Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Palmeolje frikjennes og har muligens positive egenskaper for helsa

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-13, 14:24   #1
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Palmeolje frikjennes og har muligens positive egenskaper for helsa

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23406428 Palmeolje kunne verken settes i sammenheng med hjerte- og karsykdom eller kreft. Faktisk greide man ikke å se at kolesterolet økte i mange av studiene inkludert i metaanalysen heller.

I et forsøkt gjort gjort ved Universitetet for miljø- og biovitenskap så man at ved å tilsette uraffinert rød palmeolje i kyllingfor så sank kolesterolet sammenlignet med å bruke raffinert palmeolje, rapsolje, soyaolje og linfrøolje. I tillegg greide kyllingene å produsere mer av de "marine" fettsyrene DPA og DHA når de fikk rød palmeolje i foret.

Bare så det er sagt, det meste av palmeoljen som selges idag er noe dritt pga avskoging av regnskogen, men flere steder selges når bærekraftig dyrket rød palmeolje (ofte økologisk og) som gir god smak i mat, passer bra til å steke med og kanskje ser ut til å være bra for helsa og Personlig har jeg brukt denne: http://www.iherb.com/Jungle-Products...oz-397-g/30274 en stund og synes den er ypperlig til matlaging. Desverre er den ofte utsolgt, men det finnes mange andre nettsider som selger ulike varianter av rød palmeolje og

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 22:41   #2
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Palmeolje frikjennes og har muligens positive egenskaper for helsa

Jeg har et glass av den samme palmeoljen stående - har hatt det samme glasset i over et år... Kjøpte den fordi den skal inneholde stoffer som er bra for synet - blant annet... men jeg klarer ikke smaken og glemmer glatt at den eksisterer.

Hva slags mat bruker du den til?

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 11:52   #3
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Palmeolje frikjennes og har muligens positive egenskaper for helsa

Hei, må innrømme jeg og at den har noe begrensede bruksområder. I en rekke gryteretter kan den imidlertid være super. TexMex-gryte med f.eks kjøttdeig, rikelig med krydder, hvitløk, hakka tomat, paprika, salsa osv kan den passe veldig bra i. Middelhavsgryte og grønnsakssuppe kan den også være suveren i

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Palmeolje i Atkinsbarer? Bokhylle Atkins kosthold 2 26-02-12 14:33
Palmeolje Bik Lavkarbo generelt 10 30-01-12 11:49
Helsa mi, igjen ... Takknemlig for svar! mio87 Fysisk og mental helse 5 30-05-11 21:55
Gryterett, muligens JoGeIrEmIL Middag 3 02-10-08 12:50
Te med slankende egenskaper smosje Smoothies / drikke 15 24-09-08 14:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no