Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

"Kur" for diabetes

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-06-10, 17:00   #1
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

"Kur" for diabetes

Nå må jeg si jeg ble lettere overrasket og særdeles fornøyd her! Har de siste par månedene lagt om helt fra Statens kostsabotasje og spist lavkarbo og masse god, feit mat. Selvfølgelig fordi jeg vil ha magerutene frem før strandsesongen men også fordi jeg, som Type 1 Diabetiker, rett og slett ikke klarer å regulere blodsukkeret med 50-60% av energiinntaket fra karbohydrater.

Jeg har faktisk et rimelig godt, stabilt blodsukker nå og helt greie langtidsverdier (HbA1c) på tross av at jeg har gått fra 26 enheter nattinsulin hver kveld samt 20-30 enheter hurtigvirkende insulin til hvert av dagens 3-5 måltider, til ei sprøyte med 25 enheter 12-timers insulin hver morgen. En utrolig endring i livskvaliteten til en insulinavhengig diabetiker!

Kom over denne linken på kostreform.no:

Kan Ungdomsdiabetes Helbredes?

Her skriver Dag Viljen Poleszynski endel råd for diabetikere (type 1) som vil redusere insulinbehovet sitt eller rett og slett (type 2) bli helt friske, blandt annet:

Sitat:

3. Sett langtidsvirkende insulin bare én gang om dagen.

Utrolig.. kunnskapet jeg har måttet finne ut av på egenhånd finnes allerede i medisinsk litteratur. Hvorfor kunne de ikke dette på diabetespoliklinikken på sykehuset?!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 17:57   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: "Kur" for diabetes

Så flott!
Jeg prøver å få "mine" diabetikere til å sjekke ut lavkarbo, da er det alltids greit å ha slike gladmeldinger!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 18:56   #3
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: "Kur" for diabetes

Super artikkel.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 23:01   #4
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Kur" for diabetes

Så utrolig flott Plastbox, å lese om ditt reduserte insulinbehov. Du må jo føle at du har kommet inn i en ny verden.
Finner det helt horibelt at du ikke ble fortalt dette på poliklinikken.

Det er utrolig godt at det finnes karer som Dag Viljen Poleszynski, som er villige til å ta all motgang uten å legge inn årene.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 00:27   #5
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: "Kur" for diabetes

Logikken er jo ganske uimotstridelig da. Trenger insulin når man spiser karbohydrater, men man trenger ikke karbohydrater. Easy as pie nå som jeg har lært meg såpass mye om emnet, men når man er 16-17 verdsettes ens tradisjonsbestridende idéer enda mindre blant hovmodige, ufeilbarlige fagfolk enn det gjør nå som jeg faktisk er levende bevis.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 00:43   #6
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: "Kur" for diabetes

Så bra!

Jeg regner med at du har skrevet en mail om dette til ernæringrådet.

Se posten her. Det er viktig at de med diabetes forteller om sine positive erfaringer med lavkarbo - og spesielt viktig at de med diabetes 1 også kan fortelle om postive effekter!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 22:15   #7
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

Veldig interessant, og hyggelig å lese om dine erfaringer!

For noen få år siden foreslo jeg for en venn av meg med diabetes 1 å prøve lavkarbokosthold. Det var mer et innspill til diskusjon enn et forslag egentlig, da jeg er svært ydmyk (det hender faktisk) til folks erfaringer med egen sykdom. Man har jo lært seg å leve med en sykdom som krever mye tilpasning.

Min venn har i perioder vært "forsøkskanin" for Novo Nordisk, som er verdens ledende insulinprodusent. Han har vært med på tidlig utprøving av nye insulinvarianter, og hatt et nært samarbeid med Novo Nordisks forsknings- og utviklingsavdeling.

På bakgrunn av sin kunnskap om egen sykdom, slo han fast at det ville være praktisk talt umulig å dosere insulin riktig hvis man spiste lite karbohydrater.

Derfor er det veldig interessant å lese om dine erfaringer som er stikk motsatt av læreboken!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 05:06   #8
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: "Kur" for diabetes

I følge Bård Kuvås, er ca 15% av behandlingene en lege foreslår evidensbasert.
Ergo.... det er mye tøvete behandling av passienter.
Gjelder dette for diabetespassienter, betyr det at 85% av diabetespassientene får behandling som ikke nødvendigvis finnes bevis for virker.
SKUMMELT

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 10:09   #9
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Kur" for diabetes

Det hadde vært fint om legene i det minste kunne foreslå lavkarbo til diabetikerne, som et forsøk - istedet for å gripe etter reseptblokka med en gang. Jeg fikk en bunke resepter i hånda da jeg ble diagnostisert for noen år siden, ferdig med det, liksom.

Og så går tida......og dosene har økt, vekta har økt, og blodsukkeret har økt.

Og alt jeg hører er; spis frukt, spis brød, spis pasta og ris, hold deg unna fett!

Så kommer man dit at man ikke lenger får ned blodsukkeret med piller, langtidsmålingene vipper over 10, og man har et fastende blodsukker på mellom 10 og 12. Og hva sier legen da? Jo, insulin - i sprøyteform. Og vi vet hva som regel skjer da.....vekta øker, for noen ganske voldsomt også. Logisk, for med det anbefalte kostholdet + masse insulin, så kan kroppen lagre alle de raske karbene som fett. En oppskrift på katastrofe, og dette er gjengs behandling!

Aaaaargh!

Men....så kan man jo prøve lavkarbo da. Og slutte med medisiner, og ha et langtidssukker på under 6, og et fastende et på 5.5. Det virker! Etter bare noen uker! OG man går ned i vekt også!

Jeg kan bare ikke med min beste vilje forstå hvorfor ikke dette er standard første behandling for ihvertfall diabetes type 2. Snakk om evidensbasert behandling, dere!

__________________




Sist redigert av Frøken Scott : 20-06-10 kl 13:13.
Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 11:32   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av Mytteristen, her.

Jeg kan bare ikke med min beste vilje forstå hvorfor ikke dette er standard første behandling for ihvertfall diabetes type 2. Snakk om evidensbasert behandling, dere!

Jeg var 37 år da jeg fikk diagnosen dia2. Først ville ikke legen min teste meg en gang, han mente jeg var alt for ung!
Da prøvene viste at jeg hadde dia2 uten tvil, ble han stum, rød i ansiktet og etter hvert litt panisk!
Hva i all verden skulle han anbefale meg? Vanlig behandling/råd omkring dia2 er utviklet med tanke på at de som får diagnosen er sånn 60/70++ i alder.
Min leges eneste løsning var å be meg melde meg inn i Diabetesforbundet!
Han hadde rett og slett ingen anelse om hvordan han skulle forholde seg til dette at et ung, ellers relativt friskt menneske hadde dia2! Bare skrev ut resept på metformin (det jeg ba om) da det viste seg at det ikke spilte noen rolle hva jeg spiste. Blodsukkeret var i høyeste laget uansett, og er det også med lavkarbo/ketolyse! Trenger mindre medisiner når jeg spiser konsekvent lavkarbo, da!

Går ut i fra at du mener lavkarbo i første setningen din?!?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 13:12   #11
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Kur" for diabetes

Kitt: Oops.... Ja, selvfølgelig mente jeg lavkarbo! Skal rette det opp, takk

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 14:26   #12
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

På bakgrunn av sin kunnskap om egen sykdom, slo han fast at det ville være praktisk talt umulig å dosere insulin riktig hvis man spiste lite karbohydrater.

Derfor er det veldig interessant å lese om dine erfaringer som er stikk motsatt av læreboken!
-

Nå skal jeg ikke påstå å vite akkurat hvordan kroppen til vennen din fungerer, men jeg ser for min del at det ville vært totalt umulig å dosere insulin riktig på lavkarbo ja. Tingen er at man må tenke helt motsatt. Jeg tar en fast dose 12-timers insulin hver morgen, også doserer jeg karbohydratene i stede. Bittelitt karbo fordelt utover dagen, og sukkeret er dønn stabilt. ^^

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 09:39   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

Selv om du tenker motsatt, blir resultatet like riktig. Resultatet er at du klarer å dosere insulin rikitig med lavt inntak av karbohydrater. Flott!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 14:56   #14
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: "Kur" for diabetes

Plastbox, er du medlam av Diabetesforeninga?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 15:47   #15
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Plastbox, er du medlam av Diabetesforeninga?

Du mener Diabetesforbundet? Diabetesforbundet, som på siden sin under Hva er rett kosthold?
skriver:

Sitat:

Uavhengig av hvilken type diabetes man har, har kostholdet innvirkning på blodsukkernivået, kolesterolverdiene og blodtrykket. Personer med diabetes må derfor, som en del av egenbehandlingen, spise ekstra sunt.

Maten bør inneholde:

  • mye fiber i form av grove kornprodukter, mye grønnsaker og frukt
  • mindre fett fra kjøtt og meieriprodukter og mer fett fra fisk og plantekilder
  • mye langsomme karbohydrater, og lite rent sukker/sukkerarter

(uthevelse, min)

Diabetesforbundet er intet annet enn et talerør og et image-verktøy for det Statlige Norske helsevesen og deres arkaiske, utdaterte holdninger. De gjemmer sine helseskadelige "anbefalinger" bak ting som "friske grønnsaker og fisk" som vi alle kan være enige om at er bra, på akkurat samme måte som Statens nye offisielle veiledning for "bra kosthold". Ellers takk.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 01:18   #16
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Du mener Diabetesforbundet? Diabetesforbundet, som på siden sin under Hva er rett kosthold?
skriver:


(uthevelse, min)

Diabetesforbundet er intet annet enn et talerør og et image-verktøy for det Statlige Norske helsevesen og deres arkaiske, utdaterte holdninger. De gjemmer sine helseskadelige "anbefalinger" bak ting som "friske grønnsaker og fisk" som vi alle kan være enige om at er bra, på akkurat samme måte som Statens nye offisielle veiledning for "bra kosthold". Ellers takk.

Meld deg inn, som oss andre som ikke er enige med hvordan ting drives.
Man trenger medlemmer med annet syn.
Tenkte vi kunne bombe Diabetesblekka med andre synspunkt.
Er forresten også medlem av KOS

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 09:28   #17
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Meld deg inn, som oss andre som ikke er enige med hvordan ting drives.
Man trenger medlemmer med annet syn.
Tenkte vi kunne bombe Diabetesblekka med andre synspunkt.
Er forresten også medlem av KOS

Ikke f*** om de folka der får ei krone av mine surt tjente penger, eller et rødt øre i statlig støtte for å ha meg som medlem! Enda et genialt sitat fra deres sider:

Sitat:

I løpet av de siste 3 årene er det kommet to gode undersøkelser som viser at folk som er disponert for type 2-diabetes kon forsinke utvilklingen av sykdommen med fysisk aktivitet, en viss vektreduksjon og en kost med mye fiber, lite mettet fett og mindre fett enn vanlig totalt.

JA! Forskning viser at dersom du fortsetter å spise akkurat samme maten som gav deg sykdommen i utgangspunktet, så blir du bedre! Blir ikke så rent lite forbannet når et høyt ansett organ presenterer side opp og side ned med ren vranginformasjon som rett og slett kan ende opp med å ta livet av folk!


Sist redigert av plastbox : 22-06-10 kl 16:03.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:45   #18
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: "Kur" for diabetes

Jeg er mye enig med deg

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 11:01   #19
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: "Kur" for diabetes

Kan ikke skjønne at det skal være verre å regulere insulindosen etter lavkarbo-mat enn etter "vanlig" mat? Har selv diabetes type 1, har lagt om til lavkarbo og hadde minimalt med trøbbel med å regulere etter nytt kosthold. Legene på sykehuset var overraskende avslappa til at jeg hadde lagt om, sjøl om de mener diabetikerer skal være forsiktig med fett pga økt risiko for hjerte/kar sykdommer. Kanskje det blir mer tolleranse for lavkarbo også for diabetikere framover ettersom flere og flere hiver seg på

TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 11:28   #20
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Kan ikke skjønne at det skal være verre å regulere insulindosen etter lavkarbo-mat enn etter "vanlig" mat? Har selv diabetes type 1, har lagt om til lavkarbo og hadde minimalt med trøbbel med å regulere etter nytt kosthold. Legene på sykehuset var overraskende avslappa til at jeg hadde lagt om, sjøl om de mener diabetikerer skal være forsiktig med fett pga økt risiko for hjerte/kar sykdommer. Kanskje det blir mer tolleranse for lavkarbo også for diabetikere framover ettersom flere og flere hiver seg på

Kjempeflott å høre, det varmer i hjerterota å høre at andre har kontroll! Møtte senest på lørdag et samboerpar som begge har type 1 diabetes og som på egenhånd har sett logikken i at karbohydrater øker blodsukkeret, så hvorfor ikke holde seg unna? De tar begge Lantus (24-timers insulin) hver kveld og har med moderat lavkarbo'ish kost langtidsmålinger (HbA1c) på ~7.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:29   #21
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Jeg slenger meg med på denne tråden
Diabets type 1 siden 1995.. MYE tull! 16,7 i hBa1c-rek ;/
Sist målt til 8,5 etter noen uker der jeg kutta bl.a brød.. er nå gått over til lavkarbo.. prøver å holde meg til ketogent og under 20 kh om dagen..
For første gang ser jeg noe som ikke ser håpløst ut! hvorfor er det INGEN som har fortalt meg at baconcrisp så å si ikke inneholder karbs... eller hva med sukkeralkoholer som ikke blir tatt opp.. popcorn liksom.. Kjenner jeg viser litt fingern til veilederene / legene jeg har hatt gjennom disse årene.. og enda mere til den som fikk meg til å tro at jeg kunne spise alt bare jeg tok nok insulin.. flott å finne ut nå at insulin fremmer infeksjoner..
Etter mange år med en ustabil diabetes og noen senskader har gir jeg lavkarbo en sjanse, og jeg ser allerede positive endringer!
Eple-forma er allerede begynt å forandre seg, mat-suget er redusert, humøret er bedre, jeg måler mer blodsukker enn noen gang (ergo: kontroll) og jeg tar MAX 3 sprøyter (tidligere 7-8) om dagen... hva skal man si?!!
Jeg blir helt engasjert!
Og man kan jo ikke klage ? egg og bacon, omelett.. GODE salater og GODE middager?!!
nå blir det neste målet å komme seg litt i aktivitet, og d kan jo plutselig bli mulig da man ikke lenger er SLITEN av et svingende blodsukker?!
Det her har ihvertfall JEG troa på

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 23:40   #22
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

Hei!
Jeg er rykende dagsfersk her på forumet. Da jeg fikk diabet 1 diagnose oktober i fjor som 45-år gammel pent brukt firebarns-mor, blånekta først legene å tro det. De mente jeg var for gammel, og for sunn....? Jeg spiste jo akkurat som anbefalt, var fysisk aktiv og ikke noen festløve. Jeg oppdagte sykdommen fordi jeg tok så sinnsykt mye av.
Jeg tenkte som så at skal jeg leve med diabetes, insulin og brgrensinger, så vil jeg leve så godt som mulig. Både av lege og av sykehuset ble jeg oppfordret til spise som før, altså omtrent etter læreboka til Statres Ernæringsråd. Fikk beskjed om at jeg ikke trengte å tenke lavkarbo eller glykemisk indeks, siden jeg er slank.
Det funka ikke. Selv om kolestreolet (som plutselig var blitt for høyt) gikk ned, slet jeg med følinger 3-5 ganger til dagen og like mange høye topper.
Fant fort ut at verste synderne var den "sunne" poteta og brødet.
Jeg har prøvd meg frem, feila og lykkes om en annen, men det jeg har lært så langt om hvordan kroppen min reagerer på maten jeg stapper i meg, er at et lavt karboinnhol betyr at jeg klarer meg uten hurtigvirkende insulin, og jeg har senka den sakte insulinen betraktelig uten å slite med topper / følinger i plagsomt stor grad.
Jeg har derfor bestemt meg for å gå over til lavkarbo, og det er derfor jeg har meldt meg inn her, for å lære mest mulig av dere proffer
Stoffskiftet kollapsa to år før diabetesen dukka opp (går på levaksin), og nå skal de sjekke meg jevnlig for cøliaki siden mor har det, og fordi det visstnok ikke er uvanlig for diabetikere og utvikle det.

BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 08:46   #23
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Kur" for diabetes

Boka "Dr. Bernstein's Diabetes Solution" leste jeg i fjor - og fikk en real oppvekker! Det er jo bare så logisk!

Anbefaler boka til alle som er interessert i koblingen mellom diabetes - både 1 og 2, og lavkarbo

Kr. 156,- hos capris.no

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 09:33   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

BenteR, så bra at du har funnet fram til lavkarbo! Du har muligens LADA (latent autoimmun diebetes hos voksne). Jeg er selv disponert for det, men rakk å knipe det i fødselen, men har selv også lavt stoffskifte. Ikke medisinert foreløbig (medisinert for insulinresistens i første omgang). Om ikke alt er bra, så er det bedre, og i sjakk med kostholdet. Vær obs på at du kanskje må justere levaxindosen din, da et lavkarbokosthold gjerne justerer stoffskiftet opp!
Masse lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 11:56   #25
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Boka "Dr. Bernstein's Diabetes Solution" leste jeg i fjor - og fikk en real oppvekker! Det er jo bare så logisk!

Anbefaler boka til alle som er interessert i koblingen mellom diabetes - både 1 og 2, og lavkarbo

Kr. 156,- hos capris.no

Hadde den stående i bokhylla i mange år og så leste jeg om den her inne og satt meg ned for å lese.. Klarte ikke å legge den fra meg! En MEGET bra bok som jeg lærte veldig mye av i forhold til min diabetes )

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Boken "Diabetes - Nei takk" (om LCHF) selges R0SA Lavkarbobøker 2 01-05-10 22:29
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no