Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-06-08, 21:03   #1
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill
Question

Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

...0,05 mg for og være nøyaktig...
Syntes dette var meget lavt og når jeg nevnte det for legen sa han at jeg kunne få medikamentoverdose. Går ikke på andre medisiner. Kanskje jeg må starte lavt og heller øke etterhvert for ikke og bli dårlig eller noe sånt? Helt greit hvis det er tilfellet, men blir litt oppgitt når jeg får så lite informasjon og så ikke er flink nok til og "mase" på legen om hva som er grunnen osv...
Fikk ikke Liothyronin på resept når han skrev ut Levaxinen, men det får jeg kanskje etter en tid hvis Tyroxinen ikke virker alene, eller??

Noen som kunne fortelle meg om sine egne erfaringer med å begynne med Tyroxin og hvor lang tid det pleier og ta før medisinen starter og virke?? Bivirkninger har jeg lest litt om så jeg vet om, i allefall de fleste av dem. Har selvfølgelig lest igjennom mange av trådene her inne angående lavt stoffskifte, så kanskje denne tråden er overflødig... Men jeg er så surrete i hodet, sliten og formen så lav nå at jeg greier rett og slett ikke og komme meg igjennom alle de hundre postene om dette. Et slit og skrive dette faktisk...

Skal man ta det til mat? Utenom mat? På fastende hjerte? Mener at i en av postene jeg greide og lese igjennom før jeg ikke orket mere, så skrev Nille, som er erfaren i dette at man ikke skulle ta...... var det magnesium? At man ikke skulle ta dette sammen med Levaxin... Uff, hukommelsen min er så dårlig!!!!! Silikonhjerne kaller jeg det, ingenting sitter...

Så tusen takk til snille dere som vil dele litt om dette med meg
På forhånd takk

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 21:58   #2
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Heiann
Jeg syns det høres ut som en bra startdose - riktig at du kan få noen overdosesymt. dersom du begynner med for stor dose, og om du øker for fort. Du skal vel sikkert tilbake til legen om noen uker for å ta nye prøver?? Det avhenger jo av hvordan blodprøvene dine er.

Lurt å prøve ut Levaxin først og heller tilføre Liot. etterhvert dersom du ikke blir helt bra av Levaxinen.

Tror det tok bortimot 1/2 år før jeg merket noe bedring av betydning, men jeg sleit litt i starten får å få verdiene opp - veldig mye svingninger husker jeg (er noen år siden nå). Jeg måtte kutte ut Levaxin etter noen mnd. på grunn av endel undersøkelser jeg måtte ta av kjertelen, og da var det jo bare å begynne på nytt igjenn. Men noen merker bedring etter kort tid - så det er nok veldig individuelt.

Jeg tar alltid med. når jeg står opp - og venter med å spise til etter at jeg har stelt meg samt ordnet med matpakker o.l. (1/2-1 t). Tar ikke andre vitaminer enn "Fri-flyt" til frokost, resten tar jeg til lunsj.

Ønsker deg masse lykke til - og god bedring. Må si jeg ikke misunner deg hvordan du har det nå og jeg håper virkelig du merker bedring innen "kort" tid - MEN vær tålmodig, og husk at det tar nok 6-8 uker før man kan si at en dose har gitt riktig virkning i kroppen! Og bare spør dersom det er noe du lurer på

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 22:38   #3
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Opprinnelig lagt inn av Nett, her.

Heiann
Jeg syns det høres ut som en bra startdose - riktig at du kan få noen overdosesymt. dersom du begynner med for stor dose, og om du øker for fort. Du skal vel sikkert tilbake til legen om noen uker for å ta nye prøver?? Det avhenger jo av hvordan blodprøvene dine er.

Lurt å prøve ut Levaxin først og heller tilføre Liot. etterhvert dersom du ikke blir helt bra av Levaxinen.

Tror det tok bortimot 1/2 år før jeg merket noe bedring av betydning, men jeg sleit litt i starten får å få verdiene opp - veldig mye svingninger husker jeg (er noen år siden nå). Jeg måtte kutte ut Levaxin etter noen mnd. på grunn av endel undersøkelser jeg måtte ta av kjertelen, og da var det jo bare å begynne på nytt igjenn. Men noen merker bedring etter kort tid - så det er nok veldig individuelt.

Jeg tar alltid med. når jeg står opp - og venter med å spise til etter at jeg har stelt meg samt ordnet med matpakker o.l. (1/2-1 t). Tar ikke andre vitaminer enn "Fri-flyt" til frokost, resten tar jeg til lunsj.

Ønsker deg masse lykke til - og god bedring. Må si jeg ikke misunner deg hvordan du har det nå og jeg håper virkelig du merker bedring innen "kort" tid - MEN vær tålmodig, og husk at det tar nok 6-8 uker før man kan si at en dose har gitt riktig virkning i kroppen! Og bare spør dersom det er noe du lurer på

Hei!
Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til og svare meg
Jeg er jo helt "grønn" når det gjelder dette her selv om jeg har vært plaget i mange år med dette, så er det ikke før nå jeg endelig har fått medisin for og prøve om det kan hjelpe. Er spent på om jeg er en av dem som må vente kjempelenge før jeg merker noen virkning eller om det kommer seg "raskt"... Jeg er tålmodig av meg så skal nok greie og vente på resultater (hvis de kommer da..)
Det blir en spennende tid fremover! Kan hende jeg kommer med flere spørsmål, og da er det hyggelig at man ikke behøver og være redd for og høre med andre her inne som har gått igjennom det samme
Blomst til deg!

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 23:45   #4
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Hei!

Jeg tar også Levaxin på morgenen, før jeg spiser frokost. Det funker godt for meg, og jeg har ingen problemer med å ta den sammen med andre medisiner jeg er avhengig av å ta.
Håper du er like "heldig" som jeg var. Det tok ikke mange ukene her før jeg virkelig merket forskjell. Jeg skiftet f.eks på senga i mange etapper, tok av dynetrekk og putevar, så hvilte jeg en stund. Av med laken, ny hvil.
Og så gikk det ofte timer før jeg fikk tatt på rent sengetøy.
Plutselig en dag gikk det opp for meg at jeg hadde gjort alt i en "operasjon", en fantastisk følelse som jeg unner alle med lavt stoffskifte!
Krysser fingrene for deg!
LYKKE TIL

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 12:15   #5
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Opprinnelig lagt inn av tulla, her.

Hei!

Jeg tar også Levaxin på morgenen, før jeg spiser frokost. Det funker godt for meg, og jeg har ingen problemer med å ta den sammen med andre medisiner jeg er avhengig av å ta.
Håper du er like "heldig" som jeg var. Det tok ikke mange ukene her før jeg virkelig merket forskjell. Jeg skiftet f.eks på senga i mange etapper, tok av dynetrekk og putevar, så hvilte jeg en stund. Av med laken, ny hvil.
Og så gikk det ofte timer før jeg fikk tatt på rent sengetøy.
Plutselig en dag gikk det opp for meg at jeg hadde gjort alt i en "operasjon", en fantastisk følelse som jeg unner alle med lavt stoffskifte!
Krysser fingrene for deg!
LYKKE TIL

Hei tulla!
Tusen takk for oppmuntringen! Så flott at du merket bedring!
Håper at den skal virke raskt for meg selvfølgelig, men det jeg håper på aller mest er at den skal VIRKE i det hele tatt...hihi
Blir spennende utover gitt! Tusen takk for feedbacken, skal fortelle litt utover når jeg har gått på den en stund, men i mellomtiden tar jeg imot med takk alle som vil bidra med litt input!

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 09:12   #6
Gretal
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: I Nord-Norge
Alder: 49
Innlegg: 9
Gretal er på en erverdig vei

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Heisann
Har vært på levaxin siden januar, og måtte begynne på 25 mikrogram, så du fikk begynne høyere enn meg!
Det vanlige er blodprøve hver 6.uke, så blir dosen evt økt.
Er nå oppe i 100 mikrogram pr dag, ble ikke økt sist, siden tsh var gått ned til rundt 4, fra over 7 på de 6 ukene.

Formen er blitt gradvis bedre, men det går ikke fort!
Ikke vært snakk om lio, tiltross for at jeg måtte opp i ganske høy dose før tsh gikk ned.
Men har merket at formen blir dårligere med jod, så bruker bl.a. salt uten jod, men det er vel pga anti-tpoen, som er såpass høy(over 700), så min skjoldbruskkjertel er redusert.

Det jeg har merket er at det tar lengre tid enn tidligere å hente seg inn igjen, har man sovet dårlig, så er jeg mer sliten i flere dager, enn tidligere.

Lykke til

Bare tålmodighet som hjelper!
Jeg hadde så liten effekt på levaxin helt til jeg kom til 100 mikrogram, at legen vurderte å fjerne den
Men fikk heldigvis overtalt han til å fortsette, og når jeg kom høyt nok opp, så begynte verdien på tsh å gå ned.

Gretal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 16:04   #7
ecli
Medlem
 
ecli sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 101
ecli er på en erverdig vei

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Opprinnelig lagt inn av Pc-snuppa, her.

...0,05 mg for og være nøyaktig...
[size=3][color=darkred][b]Syntes dette var meget lavt og når jeg nevnte det for legen sa han at jeg kunne få medikamentoverdose

0,05mg=50mikrogram. Det er slett ikke lavt. Det er tvert imot den høyeste startdosen som man kan få! (Ved høyere startdoser kan man risikere å få masse bivirkninger, som legen din sa...) Dosen skal så økes saaaakte (du vil sikkert synes det går for sakte, men det er verdt det - bivirkningene ved å øke for fort er derimot ikke verdt det )

__________________


ecli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, nå egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 19:32   #8
Husfruen
Nytt Medlem
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nord Trøndelag
Innlegg: 8
Husfruen er på en erverdig vei
Smile

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Hei,har ikke merket noen spesiell bedring på formen har nå brukt Levaxin i ca.3 mnd. Startet på 50 mikrogram og har økt til 100 mikrogram 3 ganger i uken...stussa litt når det ikke var samme dose hverdag. Går også å lurer på hvor lenge er det vanlig å vente på virkningen av medisinen. Tar medisinen ca.1 time før frokost ..jeg merker relativt fort at jeg liksom våkner til og blir i noe bedre form på formiddagen. Kan feks.nå gjøre ett lite stykke husarbeid sammen hengende ..det var jo håpløst før da så jeg for det meste på alt jeg ikke fikk gjort. Har klart å gå ned i vekt med egenkomponert "lavkarbodiett" ca.11 kg selv om jeg også har insulin ressistens og lavt stoffskifte,så jeg lurer litt på hvordan slankinga blir når stoffskifte blir i orden ..regner jo med at det går seg til på litt sikt...
noen som har lignende erfaringer?

__________________
ønsker deg en fortsatt fin dag
Husfruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 22:12   #9
ecli
Medlem
 
ecli sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 101
ecli er på en erverdig vei

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Helt vanlig det å dosere ulikt på ulike dager. Svært mange går feks på 1 tablett man-ons-fre og 1/2 tablett tir-tor-lør-søn
*Litt* framgang er jo bedre enn ingen Men håper du får bedre virkning etterhvert!

__________________


ecli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, nå egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 22:21   #10
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Nå har jeg hatt lavt stoffskifte de siste 18 årene og har vært ganske greit regulert stort sett hele tiden. Min erfaring er at det ikke akkurat har vært spesielt lett å slanke seg selv om stoffskiftet et "normalt". En ting å være oppmerksom på er at etterhvert som vekten går ned, kan det være behov for å redusere dosen med Levaxin.

Jeg tar min dose om kvelden, når jeg legger meg og har gjort det i mange år. Tror ikke jeg har tatt samme dosen hver dag/uke noen ganger. De siste 3 årene har jeg tatt 150 mikrogram 4 d/uke og 225 mikrogram 3 d/uke. Før det hadde jeg 225 mikrogram 5 d/u og 150 2 d/u. Å finne den dosen en trenger for optimal dose kan ta en del tid og i tillegg tar det ganske lang tid før kroppen tilpasser seg dosen. Når jeg har holdt på å justere medisineringen kan det være å ta bort eller legge til 1/2 - 1 tablett i løpet av hele uken.
På toppen av det hele er det ganske individuelt hvor en har det best. Skal jeg fungere bra må friT4 ligge helt i øvre normalområde - ca 20 og TSH under 1, mens ande kan ha det ganske greit med FriT4 ned mot 13-15. Etter så mange år med lavt stoffskifte kjenner jeg heldigvis kroppen min ganske godt og fastlegen lar meg også ligge høyt innenfor normal området, siden det er der jeg fungerer best.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 08:44   #11
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose!

Jeg har gått på levaxin siden 1994 og det tok en god stund før jeg ble stabil. Selv under graviditet var alt ok til slutt, bortsett fra siste svangerskap da jeg slet med svangerskapsdiabetes og også måtte øke dosen på levaxin kraftig. Anbefaler deg å gå inn her å lese og evnt spørre:
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/index_forum.php
Her har jeg fått mye hjelp! :O)

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no