Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-04-13, 09:07   #1
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Tenkte det var på tide med en liten påminnelse om dette igjen, både til nye og gamle forumbrukere.

Derfor bør du kaste baderomsvekta! (Dette er altså en link til en veldig bra artikkel)

Ta og pælm den der forbaskade badevekta dit a hører hjemme, på dynga!! Det er en stressfaktor uten sidestykke og gjør sjelden noe godt godt hverken for humør eller vektnedgang. Selv bruker jeg målbånd en sjelden gang, og klær som mål

Selv tok jeg min badevekt og skikkelig pælma den i en container så delene skvatt her før påske (hadde ikke vært brukt siden november), den blei skikkelig grusa og det føltes godt!

Er så lei av det er evige fokuset på vekt og BMI og hva som er normalt og ikke.

EDIT: Må få presisere at dette innlegget er myntet på de som er totalt opphengt i vekta, veier seg hver dag og får panikk når den viser 200 g mer enn dagen før og lurer på hva de har gjort galt og IKKE de som synes det er gøy og veie seg flere ganger til dagen. Linken er til en artikkel som forklarer hvorfor vekta ikke er til og stole på, og har et veldig illustrerende bilde på slutten.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 04-04-13 kl 16:36.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 09:21   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Der er vi rett og slett forskjellige. Jeg veier meg morgen og kveld hver dag ... og vet da like godt hva som er normale vektsvingninger for meg, som klærne mine. Og har god oversikt over hva det er som påvirker hverdagssvingningene.

Jeg vil heller si at OM det vekta viser blir viktigere enn om klærne passer/det målebåndet og speilet forteller så gjør den seg best i en konteiner.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:16   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Jeg sier som smgj, jeg er vant til svingninger. Det stresser meg ikke. Men jeg er helt enig i at mange bør kaste vekta, når fokuset legges på vekt, og ikke riktig mat og målebånd/ at det kjennes på klærne.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:21   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Der er vi rett og slett forskjellige. Jeg veier meg morgen og kveld hver dag ... og vet da like godt hva som er normale vektsvingninger for meg, som klærne mine. Og har god oversikt over hva det er som påvirker hverdagssvingningene.

Jeg vil heller si at OM det vekta viser blir viktigere enn om klærne passer/det målebåndet og speilet forteller så gjør den seg best i en konteiner.

Jeg ser den, problemet er at de aller fleste ikke har slik kontroll og blir helt opphengt i hva vekta viser og syter og klager for de har "lagt på seg" 200 gram siden i går og lurer på hva de gjør feil

Alt for mange lar seg lure av badevekta og bør bare kaste den for vekta er det viktigste for dem, men jeg ser at det ikke er så lett i et samfunn der alt handler om hva man veier og hvilken BMI man har. Og hvor nøyaktige er egentlig slike vekter, kommer jo alt ann på hvor vekta står, hvordan man står på vekta osv osv. De aller fleste bør nok bli litt mindre opptatt av hva den viser. Ellers så synes jeg at artikkelen oppsummerer ganske greit hva og hvordan vekta påvirkes for de som ikke har forstått det ennå

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:23   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Jeg trives utmerket godt med badevekta mi, takk. Veier meg stort sett morgen og kveld (om kvelden bare for moro skyld, om morgenen for å holde et øye på at jeg ikke legger på meg mer enn jeg klarer å hanke inn igjen på kort tid) og føler overhodet ikke noe stress i forbindelse med det.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:26   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Og bare for å spe på med en liten historie om BMI fra den virkelige verden.

Holdt rett og slett på og ta kvelertak på en kirurg her om dagen da han begynte og gnåle om BMI'en min som var for høy. Jeg sa til han at jeg faktisk har mye muskler, ikke fett og at BMI er et utdatert mål. Han fnyste og sa at BMI er et viktig kriteria for operasjonen.

Jeg svarte at vi kan godt ha en konkurranse med armhevinger. Hvor mange kan du ta med strak kropp med beina på en krakk? HÆÆÆ!?! Jeg kan ta 20 og er ei dame på over 40 år, du er en bleikfeit kirurg midt i 30-åra og skal i teorien være atskillig sterkere enn meg. Vedder allikevel mye på at jeg tar dobbelt så mange som deg. Så muskler mannen, muskler!! OK jeg sa alt dette på en finere måte, men jeg tenkte omtrent dette

Han ga seg og målte fett/muskler på meg og måtte ærlig innrømme at jeg hadde "falsk BMI".... Jadda, falsk BMI faktisk......

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:30   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg trives utmerket godt med badevekta mi, takk. Veier meg stort sett morgen og kveld (om kvelden bare for moro skyld, om morgenen for å holde et øye på at jeg ikke legger på meg mer enn jeg klarer å hanke inn igjen på kort tid) og føler overhodet ikke noe stress i forbindelse med det.

Joda som sagt jeg ser den, men etter alle innlegg på diverse fora og artikler om hva som er normalvekt og ikke, bør de aller fleste bli litt mindre opphengt i hva den vekta viser og tenke litt lengre. Derfor linket jeg til den artikkelen den gir en god oppsummering av hva som påvirker vekta og hvorfor

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:35   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Og bare for å spe på med en liten historie om BMI fra den virkelige verden.

Holdt rett og slett på og ta kvelertak på en kirurg her om dagen da han begynte og gnåle om BMI'en min som var for høy. Jeg sa til han at jeg faktisk har mye muskler, ikke fett og at BMI er et utdatert mål. Han fnyste og sa at BMI er et viktig kriteria for operasjonen.

Jeg svarte at vi kan godt ha en konkurranse med armhevinger. Hvor mange kan du ta med strak kropp med beina på en krakk? HÆÆÆ!?! Jeg kan ta 20 og er ei dame på over 40 år, du er en bleikfeit kirurg midt i 30-åra og skal i teorien være atskillig sterkere enn meg. Vedder allikevel mye på at jeg tar dobbelt så mange som deg. Så muskler mannen, muskler!! OK jeg sa alt dette på en finere måte, men jeg tenkte omtrent dette

Han ga seg og målte fett/muskler på meg og måtte ærlig innrømme at jeg hadde "falsk BMI".... Jadda, falsk BMI faktisk......

Kongebra - tør vi håpe at vedkommende lærte å tenke selv mhp BMI nesten gang? WHO sier dessuten at BMI ikke er egnet for enkeltindivider, men for befolkningsmasser. Den dagen den legen blir en befolkningsmasse så kan han holde fast på BMI'en sin.

Mark Sisson (på Marks Daily apple) har forhøyet BMI (dette var feil - han har en BMI på 23,5, men jeg vil påstå at han ikke ser ut som mange andre jeg kjenner med samme BMI)... sjekk bildene hans.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 04-04-13 kl 10:42.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:35   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg sier som smgj, jeg er vant til svingninger. Det stresser meg ikke. Men jeg er helt enig i at mange bør kaste vekta, når fokuset legges på vekt, og ikke riktig mat og målebånd/ at det kjennes på klærne.

Og det var det som var mitt poeng. Jeg sier ikke nødvendigvis at alle skal kaste den, men de flest bør få fokuset vekk fra vekta og over på målebånd. Det ble nok litt spissforumlert, men hensikten var egentlig linken til aritkkelen som forklarer hvorfor og tar man bryet med og lese den ser man et veldig godt eksempel på hvor lite viktig vekt er ifht til målebånd.

Jeg lar meg heller ikke stresse av vekta lengre, men ser jo at mange her på forumet (både nye og gamle brukere) stresser noe vannvittig med det, så dette var nok rettet mest mot de og jeg står fortsatt inne for det, selv om noen få faktisk liker og veie seg daglig for å ha kontroll

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:36   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Derfor linket jeg til den artikkelen den gir en god oppsummering av hva som påvirker vekta og hvorfor

Men hvordan skal man finne ut hva som påvirker vekta og ikke dersom man ikke veier seg jevnlig?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:44   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kongebra. WHO sier dessuten at BMI ikke er egnet for enkeltindivider, men for befolkningsmasser. Den dagen den legen blir en befolkningsmasse så kan han holde fast på BMI'en sin.

Mark Sisson (på Marks Daily apple) har forhøyet BMI (dette var feil - han har en BMI på 23,5, men jeg vil påstå at han ikke ser ut som mange andre jeg kjenner med samme BMI)... sjekk bildene hans.

Ha ha ha, er vel jeg som må bli en befolkningsmasse for at BMI skal "stemme"

Ser et eksempel nederst i den artikkelen jeg linket til også om hvor lite vekta/BMI betyr

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:45   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Ha ha ha, er vel jeg som må bli en befolkningsmasse for at BMI skal "stemme"

Ser et eksempel nederst i den artikkelen jeg linket til også om hvor lite vekta/BMI betyr

Jupp - så det. Det er derfor speil, klær og målebånd må være vel så viktig som vekt. (Dessuten, som jeg pleier å si - det er dette andre ser... ikke tallet på vekta. )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 10:51   #13
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Men hvordan skal man finne ut hva som påvirker vekta og ikke dersom man ikke veier seg jevnlig?

For de aller fleste blir drittstressa av det og da kan det være greit å vite hva som teoretisk sett påvirker vekta slik at man slipper og få den der: " å-herregud-jeg-har-gått-opp-200g-siden-igår-SKRIK-PANIKK"
Vil våge og påstå at flertallet som veier seg mange ganger i uka, få slik panikkfølelse og ikke tenker gjennom hva dette faktisk skyldes (ihvertfall IKKE fettvekt).

Jeg veier meg ytterst sjelden, men det hender at jeg slenger oppå vekta hos kiroen min. Vekta har vært på standby lenge, men jeg minker i cm. Buksa jeg kjøpte i fjor sommer og som jeg da lurte på om jeg skulle kjøpe litt større hadde jeg på meg i dag igjen og nå der den for stor. Vekta er fortsatt den samme som i fjor sommer



Til info dette er altså ikke meg, I wish

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 13:03   #14
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.185
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Skjønner ikke helt det der med å kaste badevekta. Man vil jo gjerne følge med på hva som skjer, så da er vekta for meg et bra hjelpemiddel. Å nekte å veie meg vil for meg føles som en slags fornektelse, jeg vil jo gjerne vite hva kostholdet gjør med kroppen min! Dessuten er det ikke jeg som bestemmer hva jeg skal veie, så lenge jeg spiser rett så stabiliserer kroppen seg på det nivå som er naturlig for den. Så det at jeg veier meg er bare observasjoner, og iblandt en liten korreks til meg selv om jeg har latt det gli ut litt med kostholdet...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 13:07   #15
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Problemet er at noen følger litt for mye med og blir helt hysteriske.....

...og som jeg har presisert mange ganger nå, hensikten med innlegget var i hovedsak den artikkelen jeg har linka til.

Alt for mye fokus på vekt og BMI alle veier

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 13:10   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!

Kasta den for noen måneder siden. Har ingenting med fornektelse å gjøre, men treåringen begynte å legge merke til den, så da måtte den ut. Ikke fordi at hun har noen sånne tanker, men.. Hun trenger ikke få det heller.

Får ingenting ut av å veie meg egentlig. Blir hverken glad, irritert, motivert eller frustrert. Ikke i mer enn ti sekunder ihvertfall.

Trenger ikke vekta for å vite hva som skjer med kroppen. Det ser og merker man i speil, på klær osv! Folk får bare veie seg, men nei.. Savner den ikke.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 13:52   #17
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!

man trenger vell ikke kaste vekta, men mange veier seg alt for ofte og legger for mye i tallene de ser. F.eks vil et saltholdig måltid kunne påvirke vekta negativt pga osmotisk effekt, eller en som er i dyp ketose og spiser et solid kalorioverskudd så glykogenlagrene fylles opp litt vil plutselig se en kraftig vektøkning som i hovedsak skyldes vann...

Parametere som midjemål, fettprosent etc er noe som vektlegges alt for lite, lillemy sin bildeserie er et glimrende eksempel på det. Mange som raser ned i vekt unnlater f.eks å trene styrke. Mye av vekta du går ned da er muskler som renner av. På lavkarbo som ofte innebærer noe mer og protein av høyere kvalitet vil man ofte beholde noe mer muskelmasse enn på høykarbo, men man vil allikevel miste endel kg muskler. Om man derimot trener styrke vil man kanskje ikke miste muskler i det heletatt, men midjemålet går kanskje mer ned og badevekta mindre ned enn for personen som ikke trente. De overvektige jeg jobber med måles i langt større grad på midjemål og buksestørrelser enn på vekta og det gjør at noen av dem får et mer avslappet forhold til livsstilsendring

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 14:22   #18
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Kaste vekta kan jo også være metaforisk, den bør iallfall, for svært mange, stues vekk og kun brukes en gang i blant. Dessuten er det viktig at folk faktisk forstår hvordan vekta kan påvirkes av selv de minste ting, derfor linken

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 15:31   #19
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Kaster ikke vekta mi nei. Det er greit det at man ser i speilet og kjenner på klærne om man har gått opp eller ned, men greit å gå på vekta innimellom også. Det er jo veldig lett å lure seg selv også.
Husker da jeg gikk på Atkinskur for mange år siden. Gikk ned over 40 kg,men så sprakk jeg og da skygget jeg unna vekta.
7 mnd etter at jeg sprakk så var jeg på vurdering hos kirurg for vektoperasjon og da hadde jeg lagt på meg alt og 7 kg mer enn tidligere maxvekt.
Trodde seriøst ikke det var så mye, men sånn var det.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 15:48   #20
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Kaster ikke vekta mi nei. Det er greit det at man ser i speilet og kjenner på klærne om man har gått opp eller ned, men greit å gå på vekta innimellom også. Det er jo veldig lett å lure seg selv også.

Jepp. Jeg klarer ikke å holde vekta om jeg ikke veier meg jevnlig. Hadde jo ikke trengt å veie meg hver dag selvfølgelig, men blir overhodet ikke stresset om jeg ikke får anledning til det heller. Det er alt for lett (for meg i alle fall) å skli ved å ta ett knekkebrød til til lunsjen, spise en liten middagsporsjon til bare fordi det var så godt eller ta et par sjokoladebiter til siden det tross alt er lørdag... Og da har jeg det fort gående og veier plutselig 5 kg mer i løpet av kort tid.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 16:09   #21
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Legger jeg på meg så mye i fettvekt merker jeg det garantert på klærne og målbåndet, hvis ikke er man ihvertfall i total fornektelse og da hjelper det jo egentlig med vekt heller.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 16:18   #22
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Legger jeg på meg så mye i fettvekt merker jeg det garantert på klærne og målbåndet, hvis ikke er man ihvertfall i total fornektelse og da hjelper det jo egentlig med vekt heller.

Vi er jo forskjellige alle sammen og jeg merker det ikke alltid på klærne før etter såpass mange kg (+5-6) at det krever litt å gå de kiloene ned igjen for meg. Og siden jeg ikke gidder det så er det like greit å veie seg jevnlig for å klare å holde seg til det vanlige kostholdet og ikke skli ut. For meg. For deg kan det være helt annerledes. Poenget er jo at man finner en måte som passer for en selv og ikke noe som passer for naboen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 16:29   #23
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Selvfølgelig og innlegget er jo også mer myntet på de som er totalt opphengt i vekta, veier seg hver dag og får panikk når den viser 200 g mer enn dagen før og lurer på hva de har gjort galt.

Innlegget var egentlig ment som opplysning til alle de som ennå ikke har fått med seg at vekta varierer (ganske mye også i enkelte tilfeller) fra dag til dag og uke til uke uten at man har gjort noe galt eller lagt på seg fett, derfor linken til en bra artikkel som var ganske illustrerende.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 16:51   #24
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Jeg merker lett to-tre kilo på klærne.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 19:04   #25
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jepp. Jeg klarer ikke å holde vekta om jeg ikke veier meg jevnlig. Hadde jo ikke trengt å veie meg hver dag selvfølgelig, men blir overhodet ikke stresset om jeg ikke får anledning til det heller. Det er alt for lett (for meg i alle fall) å skli ved å ta ett knekkebrød til til lunsjen, spise en liten middagsporsjon til bare fordi det var så godt eller ta et par sjokoladebiter til siden det tross alt er lørdag... Og da har jeg det fort gående og veier plutselig 5 kg mer i løpet av kort tid.

Var veldig besatt av vekta lenge etter min gbp jeg. Gikk på vekta minst 1 gang her eneste dag. Det ble vel mye i perioder og en dag så bestemte jeg meg for å sette den litt bort. Gikk så over til å bare veie meg hver 14 dag og i dag har jeg et normalt forhold til vekta.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Derfor bør du legge på deg... Kanutten Nyheter / media 0 25-11-10 17:54
Derfor får du rynker... Kanutten Nyheter / media 2 30-10-10 16:21
Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet? Opheliia Generell diskusjon 48 04-10-10 18:34
Om å kaste vekta ned i skauen MinMort Livets lyse side 20 04-06-10 15:28
Derfor.... elian Lavkarbo generelt 3 03-02-05 10:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no