Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er Delfia fullverdig kokosolje?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-04-13, 18:08   #1
Philos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 8
Philos er på en erverdig vei

Er Delfia fullverdig kokosolje?

Har hørt mye bra om kokosolje, og bruker det mye, men den som selges i de fleste norske dagligvarebutikker er svinedyr. Nesten 90 kr for et glass på 300g. Jeg har bestillt på iHerb, og det er billigere, men så kom jeg på Delfia. Siden dette ikke selges som helsekost er prisen en brøkdel, og det selges jo overalt. Som ingredienser står oppført kun herdet kokosolje.

Noen som vet noe om kvaliteten?

Philos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Other Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:23   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Problemet er herdingen... Og så er dsa spørsmålet hvor problematisk du synes det er.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:26   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Kvaliteten i forholde til den jomfruelige kokosoljen er vel så som så. Kjøp fra iHerb. Jarrows formula value pack. Litt billigere enn Cocosa.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:27   #4
Philos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 8
Philos er på en erverdig vei

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Hva er problematisk med herding?

Philos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Other Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:31   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

En burk med cocosa varer lenge hos meg og jeg tar en liten ss hver dag i kaffen. Med mindre du har tenkt å bøtte innpå masse olje blir det i sum ikke så veldig dyrt og i hvert fall ikke hvis du kjøper den billige på iherb som nellie nevner. Jeg ville ikke brukt det herdede kokosfettet i hvert fall.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:38   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Det gode som måtte være i olja blir ødelagt når det herdes.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:39   #7
Philos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 8
Philos er på en erverdig vei

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kvaliteten i forholde til den jomfruelige kokosoljen er vel så som så. Kjøp fra iHerb. Jarrows formula value pack. Litt billigere enn Cocosa.

Har bestillt Nutiva 0, 8 l. Problemet med iHerb er at fraktkostnaden gjør et hopp på 20 $ når man kommer stort over 1 kg i vekt. Besparelsen på store value packs blir derfor lett spist opp.

Philos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Other Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:45   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av Philos, her.

Har bestillt Nutiva 0, 8 l. Problemet med iHerb er at fraktkostnaden gjør et hopp på 20 $ når man kommer stort over 1 kg i vekt. Besparelsen på store value packs blir derfor lett spist opp.

Den jeg snakker om veier under grensa. Ca 1 kg. Aldri betalt mer enn 6 dollar i frakt, så det er ikke noe problem. Den grensa går rundt 1.8 kg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:55   #9
Philos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 8
Philos er på en erverdig vei

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Den jeg snakker om veier under grensa. Ca 1 kg. Aldri betalt mer enn 6 dollar i frakt, så det er ikke noe problem. Den grensa går rundt 1.8 kg.

De skiftet nylig til flat rate på 4$ for alle land, men med en vektgrense. To glass på 0,6 overskred dette, altså 1, 2 kg. 0, 8 gikk greit. Uansett bedre enn 270 kr per kg i butikken.

Philos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Other Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 19:20   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

For bare et par dager siden bestilte jeg kokosolje fra Jarrows (veier 1.1 kg og inneholder 900 gram kokosolje), pluss D-vitaminer og ei pakke chocolite sjokokade.

Betalte 4 dollar i frakt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 19:22   #11
Philos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 8
Philos er på en erverdig vei

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av Philos, her.

De skiftet nylig til flat rate på 4$ for alle land, men med en vektgrense. To glass på 0,6 overskred dette, altså 1, 2 kg. 0, 8 gikk greit. Uansett bedre enn 270 kr per kg i butikken.

Nettsiden sier 1814g, men om man bestiller flere varer ser det ut til at denne grensen senkes. Alternativet forsvant ihvertfall når jeg valgte 2 glass på tilsammen 1, 2 kg. Kan være en feil på nettsiden da. Har sendt en mail til support.

Bruker mye kokosolje. Har best respons på lchf med svært høyt innhold av fett, og dette er veldig mye enklere med fett som smaker godt.

Philos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Other Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 19:53   #12
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av Philos, her.

Hva er problematisk med herding?

Herding er en kjemisk prosess der fettsyrene endres ved å spalte opp dobbelbinding i umettet fettsyrene og tilføye mer hydrogen. Da blir oljen mye hardere i konsistens (høyere kokepunkt) og får lengre holdbarhet. Problemet med herding er jo at det blir igjen rester av kjemikalier brukt i i prosessen. Og biproduktet av herdingsprisessen er transfett. Sånnsett er det ikke stor andel umettede fettsyrer i kokosolje, under 10%. Men det er jo totalt unødvendig å få i seg de pruduksjonsrestene og transfett. For å ikke snakke om fremstillingsmåten delfia lages på kontra økologiske kaldpressede oljer som Cocosa og de man kjøper på iHerb. Varmebehandlede kokosnøtter som holder på å roten eller ferske som skånsomt kaldpressede? Derfor bør man styre unna delfia

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 20:09   #13
Philos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 8
Philos er på en erverdig vei

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Herding er en kjemisk prosess der fettsyrene endres ved å spalte opp dobbelbinding i umettet fettsyrene og tilføye mer hydrogen. Da blir oljen mye hardere i konsistens (høyere kokepunkt) og får lengre holdbarhet. Problemet med herding er jo at det blir igjen rester av kjemikalier brukt i i prosessen. Og biproduktet av herdingsprisessen er transfett. Sånnsett er det ikke stor andel umettede fettsyrer i kokosolje, under 10%. Men det er jo totalt unødvendig å få i seg de pruduksjonsrestene og transfett. For å ikke snakke om fremstillingsmåten delfia lages på kontra økologiske kaldpressede oljer som Cocosa og de man kjøper på iHerb. Varmebehandlede kokosnøtter som holder på å roten eller ferske som skånsomt kaldpressede? Derfor bør man styre unna delfia

Svar fra Mills:

Opprinnelig lagt inn av EostQ, her.


Takk for din henvendelse angående Delfia kokosfett og innhold av transfett.
Delfia kokosfett er transfri.

Ingen av våre margariner inneholder transfett. Transfett dannes i en prosess som kalles for delvis herding. På noen av våre produkter står det herdet fett, men dette betyr ikke at det inneholder transfett. Vi er klar over at dette er litt vanskelig å forstå, men saken er at det er to ulike typer for herding, og den ene fører til dannelse av transfett mens den andre ikke gjør det.

Vi har følgende herdemetoder:

1) Delvis herding (kalles også noen ganger for partiell herding). Her blir det dannelse av transfettsyrer. Dette benyttes ikke i noen av våre produkter.
2) Fullherding (skrives oftest bare herding). Dette fører ikke til dannelse av transfett.

***

Dette stemmer jo godt overens med det en bruker her kalt Danish(tror jeg) forklarte, samt det jeg har forstått av Mary G. Enigs fettforskning.

Og det betyr vel at Delfia er en fullgod (og billigere) erstatning for iallefall Cocosa Pure(ikke-jomfruelig kokosolje)? For laurinsyren og de andre mellomlange fettsyrene bevares vel intakt selvom fettet hydrogeneres?

Philos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Other Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 20:23   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Men jeg har lest et sted at kokosfett består av korte molekylkjeder, og at herding dermed ikke er noe problem?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 21:06   #15
Philos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 8
Philos er på en erverdig vei

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Her er en artikkel fra noen som anbefaler herdet kokosolje. Kort sagt er argumentet at ja, herdet kokosfett er ikke like bra som uherdet, men det er fortsatt et veldig bra fett, og fordi det ikke har noe særlig smak av kokos, er det mer egnet som generelt matlagingsfett. Alt skal jo ikke smake kokos.

http://180degreehealth.com/2010/11/refined-coconut-oil

Philos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Other Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 21:07   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Det som skjer er at de enumettede of flerumettede fettsyrene tilføres hydrogen slik at de blir mettede.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogenation

Jeg kan ikke si at (full-)hydrogenert fett - som ganske riktig ikke inneholder transfett - er ufarlig eller ferlig. Jeg forholder meg rett og slett til at det er mye større sjanse for at kroppen min vet å utnytte fettet slik mine forfedre har møtt det i generasjoner framfor dette nyfettet og vil derfor redusere bruken av det i mitt kjøkken mest mulig. Altså rent preventivt. (Vi lot tvilken komme transfett tilgode i årevis og folk ble over tid syke... jeg ser ingen grunn til å tro dette er bedre. )
Men jeg innrømmer det gjerne - enn så lenge ligger standpunktet mitt nærmere religion enn vitenskap.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 08:50   #17
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av Philos, her.

Nettsiden sier 1814g, men om man bestiller flere varer ser det ut til at denne grensen senkes. Alternativet forsvant ihvertfall når jeg valgte 2 glass på tilsammen 1, 2 kg. Kan være en feil på nettsiden da. Har sendt en mail til support.

Bruker mye kokosolje. Har best respons på lchf med svært høyt innhold av fett, og dette er veldig mye enklere med fett som smaker godt.

Bare for å oppklare det med vekta på Iherb. De 1,8 kg inkluderer ikke bare produktene men eska og innpakning, slik at flere produkter gir som oftest mer emballasje og dermed høyere totalvekt for hele pakken, det er derfor litt misvisende og bare se på hva enkeltprodukter veier.

Det er heller ingen problem å bestille Jarrows (908g til ca 120 kr) og betale $4 i frakt, jeg har nettopp gjort det

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:04   #18
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

jeg mener å huske at fullherdig skaper kun den mettede fettsyren stearinsyre. en fin mettet fettsyre som det bl.a annet finnes mye av i storfespekk og kakaofett. jeg vil anse delfia som helt kurrant. men foretrekker å kjøpe jarrow sin som også smaker lite.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:07   #19
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Shipping weight er jo oppgitt inne på hvert produkt. Og man kan hele tida følge med på shipping weight når man legger ting i handlekurven. Den står nederst i handlekurven like over shipping information.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 09:43   #20
Philos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 8
Philos er på en erverdig vei

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Fant denne på den lokale asiatiske matbutikken til kr 39 for 500ml:

http://www.ktc-edibles.com/shop.php?sec=prod&prod=6

Philos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Other Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 16:38   #21
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av Philos, her.

De skiftet nylig til flat rate på 4$ for alle land, men med en vektgrense. To glass på 0,6 overskred dette, altså 1, 2 kg. 0, 8 gikk greit. Uansett bedre enn 270 kr per kg i butikken.

Når du klikker inn på produktet får du en boks der det står Specifications til høyre på skjermen. Her står det shipping weight.
Er ikke alltid det er like logisk, ser f.eks at en boks med 680 ml kokosolje har en shipping weight på 1,5 kilo, mens andre det er mer i har mindre shipping weight..

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 18:06   #22
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av maeve, her.

Når du klikker inn på produktet får du en boks der det står Specifications til høyre på skjermen. Her står det shipping weight.
Er ikke alltid det er like logisk, ser f.eks at en boks med 680 ml kokosolje har en shipping weight på 1,5 kilo, mens andre det er mer i har mindre shipping weight..

Hvis vi antar at 680 ml er det samme som 680 g så er dette kun inneholdet i boksen. I tillegg kommer emballasjen (og er det glass er det tyngre enn plast) til produktet, samt en antatt vekt for innpakning som eske, beskyttelsespapp m.m. Dette har bl.a. blitt diskutert og forklart på FB sidene til Iherb.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 21:12   #23
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Er Delfia fullverdig kokosolje?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Hvis vi antar at 680 ml er det samme som 680 g så er dette kun inneholdet i boksen. I tillegg kommer emballasjen (og er det glass er det tyngre enn plast) til produktet, samt en antatt vekt for innpakning som eske, beskyttelsespapp m.m. Dette har bl.a. blitt diskutert og forklart på FB sidene til Iherb.

Ja jeg forstår det
Var bare at det virket ut som at hun trodde at 2 pk med 0, 6 liters innhold ble en 1, 2 kilos pakke, men i det tilfellet jeg henviste til hadde det blitt 3 kilo (og da overskredet grensa til lavest frakt).

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er dette en fullverdig kveldsmat? anefisk Spørsmål og svar 18 09-02-12 22:17
Smoothie- et fullverdig måltid? Eucalyptus Lavkarbo generelt 14 17-02-11 18:01
Cocosa vs. delfia nisse Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 01-03-10 22:55
Delfia og transfett - (Like bra som Cocosa?) EostQ Lavkarbo generelt 0 23-12-09 11:50
Fullverdig kosthold? -Egenkomponert... Nike Andre dietter 11 17-06-08 11:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no