Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Nydelig kålgryte

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-04-13, 11:51   #1
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill
Thumbs up

Nydelig kålgryte

Veit ikke om noe lignende blei delt her inne før, men jeg klarte ikke å finne det. Så da dele jeg en av mine favoritter Bare grønnsaker så er det perfekt tilbehør til kjøttmiddag av mange slag eller supert som fyll i paier eller piroger. Med kjøtt oppi er den en perfekt hovedrett

Dette blir en passelig stor porsjon. Du trenger:

500 g hodekål
1 stor (ca 100-150 g ) gulrot
1 løk
1 stor paprika
1 boks med hakkede tomater
1-2 dl vann
salt og pepper
urter som dill, persille, basilikum, gressløk om ønskelig
1-2 ss tomatpure om ønskelig med mer tomatsmak
smør eller olje til steiking


Strimle hodekål i fine små strimler/biter og ha den oppi en gryte. Kutt paprika i små biter og ha den oppi gryta. Kutt løk i små biter og steik den gylden i en smør eller olje i en steikepanne. Rasp gulrot på den grove raspen og ha den i løken. La det mørne i panna i et par minutter. Ha gulrot og løken i gryta med kålen og paprika. Tilsett urter om ønkelig. Kjør boksen med hakkede tomater med stavmikser til en fin og gjevn masse og ha det oppi gryta sammen med litt vann. Rør alt godt. Det skal være bare litt veske oppi, alt skal ikke sømme i vannet. Om du liker god tomatsmak, kan du tilsette en-to ss med tomatpure. Kok opp og la det småkoke under lokk i minst 30 min eller mer til alt er mykt og mørt. Rør godt i gryta innimellom. Hodekål slipper mye veske, men om det blir for tørt kan de ha litt vann oppi. Smak med salt og pepper mot slutten av koketiden. Smaker like godt varm som kald, syns jeg

Variasjoner Du kan lage en ragu med flere grønnsaker, sopp, kjøtt eller kjøtt deig. Jeg bruker å variere ofte med mye forskjellige f.eks.

*200 g sopp (fersk eller frosen) steikes lett i godt med smør eller olje og haes oppi gryte mot slutten av koketiden

*500-600 g kjøtdeig uansett type. Steikes i pannen og haes oppi gryte og stues sammen med grønnsaker hele koketiden

*500-600 g kjøtt, f.eks. oksesmåsteik i små terninger, biffstrimler, svinestrimler, kylling. Steikes i godt med smør og haes oppi gryte og stues sammen med grønnsaker hele koketiden

*200 g blomkål i små buketter haes i gryta og stues sammen med grønnsaker hele koketiden

*en aubergin eller en squash i passelige terninger haes i gryta og stues sammen med grønnsaker hele koketiden

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 15:23   #2
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Nydelig kålgryte

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Veit ikke om noe lignende blei delt her inne før, men jeg klarte ikke å finne det. Så da dele jeg en av mine favoritter Bare grønnsaker så er det perfekt tilbehør til kjøttmiddag av mange slag eller supert som fyll i paier eller piroger. Med kjøtt oppi er den en perfekt hovedrett

Dette blir en passelig stor porsjon. Du trenger:

500 g hodekål
1 stor (ca 100-150 g ) gulrot
1 løk
1 stor paprika
1 boks med hakkede tomater
1-2 dl vann
salt og pepper
urter som dill, persille, basilikum, gressløk om ønskelig
1-2 ss tomatpure om ønskelig med mer tomatsmak
smør eller olje til steiking


Strimle hodekål i fine små strimler/biter og ha den oppi en gryte. Kutt paprika i små biter og ha den oppi gryta. Kutt løk i små biter og steik den gylden i en smør eller olje i en steikepanne. Rasp gulrot på den grove raspen og ha den i løken. La det mørne i panna i et par minutter. Ha gulrot og løken i gryta med kålen og paprika. Tilsett urter om ønkelig. Kjør boksen med hakkede tomater med stavmikser til en fin og gjevn masse og ha det oppi gryta sammen med litt vann. Rør alt godt. Det skal være bare litt veske oppi, alt skal ikke sømme i vannet. Om du liker god tomatsmak, kan du tilsette en-to ss med tomatpure. Kok opp og la det småkoke under lokk i minst 30 min eller mer til alt er mykt og mørt. Rør godt i gryta innimellom. Hodekål slipper mye veske, men om det blir for tørt kan de ha litt vann oppi. Smak med salt og pepper mot slutten av koketiden. Smaker like godt varm som kald, syns jeg

Variasjoner Du kan lage en ragu med flere grønnsaker, sopp, kjøtt eller kjøtt deig. Jeg bruker å variere ofte med mye forskjellige f.eks.

*200 g sopp (fersk eller frosen) steikes lett i godt med smør eller olje og haes oppi gryte mot slutten av koketiden

*500-600 g kjøtdeig uansett type. Steikes i pannen og haes oppi gryte og stues sammen med grønnsaker hele koketiden

*500-600 g kjøtt, f.eks. oksesmåsteik i små terninger, biffstrimler, svinestrimler, kylling. Steikes i godt med smør og haes oppi gryte og stues sammen med grønnsaker hele koketiden

*200 g blomkål i små buketter haes i gryta og stues sammen med grønnsaker hele koketiden

*en aubergin eller en squash i passelige terninger haes i gryta og stues sammen med grønnsaker hele koketiden

Jeg lager noe lignende i mange år med kjøtt,det er så godt og sunt med kål,
men dropper hakkede tomater.
Takk for at du deler oppskrift

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 15:27   #3
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Nydelig kålgryte

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Jeg lager noe lignende i mange år med kjøtt,det er så godt og sunt med kål,
men dropper hakkede tomater.
Takk for at du deler oppskrift

ja, det går fint an å lage uten tomater også Moren min brukte mer gulrot og ingen/lite tomater da hun ikke var særlig glad i tomatsmaken. Mens jeg er så glad i tomatsmak, den syrligheten tomaten gir Så jeg bruker en god del tomat. Smaker jo godt uansett

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 15:30   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nydelig kålgryte

Kål er en undervurdert grønnsak, synes jeg. Det er jo så godt. Bare å steke det i smør. Må prøve hvordan det er sammen med tomat.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 21:20   #5
charliiie
Medlem
 
charliiie sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 261
charliiie er på en erverdig vei

Sv: Nydelig kålgryte

Oppskrifta ser kjempegod ut, jeg elsker virkelig kål. Men du som spiser LCHF, Moogie, hva gjør du for å øke fettandelen? For den er ganske minimal i den formen oppskriften er skrevet, det eneste fettet er fra smør/olje til steking så vidt jeg skjønner, og det samme vil gjelde om man følger en av variantene du har skrevet opp under.

__________________
Startvekt 9. april: 133 kg
Vekt 29. august: 118.8 kg
Andre delmål: 112 kg
charliiie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Slappis Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 14:48   #6
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Nydelig kålgryte

Opprinnelig lagt inn av charliiie, her.

Oppskrifta ser kjempegod ut, jeg elsker virkelig kål. Men du som spiser LCHF, Moogie, hva gjør du for å øke fettandelen? For den er ganske minimal i den formen oppskriften er skrevet, det eneste fettet er fra smør/olje til steking så vidt jeg skjønner, og det samme vil gjelde om man følger en av variantene du har skrevet opp under.

Da tar jeg meg en Cocosa konfekt til dessert hehe, neida... Jeg har prøvd med en liten smørklatt oppi når jeg følte at jeg trengte mer fett i akkurat det måltidet. Men sånn generelt, tenker jeg at alle måltider trenger ikke å være så veldig fettrike selv om man lever på LCHF.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-13, 11:09   #7
charliiie
Medlem
 
charliiie sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 261
charliiie er på en erverdig vei

Sv: Nydelig kålgryte

Det er jo opptil hver enkelt hva man vil spise, men min erfaring tilsier at er det minimalt med fett i maten får jeg i meg for lite energi (i alle fall om det blir en trend over to eller flere dager), og resultatet er at jeg blir veldig slapp og sliten. Eventuelt at jeg blir sulten og går og småspiser hele tiden. Derfor spørsmålet mitt, for jeg har veldig lyst til å lage denne, men jeg trenger nok litt mer fett. Og smør funker sikkert flott, tusen takk!

__________________
Startvekt 9. april: 133 kg
Vekt 29. august: 118.8 kg
Andre delmål: 112 kg
charliiie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Slappis Svar med sitat
Gammel 24-05-13, 11:54   #8
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Nydelig kålgryte

Jeg bruker alltid mye smør når jeg steker strimla kål. Det gir god smak til kålen og nok av fett i gryta

Om man har ribbefett eller baconfett i steden blir det helt nydelig smak på kålen

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 24-05-13, 18:48   #9
charliiie
Medlem
 
charliiie sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 261
charliiie er på en erverdig vei

Sv: Nydelig kålgryte

Jeg har faktisk akkurat kjøpt en pakke bacon som jeg tenkte jeg skulle bruke på søndag. Kanskje jeg rett og slett skal prøve med litt baconfett. Steker man bacon som vanlig i panna og heller av fettet i passende boks eller gjøres det på annen måte?

__________________
Startvekt 9. april: 133 kg
Vekt 29. august: 118.8 kg
Andre delmål: 112 kg
charliiie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Slappis Svar med sitat
Gammel 24-05-13, 20:04   #10
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Nydelig kålgryte

Ja, baconfett har jeg faktisk brukt over kålen noen ganger. Steike bacon som vanlig i små biter og har over kålen. Veldig greit.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nydelig kaffifromasj nstrau Oppskrifter 1 01-10-11 17:11
Nydelig bløtkake til 17. mai petite fleur Kake/dessert og snacks 4 19-05-11 20:43
Mmm, NYDELIG burger (HOT) marjusen Middag 20 13-04-11 10:13
Nydelig kjøttdeigform :) Tette80 Middag 6 14-05-08 18:06
Nydelig dip til grønnsaker!!! Karbosara Kake/dessert og snacks 1 19-01-08 16:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no