Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-13, 22:19   #1
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Jeg har tatt meg den frihet å lage et innlegg med lenke til bloggen Food is my religion, der man oppfordres til å anmelde Vita Hjertego'. Det skal sies at det opprinnelig var et innlegg på bloggen Fra jord til bord. Jeg har lenka til dette innlegget fordi det var det enkleste. Her er også oppskrift på hvordan man går fram, samt lenke til det opprinnelige innlegget.

http://matibergen.wordpress.com/#!/cover

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 22:48   #2
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Denne er er godt spredd nå,mange har allerede sendt klage.
Stå på folkens,blir spennende å se om det skjer noe ettervert.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 23:46   #3
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Jeg har alltid tenkt at Vita konkurrerte i margarinmarkedet og leste mettet vs flerumettet som palmeolje versus raps, men det gjelder jo ikke for deres rømmeerstatning. Med et så bredt produktsortiment så må nok markedspropagandaen ha virket for dem.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 04:38   #4
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Så da kom svaret:



Mattilsynet Hovedkontoret Tilsynsavdelingen Atle Vold
Felles Postmottak - Postboks 383
2381 BRUMUNDDAL

Deres ref. Vår ref. Dato:
Sak nr: 13/464-232 08.03.2013
Saksbehandler: Hanne Winther Martinusen
Dir.tlf:

Oversendelse av flere dokumenter i sak - Vita Hjertego produkter fra Mills
Forbrukerombudet fører tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring, handelspraksis
og avtalevilkår i forbrukerforhold er i samsvar med markedsføringsloven (mfl). Les loven på:
www.forbrukerombudet.no
Forbrukerombudet har de siste dagene mottatt over 250 av skriftlige klager på Mills DAs'
markedsføring av Vita Hjertego' produkter. I tillegg har vi mottatt flere uformelle tips i saken.
Forbrukerne reagerer i hovedsak på at det i markedsføringen fremsettes påstander om at
produktene er bra for hjerte og har en helsevennlig effekt. Forbrukerne er av den oppfatning
at påstandene ikke er vitenskapelig bevist.
Forbrukerombudet har besluttet å oversende saken til Mattilsynet. Vi har orientert
seksjonssjef Mette Solum Ruden i Tilsynsavdelingen i Mattilsynet om oversendelsen.
Forbrukerombudet er av den oppfatning at Mattilsynet er nærmest til å vurdere lovligheten av
de påstandene som benyttes i markedsføringen. Det vises blant annet til at markedsføringen
reiser spørsmål etter Forskrift om merking av næringsmidler § 5.
Forbrukerombudet ber om at Mattilsynet vurderer å ta klagene opp til realitetsbehandling og
om at dere holder oss informert om sakens utfall.
Ta gjerne kontakt med undertegnede dersom dere har noen spørsmål i sakens anledning.

Med vennlig hilsen

for Forbrukerombudet
Hanne Winter Martinusen
Juridisk seniorrådgiver
Vedlegg Kopi av klager på markedsføring av Vita Hjertego' produkter fra Mills DA

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 13:39   #5
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Pål Jåbekk har nylig lagt ut et innlegg på bloggen sin om Vita Hjertrått:

http://paljabekk.blogspot.no/2013/03...jerteratt.html


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 13:56   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Pål Jåbekk har nylig lagt ut et innlegg på bloggen sin om Vita Hjertrått:

http://paljabekk.blogspot.no/2013/03...jerteratt.html


-

Takk for at du deler. Et annet alternativ er jo å maile Mills direkte og fortelle at man ikke bare vil boikotte Vita-produktene, men hele produktlinjen til Mills...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 20:53   #7
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Sannelig slår Mills til med litt vitenskapelig dokumentasjon preik for å forsvare skvipet sitt.

"Påstandene vi bruker er godkjente i Norge og EU og er basert på vitenskapelig dokumentasjon. Våre produkter har et vesentlig lavere innhold av mettet fett og et høyere innhold av umettet fett, og vi mener det er en relevant opplysning for forbrukere som ønsker å ta et sunnere valg, sier Granlund."


Enda godt vi har vitenskap ;-)

http://www.aftenposten.no/okonomi/Me...t-7141980.html

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 14:25   #8
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

sannelig slår mills til med litt vitenskapelig dokumentasjon preik for å forsvare skvipet sitt.

"påstandene vi bruker er godkjente i norge og eu og er basert på vitenskapelig dokumentasjon. Våre produkter har et vesentlig lavere innhold av mettet fett og et høyere innhold av umettet fett, og vi mener det er en relevant opplysning for forbrukere som ønsker å ta et sunnere valg, sier granlund."


enda godt vi har vitenskap ;-)

http://www.aftenposten.no/okonomi/me...t-7141980.html

+1 ;-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 00:28   #9
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Sitat

"Er du også lei av matjuks?

Det siste året har det vært en rekke mediaoppslag om matvarer som ikke er hva de gir seg ut for å være. Forbrukerrådet friga i høst en rapport som viser at industrien villeder forbrukere. Den pågående folkeaksjonen rundt Vita Hjertego har satt i gang en bølge som ikke lar seg stoppe. Vi vil vite hva vi faktisk får i oss!

Nå vil vi ha handling. Vi vil vite hva vi spiser! Vi vil vite hva slags mat vi gir barna våre! Sett krav du også!
Gjør din stemme hørt. Denne underskriftskampanjen vil sendes over til Mattilsynet sammen med et krav om at Mattilsynet skal gå gjennom sitt regelverk og endre sine krav til merking av mat NÅ!

Visste du at et grovbrød kan kalles grovt selv om det har 49% finmalt hvetemel? Det finnes skinke på markedet som inneholder ned mot 67 prosent svinekjøtt. Crabsticks uten krabbe. Vaniljesaus uten vanilje. Er det slik vi vil ha det?
Det er Mattilsynets oppgave å verne oss. Vi vil ha strengere regler for matindustrien.
Vi vil vite hva vi kjøper!"

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=4543

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 01:02   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Vel - at navnene er villedende er sant og uønsket. Men jeg vil også minne om at industrien er pålagt en lapp med innholdsfortegnelse og at det er vårt ansvar å lese hva vi faktisk kjøper.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 12:13   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Det er klart at ansvaret for hva man spiser til syvende og sist hviler på egne skuldre, men denne klarte jeg nylig nesten å bli lurt av i en hastverksrunde på butikken:

http://en.wikipedia.org/wiki/I_Can&#...9;s_Not_Butter!

Egentlig et dypt tragisk produkt og produktnavn. Så tragisk faktisk, at det har vippet over og blitt komisk. Tragikomisk.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 12:29   #12
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vel - at navnene er villedende er sant og uønsket. Men jeg vil også minne om at industrien er pålagt en lapp med innholdsfortegnelse og at det er vårt ansvar å lese hva vi faktisk kjøper.

Det er forsåvidt sant, men jeg skulle ønske det også var en lov om at disse innholdsfortegnelsene skulle være leselige. Bitteliten skrift med farger på tekst og bakgrunn som nesten flyter over i hverandre er f.eks. umulig å lese for mange.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 12:40   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Det er forsåvidt sant, men jeg skulle ønske det også var en lov om at disse innholdsfortegnelsene skulle være leselige. Bitteliten skrift med farger på tekst og bakgrunn som nesten flyter over i hverandre er f.eks. umulig å lese for mange.


I slike tilfeller utøver du din forbrukermakt! Sett produktet pent tilbake i hyllen, og kjøp noe annet i stedet. Hvis mange gjør det samme, skjer det en forandring.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 13:29   #14
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er klart at ansvaret for hva man spiser til syvende og sist hviler på egne skuldre, men denne klarte jeg nylig nesten å bli lurt av i en hastverksrunde på butikken:

http://en.wikipedia.org/wiki/I_Can&#...9;s_Not_Butter!

Egentlig et dypt tragisk produkt og produktnavn. Så tragisk faktisk, at det har vippet over og blitt komisk. Tragikomisk.


-

Den fella falt jeg rett i! Men til mitt forsvar var det før jeg oppdaget lavkarbo. Når jeg tenker meg om, så var det ikke noe problem å skjønne at det ikke var smør når man begynte å bruke det...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 13:40   #15
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Eg synest også Vita hjertegod er noko tull, men dei har jo ikkje funne på dette sjølv. Det dei hevdar er heilt i tråd med både nasjonale og internasjonale helsemyndigheter sine råd. Å anmelde dei for villedande markedsføring virkar litt rart på meg.

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 13:56   #16
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Eg synest også Vita hjertegod er noko tull, men dei har jo ikkje funne på dette sjølv. Det dei hevdar er heilt i tråd med både nasjonale og internasjonale helsemyndigheter sine råd. Å anmelde dei for villedande markedsføring virkar litt rart på meg.

Det er vel der problemet ligger, både helsemyndigheter,mills og andre støtter seg til vitenskapelige bevis som for lengst er gått ut på dato.
Da blir det vanskelig å komme noen vei før det eventuelt blir vitenskapelig motbevist.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 15:25   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Det er behørig bevist at omega-6 er betennelsesfremmende. Problemet er at mange ikke er i stand til å forholde seg til dette – av en eller annen grunn.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 19:41   #18
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Det er vel der problemet ligger, både helsemyndigheter,mills og andre støtter seg til vitenskapelige bevis som for lengst er gått ut på dato.
Da blir det vanskelig å komme noen vei før det eventuelt blir vitenskapelig motbevist.

Det er jo også stilt mange spørsmål fra vitenskapelig hold, så kanskje en ny innfallsvinkel til problemstillingen ikke er så dumt?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 19:54   #19
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Jeg finner det litt underlig at Forbrukerrådet sender denne ballen videre til Mattilsynet, når de selv gikk så sterkt ut mot juksemat i fjor.
Et eksempel på slik juksemat er fiskekaker med 20% fisk. Det er i beste fall melkaker med fiskesmak. Selv lager jeg fiskekaker som med 95-99% fisk.

Det er ille nok at Mills, som driver kommersielt, går ut med slik villedende reklame. Verre er det at de støttes opp av folk som burde vite bedre. Mange av de som skal gi råd om hva vi skal spise, anbefaler nettopp Vita-produktene. Det gjelder mange helsesøstre (dog ikke alle), kostrådgivere og helseorganisasjoner som LHL og Diabetesforbundet.

Underlig at Diabetesforbundet anbefaler (plante)margarin på brødskiva når akkurat den kombinasjonen faktisk trigger diabetes. (Jfr innlegget til Pål Jåbekk på bloggen hans.)


Sist redigert av Hamster59 : 11-03-13 kl 20:03.
Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 19:58   #20
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Sitat

"Er du også lei av matjuks?

Det siste året har det vært en rekke mediaoppslag om matvarer som ikke er hva de gir seg ut for å være. Forbrukerrådet friga i høst en rapport som viser at industrien villeder forbrukere. Den pågående folkeaksjonen rundt Vita Hjertego har satt i gang en bølge som ikke lar seg stoppe. Vi vil vite hva vi faktisk får i oss!

Nå vil vi ha handling. Vi vil vite hva vi spiser! Vi vil vite hva slags mat vi gir barna våre! Sett krav du også!
Gjør din stemme hørt. Denne underskriftskampanjen vil sendes over til Mattilsynet sammen med et krav om at Mattilsynet skal gå gjennom sitt regelverk og endre sine krav til merking av mat NÅ!

Visste du at et grovbrød kan kalles grovt selv om det har 49% finmalt hvetemel? Det finnes skinke på markedet som inneholder ned mot 67 prosent svinekjøtt. Crabsticks uten krabbe. Vaniljesaus uten vanilje. Er det slik vi vil ha det?
Det er Mattilsynets oppgave å verne oss. Vi vil ha strengere regler for matindustrien.
Vi vil vite hva vi kjøper!"

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=4543

Signert

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 12:55   #21
Mills DA
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1
Mills DA er på en erverdig vei

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Det er interessant å se hvilket engasjement våre nye Vita hjertego’ produkter har skapt. Mills DA respekterer at det finnes ulike syn på hva som utgjør sunn og god ernæring. For vår del støtter vi oss på Myndighetenes kostholdsråd, WHO samt resten av EU hva gjelder anbefalt inntak av mettet fett. I Norge anbefales det at inntaket av mettet fett bør reduseres, og bør være under 10 % av det totale energiinntaket. «Utviklingen i norsk kosthold 2012», som nylig ble publisert og som viser hvordan utviklingen i det norske kostholdet har vært frem til og med 2011, viser at inntaket av mettet fett i 2011 var langt over anbefalt nivå. Det finnes også i følge WHO overbevisende dokumentasjon internasjonalt for at utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. Vi tar tak i disse utfordringene, og har som mål å utvikle produkter som alle har en gunstig effekt på kolesterolet, og således er med på å bedre folks helse. Hvorvidt man er enig med Myndighetenes kostholdsråd får være opp til hver enkelt.

Hva gjelder reklamekampanjen vår på Vita hjertego’ Mat og Fraîche er alle påstandene vi bruker godkjente i Norge og EU og er basert på vitenskapelig dokumentasjon, noe alle godkjente påstander er. Om noen skulle ha flere spørsmål er vi å nå på telefon, hjemmeside og mail. Vi tar gledelig imot henvendelsene!

Mills DA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En hjertego' livsstil Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:16   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av Mills DA, her.

Det er interessant å se hvilket engasjement våre nye Vita hjertego’ produkter har skapt. Mills DA respekterer at det finnes ulike syn på hva som utgjør sunn og god ernæring. For vår del støtter vi oss på Myndighetenes kostholdsråd, WHO samt resten av EU hva gjelder anbefalt inntak av mettet fett. I Norge anbefales det at inntaket av mettet fett bør reduseres, og bør være under 10 % av det totale energiinntaket. «Utviklingen i norsk kosthold 2012», som nylig ble publisert og som viser hvordan utviklingen i det norske kostholdet har vært frem til og med 2011, viser at inntaket av mettet fett i 2011 var langt over anbefalt nivå. Det finnes også i følge WHO overbevisende dokumentasjon internasjonalt for at utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. Vi tar tak i disse utfordringene, og har som mål å utvikle produkter som alle har en gunstig effekt på kolesterolet, og således er med på å bedre folks helse. Hvorvidt man er enig med Myndighetenes kostholdsråd får være opp til hver enkelt.

Hva gjelder reklamekampanjen vår på Vita hjertego’ Mat og Fraîche er alle påstandene vi bruker godkjente i Norge og EU og er basert på vitenskapelig dokumentasjon, noe alle godkjente påstander er. Om noen skulle ha flere spørsmål er vi å nå på telefon, hjemmeside og mail. Vi tar gledelig imot henvendelsene!


Har egentlig bare ett spørsmål!

Kan Mills DA, helt konkret, peke på hvilken eller hvilke studie(r) som ligger til grunn for påstanden om at det finnes «overbevisende dokumentasjon internasjonalt for at utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.»?

Jeg er ute etter konkrete studier, ikke bare en henvisning til at «WHO mener..." eller «Norske myndigheter mener...»

Klarer Mills DA å svare på dette enkle spørsmålet?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:39   #23
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Har egentlig bare ett spørsmål!

Kan Mills DA, helt konkret, peke på hvilken eller hvilke studie(r) som ligger til grunn for påstanden om at det finnes «overbevisende dokumentasjon internasjonalt for at utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.»?

Jeg er ute etter konkrete studier, ikke bare en henvisning til at «WHO mener..." eller «Norske myndigheter mener...»

Klarer Mills DA å svare på dette enkle spørsmålet?


-

Kan ikke annet enn å signere dette spørsmålet. Dette vil jeg også ha et skikkelig svar på , ikke bare oppgulp om hvem som tror, mener og syns hva.

Gi en skikkelig referanseliste med seriøse forskning og studieresultater så kan vi ta diskusjonen et hakk videre.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:43   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av Mills DA, her.

Det er interessant å se hvilket engasjement våre nye Vita hjertego’ produkter har skapt. Mills DA respekterer at det finnes ulike syn på hva som utgjør sunn og god ernæring. For vår del støtter vi oss på Myndighetenes kostholdsråd, WHO samt resten av EU hva gjelder anbefalt inntak av mettet fett. I Norge anbefales det at inntaket av mettet fett bør reduseres, og bør være under 10 % av det totale energiinntaket. «Utviklingen i norsk kosthold 2012», som nylig ble publisert og som viser hvordan utviklingen i det norske kostholdet har vært frem til og med 2011, viser at inntaket av mettet fett i 2011 var langt over anbefalt nivå. Det finnes også i følge WHO overbevisende dokumentasjon internasjonalt for at utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. Vi tar tak i disse utfordringene, og har som mål å utvikle produkter som alle har en gunstig effekt på kolesterolet, og således er med på å bedre folks helse. Hvorvidt man er enig med Myndighetenes kostholdsråd får være opp til hver enkelt.

Hva gjelder reklamekampanjen vår på Vita hjertego’ Mat og Fraîche er alle påstandene vi bruker godkjente i Norge og EU og er basert på vitenskapelig dokumentasjon, noe alle godkjente påstander er. Om noen skulle ha flere spørsmål er vi å nå på telefon, hjemmeside og mail. Vi tar gledelig imot henvendelsene!

Heldigvis er det også opp til hver enkelt om vi vil bruke produktene. Etter denne kampanjen må jeg innrømme at jeg nå går av veien for å unngå produkter fra Agras datterselskaper.
http://no.wikipedia.org/wiki/Agra_(konsern)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:50   #25
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Anmeld Vita Hjertego for villedende markedsføring

Opprinnelig lagt inn av Mills DA, her.

Det er interessant å se hvilket engasjement våre nye Vita hjertego’ produkter har skapt. Mills DA respekterer at det finnes ulike syn på hva som utgjør sunn og god ernæring. For vår del støtter vi oss på Myndighetenes kostholdsråd, WHO samt resten av EU hva gjelder anbefalt inntak av mettet fett. I Norge anbefales det at inntaket av mettet fett bør reduseres, og bør være under 10 % av det totale energiinntaket. «Utviklingen i norsk kosthold 2012», som nylig ble publisert og som viser hvordan utviklingen i det norske kostholdet har vært frem til og med 2011, viser at inntaket av mettet fett i 2011 var langt over anbefalt nivå. Det finnes også i følge WHO overbevisende dokumentasjon internasjonalt for at utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. Vi tar tak i disse utfordringene, og har som mål å utvikle produkter som alle har en gunstig effekt på kolesterolet, og således er med på å bedre folks helse. Hvorvidt man er enig med Myndighetenes kostholdsråd får være opp til hver enkelt.

Hva gjelder reklamekampanjen vår på Vita hjertego’ Mat og Fraîche er alle påstandene vi bruker godkjente i Norge og EU og er basert på vitenskapelig dokumentasjon, noe alle godkjente påstander er. Om noen skulle ha flere spørsmål er vi å nå på telefon, hjemmeside og mail. Vi tar gledelig imot henvendelsene!

Hei, fint at dere bidrar her. Det er imidlertid viktig å holde tunga rett i munnen. Hvis dere leser den siste rapporten fra Verdens helseorganisasjon så står det svart på hvitt at: "Intake of SFA [saturated fatty acids] was not significantly associated with CHD mortality…" og "SFA intake was not significantly associated CHD events [e.g. heart attacks]…”

Vårt eget ernæringsutvalg skriver i den nyeste rapporten at: "Ifølge rapporten som nå er offentliggjort for innspill, er det usannsynlig at totalt inntak fett øker risikoen for hjerte og karsykdommer..." Leser dere ikke rapporten til vårt eget ernæringsutvalg eller WHO? Hva leser dere for å underbygget at mettet fett er farlig?

Det finnes forskning som viser at det å bytte ut mettet med flerumettet reduserer risiko for HKS, men dere har ikke grunnlag for å hevde at mettet fett er skadelig. Når man bytter ut mettet fett med karbohydrater eller enumettet fett gikk ikke risikoen for å få HKS ned ifølge WHO. Når man byttet ut mettet med enkle karbohdyrater som raffinerte kornprodukter eller transfett så økte risikoen for hjerte- og karsykdom.

Jeg reagerer ikke på at dere sier at flerumettet fett er "bedre" enn mettet (selv om noen studier stiller spørsmålstegn ved det og jeg er i tvil selv). Men jeg reagerer på at dere sier at mettet fett gir økt risiko for mer HKS, det har dere ikke grunnlag for å hevde. Man bør heller ikke spise ubegrenset flerumettet fett da det kan gi visse uheldige virkninger. F.eks er et høyt inntak av omega 6 knyttet til enkelte kreftformer.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
iHerb, rabatt-koder og markedsføring HP Informasjon 5 16-05-11 20:22
Vita hjertego gir hjertefeil!? Nerthus Lavkarbo generelt 1 21-06-10 16:00
Vita hjertego's produkter. Smakfull Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 26-01-10 17:53
Villedende om mettet fett? themonk Generell ernæringsdebatt 6 07-01-05 07:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no