Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Dette med proteininntak i forhold til vekt

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-13, 11:38   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Dette med proteininntak i forhold til vekt

Ja, hva tenker dere ang hvor man skal legge seg i løypa. På flere amerikanske lavkarboforum bruker de formelen for protein der de regner ut hva de burde veie normalvektig, si 60kg, og da trenger de 60g med protein, selv om de veier 100kg. De legger selvsagt på ekstra protein om de trener.

Hva gjør du, og hva tenker dere som har litt mere peiling på dette?
Jeg har hele tiden ligget på et proteininntak som hele tiden har ligget 10-20g under min daværende vekt , ellers går jeg ikke ned i vekt. Alternativet hadde da vært å kutte ned på fettet, men da ender jeg på 65%fett eller mindre( jeg prøver å få til ca 70-75%fett).

Det jeg egentlig lurer på er om dere tror det er greit å ligge under sin vekt i protein(altså med teorien 1g pr kg vekt) når man er overvektig.

Jeg opplever nemlig at vekta/cm går mest ned når jeg kutter litt på proteininntaket(og gjerne går opp i fettprosent, ergo ikke mindre energi).. Jeg blir rett og slett ikke klok på dette.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 14:41   #2
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Jeg har alltid tenkt at formelen som kalkulerer proteinbehov basert på fettfri kroppsmasse (og aktivitet, såklart) egentlig virker mest fornuftig, men da må en jo først få gjort en ordentlig måling av fettprosenten, som sikkert de færreste orker... Og det du sier, å ta utgangspunkt i idealvekta, er kanskje nærmere denne metoden enn det å ta utgangspunkt i nåværende kroppsvekt. Syns ikke det hørtes så dumt ut. Jeg tenker også, de fleste med insulinresistens vil jo være overvektige mennesker med relativt lite muskelmasse, og at det ved insulinresistens er ekstra viktig å unngå overflødig protein, så det virker absolutt logisk at de generelle retningslinjene om 1-2 g protein per kg kroppsvekt lett kan bli for mye for enkelte.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 15:57   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Uten at jeg har noe peiling så har jeg jo sett at flere her inne opererer med "1-1,5 g protein pr. _ønsket_ kg kroppsvekt" når de skal ned i vekt. Altså ikke inntak i forhold til dagens vekt, men den vekten de ønsker å komme ned i.

Selv holder jeg vekten greit når jeg spiser sånn rimelig lavkarbo og spiser ca. 1,5 g protein pr. kg. kroppsvekt, jeg skal da heller ikke ned i vekt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 10:36   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Re: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

... Jeg tenker også, de fleste med insulinresistens vil jo være overvektige mennesker med relativt lite muskelmasse, og at det ved insulinresistens er ekstra viktig å unngå overflødig protein, så det virker absolutt logisk at de generelle retningslinjene om 1-2 g protein per kg kroppsvekt lett kan bli for mye for enkelte.

Høres ikke fornuftig ut for meg. Jeg tror heller at overvektig, som trenger å drasse på mer når de gjør samme aktivitet som normalvektige, har mer muskelmasse for å kompensere for overvekt.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 10:49   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Re: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Høres ikke fornuftig ut for meg. Jeg tror heller at overvektig, som trenger å drasse på mer når de gjør samme aktivitet som normalvektige, har mer muskelmasse for å kompensere for overvekt.

Det har en og det er derfor jeg spør. Skal en spise 1g protein( jeg trener ikk hardt og trenger i allefall ikke mere)pr kg en veier som overvektig for å ikke miste for mye muskelmasse? For en trenger jo musklene under vekttapet også. Ellers skal jeg som nå veier 107 kg gå ned til 50-60g protein( jeg er bare 160cm høy). For en blir jo mere sulten om en skal kutte så mye. Dvs at for å få en fettprosent på 70%, må jeg da ende opp på under 1000kalorier om dagen. Så hvordan noen klarer å få til 1g protein pr kg normalvekt og energiprosent på 70-75 og enda ikke nede på sultekur forstår jeg ikke. Da må de jo ete mere enn 1g protein eller øke fett/karboinntak.
Altså, regnestykket går ikke opp for meg.
Noen som skjønner hvor jeg vil? En ting er at en ikke behøver å telle kalorier, men dette blir jo vilt lite energi.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 10:58   #6
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

En tommelfingerregel kan være minst 1 gram pr kg kroppsvekt. Hvorfor?
- Protein metter mye, dette øker effekten man får når man spiser lavkarbo
- Protein øker besparelsen av muskelmasse når man går ned i vekt, dette kan gjøre at man går saktere ned i vekt, men man mister likevel like mye fett
- Protein er spesielt viktig når man er fysisk aktiv slik mange her inne er da det holder bedre på muskelmassen og potensielt kan gi raskere restitusjon
- Protein øker forbrenninga litt, som i det lange løp kan hjelpe litt på vektnedgangen

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 12:11   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Høres ikke fornuftig ut for meg. Jeg tror heller at overvektig, som trenger å drasse på mer når de gjør samme aktivitet som normalvektige, har mer muskelmasse for å kompensere for overvekt.

Med "relativt lite muskelmasse" mente jeg at de som sliter med insulinresistens generelt sett har vanskeligere for å bygge muskler, altså har de ofte mindre muskelmasse sammenlignet med andre på samme vekt (correct me if I'm wrong - jeg har ihvertfall lest dette). I tillegg vil overvektige ofte ha høyere kroppsfettprosent, og det er jo den fettfrie kroppsmassen som trenger protein for å vedlikeholdes. Såklart kan man jo legge på litt ekstra i forhold til det å ha "mer å bære på" under aktivitet.

Det andre poenget var at kroppen vil omdanne overflødig protein til glukose, og dette vil først og fremst være problematisk for de med insulinresistens. Sånn på generell basis vil jeg også si at det er bedre med litt for mye enn litt for lite protein, men det som egentlig var hovedpoenget her... At de som sliter med vektplatåer, insulinresistens og andre hormonubalanser kanskje også kan ha en fordel av å holde proteininntaket på et mer moderat nivå, hvis det hjelper på vektnedgangen.

Forøvrig vil jeg tro at styrketrening viktigere enn høyt proteininntak med tanke på å bevare muskelmasse under vekttap. På samme måte som en ikke bygger muskler kun ved å spise masse protein, vil kroppen heller ikke prioritere å bevare muskelmassen med mindre den ser det som hensiktsmessig (spesielt en kropp i ubalanse, som prioriterer fettlagring framfor muskelbygging).


Sist redigert av shailene : 02-05-13 kl 13:10.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 03:22   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Re: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det har en og det er derfor jeg spør. Skal en spise 1g protein( jeg trener ikk hardt og trenger i allefall ikke mere)pr kg en veier som overvektig for å ikke miste for mye muskelmasse? For en trenger jo musklene under vekttapet også. Ellers skal jeg som nå veier 107 kg gå ned til 50-60g protein( jeg er bare 160cm høy). For en blir jo mere sulten om en skal kutte så mye. Dvs at for å få en fettprosent på 70%, må jeg da ende opp på under 1000kalorier om dagen. Så hvordan noen klarer å få til 1g protein pr kg normalvekt og energiprosent på 70-75 og enda ikke nede på sultekur forstår jeg ikke. Da må de jo ete mere enn 1g protein eller øke fett/karboinntak.
Altså, regnestykket går ikke opp for meg.
Noen som skjønner hvor jeg vil? En ting er at en ikke behøver å telle kalorier, men dette blir jo vilt lite energi.

Jeg ser den. Man kan ikke begrense proteinene til muskelmasse og holde seg rundt 75% nei. Enten må man spise mer proteiner eller ha høyere fettandel.. jeg gjør begge deler selv. Jeg er ofte oppe i 90% fett i enkelte måltider og kan komme opp i 85% fett på en dag.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 03:30   #9
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill
Talking

Sv: Re: Sv: Re: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Med "relativt lite muskelmasse" mente jeg at de som sliter med insulinresistens generelt sett har vanskeligere for å bygge muskler, altså har de ofte mindre muskelmasse sammenlignet med andre på samme vekt....

Hvis du sammenlikner to med samme vekt der en er overvektig og den andre ikke så er naturlig å anta at den normalvektige har både høyere aktivitet og mere muskler som igjen krever mer proteiner. Det du må sammenlikne er samme person med og uten overvekt. Da vil de veie forskjellig og på grunn av det ha forskjellig behov for muskelmasse så sant vedkomne ikke blir treningsnarkoman og endrer aktivitetsnivå på veien.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 08:19   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Vil ikke ofte den overvektige i eksemplet ditt ha MER muskelmasse i kg, og mindre i relativ prosent? Som overvektig flytter man på flere kg, og det krever også mer muskler. Om ikke større aktivitet hos den normalvektige kompenserer. Det vil jo tilsi at proteinmengden (og matmengden) bør være noe større (tenker nå gram, ikke prosent)...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 10:59   #11
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vil ikke ofte den overvektige i eksemplet ditt ha MER muskelmasse i kg, og mindre i relativ prosent? Som overvektig flytter man på flere kg, og det krever også mer muskler. Om ikke større aktivitet hos den normalvektige kompenserer. Det vil jo tilsi at proteinmengden (og matmengden) bør være noe større (tenker nå gram, ikke prosent)...

Du har forstått det

Imse: Å spise ned i 60 g protein pr dag er ikke bra, minimumsbehovet er anslått til 0,8 g pr kg kroppsvekt samme om du er over- eller undervektig. Jeg synes 1 g eller litt mer er en god regel med mindre man trener endel, da kan man gjerne spise 1,5 g+.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 11:21   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Du har forstått det

Imse: Å spise ned i 60 g protein pr dag er ikke bra, minimumsbehovet er anslått til 0,8 g pr kg kroppsvekt samme om du er over- eller undervektig. Jeg synes 1 g eller litt mer er en god regel med mindre man trener endel, da kan man gjerne spise 1,5 g+.

Nå skjønte jeg ikke, nå motsier du deg selv. Å spise under 60g protein er ikke bra, men samtidig sier du 0.8g protein, en som er 55kg normalvektig vil jo komme under det. Jeg har ikke planer om å spise så lite altså, det var bare det at jeg ble sittende å regne på dette, da jeg har sagt dette med 1g protein til andre som veier så mye mindre. Og jeg hadde aldri regnet utifra det at man veier la oss si 65kg og vil ned noen kg til( for en som er 160cm), plutselig ble forholdene enten feil eller energiinntaket veldig, veldig lavt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 11:48   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Jeg hadde gått etter vekta mi, ikke det jeg hadde veid om jeg var normalvektig.. Altså 0.8 gram pr kilo du veier. Aller helst mer også, men det går du vel ikke med på.

Også må det jo justeres ettersom man blir lettere da. Hadde du veid 55 kilo hadde du vel heller ikke hatt noe behov for å begrense det, siden du heller ikke skulle ned i vekt?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 12:19   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg hadde gått etter vekta mi, ikke det jeg hadde veid om jeg var normalvektig.. Altså 0.8 gram pr kilo du veier. Aller helst mer også, men det går du vel ikke med på.

Også må det jo justeres ettersom man blir lettere da. Hadde du veid 55 kilo hadde du vel heller ikke hatt noe behov for å begrense det, siden du heller ikke skulle ned i vekt?

Nei, det spiller kanskje ingen rolle når man er normalvektig, her tenkte jeg jo litt fort Litt mye protein er jo ikke farlig, det er veldig store mengder en skal opp i før det betyr noe.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 12:23   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Jeg har aldri passet noe særlig på proteininntaket mitt.. Spiser vel mellom 80 og 130 gram pr dag. Men jeg har ingen problemer med at proteiner senker nedgangen min. Heller tvert i mot.

Tror ikke man skal henge seg så veldig opp i det, jeg.. Bare ikke la inntaket bli alt for lavt. 55 gram per dag er for lavt, i mine øyne. Jeg ville ikke gått under 80 gram per dag, men det er jeg og min kropp da..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 12:28   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg har aldri passet noe særlig på proteininntaket mitt.. Spiser vel mellom 80 og 130 gram pr dag. Men jeg har ingen problemer med at proteiner senker nedgangen min. Heller tvert i mot.

Tror ikke man skal henge seg så veldig opp i det, jeg.. Bare ikke la inntaket bli alt for lavt. 55 gram per dag er for lavt, i mine øyne. Jeg ville ikke gått under 80 gram per dag, men det er jeg og min kropp da..

Sånn har jeg også tenkt... Ikke at jeg skal skryte på meg å være så effektiv i nedgangsdepartementet, men det har mer med innsatsen å gjøre enn proteininntaket, tror jeg.
Altså - nok protein er viktig både for mettheten og for å beholde mest mulig muskelmasse. Litt overskudd er ikke så farlig med mindre man er veldig insulinresistent. (Som Jimmy Moore, f.eks.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 23:44   #17
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Nå som jeg regna litt på det ser jeg det ikke er snakk om så store forskjeller som jeg trodde, dere har rett at 60g protein uansett blir for lite for en person på 100 kg. Men i følge denne teorien blir gjerne f.eks. 80 gram mer passende enn 100+ gram. Sammenligner vi en normalvektig person med en (utrent) overvektig person, vil ofte den normalvektige bli liggende litt over "1g per kg"-regelen hvis man regner ut proteininntak etter fettfri kroppsmasse, mens den overvektige da kan havne litt under 1 gram per kg kroppsvekt. Så for normale, friske folk har det neppe så mye å si fra eller til hvilken metode man bruker. Lurer mest på dette i forhold til insulinresistens og slikt, siden lavprotein-dietter ser ut til å fungere bra for en del som ellers sliter med å gå ned i vekt. Så da kan man jo diskutere om fordelen ved økt vekttap kan veie opp for en eventuell negativ effekt ved mer moderat proteininntak (her snakker jeg fortsatt om de som går ned veldig lite med "normalt" proteininntak)...

Å sette personer med sterk insulinresistens på dietter som er lav på både karbo og protein er en kjent metode, som bl.a. Atkins har brukt. På amerikanske lavkarboforum har jeg også sett mange som lykkes med dette. Den mest ekstreme versjonen av dette kalles "fettfaste" (90% fett), men det er da snakk om korte perioder og helst under oppfølging av lege... Skal ikke komme med noen påstand om hvor sunt dette er, men det viser jo at overflødig protein kan komme i veien for vektnedgang for enkelte. Hvis man da kan gå utifra at det er FETT de mister, og ikke hovedsaklig muskler.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 00:09   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Etter hva jeg har sett så spiser man totalt mindre, så hvordan vet du at det ikke har med det å gjøre? 1000 kalorier finner jeg som anbefalt inntak under fettfaste.

Det er jo veldig mange som går ned minst like mye på et PSMF-inntak, hvor det nesten kun skal inntas proteiner.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 00:39   #19
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Slik jeg har forstått er fettfasten ment for de som allerede har erfart at de ikke går ned hverken på vanlig ketosediett, eller når de begrenser totalinntaket i tillegg. Men er jo mange som bruker den som en typisk slankekur også, og det blir jo en annen sak... Hvordan denne type diett funker sammenliknet med PSMF.. Hver til sitt bruk kanskje? Teorien går jo på det at overflødig protein hindrer vektnedgang ved å trigge for høy insulinrespons hos enkelte.. For de som ikke har dette problemet er sikkert PSMF å foretrekke. Men vet ikke jeg, bare lufter litt tanker her.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 09:14   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Jeg har fulgt med Jimmy Moores eksperiment jevnlig. Det er en mann som sliter med å holde vekta på en normal lavkarbokost, og som har forsøkt dyp ketose i snart ett år. Jeg mener at han ikke har kjørt aktiv kalorirestriksjon i det hele tatt, men har redusert proteiner til anbefalt nivå for sitt aktivitetsnivå og vekt. Mannen BYGGER muskler på dette kostholdet samtidig som han går ned. (Han trener, ja.)

Så for noen har det helt sikkert en verdi. Krumtappen er nok å finne det som passer seg selv.

PSFM flyter nok kanskje mye på at proteiner anses å være det mest mettende makronæringsstoffet? Og er nok veldig egnet for folk som nok er godt insulinsensitive, men som ønsker å kvitte seg med med litt vekt (og væske). Må ikke glemme at dersom "normal kost" er normen så vil både lavkarbo, streng ketogen, proteinstrikt kost OG PSMF føre til at man kvitter seg med vannkilo. Det er bare vann, men vann som spenner ut underhuden gir et mer "flabbete" utseende enn uten.

Det var mine tanker om saken...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 12:16   #21
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Nå skjønte jeg ikke, nå motsier du deg selv. Å spise under 60g protein er ikke bra, men samtidig sier du 0.8g protein, en som er 55kg normalvektig vil jo komme under det. Jeg har ikke planer om å spise så lite altså, det var bare det at jeg ble sittende å regne på dette, da jeg har sagt dette med 1g protein til andre som veier så mye mindre. Og jeg hadde aldri regnet utifra det at man veier la oss si 65kg og vil ned noen kg til( for en som er 160cm), plutselig ble forholdene enten feil eller energiinntaket veldig, veldig lavt.

ble bare surr dette minst 1 g pr kg kroppvekt er en god regel samme hva man veier med mindre man trener endel

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 19:06   #22
Pebbles82
Medlem
 
Pebbles82 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: oslo
Innlegg: 64
Pebbles82 er på en erverdig vei

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

så da trenger jeg 95g protein?

hva vil det si? i form av egg? kjøtt? kylling?

jeg spiser omelette med 3 egg til frokost 5 dager i uken. og til middag blir det jo kjøtt/kylling/fisk

kommer jeg over grensen?

__________________
Pebbles82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 20:43   #23
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Hvordan føler du deg om du spiser like mange gram protein som det antall kilo du ønsker å veie, spiser så mye karber som du tåler og fett til du er mett? Hva kommer du ut med i energifordeling da? Jeg mener å ha lest at man kan legge seg på målvekt i gram protein, men det er jo så mange teorier ute og går. Andre steder står det 0,8-1,2 gram protein pr kilo kroppsvekt (altså nåværende vekt). En annen regel sier høyde i cm minus 120, men at man ikke bør ligge under 50 gram uansett.. Jeg med mine 165 kunne jo endt på 45 gram... Noe sier meg at den regelen passer best for menn som rager høyt over bakken.
Altså ikke til å bli helt klok på annet enn å fortsette å prøve seg frem?

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.

Sist redigert av Chamomilla : 08-05-13 kl 20:50.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 18:07   #24
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

chamomilla: 0,8 g pr kg kroppvekt er regna som minimum uten at det går utover proteinavhengige funksjoner. å gå under det vil være svært uhensiktsmessig og bla medgøre stort tap av muskelmasse ved vektnedgang. den -120 greia vil jeg si er direkte uforsvarlig å følge for de fleste.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 22:41   #25
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

chamomilla: 0,8 g pr kg kroppvekt er regna som minimum uten at det går utover proteinavhengige funksjoner. å gå under det vil være svært uhensiktsmessig og bla medgøre stort tap av muskelmasse ved vektnedgang. den -120 greia vil jeg si er direkte uforsvarlig å følge for de fleste.

Jeg er absolutt enig. Jeg bare gjengir hva jeg har lest. Og den -120 - der blir det jo også presisert at man ikke anbefaler mindre enn 50 gram. Ergo er det bare aktuelt for personer som rager minst 170 cm over bakken på sokkelesten. Det slår meg at det er mye som er laget "av menn - for menn" når det gjelder visse "regler og retningslinjer".

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Formel for proteininntak? Majty Ketolysekuren 31 16-11-13 11:44
Dette spiser jeg, noe som er feil her? Går ikke ned i vekt Kanskje Ketolysekuren 23 06-03-11 21:07
Proteininntak kamp Lavkarbo generelt 2 18-06-10 09:15
Proteininntak kamp Lavkarbo generelt 8 22-05-10 20:25
Går dere egentlig ned i vekt på dette lavkarbogreiene i lengden? Løvetass Spørsmål og svar 6 23-09-09 19:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no