen er det en enkel utvei. Praktisk.
- Proteinpulveret er delvis hydrolysert, altså bruker ikke kroppen noe
særlig energi på å fordøye det og det tas lettere opp i tarmen. Altså
er det genialt hvis du trener (både før og etter), fordi du slipper å
koordinere noe, du kan bare drikke det rett før og det påvirker ikke
treningen.

Bare pass på å ikke ta myse-protein hvis du har planer om å slanke deg. Det taes så fort opp at det faktisk har en liten innvirkning på insulinet.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 03-02-05, 21:00   #20
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk


Bare pass på å ikke ta myse-protein hvis du har planer om å slanke deg. Det taes så fort opp at det faktisk har en liten innvirkning på insulinet.

Jaha? Har det noe å si da? Altså.. om man tar det etter at man har trent, så er jo forbrenningen på topp uansett..

Noen andre som har noen formening om dette?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-02-05, 21:16   #21
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Viss en både prøver og gå ned i vekt, og samtidig prøver og enten øke litt, eller holde på muskelmassen har jeg lest flere steder at en bør bruke 100% ren myseprotein (whey), rett før og rett etter trening. Mens en med fordel kan bruke kaseinprotein før en går til sengs, da denne typen proteiner bruker lengre tid på å bli tatt opp i kroppen enn myseproteiner. Mange starter også dagen med kaseinprotein for og få "en jamn strøm" av proteiner utover dagen.

Jeg har brukt kun myseprotein sålangt etter jeg la om kostholdet og har hatt bra resultater med det. Mulig de kunne vært bedre om jeg hadde brukt kaseinprotein før leggetid, i steden for whey.

Uansett kommer jeg nok til og fortsette med myseprotein rett før og rett etter trening.

Vil gjerne lære mer om dette om noen har god info, linker etc på dette

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 10:20   #22
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Kopiert fra TN: (obs,obs: Tn fører ikke rene myse pulver men selger kaseinpulver i bøtter og spann).

Proteiner - byggeklossene du bare må ha




Av Bjørn Furuhaug

Hvorfor begynner jeg denne artikkelserien med å skrive om proteiner? Av alle næringsemnene (proteiner, karbohydrater og fett), er det uten tvil proteiner vi som trener er mest opptatt av. Hvis jeg skal rangere hva som er viktigst for deg som trener, vil jeg også uten tvil sette proteiner på toppen. Ikke bare fordi proteiner er den næringskilden som har størst innflytelse på fysikken din, men fordi de aller fleste får i seg for lite proteiner gjennom kostholdet. Alle kroppsbyggere og fitness entusiaster forstår, eller bør forstå, hvor viktig et høyt proteininntak er for fysikken. Personer som trener med vekter trenger mer proteiner, mye mer, enn vanlige folk. Uten proteiner kan du ikke bygge muskler - så enkelt er det!




I tillegg til å være viktig for musklene, har proteiner også en bra effekt på energi- og insulin-nivået, spesielt under diett. Ved å spise proteiner ved hvert måltid, er det mindre sjanse for at blodsukker nivået vil variere mye. Dette vil hjelpe deg å kontrollere appetitten og legge grunnlaget for bedre fettforbrenning og muskelvekst.

Men hvorfor er proteiner så viktig for oss som ønsker en muskuløs og sterk kropp?
Proteiner er som sagt kroppens byggestener! Musklene våre trenger proteiner for reparasjon, gjenoppbygging og fremfor alt VEKST. Jeg har ennå til gode å se en person med en imponerende fysikk, som ikke har tatt proteininntaket sitt seriøst. Men proteiner er også viktig for mange andre funksjoner i kroppen:
- Oppbygging av muskler og annet kroppsvev.
- Enzymer som muliggjør kjemiske prosesser i kroppen og fordøyer maten vi spiser.
- De røde blodcellene er oppbygd av proteiner, og trengs for oksygentransport
- De hvite blodcellene, vårt immunforsvar, er avhengig av aminosyrer
- Mange hormoner er bygd opp av aminosyrer - blant annet insulin, veksthormon og "insulin-like growth factor".

Det bør nå være klart hva proteiner gjør i kroppen vår. Men hvor får vi proteiner fra? Proteiner finner vi hovedsakelig i kjøtt, fisk, egg, melkeprodukter, bønner og linser.

Hvor mye proteiner trenger vi som trener?

Ut fra over 40 års erfaring med kroppsbyggere/fitness utøvere og nyere forskningsrapporter, bør det daglige proteininntaket ligge i området 2,5-4 gram pr. kilo kroppsvekt pr. dag. Dette er litt høyere enn den gamle bodybuilder "standarden" på 1,5-2 gram pr. kilo kroppsvekt. Ved å legge proteininntaket noe høyere enn den gamle standarden, og kutte tilsvarende ned på karbohydratinntaket, erfarer mange utøvere at det er lettere å holde seg i bedre form året rundt (og hvem ønsker ikke det?). Som en gylden regel vil jeg anbefale et daglig proteininntak på 3 gram pr. kilo fettfri kroppsvekt. Det vil si at hvis du veier 85 kilo og du har en fettprosent på 15%, så har du en fettfri kroppsvekt på 72 kg. Det daglige proteininntaket ditt bør da være ca. 72 x 3 = 216 gram.

Da er det egentlig bare ett viktig område som gjenstår når det gjelder proteiner. Hvordan er proteiner oppbygd? Dette er kanskje ikke viktig for å forstå hvorfor du bør holde et høyt proteininntak, men det er viktig for å kunne velge de "riktige" kildene av protein og proteintilskudd.
Proteiner er oppbygd av aminosyrer. Dette høres kanskje banalt og enkelt ut, men av erfaring er det mange som har hørt dette tusen ganger og allikevel ikke får det med seg. Aminosyrer er proteinets minste byggesten. Du kan tenke på proteiner som en rekke av legoklosser som er satt sammen i en lang rekke, og hvor hver legokloss er en aminosyre. Når det sitter mange slike legoklosser sammen etter hverandre, kaller vi det proteiner.
Så skal vi gjøre det mer vanskelig. Det finnes 20 forskjellige aminosyrer (som har forskjellige oppgaver i kroppen). Forskjellige proteiner vil ha ulike sammensetninger av disse aminosyrene, og ulikt antall aminosyrer som sitter sammen. Dette er viktig for egenskapene til proteinet. Det vil for eksempel si at proteiner fra egg, ikke vil ha de samme egenskapene som proteiner fra melk.

For at vi skal kunne anvende proteinet som vi får i oss gjennom maten, må disse brytes ned til frie aminosyrer. Når disse aminsosyrene sirkulerer i blodet, kan de tas opp i cellene og benyttes til bl.a. muskelvekst.


Proteintilskudd

For å lage proteinpulver og måltidserstattere (MRP), brukes det ulike råvarer. Jeg skal her gå gjennom de mest vanlige.

Når vi snakker om proteinpulver, er det naturlig at vi begynner med melkeprotein. Hvorfor? Jo, de fleste proteinpulver på markedet inneholder stort sett proteinpulver laget av melk. Melkeprotein har en svært bra aminosyreprofil for muskelvekst, og det er relativt lett å få tak i. Melkeprotein består av mange proteinfraksjoner, hvor myse (whey) og kasein er de mest kjente. Rent melkeprotein består av 80% kasein og 20% myse.

Myseprotein - "kongen" av proteinpulver?

Myseprotein har lenge vært kronet som "kongen" av proteinpulver, men holder dette mål? Hvorfor er myse regnet som så spesielt? Myse har en veldig bra essensiell aminosyreprofil: høyt innhold av BCAA's, tas raskt opp kroppen, smaker godt, løser seg lett i væske, lett å få tak og er i den mest vanlige formen (WPC) billig. Disse egenskapene, i tillegg til masse reklamer og artikler om myse, har gjort at mange ser på myse som det ultimate proteintilskuddet. Men myse har en interessant historie. Opprinnelig var myse et biprodukt ved osteproduksjon, og sett på som verdiløst. Så fant man ut at myse løste seg lett i vann, og derfor egnet seg ypperlig i forskjellig matvareproduksjon som f.eks bakervarer og salatdressinger. Den råvaren (myse) som kommer fra osteproduksjon, er en sirupsøt væske som bl.a er full av laktose. Man måtte finne måter å skille ut laktosen, fettet og væsken på, slik at man kun satt igjen med et rent proteinpulver. For å gjøre dette, brukes det som regel en metode hvor man "vasker" råvaren med syre for å skille ut proteinet. Man sitter da igjen med noe vi kaller myse protein konsentrat (WPC). Denne råvaren inneholder som regel ca 75-85% protein, 5-10% karbohydrater (laktose) og 2,5-10% fett (hovedsakelig usunt mettet fett). Bakdelen er at med denne metoden forsvinner også alle godsakene i proteinet som er sensitive for syre, som glycomacropeptides, alpha-lactalbumin, immunoglobiner og lactoferrin. I dag har man heldigvis funnet bedre måter å lage myseprotein på. Den mest kjente er ione-bytte metoden, hvor proteinet skilles ut ved å benytte de ulike ladningene proteinet har. Ved bruk av denne metoden, sitter man igjen med et mye bedre myseprotein, bestående av mer enn 90% protein og så og si fritt for usunt melkesukker og fett. Dette kalles ion-ex whey protein isolate, eller WPI. Denne metoden bevarer også mye bedre de godsakene man mister ved syrevasking.

Styrke:

- WPI har store mengder immoglobulin som styrker kroppens imunforsvar.
- Myseprotein inneholder store mengder (23-25%) BCAA's.
- En av de mer interessante egenskapene til myse, er evnen til å stimulere IGF-1 (insulin growth factor-1) produksjon.

Svakhet:

- Myseprotein løser seg lett og absorberes raskt. Dette kan virke som en bra ting, men når myse protein absorberes så raskt, resulterer det i en rask økning i insulin nivået og gjør også at mye av aminosyrene forbrukes som energi - ikke til muskelvekst.
- Kvalitets myseprotein, som WPI, er en av de dyrere proteinråvarene på markedet. Dette lager et marked for store bokser med billig WPC.
- Relativt sett har myseprotein lite av aminosyrene phenylalaline, ariginine og glutamin.

Kasein - en ukjent helt

Kasein lages også av melkeprotein, men har helt andre egenskaper enn myse. Kasein eksisterer sammen med fosfat i en unik struktur kjent som micelle. Det er denne micellen som tillater separasjon av myse fra kasein i melk. Denne prosessen skjer normalt ved oppvarming, syre separasjon eller ved bruk av enzymer (som når man lager ost). De fleste kaseinater som fås som tilskudd, er separert med syre og kalles for sodium, potassium eller kalsium kaseinat. Disse har som regel en proteinprosent på mer enn 90%. Hvis du fremdeles ikke synes kasein ser veldig spennende ut, bør du vite av kasein er en viktig ingrediens i mange av de mest populære måltidsertattere og proteinpulver. Dette er hvorfor:

Styrke:

- Kasein hjelper med å regulere tiden proteinet bruker på å tas opp i kroppen. Den gjør dette ved at den har en tendens til å forme en slags gele som må fordøyes. Det at proteinet tas opp mer langsomt, resulterer i økt opptak av aminosyrer, peptider og protein pga av at den er tilgjengelig i systemet over lengre tid. Større protein absorbasjon hjelper oss som trener til å lettere få i oss nok aminsosyrer. Denne "gele" effekten gjør også at man føler seg mettere etter en "shake" med proteinpulver basert på kasein, enn med myse. En nylig studie viser at de som inntok en diett hvor proteininntaket inneholdt 70-75% kasein, hadde større muskeløkning og tap av fett, enn de som gikk på en diett hvor proteininntaket besto av tilsvarende mye myseprotein. Det som også er interessant, er at denne studien ble gjort på personer som trente styrke.
- I tillegg viser en annen nylig studie at "langsomme" proteiner som kasein er bedre enn "raske" proteiner, som myse, også rett etter trening.
- Kasein inneholder en høy konsentrasjon av aminosyren glutamin (20,5%), faktisk mer enn både myse-, egg- og soyaprotein. Å supplere med denne aminosyren, spesielt i peptidform som her, kan spare muskelmasse under intens trening og under diett.
- Kasein gir også en høy dose av glykogene aminosyrer. Disse aminosyrene "låner" seg ut til produksjon av energi under trening. Dette har
vist å resultere i mindre muskelnedbrytning under trening.

Svakheter:

- Kommersielt kasein kan være av ujevn kvalitet. Det finnes mange måter å lage kasein på, noen bedre enn andre. En måte å være sikker på at du får i deg et kvalitetsprodukt på, er å finne et merke du stoler på, og hold deg til det.


Melkeprotein - det beste fra myse og kasein?

Melkeprotein inneholder ganske enkelt alle proteinfraksjonene fra melk. Hovedsakelig 80% kasein og 20% myse. Denne typen protein har en veldig sterk aminosyreprofil, og har de bra egenskapene fra både kasein og myse. Jeg skal ikke gå inn på styrker og svakheter, da du kan lese disse under myse og kasein.

Andre proteinkilder.

Av andre proteinkilder brukt i måltidserstattere og proteinpulver, er egg- og soya-protein de mest vanlige. Begge disse har sterke og svake sider, men i og med at de er lite brukt av ulike årsaker, skal jeg ikke gå nærmere inn på disse her.

Designer protein - den optimale løsningen?

Hva er et designer protein? Det er ganske enkelt et proteinpulver satt sammen av flere proteinkilder/fraksjoner for å oppnå et mer komplett protein for oss som trener. Et designer protein inneholder som regel flere proteinkilder, og er i tillegg tilsatt peptider, aminosyrer og andre virkestoffer som øker utnyttelsen av proteinene (som lecitin, glutamin og BCAA). Som du allerede har sett, finnes det ikke ett ideelt protein med bare fordeler og ingen bakdeler. Den opplagte løsningen er da å kombinere ulike proteinkilder, slik at man drar fordel av styrkene til flere proteinkilder og oppnår bedre effekt. La oss si at du skal trene opp store muskuløse biceps. Vil du da bare trene bicepscurl? De fleste har forstått at en muskel må angripes fra forskjellige vinkler slik at den stimuleres maksimalt. Slik er det også med proteiner. Kroppen trenger ikke bare kyllingfilet, tunfisk eller myseprotein hele dagen. Den trenger å bli foret med ulike typer proteinkilder, slik at den får alt det den trenger.
Er rent melkeprotein et designer protein? I det siste har jeg sett proteinprodusenter som fremstiller rene melkeprotein som designer protein. Disse kan etter min mening ikke kalles designer protein, da de kun inneholder en kilde proteiner, Selv om denne kilden inneholder 80% kasein og 20% myse, er det fremdeles et rent melkeprotein!

Hvordan få i seg nok protein og hvordan bruke proteintilskudd og måltidserstattere (MRP)?

Mange kjøper seg et proteinpulver fordi man har hørt at dette er bra for muskelvekst, eller for bruk under diett. Alt for mange vet derimot ikke hvordan de skal bruke disse produktene. Dette resulterer selvsagt i liten effekt av produktet, og i at man ikke oppnår de målene man har satt seg. Egentlig er ikke dette noe hokus pokus. Uansett hva som er ditt mål med treningen, opp i vekt, ned i vekt, bli muskuløs, sterk, rask - det spiller ingen rolle. Du bør innta et fullverdig måltid minimum hver 3 time. Det vil for de fleste av oss bli 6 måltider pr. dag. Mange, meg selv inkludert, har problemer med å tilberede så mange måltider. Selv spiser jeg som regel 3-4 vanlige måltider og 2-3 måltider bestående av enten en MRP eller en proteindrikk sammen med f.eks en frukt, havregrynsgrøt, en skive brød eller en annen karbohydratkilde. Ofte er det best å bruke et pulver på morgenen og rett etter trening, ettersom kroppen trenger proteiner raskt ved disse 2 tilfellene.
Her er et eksempel på en typisk dag for meg selv:
08.00 En knyttnevestor porsjon havregryn med 3 spiseskjeer Protein Isolate vanilje smak. Jeg blander havregryn og proteinpulver først, deretter rører jeg inn kaldt vann til det blir en grøt. Av og til tilsetter jeg frukt, f.eks banan.
11.00 Myoplex MRP + 2 spiseskjeer Protein Isolate, blandet med 4,5 dl vann.
14.00 Kyllingfilet med en knyttnevestor porsjon ris + grønnsaker.
16.00 Trening.
17.00 Myoplex MRP + 2 spiseskjeer Protein Isolate + 10 gram kreatin, blandet med 4,5 dl vann.
19.00 Middag
22.00 3 spiseskjeer Protein Isolate blandet med 3 dl vann.


Utdrag av forsøk, utført for å se på forskjellene mellom myse og kasein.

Effekt av underkalori-diett (hypocalori-diett), økt proteininntak og motstandstrening på ren muskelvekst og fettminsking hos overvektige politimenn.

Demling RH, DeSanti L.
Brightham and women´s hospital, Bosten.

Vi sammenligner effekten av en moderat hypokalori-diett, som er høy i proteininnhold og motstandstrening, med bruk av to forskjellige proteintilskudd, mot det å kjøre en hypokalori-diett alene, for å undersøke forandringer i kroppssammensetning hos overvektige politimenn. En 12 ukers studie med tilfeldig utvalg, sammenlignet forandringer i kroppssammensetning ved bruk av tre forskjellige behandlingsmetoder i tre forskjellige studiegrupper. En gruppe (n = 10, n =betyr antall), ble satt på en ikke-lipogensk, underkalori-diett alene (80 prosent av forutsatt behov). Den andre gruppen (n = 14), ble satt på en underkalori-diett i tillegg til motstandstrening og et høyt proteininntak (1.5 gram per kilo kroppsvekt om dagen) av protein av kaseinhydrolysat. I den tredje gruppen (n = 14), var behandlingen den samme som for gruppe to, bortsett fra at det her ble brukt protein av mysehydrolysat. Vi fant at vekttapet var omtrent på 2.5 kilo for alle tre gruppene. Gjennomsnittlig prosent nedgang i kroppsfett gikk fra 27 +/- 1.8 til 25 +/- 1.3 % på 12 uker. Ved diett, trening og kasein var nedgangen fra 26 +/- 1.7 til 18 +/- 1.1 % og for gruppen med diett, trening og myseprotein, var nedgangen fra 27 +/- 1.6 til 23 +/- 1.3 %. Det gjennomsnittlige fett-tapet var 2.5 +/- 0.6, 7.0 +/- 2.1 og 4.2 +/- 0.9 kilo i de respektive tre gruppene. Ren muskeløkning for de tre gruppene, forandret seg ikke ved kun diett, mot økning på 4 +/- 1.4 og 2 +/- 0.7 kilo i respektivt gruppen med kasein og myse. Gjennomsnittlig økning i styrke for bryst, skuldre og ben var 59 +/- 9 % for kasein og 29 +/- 9 % for myse, en signifikant forskjell mellom gruppene. Denne signifikante forskjellen i kroppssamensetning og styrke, skyldes mest sannsynlig bedre tilbakeholding av nitrogen og en samlet antikatabolsk effekt på grunn av peptidsammensetningen i kaseinhydrolysatet

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 11:33   #23
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Flott artikkel Begod, denne hadde jeg ikke lest før.

Tar likevel noe av det med en klype salt, da tilsvarende sider fra andre produsenter fokuserer mer på myse, spesielt i forbindelse med treningen. Er alltid litt skeptisk når noen som selger produkter skriver artikler som favoriserer deres produkter.. Men skal få kjøpt meg kaseinproteiner, og vertfall bruke de om kvelden før jeg legger meg. Ble utsatt grunnet stort pengeforbruk da jeg var i London nylig

Når det gjelder rett etter trening er det så mange kilder som sier myse, at jeg ikke ble helt 100% overbevist av denne artikkelen. Hvordan gjør du det. Bruker du fortsatt både myse og kasein?

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 12:47   #24
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Det optimale pulvret etter min mening er:

Protein Isolate - NY og forbedret formel!




Sitat:


PROTEIN ISOLATE - PERFECT BUILDING BLOCKS FOR YOUR PERFECT BODY
Protein Isolate har lenge vært et av de mest avanserte og komplette proteintilskuddene for aktive personer som trener hardt. Det er ikke dermed sagt at vi hos Tech Nutrition hviler på våre laurbær og lar status quo få råde. Det siste året har vi jobbet intenst med å utvikle en enda mer effektiv formula for at du skal kunne få enda bedre resultater fra treningen din. Protein Isolate framstår derfor i dag i nytt format: spesialdesignet for maksimale resultater av trening.





Hvorfor trenger vi protein?
At proteininntaket er viktig for oss som trener hardt og som prøver å bygge en muskuløs kropp uten mye fett, er det ikke lenger mye tvil om. Så å si all forskning rundt trening og protein, viser at proteinbehovet er større hos aktive mennesker enn hos de som er mest i ro. Mange års erfaring og forskning på kroppsbyggere og nyere forskningsrapporter, viser at det daglige proteininntaket bør ligge i området 2.5 - 3 gram per kilo kroppsvekt om dagen. Ved å legge proteininntaket høyt og kutte tilsvarende på karbohydratinntaket, erfarer mange at det er lettere å holde seg i form året rundt. Slik kan en bygge maksimalt med muskler, unngå å legge på seg fett samtidig, som en ikke tærer på musklene en allerede har brukt mye tid og energi på å bygge opp.

Forskjellige proteinkilder
De vanligste ingrediensene i dagens proteinpulver, er protein fra kasein og myse. Myseprotein (Whey) var lenge betegnet som det optimale for styrketrening i og med at det har høyt innhold av BCAAs (Branched Chained Amino Acids), løser seg lett, er lett å få tak i og også billig (i konsentrat form som er den mest brukte). Men svakhetene ved myse når det gjelder treningsprestasjoner, overskygger dessverre disse positive effektene. Det største problemet er at myseproteinet absorberes for raskt. Dette fører til en rask økning i insulin-nivået, og fører også til at mye av aminosyrene forbrukes som energi og ikke til muskelvekst. Dessuten så er myseprotein av bra kvalitet - myseprotein isolat - veldig dyrt, og det har dermed blitt marked for store bokser med konsentrat i stedet som gjerne markedsføres som isolat, da konsentrat er mye billigere. Denne typen protein (myseprotein konsentrat) inneholder mye laktose (melkesukker) og fett, som begge har negativ effekt på muskeloppbygging og også på vektkontroll.

Kasein har derimot helt andre egenskaper enn myse. Kasein tas opp langsomt, noe som resulterer i økt opptak av aminosyrer, peptider og protein i og med at den blir tilgjengelig i systemet over en lengre periode. En nylig studie viser at de som inntok en diett med et proteininntak som inneholdt 70-75% kasein, hadde større muskeløkning og tap av fett enn de som inntok proteiner av tilsvarende mengde myseprotein. Gjennomsnittlig nedgang i fett var 7 kg for de som inntok kasein sammen med diett og trening, mens nedgangen var på 4.2 kg i gjennomsnitt for de som inntok myse og samme diett og trening. Når det gjaldt muskelmasse, erfarte man en økning på 4 kg i snitt for kaseingruppen, og 2 kg i snitt for mysegruppen. Den aller største prosentvise forskjellen kom til syne i styrkenivå. Gjennomsnittlig økning i styrke for bryst, skuldre og bein var på 59% hos kaseingruppen og 29% hos mysegruppen. Denne signifikante forskjellen i kroppssammensetning og styrke er mest sannsynlig et resultat av bedre nitrogenbalanse og antikatabole effekter av peptid komponentene fra kasein. Studien ble utført på personer som trente styrke.

Kasein inneholder også høy konsentrasjon av aminosyren glutamin. Det er av disse årsakene at Tech Nutrition går inn for å bruke avansert og moderne teknologi for å sette sammen et designer protein, hvor en velger det beste fra hver kilde, og setter det sammen i en nøyaktig kalkulert formula for å gi best resultat der vi ønsker det mest - nemlig på treningen.

Hva er nytt med Protein Isolate?
Hva er det som er så spesielt med nye Protein Isolate?

Som før er PI fortsatt et designerprotein, satt sammen av mange forskjellige proteinkilder for best mulig effekt. Det som er spesielt med proteinet som brukes i nye PI, er at det er framstilt spesielt for bruk i sportstilskudd. Av den grunn er det selvsagt et isolat, noe som betyr at proteinet har et spesielt høyt proteininnhold, over 90 %, det er veldig rent og nærmest fritt for laktose og fett, samt at konsistens og smak er nøye tilpasset for akkurat slik hyppig bruk. Det er klart alt dette er viktig når du skal innta og nyte en slik shake flere ganger om dagen, hver dag over lang tid. Vi har tatt konsekvensen av dette, og investert ekstra for å få et perfekt resultat. De bioaktive ingrediensene gir en vedvarende gradvis utvikling av en mengde hydroliserte proteiner og bioaktive peptider og proteinfraksjoner. Alt satt sammen ved å bruke verdens ledende enzym- og separasjonsteknologi. Og alt med spesielle næringsmessige og fysiologiske fordeler. Det sier seg selv at kvaliteten på et slikt produkt ikke kan sammenlignes med protein som kommer direkte fra meieri og som er utviklet som tilsetningsstoff i matvarer! Protein Isolate kan også inntas av de fleste laktose intolerante.

PI inneholder både melkeprotein isolate (både kasein og myse i forholdet 80/20%), myseprotein isolat og myse hydrolisat, BCAAs i peptidform, glutamin og colostrum. I tillegg til å bruke spesialdesignet protein, er det nytt at PI er tilsatt colustrum (råmelk). Gjennom colostrum får vi vitaminer, mineraler, Q10, kreatin, frie aminosyrer, samt vekstfaktorer som IGF-1 og IGF-2, Insulin og DHEA. Alt finnes naturlig i colostrum og denne tilsetningen gir dermed PI en enda bedre prestasjonsfremmende effekt. En studie fra University of Delaware, USA, viste at tilskudd av colostrum i kombinasjon med trening, førte til økt muskelmasse hos aktive kvinner og menn. Det var to grupper som ble studert mens de utførte samme type styrketrening. Den ene gruppen får tilskudd av colostrum, mens den andre får placebo - gruppene vet ikke hvem som får hva. De statistiske resultatene viste at det skjedde signifikante positive forandringer i prestasjonene når matinntaket suppleres med colostrum. Også motivasjonen for treningen, innhentingen og generell følelse av velvære syntes å øke hos de som hadde fått colostrum. Studier på inntak av colostrum for utholdenhet, viser samme positive effekter. Centre for Research in Education and Sports Science i Australia, fant at tilskudd av colostrum hos subjekter som drev med løping, ga så mye som 5.2% økning i gjennomsnitt etter 8 uker med tilskudd. Dette forklares med at innhentingen forbedres signifikant ved slik supplementering.

De positive effektene av inntak av glutamin er mer kjent i treningsmiljøer, men i Norge er enda tilskudd av glutamin mindre brukt enn i resten av Europa og USA. Tilskudd av glutamin peptider støtter kroppens immunforsvar og gjør at vi henter oss inn raskere, noe som igjen forhindrer tretthet og overtrening. Forskning viser også at glutamin er den aminosyren som gir størst effekt for cellulær volumisering (oppsvulming og vann i muskelen som gir ekstra trykk). Dette forholdet mellom glutamin og cellulær hydrering er faktisk helt fundamentalt for proteinsyntesen. Forskning viser at så lenge glutamininnholdet holder seg høyt innen muskelcellen, holder cellevolumisering og de anabolske prosesser seg på topp. Særlig i perioder med stress (les: trening), så hungrer visse deler av kroppen etter glutamin. Tilskudd gjør at vi henter oss bedre inn, øker "fullheten" i musklene og bygger størrelse og styrke. Glutamin gir bedre nitrogenbalanse, økt immunforsvar, forhindrer trøtthet og overtrening, bedrer motstanden mot infeksjoner og fremmer oppfyllingen av glykogenlagre. Alt dette vil være til stor hjelp for å få bedre resultater av treningen. På lang sikt kan lave nivåer av glutamin i plasma og muskelvev, føre til nedbrytning av muskelprotein og svekket immunforsvar, noe som gjør at det tar lengre tid å bli frisk etter for eksempel forkjølelse og infeksjoner samtidig som det reduserer prestasjonene under trening.


Når trenger du proteintilskudd?
Det er mange som er litt i villrede når det gjelder når de skal ta proteintilskudd. Kroppen er slik at den trenger påfyll av næringsstoffer cirka hver tredje time for at alle funksjoner skal fungere optimalt. Til alle måltider bør vi innta langsomme karbohydrater og en bra proteinkilde, samt fler-umettede fettsyrer. I og med at det kan være vanskelig å få nok proteiner til hvert måltid, da proteiner (kjøtt, fisk, egg o.l) ofte krever en del tilberedning, kommer proteintilskudd inn som et lettvint og bra alternativ. Det bør tas til hvert eneste måltid som mangler protein, særlig brødmåltider. Du får ikke nok gjennom pålegg som for eksempel et par skiver skinke eller ost. Dette gir bare et par gram proteiner, mens vi gjerne trenger opp til 30-40 gram per måltid. En shake kan da redde måltidet slik at du får de resultatene du ønsker. Det er også like viktig å innta proteiner på treningsfrie dager som på dager du trener. Husk at det er når du hviler, at musklene bygger seg opp. Er det ikke protein tilgjengelig da, kan du i verste fall risikere at kroppen bryter ned muskulatur! Protein har også veldig mye å si for å holde fettprosenten nede. Proteiner har de positive egenskapene at det senker den glykemiske indeksen på karbohydratene, noe som fører til et jevnt blodsukker som igjen holder forbrenningen i gang. Et måltid uten proteiner, fører til høy insulinutsondring og påfølgende fettlagring. Dette er de færreste klar over. Mange tror fortsatt at man kan legge på seg av proteiner, men det er altså helt motsatt.

Dette får du når du kjøper Protein Isolate
Som du ser, er ikke Protein Isolate et "hvilket som helst" proteintilskudd. Det er et spesialutviklet tilskudd for deg som trener. Du finner ikke lignende på markedet per i dag! I tillegg til at innholdet er det siste av det siste, så får du det også i ny smakfull og praktisk innpakning. Vi har gått over til ståposer med zip-lås, noe som gjør at du har et pulver som alltid er friskt og som hindrer fukt i å forringe kvaliteten. I hver eske får du også gratis måleskje og oppskriftshefte med spennende og effektive tips til kosten. Som nevnt er smaken og konsistensen (helt uten klumper) blitt utviklet videre, og du får en shake som du virkelig kan nyte samtidig som den gir deg det ekstra du trenger for maks resultater av treningen din!



Men det er svin dyrt så hvis jeg har basic protein og et myse pulver med samme smak så blander jeg slik at det blir ca 50/50. For de som kun bruker protein i forbindelse med trening er det sikkert overkommelig , men for en storforbruker som meg er pris en svært viktig faktor.

Evnt myse før trening og basic etter. Når jeg skal opp i vekt bruker jeg gjerne myse både før og etter.


__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 14:10   #25
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Tech Nutrition

Ganske enig. Protein Isolatet fra TN er vel omtrent det beste som finnes på det norske markedet. Jeg ville aldri kjøpt noe billig pulver som er laget av avfallsstoffene fra osteproduksjon. MRM er også i toppsjiktet. Det selger de på www.powersport.no. Allikevel... kongen på haugen er uansett ImmunoPro RX... Det er faktisk så rent og så lite denaturert at det ville blitt regnet som et legemiddel i norge. (For høyt innhold av immunglobuliner og laktoferrin) Lykke til med å importere det.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smoothie oppskrifter - her kan du dele din favoritt! Summer Smoothies / drikke 199 04-02-15 12:51
Blåbær-smoothie med proteinpulver Marianne Smoothies / drikke 2 26-05-10 10:56
Proteinpulver Hely Induksjonen 16 27-03-08 15:08
Hvor mye proteinpulver oppveier høy karbo? Marianne Dr Lindbergs 22 20-09-04 17:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no