Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Maks karbo i ketose?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-13, 00:29   #1
@Maja
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 41
@Maja er på en erverdig vei

Maks karbo i ketose?

Er litt nysgjerrig på kva folk her har som maks grense for karboinntak per dag uten å slutte å vere i ketose.

Eg begynte med lavkarbo for 2,5 veker sia. Spiser ca 30 karb per dag i vekene, mindre i helgene, og har vore i ketose vertfall ei veke (ikkje målt særlig før). Sist lørdag drakk eg 6 vanlige øl (kom rett nok til slutt i retur. *flaut!!!*) uten at det påvirka ketosen. I dag spiste eg to fine rundstykker til lunsj, og får fortsatt utslag. Einaste eg merkar er at eg er meir oppblåst og luftig i magen...

Kva er ditt maksnivå? Ca kor lang tid tar det frå "overinntak" av karbo til det vises på stixen?

Må kanskje holde rundt 30 for å sikre vektnedgang. Men er bare litt overraska at eg "tåler" så masse karbo.

__________________


@Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sjølvkomponert ME tilpassa kost - stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 00:43   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Maks karbo i ketose?

At du kan drikke 6 øl og fortsatt være i Ketose høres rart ut. Måler du på kvelden et par timer etter siste måltid?

Pål skriver om emnet her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 01:01   #3
@Maja
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 41
@Maja er på en erverdig vei

Sv: Maks karbo i ketose?

Ja, måler på kvelden. Nåken timer etter middag.
Det med øla kan kanskje vere fordi dei kom opp igjen etter eit par timer? Målte altså, og fekk utslag, på ketostixen dagen etterpå.

Takk for link! :-)

__________________


@Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sjølvkomponert ME tilpassa kost - stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 10:40   #4
FrøkenStress
Juniormedlem
 
FrøkenStress sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 29
FrøkenStress er på en erverdig vei

Sv: Maks karbo i ketose?

Heldig om du kan drikke øl i hvertfall.
Jeg er på kanten til å ramle ut av ketose hvis jeg er oppe i 10 karbs pr. dag!
Har levd på et ekstremt lavt inntak rundt 0-5 lenge, og nå virker det som om kroppen har blitt vant til så få karbohydrater. I starten av lavkarbotiden min lå jeg på rundt 20 karbs og fikk mørk ketostick. 20 nå, og den er helt lys

FrøkenStress er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 11:36   #5
@Maja
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 41
@Maja er på en erverdig vei

Sv: Maks karbo i ketose?

Hm... kanskje eg bare må nyte det så lenge det varer.

__________________


@Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sjølvkomponert ME tilpassa kost - stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 12:01   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Maks karbo i ketose?

Er det ikke slik at alkohol gir falskt utslag på ketosticken? Mener ihvertfall å ha lest det et sted.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 12:56   #7
charliiie
Medlem
 
charliiie sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 261
charliiie er på en erverdig vei

Sv: Maks karbo i ketose?

Nå for tida hverken måler eller teller jeg, men jeg har gjort det tidligere. Da fikk jeg utslag på ketose helt opptil 50g. Jeg veit at jeg ikke er aleine om det heller, tydeligvis er det veldig individuelt hvor mye man tåler. Men jeg veit ikke hvorfor det er sånn da. Noen andre som har peil?

__________________
Startvekt 9. april: 133 kg
Vekt 29. august: 118.8 kg
Andre delmål: 112 kg
charliiie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Slappis Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 13:02   #8
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Re: Maks karbo i ketose?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Er det ikke slik at alkohol gir falskt utslag på ketosticken? Mener ihvertfall å ha lest det et sted.

Mener også jeg har hørt noe om det, fordi alkohol dehydrerer en, eller noe slikt?

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 13:21   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Maks karbo i ketose?

Tror nok ikke alkohol kan gi falsk positivt utslag selv om man blir dehydrert. Enten er det ketoner der, eller så er det ikke! DE syns bare bedre om man er dehydrert.
Det som skjer når man drikker er jo at fettforbrenningen settes på vent fordi kroppen finner det mye lettere å forbrenne alkoholen.

Selv er jeg i målbar ketose til opp mot 50 karber og vel så det. Går ikke ned om jeg ligger for lavt på karbene heller. Må over 30 for å få fart på ting!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 13:26   #10
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Maks karbo i ketose?

Jeg må ekstremt lavt ned i karbo for å komme i ketose og jeg faller like lett ut av den.
Lever ikke på ketogen kos nå, men når jeg gjorde det så opplevde jeg f.eks at jeg kom ut av ketose pga jeg spiste litt grillet kylling og det viste seg da at det er litt sukker i grillkrydderet som var på kyllingen.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 13:41   #11
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Maks karbo i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tror nok ikke alkohol kan gi falsk positivt utslag selv om man blir dehydrert. Enten er det ketoner der, eller så er det ikke! DE syns bare bedre om man er dehydrert.
Det som skjer når man drikker er jo at fettforbrenningen settes på vent fordi kroppen finner det mye lettere å forbrenne alkoholen.

Selv er jeg i målbar ketose til opp mot 50 karber og vel så det. Går ikke ned om jeg ligger for lavt på karbene heller. Må over 30 for å få fart på ting!

Hmm.. Kanskje det er slik at alkoholen i seg selv kan gi falskt utslag, på samme måte som en kan få falskt utslag på alkotester hvis man er i ketose?

Dette med dehydrering var vel at det farlig å drikke seg dritings og bli dehydrert mens man er i ketose... Da risikerer man visst å få den der farlige diabetes-ketosen, fordi kroppen ikke greier å gjøre om proteiner til glukose.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 14:32   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Maks karbo i ketose?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Dette med dehydrering var vel at det farlig å drikke seg dritings og bli dehydrert mens man er i ketose... Da risikerer man visst å få den der farlige diabetes-ketosen, fordi kroppen ikke greier å gjøre om proteiner til glukose.

NEI! (Unnskyld at jeg skriker)!
Det er bare diabetikere som kan få ketoacidose! Man får ketoacidose når blodsukkeret blir alt for høyt pga insulinmangel! Ikke av noen annen grunn!

Det er andre grunner til at ketose og alkohol ikke alltid er så lurt! Altså for det første at noen får en latterlig lav toleranse for alkohol og risikerer å bli overstadig beruset av svært lite. Og når man er full, er terskelen for å gjøre ting man ikke gjør edru, mye lavere. Altså er det fort gjort med litt karborik mat som nattmat, snacks osv.
Og seff det faktum at fettforbrenningen blir utsatt til all alkoholen er ute av kroppen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 15:33   #13
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Sv: Maks karbo i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

NEI! (Unnskyld at jeg skriker)!
Det er bare diabetikere som kan få ketoacidose! Man får ketoacidose når blodsukkeret blir alt for høyt pga insulinmangel! Ikke av noen annen grunn!

Det er andre grunner til at ketose og alkohol ikke alltid er så lurt! Altså for det første at noen får en latterlig lav toleranse for alkohol og risikerer å bli overstadig beruset av svært lite. Og når man er full, er terskelen for å gjøre ting man ikke gjør edru, mye lavere. Altså er det fort gjort med litt karborik mat som nattmat, snacks osv.
Og seff det faktum at fettforbrenningen blir utsatt til all alkoholen er ute av kroppen!

Det er visst noe som kalles alkoholisk ketoacidsose også, var dette jeg tenkte på. Fra Wikipedia:

Sitat:

In alcoholic ketoacidosis, alcohol causes dehydration and blocks the first step of gluconeogenesis.[citation needed] The body is unable to synthesize enough glucose to meet its needs, thus creating an energy crisis resulting in fatty acid metabolism, and ketone body formation.

Etter hva jeg har lest på et annet forum skal det iallefall være en teorietisk fare hvis man drikker store mengder mens man går på en diett som er veldig lav på KH, hvis ikke det kun er en myte... Så hvis du har en forklaring på hvorfor dette ikke kan stemme skal jeg ihvertfall ikke klage.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 16:31   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Maks karbo i ketose?

Du sa man kunne få diabetes- ketose av alkohol, og det kan man IKKE!

Alkoholindusert ketosacidose rammer stort sett alkoholikere med langvarig dårlig ernæring. Skiller seg fra diabetisk ketoacidose ved at blodsukkeret er lavt, ikke alt for høyt.
Klinikken er også forskjellig. Alkoholindusert ketoacidose gir feks klam hud og normal puls, mens diabetisk ketoacidose gir varm, tørr hud og svært rask respirsjon.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 16:52   #15
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Re: Maks karbo i ketose?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Er det ikke slik at alkohol gir falskt utslag på ketosticken? Mener ihvertfall å ha lest det et sted.

Falsk og falsk fru Blom - det er jo ketoner, men de kommer fra alkohol istendfor fra fett. Akohol omdannes også til ketoner, og kroppen forbrenner alkohol før fett.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 17:07   #16
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Maks karbo i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du sa man kunne få diabetes- ketose av alkohol, og det kan man IKKE!

Alkoholindusert ketosacidose rammer stort sett alkoholikere med langvarig dårlig ernæring. Skiller seg fra diabetisk ketoacidose ved at blodsukkeret er lavt, ikke alt for høyt.
Klinikken er også forskjellig. Alkoholindusert ketoacidose gir feks klam hud og normal puls, mens diabetisk ketoacidose gir varm, tørr hud og svært rask respirsjon.

Ja, var såklart ordet ketoacidose jeg ikke fikk tak i der. Var ikke før jeg googla litt at jeg kom fram til hva dette het igjen, og at det ikke var det samme som diabetes-ketosen. Takk for oppklaringen!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 19:43   #17
@Maja
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 41
@Maja er på en erverdig vei

Sv: Maks karbo i ketose?

Det at toleranse for alkohol blir lavere stemmer definitivt for min del. I tillegg er det litt lav pga nylig røyskelutt. Skulle gjerne ha vist det litt tidligare, hadde spart meg for ein kjip avslutting på kvelden :/ Men ein lærer jo... :-)

Men då er eg vell blandt dei heldige, som tåler ein del karbs før eg ramler ut av ketose. Virka lissom for godt til å vere sant. Håper på det også betyr at litt sjokolade er heilt ok om eg er flink ellers (Snart ferdig med 3 vekers sukker-detox).

__________________


@Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sjølvkomponert ME tilpassa kost - stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 21:02   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Maks karbo i ketose?

Siden du målte nesten ett døgn senere, og antagelig ikke hadde spist så mye karbohydrater i mellomtiden var du nok tilbake i Ketose igjen innen målinga.
Ang å unneseg ting, husk at det er ikke likegyldig hvor karbohydratene kommer fra. De skal komme fra grønnsaker, og litt melkeprodukter. Helst ikke sjokolade og øl.

Frøken stress: fargen på stiksen sier ikke noe om hvor mye karbohydrater du tåler, altså lyst betyr ikke at du tåler mindre. Utslag er utslag, så dersom den er farget er du i Ketose.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 21:25   #19
@Maja
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 41
@Maja er på en erverdig vei

Sv: Maks karbo i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ang å unneseg ting, husk at det er ikke likegyldig hvor karbohydratene kommer fra. De skal komme fra grønnsaker, og litt melkeprodukter. Helst ikke sjokolade og øl.

Eg veit Øl høyrer til sjeldenhetene, er egentlig ikkje "lov" etter min egen diettplan og ødelegger for vektnedgangen. Til daglig kommer karbsene stort sett frå grønsaker o.l. Men håper at det kan gå bra med litt mørk sjokolade ein gang iblandt

__________________


@Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sjølvkomponert ME tilpassa kost - stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 11:32   #20
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Maks karbo i ketose?

Jeg vet jeg er i ketose opp til en minst 50-60 g kh og for min del er overgangen mellom ketose/ikke ketose veldig glidende så lenge jeg ikke tar'n helt ut med mye feil kh, da ramler jeg ut og må gjennom jævelskapet med å komme tilbake i ketose (slapp, sur, vondt osv).

"Skeier" jeg ut med opptil 100 kh som kommer typisk fra grønnsaker/bønner/linser/nøtter (og ikke sukker, mel, ris o.l) merker jeg knapt at jeg er ute av ketose. Nå om dagen er jeg i ketose, men får ingen utslag på stixene. De sier jo egentlig bare noe om hvor mye overskuddsketoner det er i urinen, hvilket jeg ikke har om dagen tydeligvis.

Stixene er upålitelige og det er mye bedre og venne seg til å kjenne på kroppen hvordan man føler seg. Ketose er ikke nødvendig eller en garanti for vektnedgang, men mange føler mindre sult når man er i ketose enn ellers. Spiser man lite kh, mye fett, føler seg tilfreds, har det godt og går ned i vekt (om det er det som er målet) så er det ingen vits i å stresse med å finne ut om man er i ketose eller ei.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 11-06-13, 15:52   #21
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Maks karbo i ketose?

Det er ikke sånn at man enten er i ketose eller ikke. Kroppen produserer ketoner hele tiden samme hvor mye karbo du spiser, men mengden ketoner øker jo færre karbohydrater du spiser. Høyere kroppsvekt og mye fysisk aktivitet gjør at du tåler flere karbohydrater før du har lite grad av ketose. Ketostix er temmelig bortkastet grunnet at den bare viser ketoner som skilles ut i urin og sier ikke noe om hvor mye du ahr i blodbanen.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose i maks 6 mnd - hva om mer skal av? Sommerglad Spørsmål og svar 5 25-02-10 09:48
Maks 20 karbo? Posh Induksjonen 6 16-06-08 01:59
30-50 karbo=ketose? søt uten sukker Lavkarbo generelt 13 12-05-08 19:58
Kan man få noen skader av og spise maks 20 karbo og 1000 kalorier om dagen? Aadna Lavkarbo generelt 12 27-09-06 19:57
ang.karbo og ketose! ayliah Atkins kosthold 0 16-02-04 20:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no