Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Mercola: enkelte former for lavkarbo kan kraftig redusere risikoen for hjerteatakk

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-13, 09:59   #1
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Mercola: enkelte former for lavkarbo kan kraftig redusere risikoen for hjerteatakk

I dagens nyhetsbrev refererer han en spansk undersøkelse:

Sitat:

The Right Fats Can Cut Your Heart Disease Risk by Nearly One-Third

The Spanish trial, which included nearly 7,450 volunteers between the ages of 55 and 80, began in 2003 and was stopped early for ethical reasons, in 2011, as the control group was deemed to be at a dangerous disadvantage. The participants had all been diagnosed with high risk of cardiovascular disease, but were asymptomatic at the outset of the study. Participants were followed for a median of 4.8 years.

The volunteers were randomly divided into three groups (two intervention groups and one control):

  1. Mediterranean diet rich in fresh vegetables, seafood, mono-unsaturated fats, supplemented with 30 grams of nuts per day (15 grams walnuts, 7.5 grams almonds, and 7.5 grams hazelnuts)
  2. Mediterranean diet (as above) supplemented with 50 ml of virgin olive oil per day instead of nuts
  3. Low-fat diet (control)
There were no calorie restrictions for any of the groups, nor was physical activity promoted or required. Compliance with olive oil and nut consumption was tested via blood and urine analysis. The primary end point was a composite of myocardial infarction, stroke, and death from cardiovascular causes. Secondary end points were stroke, myocardial infarction, death from cardiovascular causes, and death from any cause.

Remarkably, in less than five years, the two intervention groups achieved a 30 percent relative risk reduction for cardiovascular disease, and stroke reduction was an impressive 49 percent.

Det ironiske er det han skriver som påfølgende:

Sitat:

No wonder they felt the trial had to be stopped for ethical reasons! Sadly, low-fat diets are among the most accepted diets in the medical community, both for weight management and cardiac health, and have been aggressively promoted for the past 60 years. Now the evidence is showing this is perhaps the worst type of diet one could consume.

... og denne dietten er det helsemyndighetene (og Mills) promoterer.

http://articles.mercola.com/sites/ar...paign=20130311

Sorry for Smeaglo-snakk i trådoverskriften. Stavekontroll er ikke min sterke side.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 13:49   #2
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Mercola: enkelte former for lavkarbo kan kraftig redusere risikoen for hjerteatak

Ja,og helsemyndighetene og Mills støtter seg til vitenskapelig dokumentasjon.
Uansett hva man forsøker kommer det samme oppgulpet "det er vitenskapelig bevist at inntak av mettet fett bla bla bla og studier viser.
Så da blir det vanskelig å komme noen vei.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 14:34   #3
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Mercola: enkelte former for lavkarbo kan kraftig redusere risikoen for hjerteatak

nemlig!!!
Og på spørsmålet om hvilke studier er det dem snakker om? kan ingen gulpe opp et! Det mest intresangte jeg fikk tilbake var sitatt fra WHO. Men der igjen så sitter jo det et utvalg som ser på forskning og som gir SIN vurdering! Og den gir dem jo utifra SIN forståelse! grr..... Og når norske myndighetene kan en gang bli enige med WHO, som for øvrig har friskemeldt mettet fett langt på vei, hva skal vi si da?

Håper det kommer enda fere gode studier frem, for de finnes jo!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 11:56   #4
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Mercola: enkelte former for lavkarbo kan kraftig redusere risikoen for hjerteatak

Om dere ser litt nærmere på den spanske undersøkelsa så spiste alle gruppene omtrent 15-20% protein, 40% KH og 40-45% fett. Noe mer fett i middelhavsgruppene og noe mindre fett i lavfettgruppa. Lavfettdietten var ikke noen lavfettdiett. Derimot var det svært stor forskjell andre steder i form av kildene til næringsstoffer. Det ble heller ikke gitt råd om mer fullkorn, noe jeg synes er bra! Konklusjonen må vell bli at nøtter, kaldpressa olivenolje, masse grønnsaker og fisk er bra mat, og noe de fleste burde spise mer av, noe jeg tror de fleste her på forumet kan skrive under på

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag" VistaX Nyheter / media 25 25-07-12 17:36
Dr Mercola om aspartam, MSG smgj Lavkarbo generelt 9 03-07-12 11:02
Kraftig hodepine under styrketrening - what to do? mofe Trening 31 19-04-12 23:32
Kraftig PMS og lavkarbo ... How? Shamu Spørsmål og svar 13 15-04-11 13:02
Lavkarbo- redusere fett? supha Lavkarbo generelt 10 26-05-09 23:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no