Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-13, 19:09   #1
TovHus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 37
TovHus er på en erverdig vei

Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Fikk brev fra fastlegen... Med kolesterol på 7,7 og ldl-kol på 5,3 etter så lang tid på lavkarbo blir det avvikling av denne type kosthold for min del, tenker eg... Har prøvd så lenge uten det lnska resultat på vektfronten så føler eg ørlite grann på at det kanskje er greit også...Men akk så seigt:-(

Har fungert energi og overskuddsmessig heilt fantastisk, men det var det... Kjenner allerede no etter ei knapp veke uten å leve lavkarbo at eg er trøttare og føler meg tyngre i kroppen enn før... Så spørs det kva slags veg eg skal peike meg ut videre... Tips her??

Vel,vel... Skal iallefall besøke forumet her jevnlig, då eg fremdeles synest det er gode tips å hente og delikate oppskrifter;-)

TovHus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 19:26   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Hvor lenge har du spist lavkarbo? Hvordan og hva spiser du? Det høres jo helt feil å gå tilbake til høykarbo for det er jo akkurat det som gir for høy kolesteroll.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 19:29   #3
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Nyere forskning viser at kolesterol ikke er farlig. Dersom du har lave verdier på triglyserider og høyt hdl er det sannsynlig ikke noe å bry seg om.

http://chriskresser.com/specialreports/heartdisease

http://www.youtube.com/watch?v=iZctVYxiW2w

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Jeg hadde 7,4 (triglyserider 0.53, HDL 3.0), og lar glatt være å ta statiner og lever godt på lavkarbo kosthold.

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 20:02   #4
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Opprinnelig lagt inn av TovHus, her.

Fikk brev fra fastlegen... Med kolesterol på 7,7 og ldl-kol på 5,3 etter så lang tid på lavkarbo blir det avvikling av denne type kosthold for min del, tenker eg... Har prøvd så lenge uten det lnska resultat på vektfronten så føler eg ørlite grann på at det kanskje er greit også...Men akk så seigt:-(

Har fungert energi og overskuddsmessig heilt fantastisk, men det var det... Kjenner allerede no etter ei knapp veke uten å leve lavkarbo at eg er trøttare og føler meg tyngre i kroppen enn før... Så spørs det kva slags veg eg skal peike meg ut videre... Tips her??

Vel,vel... Skal iallefall besøke forumet her jevnlig, då eg fremdeles synest det er gode tips å hente og delikate oppskrifter;-)

Det er jo ikke nødvendig å kutte ut lavkarbo helt til tross for høyt kolesterol da. Det finnes jo lavkarbovarianter med mindre og sunnere fett også

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 21:10   #5
TovHus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 37
TovHus er på en erverdig vei

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Har ete lavkarbo i over 2 år no, og stort sett ete etter ketolyseprinsippet. Tok blodprøver i januar i fjor også, med omtrent samme resultat... No viste dei altså ein svak oppgang på kolesterolet...

Kan de forklare meir ang dette med triglycerider?

TovHus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 22:26   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...om-kolesterol/

En lav triglyserid verdi indikere store LDL partikler mens en høy tyder på små så vidt jeg har forstått.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 22:30   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Opprinnelig lagt inn av TovHus, her.

Har ete lavkarbo i over 2 år no, og stort sett ete etter ketolyseprinsippet. Tok blodprøver i januar i fjor også, med omtrent samme resultat... No viste dei altså ein svak oppgang på kolesterolet...

Kan de forklare meir ang dette med triglycerider?

Så du på denne
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol Den forklarer bra...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 22:36   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Mye interessant om kolesterol på Pål sin blogg: http://paljabekk.blogspot.no/search?q=Kolesterol

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 00:53   #9
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Så du på denne
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol Den forklarer bra...

Kostdoktoren forklarer alt veldig bra!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 02:11   #10
masun
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Midt i
Innlegg: 10
masun er på en erverdig vei

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Brev fra lege:
Har Totalkolesterol 7,4. HDL-kolesterol 1,7. LDL-kolesterol 5,2. Triglyserider 1,14
Prøvene dine er noe forhøyet, og det kan nok være relatert til at du går på lavkarbodiett. du har ingen andre risikofaktorer slik at vi igangsetter ingen medikamentell behandling.

__________________
Hei og hå, jeg er så glad i dag..
masun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 08:13   #11
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Legen min skrev ut resept på statiner uten at jeg ba om det engang og er temmelig "sur" for at jeg ikke vil ta dem. Tok statiner (Simvastatin) for noen år siden, ldl kolesterolet ble veldig lavt og jeg fikk muskelsmerter og ble deprimert. Jeg velger å tro at mitt kolesterol er ok for min kropp da jeg har et sunt kosthold og mosjonerer regelmessig, samt unngår stress så langt jeg klarer.

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 08:55   #12
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Jeg har kolesterol på 7,4 og har heldigvis en lege som er oppdatert, han bare smiler og sier at jeg nok blir en gammel dame med de verdiene jeg har.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 14:16   #13
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Min lege har også vært bekymra for mitt kolesterol, som er litt høyt. Jeg har imidlertid lest endel om det i bladet VOF og er av den mening at høyt kolesterol ikke er farlig, kanskje er lavt kolesterol enda farligere. Selv er jeg mer bekymra over de små utskeielsene mine, en bolle her, en is der... Idag blir det imidlertid saltkjøtt og rotemos. Selv om rotgrønnsaker ikke er helt lavkarbo, er jeg mindre bekymra for det enn for mel og sukker. Skal ha en god dose sellerirot i mosen, men det blir også kålrot, gulrot og et par poteter.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 00:40   #14
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Gubben min kom hjem fra legen med statiner, men jeg skremte han selvsagt godt med og klaske fakta om statiner foran ham Statinene ble kastet.
Så fikk jeg et fantastisk tips om et naturpreperat som faktisk virker
http://www.kinsarvik.no/products/332...-400-gram.aspx
Vel, jeg kjøpte det og gubben har trofast svelget før hvert måltid. I sist uke skulle han til hjertespesialist og ta arbeids-EKG, og derfor ble det tatt nye kolestreolprøver før timen.
På under to måneder har totalkolestreolet gått ned med nesten 2
Hjertespesialisten var så overrasket over at han ikke har tatt statiner, og sa han bare måtte fortsette med guramin granulat for det var helt sikkert at det hadde virket godt på ham.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 10:14   #15
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Man kan ikke frikjenne LDL helt selv om det er større grad av store partikler, det kommer litt an på mengden og, det svaret vil trolig Espen Rostrup også gi, man kan alltid finne mange studier som viser at LDL er ufarlig, men man finner enda flere som viser det motsatte. Personlig er jeg ikke så bekymret, men en verdi på over 5 bare på LDL er litt høyt. Jeg ville anbefalt å kutta litt ned på spesielt matvarer med mye myristinsyre og laurinsyre da disse øker kolesterolet ganske kraftig, dvs kutta litt på kokosfett og melkefett. Jmf epigenetics vil noen profitere på et høyt inntak av mettet fett, noen vil ha en nøytral effekt, mens andre kan få en negativ effekt. Det er langt mer uproblematisk å ha høyt kolesterol grunnet mye HDL enn grunnet mye LDL Ang statiner så har de faktisk god effekt og de fleste får ikke bivirkninger. Noe av effekten hos noen kan tilskrives senkning av LDL, men da trolig hos de med mange små partikler. Statiner har imidlertid endel betennesesdempende funksjoner som kan være mye av virkningsmekanismen. Ved et kosthold med god fettsyrebalanse og mye anti-inflammatorisk mat samt mye store LDL-partikler kan det godt hende statinene gjør mer skade enn nytte, men for endel har de god effekt.

Øk inntaket av f.eks kaldpressa olivenolje og linfrøolje. Avocado, nøtter, fet fisk, gjerne makrell som inneholder mest omega 3, er også fine fettkilder. Alle disse kan senke spesielt LDL og øke HDL både grunnet mye ALA (alfalinolsyre, O3), endel LA (linolsyre, O6) og mye OA (oljesyre) samt plantesteroler, endel vitaminer og andre virkestoffer. Rød palmeolje som er rik på OA og PA (palmitinsyre) ser ut til å senke kolesterolet på tross av mye fett grunnet endel stoffer som finnes i den såfremt den er kaldpresset. Helst kjøp de som er regnskogsertifisert, mye av palmeoljen er noe drit som ødelegger mye verdifull regnskog.

Konklusjon:
Øk fettinntak fra:
Nøtter, kaldpressa olivenolje\linfrøolje\rød palmeolje, avocado, fet fisk, fjærkre, egg og nøtter.
Reduser fettinntak fra:
Kokosfett og melkefett

Fett fra rødt kjøtt kan holdes der det er idag da det inneholder en god del OA og SA (stearinsyre) som er positive\nøytrale ift kolesterol.

Ingen fasit, kan hende jeg ikke har rett om alt, men ut ifra hva jeg vet nå er det mine anbefalinger

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 10:42   #16
Andrine84
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 39
Innlegg: 60
Andrine84 er på en erverdig vei

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Synes det hører litt merkelig ut at ikke høyt kolesterol er farlig.
Jeg har lært at det disponerer for aterosklerose, som igjen disponerer for blodpropp i hjertet. Det igjen disponerer jo for hjerteinfarkt som i sin tur igjen kan resultere i hjertesvikt på sikt...

__________________
Andrine84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 12:07   #17
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Opprinnelig lagt inn av Andrine84, her.

Synes det hører litt merkelig ut at ikke høyt kolesterol er farlig.
Jeg har lært at det disponerer for aterosklerose, som igjen disponerer for blodpropp i hjertet. Det igjen disponerer jo for hjerteinfarkt som i sin tur igjen kan resultere i hjertesvikt på sikt...

http://healthydietsandscience.blogsp...nd%20Mortality

Det kan virke som at høyt kolesterol kan være en beskyttelsesmekanisme heller enn selve Problemet...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol ... *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 4 03-06-11 23:02
Høyt kolesterol kamp Stoffskifte / hormonproblemer 2 17-04-10 14:22
For høyt kolesterol? Badpitt Stoffskifte / hormonproblemer 5 09-12-09 10:31
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 22:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no